Ga naar inhoud

stripgerelateerde muziek


cartoonesk

Recommended Posts

Hallo! Ik denk dat er zo'n topic nog niet geweest is : Muziek/ songs die iets met strips/comics/manga te maken hebben bij elkaar verzameld. Zoveel van zulke songs zullen er niet zijn maar er zijn er wel enkele te bedenken en jullie weten er misschien ook. (het maakt niet uit in welke taal) Vooral leuk omdat we sinds de update van het forum makkelijk een youtube-video kunnen plaatsen. groeten 

 

enkele voorbeelden :

 

Over de Urbanus-strip (dit singeltje was eens gratis te verkrijgen bij een Urbanus-strip) :

 

 

Een lied geschreven en gezongen door Yvan Delporte (ooit hoofdredacteur van weekblad Robbedoes) :

 

 

The Amazing Stroopwafels zingen over Kuifje (niet erg goede geluidskwaliteit maar ja) :

 

 

Link naar reactie

 

In hun beginjaren maakte de groep ook nog Kuifje in Afrika, een taal is een stripverhaal en Storm over Damme ( naar de RRidder )

 

Yuko heeft ook een cd uitgebracht, Cher Ami. De hele CD werd geïllustreerd met een stripverhaal ( of was het omgekeerd :-) ) Drie tekenaars (Ivan Adriaenssens, Roman Klochkov en Gustavo Garcia) en de band Yuko lieten zich inspireren door waargebeurde verhalen van enkele opmerkelijke dieren (een hond, een olifant en een Baviaan )

 

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Er bestaat een hele cd die is geinspireerd op de Thorgal strips.

Voor wie van muziek houdt met Keltische invloeden en Enya e.d. vind ik het zeker een aanrader. 
Bijgaand een track van het album en een afbeelding van de cd cover.

 

Overigens - bij de (oudere) Jonathan albums geeft Cosey o.a. één van mijn grote helden Mike Oldfield mee als luistertip (o.a. Tubular Bells en Incantations als ik me goed herinner). Ook voor mij perfecte (strip)muziek. Goede kerel die Cosey ;-) Prima tekenaar en een goede muzieksmaak.
 

 

9731023_orig.jpg

Link naar reactie
6 minuten geleden, sanderg zei:

Overigens - bij de (oudere) Jonathan albums geeft Cosey o.a. één van mijn grote helden Mike Oldfield mee als luistertip (o.a. Tubulare Bells en Incantations als ik me goed herinner). Ook voor mij perfecte (strip)muziek. Goede kerel die Cosey ;-) Prima tekenaar en een goede muzieksmaak.
 

 

Ik heb ooit nog op een interviewsessie met Nuwanda aan Cosey - die in een rotstemming  was - een CD gegeven met nummers die hij kon gebruiken als inspiratie. Pas daarna ontdooide hij wat. De playlist vind je terug in dit interview.  

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Cosey.pdf

 

SSZ: Zep is, net als u, een muziekfanaat. Even dachten we zelfs aan een cdinterview met muzieknummers in plaats van dit plateninterview. In JONATHAN suggereert u altijd enkele songs, als een soort soundtrack bij het album. In de voorlaatste JONATHAN liet u de lokale dokter een cassette tonen waarop Duran Duran stond geschreven. De rest van het album zaten we met RIO in ons hoofd...

 

COSEY: “Oei oei, Duran Duran, dat is niet zo goed. (lacht) Het is wel die dokter die met Duran Duran en The Smiths afkomt, en niet Jonathan. Dokters luisteren naar wat simpelere muziek.” (lacht)

 

SSZ: Maar beseft u hoeveel extra u toevoegt aan de beleving van de lezer, met die suggesties?

 

COSEY: “In het geval van die dokter, had ik het gevoel dat het iets meer vertelde over zijn karakter, zonder dat ik daar een lange bijkomende uitleg voor moest schrijven. In zijn heb ik me misschien wat vergist. Meestal zie ik de muziek als een soort decor dat je voor een stuk helpt om het verhaal en de tekeningen mee met mij te verzinnen. Zelf luister ik ook naar muziek terwijl ik werk, maar een strip maken duurt nog altijd langer dan hem lezen, dus gelukkig moet ik niet de hele tijd luisteren naar dezelfde drie nummers die ik aanraad. (lacht)

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 minute ago, Kool Thing said:

 

Ik heb ooit nog op een interviewsessie aan Cosey - die in een rotstemming  was - een CD gegeven met nummers die hij kon gebruiken als inspiratie. Pas daarna ontdooide hij wat. De playlist vind je terug in dit interview.  

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Cosey.pdf

 

Ha tof! Mooie playlist. Ja- Cosey is (net als ik) gek op muziek

Ik heb overigens jaaaren geleden zelf een paar jaar achtereen een kerstkaart van Cosey gehad nadat ik hem (via Lelombard) eens een kaartje had gestuurd. Erg sympathiek vond ik dat 

Hij kon daarna eigenlijk niet meer stuk bij mij- ik weet eigenlijk niet of zijn strips erg geliefd zijn (behalve Op zoek naar.. dan)- je hoort er weinig van vind ik, maar ik ben Cosey altijd blijven volgen en kijk met verlangen uit naar de vertaling van Calypso.. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...