Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (29)] pagina 10 vs. pagina 48


Yncke

Welke pagina vind jij de 'beste'?  

72 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 08-01-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen.

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

image.png.1601b0273feb743f525ee998f40660

 

esteban²

 

 

B

 

joke.png.55f22e58816cf3b5f3988a5dfb97685

 

In 'The Killing Joke' (1988) beschrijft Alan Moore hoe de joker ontstaan is. De tekenaar is Brian Bolland. Deze tekent beroepsmatig quasi alleen covers. Zijn stijl is niet minder dan indrukwekkend te noemen. Er werd in 2008 een 'luxe' uitgebracht waarin het verhaal volledig opnieuw ingekleurd werd door Brian Bolland zelf. Mijn pagina komt uit deze uitgave. Het is de laatste pagina van het boek en die eindigt met hetzelfde beeld als het allereerste prentje van het boek. De joker is uiteindelijk verslagen door batman en het verhaal sluit af met een grap. Zoals Tim Sale in het voorwoord schrijft: genialer wordt het niet. Er kan eerst zelfs een grijns af bij Batman. 

Toen RW dit boek uitbracht was dit mijn allereerste niet Europese strip die ik las en ik was volledig overdonderd. In feite is het onmogelijk om slechts één pagina uit dit boek naar voren te schuiven. Ik heb lang getwijfeld om de eerste pagina te nomineren met de aankomst van Batman aan Arkham Assylum of de pagina met de mop zelf, maar ben uiteindelijk toch voor de laatste pagina gegaan. Perfecter kan een strip niet eindigen. Hieronder nog de bewuste grap (in originele inkleuring) dewelke de gebeurtenissen in het boek in feite perfect samenvat. Het zet de lezer aan het denken dat de joker toch niet de volledig geschifte schurk is, maar dat hij goed beseft hoe hij zo ver is kunnen komen.

 

Bart 01

Link naar reactie

Hola, tegenover The Killing Joke?  *lacht zenuwachtig*

Ik ben best wel een liefhebber van stripkaders die een hele pagina groot zijn.  Althans wanneer ze effectief iets te betekenen hebben, zoals hier het geval is.  Maar al te vaak is dat niet zo.  Soms dient het zelfs als opvulling, zoals bij Jommeke wel vaker voor kwam.  Of ze dienen om groot bombast te etaleren.  Hier is het een rustpunt na een intens gevecht, zowel voor het hoofdpersonage, als het verhaal op zich én voor de lezer zélf.  Tegelijk ook een moment van overzicht op de situatie, letterlijk en figuurlijk.  En het werkt.  Het feit dat het paginagroot is, maakt dat het nog sterker naar voor komt.  Niet alleen oogt het perspectief ongelooflijk fijn, het is ook nog eens schitterend uitgevoerd.  Heel filmisch ook, ik zie dit (ooit, hopelijk) werken in film-(noir)-vorm, want zowat alle camerastandpunten mogen rechtstreeks uit Blacksad gekopieerd worden, het zou prachtige beelden opleveren, uitmuntende cinematografie.  Daarover geen twijfel.  Als m'n mij ooit naar een 'iconische' pagina vraagt uit de meer recente stripgeschiedenis, schuif ik vol vertrouwen deze naar voor.  Een beetje zoals nu dus.  Fantastisch.

Uiteráárd A ! ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik vind dat er hier heel veel voor platen van populaire reeksen gekozen wordt en minder voor mooie platen. Mijn smaak is duidelijk anders dan die van de meesten want ik heb hier nog geen vijf platen zien passeren die ik 'echt' schitterend vind.

De plaat van The Killing Joke vind ik wel schitterend.

Blacksad vind ik meestal mooi, maar deze plaat vind ik waardeloos.

Waar is die met het zwarte kostuum zijn hoofd naartoe?

Is dat afgehakt of zo? Het is daar een heel verwrongen toestand op de plaat.

