Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (22)] pagina 33 vs. pagina 37


nobody

[Eerste Ronde (22)] pagina 33 vs. pagina 37  

63 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 01-01-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen.

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

VoorbijDeGrenzenVanDeTijd.jpg.4f9d0ea667

 

Over de grenzen van de Tijd (deel 1)

 

Normaal ben ik fan van grote, paginabrede kaders. Hier wordt de feitelijke actie opgedeeld in kleinere kaders, maar de scène wint er alleen maar aan kracht door. Een perfecte decoupage, zeer filmisch. Fantastisch kleurgebruik ook. Dergelijke schijnbaar onbelangrijke scènes kunnen enorm bijdragen aan de sfeer van een verhaal. Maar enkel als ze perfect uitgewerkt zijn, en dat is hier het geval.

 

Let ook op de details: de horizon die doorloopt in de eerste strook. De gespiegeld tweede strook. De afwisseling van zeer close en totaalshots. Klassewerk.

 

Kristof Berte

 

 

 

B

 

Peyo.jpg.c60f1e2bb61db622d04051ffb5ee0c2

 

Een prachtige plaat van Peyo. Geniaal in z'n eenvoud. Ik durf te wedden dat er heel wat schetsversies aan vooraf gegaan zijn.
Het begint met Pierrewiet die op z'n geit het bos uitstormt. Daarna zoomt Peyo in op het gezicht van Pierrewiet die een dromerige blik heeft. Dan zien we de bestemming en hoe Pierrewiet niet op de rem trapt bij het realiseren van z'n plannen. De omvergereden soldaten kijken vragend wat er aan de hand is. Pierrewiet zet z'n tocht snel voort, niet gehinderd door de koning en net als de koning vraagt de lezer zich af wat er nu aan de hand is. De lezer krijgt te zien dat Pierrewiet wat zaken wil hebben, zoals een handschoen, maar dat maakt het mysterie alleen maar groter.
Kortom: Peyo trekt de lezer met grote kracht z'n verhaal in. Je ziet de haast van Pierrewiet, die continu met grote snelheid dezelfde richting ingaat, nog versterkt omdat de andere figuren stilstaan. Onderweg nog wat leuke grapjes zoals de dialoog van de soldaten " hij heeft haast" en nadat ze omvergelopen zijn "inderdaad". Ook de hijgende geit is een leuk detail.

 

Deze plaat van Peyo was door mij gekozen vooral vanwege de zeer duidelijke en doordachte flow van het verhaal, niet zozeer vanwege de puur visuele kwaliteit.

 

Tweetie

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Suske zei:

Ik hou erg veel van Peyo's werk, maar van Johan en Pirrewiet zijn veel betere pagina's te vinden.

Mijn motivering is weggevallen:

 

Een prachtige plaat van Peyo. Geniaal in z'n eenvoud. Ik durf te wedden dat er heel wat schetsversies aan vooraf gegaan zijn.
Het begint met Pierrewiet die op z'n geit het bos uitstormt. Daarna zoomt Peyo in op het gezicht van Pierrewiet die een dromerige blik heeft. Dan zien we de bestemming en hoe Pierrewiet niet op de rem trapt bij het realiseren van z'n plannen. De omvergereden soldaten kijken vragend wat er aan de hand is. Pierrewiet zet z'n tocht snel voort, niet gehinderd door de koning en net als de koning vraagt de lezer zich af wat er nu aan de hand is. De lezer krijgt te zien dat Pierrewiet wat zaken wil hebben, zoals een handschoen, maar dat maakt het mysterie alleen maar groter.
Kortom: Peyo trekt de lezer met grote kracht z'n verhaal in. Je ziet de haast van Pierrewiet, die continu met grote snelheid dezelfde richting ingaat, nog versterkt omdat de andere figuren stilstaan. Onderweg nog wat leuke grapjes zoals de dialoog van de soldaten " hij heeft haast" en nadat ze omvergelopen zijn "inderdaad". Ook de hijgende geit is een leuk detail.

 

Deze plaat van Peyo was door mij gekozen vooral vanwege de zeer duidelijke en doordachte flow van het verhaal, niet zozeer vanwege de puur visuele kwaliteit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...