Ga naar inhoud

Top 10 van 2018


Kool Thing

Recommended Posts

1. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

2. Holmes 1 & 2 (Cécil & Brunschwig)

3. The Prince and the Dressmaker (Wang)

4. Nino - Het Amerikaanse Avontuur (Stallaert & Leemans)

5. Royal City 2 (Lemire)

6. Batman vol. 6: The Rules of Engagement (King, Janin, Mann & Weeks)

7. L’Homme Gribouillé (Lehman & Peeters)

8. Giant (Mikaël)

9. Iris (Khing & Banda)

10. Aldo (Pelegrin)

Link naar reactie

1. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

2. Holmes 1 & 2 (Cécil & Brunschwig)

3. The Prince and the Dressmaker (Wang)

4. Nino - Het Amerikaanse Avontuur (Stallaert & Leemans)

5. Royal City 2 (Lemire)

6. Batman vol. 6: The Rules of Engagement (King, Janin, Mann & Weeks)

7. L’Homme Gribouillé (Lehman & Peeters)

8. Paper Girls 4 (Chiang & Vaughan)

9. Giant (Mikaël)

10. Bloesems in de Herfst (De Jongh & Zidrou)

Link naar reactie

1. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

2. Sabrina (Drnaso) - bedankt voor de tip @The Alderwood

3. Holmes 1 & 2 (Cécil & Brunschwig)

4. The Prince and the Dressmaker (Wang)

5. Theodoor Cleysters 13 (Le Gall)

6. Nino - Het Amerikaanse Avontuur (Stallaert & Leemans)

7. Royal City 2 (Lemire)

8. Batman vol. 6: The Rules of Engagement (King, Janin, Mann & Weeks)

9. L’Homme Gribouillé (Lehman & Peeters)

10. Paper Girls 4 (Chiang & Vaughan)

Link naar reactie

Het basisgegeven is dat er een meisje (Sabrina) ontvoerd wordt. Sabrina zelf komt nooit in beeld, maar enkel haar familie en vriendje en de mensen die verder betrokken worden in de nasleep. De impact van de hele zaak raakt al deze personen op een zware manier. De tekenstijl van de auteur is heel afstandelijk, maar went wonderwel tijdens het lezen. Meestal hebben Amerikaanse graphic novels een sarcastische ondertoon wanneer ze maatschappijkritisch willen zijn. Dat heeft 'Sabrina' totaal niet, wat voor mij deze strip nog harder deed aankomen. Ik was verrast over de directe manier waarop de invloed van fake news op het leven van mensen verwerkt werd in dit verhaal. 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

1. Sabrina (Drnaso)

2. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

3. Southern Bastards 4 (Latour & Aaron)

4. Holmes 1 & 2 (Cécil & Brunschwig)

5. The Prince and the Dressmaker (Wang)

6. Theodoor Cleysters 13 (Le Gall)

7. Nino - Het Amerikaanse Avontuur (Stallaert & Leemans)

8. Royal City 2 (Lemire)

9. Batman vol. 6: The Rules of Engagement (King, Janin, Mann & Weeks)

10. L’Homme Gribouillé (Lehman & Peeters)

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

1. Sabrina (Drnaso)

2. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

3. Southern Bastards 4 (Latour & Aaron)

4. Holmes 1 & 2 (Cécil & Brunschwig)

5. The Prince and the Dressmaker (Wang)

6. Theodoor Cleysters 13 (Le Gall)

7. Nino - Het Amerikaanse Avontuur (Stallaert & Leemans)

8. Royal City 2 (Lemire)

9. Batman vol. 6: The Rules of Engagement (King, Janin, Mann & Weeks)

10. Savage Dragon - Merging of Multiple Earths (Larsen)

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nog eens een update. Enkele straffe dingen gelezen de afgelopen weken (en nu net in Andy begonnen ...)