Link naar reactie

Je kritiek op de pagina van Blacksad is niet terecht. Hoezo, afgehakt hoofd? Zijn hoofd hangt voorover en de tekening klopt in dat opzicht écht wel honderd procent.  Die nek en kop stroken volledig met dat personage z'n bouw, net één van Juanjo Guarnido z'n sterkste punten ook.  Alles behalve verwrongen dus.  Ik begrijp ook niet hoe je diens hoofd als dusdanig kan zien.  Enfin. 'Waardeloos' zelfs?  Wel een beetje serieus blijven hé, Willy. ;)

 

 image.thumb.png.1c437cf87236ecf3dfe6ad24db6379b0.png
* Ik kan geen duidelijke afbeelding in stripvorm vinden online.

Platen waar ik met ongelooflijk veel enthousiasme op gestemd heb, zijn ook voor mij in de minderheid.  Ik heb dan weer eerder de indruk dat er vaak voor een status (klassieker) van het album in kwestie gestemd werd, terwijl de plaat in kwestie eigenlijk niet zoveel voorstelt.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Enigszins beneveld strips lezen lukt mij niet, beoordelen des te beter.

De blacksad's liggen ook hier nog steeds ongelezen ( hallo Wortel, ook beste wensen nog gekocht bij jouw thuis )wat mij eraan herinnert deze nog dit jaar te gaan lezen.

 

Het universum van Batman trekt mij niet zo, maar deze scene ziet er zeer fraai uit ( wordt de Joker hier vermoord ?)

De onvolprezen Esteban doet mij echter kiezen voor A.( en blijkbaar ook Guust liefhebber geworden met de aankoop van 4 hard-covers, terwijl zijn kritiek op Guust eerder in dit toernooi toch steekhoudend was )

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Je kritiek op de pagina van Blacksad is niet terecht. Hoezo, afgehakt hoofd? Zijn hoofd hangt voorover en de tekening klopt in dat opzicht écht wel honderd procent.  Die nek en kop stroken volledig met dat personage z'n bouw, net één van Juanjo Guarnido z'n sterkste punten ook.  Alles behalve verwrongen dus.  Ik begrijp ook niet hoe je diens hoofd als dusdanig kan zien.  Enfin. 'Waardeloos' zelfs?  Wel een beetje serieus blijven hé, Willy. ;)

 

 image.thumb.png.1c437cf87236ecf3dfe6ad24db6379b0.png
* Ik kan geen duidelijke afbeelding in stripvorm vinden online.

Platen waar ik met ongelooflijk veel enthousiasme op gestemd heb, zijn ook voor mij in de minderheid.  Ik heb dan weer eerder de indruk dat er vaak voor een status (klassieker) van het album in kwestie gestemd werd, terwijl de plaat in kwestie eigenlijk niet zoveel voorstelt.  

Ach, gut...Nu zie ik het ook! Je hebt gelijk! Die gast is een soort slang...Ik aanzag zijn hoofd voor een arm!Sorry! Mijn fout

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, linthout zei:

Ach, gut...Nu zie ik het ook! Je hebt gelijk! Die gast is een soort slang...Ik aanzag zijn hoofd voor een arm!Sorry! Mijn fout

 

 

Geen probleem. :)  Blij dat het een vergissing was.

Wat The Killing Joke betreft.  Dat is een goede plaat, zonder meer.  Voor mij dan.  Het ontbreekt de grap in kwestie om als pagina op zichzelf indruk te maken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, Tom B zei:

Geef mij maar B. Dat is tenminste een strippagina. A is gewoon een oefening in vaagweg correct perspectief.

 

 

Een argument dat ik hier al vaker gelezen heb.  Dingen als : "Het is een illustratie, geen strip."  En, eerlijk gezegd, in mijn oren klinkt dat als pure onzin.  Een stripprent van één pagina groot is óók een strip.  En een strip waar alle kaders in elkaar over lopen en iets meer één geheel vormen (eerdere ronde) is óók een strip.  M'n denkt hier teveel in ... eum, kadertjes op dat vlak. :) 'Gewoon een oefening in vaagweg ...', Boe, Tom.  Boe!  Ik zie het weinigen op zo'n geslaagde wijze doen.

