Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (1)] pagina 52 vs. pagina 1


Yncke

Welke pagina vind jij de 'beste'?  

68 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 12-01-18 at 07:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen.

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

SabelsEnGaljoenen21.jpg.6564c93d7af011a8

 

Sabels en Galjoenen: Het geheimzinnige eiland

 

Tien bladzijden geleden gebeurde dit. Kijk nu nog eens goed naar deze pagina. Prachtig, toch? De uitdrukking van die witte papegaai die de kip speelt, de vertaling van lichaamshouding naar een vogellijfje, de loensende piraat. Zelfs in de omgekeerde richting. In de voorgaande pagina staan de papegaaien zoals de personages in deze pagina staan.

(En dan heb ik 't nog niet over de hilarische dialoog over papegaaien en kippen...)

 

Elke scenarist heeft het op een gegeven moment wel voor: er is een stukje informatie dat bij een groepje personages moet geraken, hoe doe je dat op een elegante manier? Meestal blijft er ergens een stukje stof aan een takje hangen of verraden voetsporen wat er gebeurde. Maar da's te simpel voor Ayroles. Op een geheimzinnig eiland, waar de kazen aan de bomen groeien en de heremietkreeften zo groot zijn dat ze scheep karkassen als huis kiezen, laat hij de meest originele informatieoverdrachtscene die ik ooit las, plaatsvinden.

 

Yncke

 

 

B

 

Thorgal_zpsih8atjsy.jpg.2ca002eeb0b90553

 

Mijn absolute topper is de onderstaande pagina uit het Thorgal album 'de schaduwen voorbij'.

 

Geen enkele pagina heeft mij ooit zo geroerd als deze... de verbeelde diepmenselijke emotie voelt voor mij oprecht aan en heeft me echt geraakt.

Universele (bijbelse) thema's als boetedoening, verlossing,  liefde en de dood.. het zit allemaal in deze pagina verwerkt. Tel daarboven op dat dit sleutelmoment binnen het album on-ge-lo-fe-lijk mooi in beeld is gebracht door meestertekenaar Rosinski. 

Voor mij is deze pagina de beste die ik ooit heb gelezen/ gezien in een strip (en waarschijnlijk ook de beste die ik ooit zal zien/ lezen).

 

sanderg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Waarom is die Thorgal iconisch? Ik ken het album niet, en die plaat zelf ziet er maar vaal en mottig uit. Grafisch ook niet zo interessant. Ik zie vier keer hetzelfde camerastandpunt en dan nog wat variaties daarop.

De papegaaien zijn wat dat betreft toch iets boeiender.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Tom B zei:

Waarom is die Thorgal iconisch? Ik ken het album niet, en die plaat zelf ziet er maar vaal en mottig uit. 

 

De gekozen plaat is op zich niet spectaculair maar het verraadt wel een wat onverwachte plot vandaar dat hij blijft hangen. Het is voor mij een van de beste Thorgals maar onderstaande platen uit dit album deden me veel meer.

 

grzegorz-rosinski-thorgal---au-del%C3%A0

 

T5pl36.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Tom B said:

Waarom is die Thorgal iconisch? Ik ken het album niet, en die plaat zelf ziet er maar vaal en mottig uit. Grafisch ook niet zo interessant. Ik zie vier keer hetzelfde camerastandpunt en dan nog wat variaties daarop.

De papegaaien zijn wat dat betreft toch iets boeiender.

Tja.. ga het album maar eens lezen ;-) Damn- ben jaloers.. Ik wou dat ik het weer eens voor de eerste keer kon lezen..

Link naar reactie
1 uur terug, Kool Thing zei:

De gekozen plaat is op zich niet spectaculair maar het verraadt wel een wat onverwachte plot vandaar dat hij blijft hangen. Het is voor mij een van de beste Thorgals maar onderstaande platen uit dit album deden me veel meer.

 

grzegorz-rosinski-thorgal---au-del%C3%A0

 

T5pl36.jpg

Ja, dàt zijn mooie platen! Veel beter dan de aangeboden pagina.

Ik heb in het verleden een paar keer geprobeerd Thorgal te lezen, maar het blijkt me gewoonweg niet te boeien. Geen idee waarom.

Link naar reactie
4 minutes ago, Tom B said:

Ja, dàt zijn mooie platen! Veel beter dan de aangeboden pagina.

Ik heb in het verleden een paar keer geprobeerd Thorgal te lezen, maar het blijkt me gewoonweg niet te boeien. Geen idee waarom.

Tja.. smaken verschillen ;-) Dat zijn zonder meer ook mooie platen- maar voor mij is de ingediende plaat nóg mooier! Ik meen overigens dat de tweede bovenstaande plaat is verkocht voor meer dan € 50.000. Een record voor een Rosinski plaat. 

Link naar reactie
On 1/5/2018 at 8:55 AM, Bart 01 said:

Ik vind de papegaaien één van de ontdekkingen van het toernooi. Grappig, vrolijk en vooral zeer goed gedaan als je die andere pagina er bij in gedachten neemt.

 

Dan kan ik je alleen maar van harte Sabels&Galjoenen aanraden! Het was moeilijk een pagina te kiezen uit deze reeks. (Maar deze is het geworden, want ik lig elke keer strijk met de dialoog alleen al. "Hij praat niet omdat hij verkouden is." XD)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...