 

1. Sabrina (Drnaso)

2. Berlin vol. 3: City of Light (Lutes)

3. Batman: White Knight (Murphy)

4. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

5. Southern Bastards 4 (Latour & Aaron)

6. Holmes 1 & 2 (Cécil & Brunschwig)

7. The Prince and the Dressmaker (Wang)

8. Edena (Moebius)

9. Theodoor Cleysters 13 (Le Gall)

10. Zie mij (Vivès)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

1. Sabrina (Drnaso)

2. Berlin vol. 3: City of Light (Lutes)

3. Batman: White Knight (Murphy)

4. Kinderland (Mawil)

5. Bots 2 (Baker & Ducoudray)

6. Southern Bastards 4 (Latour & Aaron)

7. Mech Cadet Yu vol. 1 & 2 (Miyazawa & Pak)

8. Holmes 1 tot 3 (Cecil & Brunschwig)

9. Andy (Typex)

10. The Prince and the Dressmaker (Wang)

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hm, zo aan het eind van het jaar wordt het toch eens tijd het een en ander op een rijtje te zetten.

 

De voorlopige top 10:

1. Een Ster van Zwart Katoen
2. Berlin 3
3. Through a live
4. Bug 
5. Amorastasia 1 
6. Streamliner 3
7. Tango 2 
8. Afdwalingen
9. Texas Jack 
10. Gung Ho 3

Link naar reactie

eerlijk gezegd vond ik enkel Een ster van Zwart katoen en het derde deel van de Stalag B reeks van Tardi echt top.

 

laatste Thorgal viel tegen, laatste Blake en Mortimer was goed maar niet geweldig, laatste Jeremiah hetzelfde...T Cosey album Calypso viel me ook tegen..

 

wellicht ben ik te kritisch 

 

besef me overigens steeds meer hoe geniaal Tardi eigenlijk is. Nagenoeg alles van de man vind ik zeer goed tot fantastisch. zijn tekenstijl beviel me vroeger niet en nog steeds oogt t af en toe wat slordig. Dit past echter zo goed bij zijn verhalen. Van een andere tekenaar, met mindere verhalen, had ik t mogelijk niet gepruimd 

Link naar reactie

Ik sluit mij een beetje aan bij Sanderg. Zo aan het eind van het jaar en kijkend naar wat er is verschenen en wat ik de moeite waard vind is dit heel karig..

Ik kom op vijf titels in willekeurige volgorde:
- Ze noemen hem Rooie

- Een ster van Zwart Katoen 

- Mooie Zomers - London Calling

- Wereldwijven (vind ik als boek en opzet heel erg leuk)

- Kinderen in het verzet - Eerste repressie

Link naar reactie
Op 12/12/2018 om 19:20, Kool Thing zei:

1. Typex's Andy

2. Malaterre

 

9782505071853-couv.jpg

 

Niet op 1? Ik nomineerde vorige maand Typex in het toernooi en schreef daarover: ‘op een haar het beste album van het jaar’. Misschien tegen beter in hoopte ik dat die haar nog zou komen en die is er, ik plaats Malaterre niet boven Typex maar ex aequo zijn dit sinds deze week voor mij de beste ‘stripervaringen’ van het jaar.

 

Op de Reep, is mijn indruk, ben je bijna gedwongen om daaraan toe te voegen dat het ‘niet ieders smaak’ zal zijn, dat het ‘wel erg veel gekriebelde tekst is’. Als ik eerlijk ben, dat geeft een nogal eenzaam gevoel omdat het op die manier naarstig snakken blijft naar een uitlaatklap voor mijn enthousiasme (en ja, ik weet ook wel dat ik hyper kan zijn en ongeremd in mijn posts).

 

Als je een beetje moeite doet en wil doen zie je juist hoe optimaal Typex en Gomont gebruikmaken van beeldtaal en hoe ontzettend origineel ze daarmee vaak voor de dag komen. Wat Malaterre betreft: kijk eens langer naar die vlammende sigaret van (hoofdpersoon) Gabriel op het omslag en blijf geheel het verhaal die sigaret in de gaten houden, dan heb je alvast één fenomenaal element uit het album te pakken. En zo is er meer, heel veel meer. Bam! Overrompelend goed album.     

Link naar reactie

Op 1 of op 2. Gelijkwaardig zijn ze. Qua leeservaring is Malaterre ongetwijfeld beter dan Andy. Ik zag het album toen het werd voorgesteld in Brussel ( pas verschenen ). Direct gekocht omwille van de tekeningen ( jaja, die sigaret deed het hem én de oude art-deco serres ) en ik was de tweede voor een dédi. Pas een maand later gelezen en omvergeblazen. Dit was echt goed! 