 

 

;) 't Is allemaal niet zo serieus als geschreven hé.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Amai, mijn favoriete pagina op een traditioneel mottige nieuwjaarsdag. Wie heeft hier ook weer die volgorde bepaald? :e007: En dan nog zo spannend ook.

 

Ironisch om tegen blacksad te staan, gezien ik bijna een pagina uit Arctic Nation had ingediend ipv deze van Batman. Guarnido is een meester in sfeerschepping en zijn pagina's vertellen vaak ook iets. En net daarom moet iedereen hier op batman stemmen. :e011: Ik ben ook van mening dat het hier een plaatje betreft en geen pagina. Dit plaatje is al, meer dan terecht, ver geraakt in het toernooi van het mooiste plaatje. Maar van de mooiste strippagina verwacht ik meer.

 

De Joker wordt hier trouwens niet vermoord, Batman neemt hem vast tijdens het lachen. Op de achtergrond doemen de lichten van de politiewagen op, de sirene die doorloopt op verschillende kaders. Twee mannen die elkaar zonet nog bijna uitgemoord hebben, barsten nu in lachen uit. Waarschijnlijk niet de beste plaat uit dit boek, maar na een dergelijk verhaal een boek op deze wijze afsluiten blijft schitterend. 

Hieronder nog eens de mop zelf, ook een prachtige pagina op zichzelf, alhoewel deze zonder het verhaal ook niet zo heel veel toevoegt. Het verschil met de nieuwe inkleuring is groot.

 

5a4b43bf47129_thejoke.thumb.jpg.21605aa835ea80078ac766e12a695a8c.jpg

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:

 'Gewoon een oefening in vaagweg ...', Boe, Tom.  Boe!  Ik zie het weinigen op zo'n geslaagde wijze doen.

Tuttut, Guarnido is ongetwijfeld een goeie tekenaar, maar die tekening heeft verschillende vluchtpunten, en dat stoort me in die mate dat ik dat onmogelijk geslaagd kan vinden.

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, esteban² zei:

Voor mij is die Batman pagina maar héél gewoontjes en absoluut niets bijzonders, laat staan memorabel als geheel.  Eéntje die naar mijn gevoel eerder wint (zou kunnen winnen) omwille van z'n status dan de pagina op zich.

Ik heb hetzelfde gevoel maar dan met die Blacksad. ;)

Link naar reactie

Het blijft wel spannend zo :D

 

Ik blijf het hoe dan ook vreemd vinden dat iemand óf die Blacksad óf die Batman 'gewoontjes' kan vinden. Beiden zijn gewoon uitstekende platen. Maar goed, ik heb dat gevoel in andere rondes ook al gehad over platen waar anderen lyrisch over waren :)

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik volg Kool Thing volledig dat de mooiste stripplaat tekst hoort te hebben (en wat mij betreft, ook kaders), maar ik vind B zeer 'onleesbaar'. Wat die WEEE daar deed, dat snapte ik maar door de commentaren, wat in de middelste strook gebeurt: idem, en de laatste drie kaders zijn tof voor sfeerzetting, maar schieten ook hun doel voorbij zonder dat iemand 't uitlegt.

Dus heb ik A gestemd. Ook al vind ik niet dat dat de eindwinnaar hoort te zijn, ik vind vertellend de betere van de twee.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Yncke zei:

Ik volg Kool Thing volledig dat de mooiste stripplaat tekst hoort te hebben (en wat mij betreft, ook kaders), maar ik vind B zeer 'onleesbaar'. Wat die WEEE daar deed, dat snapte ik maar door de commentaren, wat in de middelste strook gebeurt: idem, en de laatste drie kaders zijn tof voor sfeerzetting, maar schieten ook hun doel voorbij zonder dat iemand 't uitlegt.

Aangezien ik niet meedoe, kan het geen valsspelen zijn en daarom hier die gevraagde uitleg: 

de laatste drie plaatjes zijn een terugverwijzing naar de allereerste pagina, maken de cirkel dus rond en laten zien dat Batman en de Joker in een oneindige lus zitten. 

De regendruppels zijn duidelijk, de lampen corresponderen met de autolampen van de Batmobile en het droge stukje land correspondeert met de muren van Arkham. De Joker wordt even opgeborgen, tot de volgende iteratie.

 

Komt natuurlijk niet van de tekenaar af, maar van de scenarist.

Killing Joke pagina 1.jpg

Link naar reactie

Natuurlijk wel.  We kiezen de mooiste pagina, die moet dus op zichzelf kunnen staan in deze verkiezing.  Uitroepteken. :) Dat het onderdeel uitmaakt van een groter geheel is waar, maar staat daar in principe los van nu.

Dat een striplaat tekst hoort te hebben is al even achterhaald als dat de pagina in kadertjes moet onderverdeeld zijn, ik kan me daar absoluut niet in vinden. Zwaar in tegendeel zelfs.  Een pagina zonder tekst (zo zijn er al veel voorbij gekomen) kan soms veel meer vertellen en indruk maken dan één mét.  En dat is vaak nog een knappere prestatie, zonder woorden.  Soms zijn die gewoon overbodig.  Maar ieder staat vrij dat anders te zien hoor, @Yncke. :) Toch blij dat je de juiste keuze gemaakt hebt.  Hèhè.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 hours ago, esteban² said:

Natuurlijk wel.  We kiezen de mooiste pagina, die moet dus op zichzelf kunnen staan in deze verkiezing.  Uitroepteken. :) Dat het onderdeel uitmaakt van een groter geheel is waar, maar staat daar in principe los van nu.
 

 

Dat vind ik nu eens niet. Een strippagina hoort bij het geheel. Net zoals de pagina van Jaguar steunt op het feit dat in de voorgaande pagina's twee verschillende vrouwen deelnemen aan de scene, is het daarom geen slechte plaat omdat die uitleg erbij moet.

Een deel van de kracht van deze Blacksad is juist dat in de voorgaande pagina's een verbeten gevecht plaatsvond, en dat dit het rustpunt erna is, het moment van denken, een contrast.

 

Merci @Tweetie voor de uitleg, al is 't niet genoeg om mij van gedacht te doen veranderen, het geeft wel een meerwaarde aan de regendruppelkaders.

 

 

15 hours ago, esteban² said:


Dat een striplaat tekst hoort te hebben is al even achterhaald als dat de pagina in kadertjes moet onderverdeeld zijn, ik kan me daar absoluut niet in vinden. Zwaar in tegendeel zelfs.  Een pagina zonder tekst (zo zijn er al veel voorbij gekomen) kan soms veel meer vertellen en indruk maken dan één mét.  En dat is vaak nog een knappere prestatie, zonder woorden.  Soms zijn die gewoon overbodig.

Het is heel knap om zonder woorden te vertellen, maar het is nog knapper om een echt mooie pagina te maken met dingen als tekstballonnen, bewegingslijnen en onnatuurlijke witte onderbrekingen erin. En die extra moeilijkheid is voor mij nu juist wat het verschil maakt tussen illustratie en strips.

 

Maar zoals je zelf zei: elk staat vrij de eigen standaarden te hanteren. ;)

Link naar reactie

In je eerste alinea kan ik me nog vinden.  Maar ik stel ook nergens dat iets een slechte plaat is wanneer die van uitleg voorzien moet worden.  Het is gewoon zo dat die voor mijzelf in dit soort 'verkiezing' op zichzelf moet kunnen staan.  En dat kan die van Blacksad.  Mijn uitleg is extra informatie, maar die hoeft daar niet aanwezig te zijn.  Bij Batman ontbreekt voor mij nét wel de aanleiding op die specifieke pagina.  Daarom zou ik daar dus sowieso niet op stemmen, die staat niet op zichzelf.

Met die laatste alinea ben ik het totaal niet eens.  Het is pakken moeilijker iets geslaagd over te brengen zonder woorden.  Alas je van een extra moeilijkheid spreekt, is het dat wel, imo. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...