Voor Typex' Andy heb ik immens respect. Niet de hele strip is prima ( dat kan ook niet met een autobiografie. Niet je hele leven is boeiend ) maar het vijfjaren plan, ambitie en attitude van Typex geven het net dat extraatje. Ik mocht er een interview meedoen voor de SSZ.be en mijn respect groeide per minuut.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
56 minuten geleden, Vittorio zei:

Op de Reep, is mijn indruk, ben je bijna gedwongen om daaraan toe te voegen dat het ‘niet ieders smaak’ zal zijn, dat het ‘wel erg veel gekriebelde tekst is’. Als ik eerlijk ben, dat geeft een nogal eenzaam gevoel omdat het op die manier naarstig snakken blijft naar een uitlaatklap voor mijn enthousiasme (en ja, ik weet ook wel dat ik hyper kan zijn en ongeremd in mijn posts).

Volharden. 🙂  Het album is het waard. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
On 12/19/2018 at 5:44 PM, sanderg said:

Ik besef me overigens steeds meer hoe geniaal Tardi eigenlijk is. Nagenoeg alles van de man vind ik zeer goed tot fantastisch. zijn tekenstijl beviel me vroeger niet en nog steeds oogt t af en toe wat slordig. Dit past echter zo goed bij zijn verhalen. Van een andere tekenaar, met mindere verhalen, had ik t mogelijk niet gepruimd 

 

I second that: Tardi is geniaal!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
6 hours ago, Vittorio said:

Op de Reep, is mijn indruk, ben je bijna gedwongen om daaraan toe te voegen dat het ‘niet ieders smaak’ zal zijn, dat het ‘wel erg veel gekriebelde tekst is’. Als ik eerlijk ben, dat geeft een nogal eenzaam gevoel omdat het op die manier naarstig snakken blijft naar een uitlaatklap voor mijn enthousiasme (en ja, ik weet ook wel dat ik hyper kan zijn en ongeremd in mijn posts).

 

Vandaar dat ik al drie jaar mijn top 10 hier niet meer post. Mijn top 10 bevat gemiddeld slechts 3 albums van de top 10-en die hier vermeld staan.

Om te beginnen is er altijd wel een laffe luis die lacherig reageert omdat de Rode Ridder een favoriete reeks is van mij. Dan zijn er degenen die niet kunnen verstaan dat er in Scandinavië ook goede strips gemaakt worden. En als je Amerikaanse underground strips vermeldt zijn er de "elitairen" die Franse strips het hoogste goed vinden.

Enfin, ik bespaar me de kritieken.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
5 uren geleden, Martin zei:

 

Vandaar dat ik al drie jaar mijn top 10 hier niet meer post. Mijn top 10 bevat gemiddeld slechts 3 albums van de top 10-en die hier vermeld staan.

Om te beginnen is er altijd wel een laffe luis die lacherig reageert omdat de Rode Ridder een favoriete reeks is van mij. Dan zijn er degenen die niet kunnen verstaan dat er in Scandinavië ook goede strips gemaakt worden. En als je Amerikaanse underground strips vermeldt zijn er de "elitairen" die Franse strips het hoogste goed vinden.

Enfin, ik bespaar me de kritieken.

Er zijn er ook die op zoek zijn naar andere stijlen, nieuwe auteurs en gewoon goed stripwerk.

 

Een top 10 is altijd een persoonlijke lijst behoudens de kritiek die anderen leveren. En nu de Europese strips naar hun eigen subforum zijn verwezen kunnen we hier mixen wat we willen. Ik ben in elk geval benieuwd naar die lijst.

Link naar reactie
5 uren geleden, Martin zei:

 

 

Om te beginnen is er altijd wel een laffe luis die lacherig reageert omdat de Rode Ridder een favoriete reeks is van mij. 

De Groningse schrijver Nanne Tepper werd ooit gevraagd naar zijn Grote Voorbeelden en dat ging van Faulkner (The Sound and the Fury) naar Poesjkin (Het schot) en Flaubert  (de Trois Contes) tot De rode ridder  (De Watermolen) en toen dacht ik, ja jij snapt het, jij snapt het man, fuck de hokjes, het kan naast elkaar bestaan 🧐

 

45098.jpg

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...