Ga naar inhoud

Nominaties Grote Prijs van Angoulême 2018


Gast Kontiki

Recommended Posts

Nadat het stripfestival van Angoulême de complete nominatieprocedure veranderde en alle in Frankrijk publicerende auteurs meer inspraak gaf, leidde dat de voorbije twee jaar naar een bekroning voor het œuvre van de klassiekere auteurs Hermann en Cosey. De nominaties voor de Grote Prijs van Angoulême 2018 zijn van een compleet ander genre: Emmanuel Guibert (De Oorlog van Alan), Chris Ware (Jimmy Corrigan en in Amerika een van de meest bekroonde tekenaars ooit) en de volslagen outsider Richard Corben wiens werk al lang niet meer wordt vertaald.

Deze nominaties zijn het resultaat van de stemmen van 1.230 auteurs die nu gevraagd worden om opnieuw te stemmen voor een van deze drie heren (vrouwelijke auteurs raakten opnieuw niet genomineerd). Wie de belangrijkste stripprijs van Europa wint, wordt volgende week woensdag bekend gemaakt bij de opening van de nieuwste editie van het festival.

xnomines_grand_prix-0fd4a.jpg,q1516143518.pagespeed.ic.ur1a7i3Uzu.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Corben ken ik reeds lang vanuit Heavy metal. Niet direkt mijn favoriete tekenaar. De inkleuring is inderdaad iets wat soms nogal - in mijn ogen niet echt geslaagd is wegens het te plastic ogend - gedateerd lijkt en afkomstig lijkt te zijn van een derderangs jaren stillekens DTP'er die overdag allerlei giftshop - en snoepautomatenprullaria moet vormgeven en het niet kan nalaten om ondergaande-avond-zon-roze veelvuldig te gebruiken.

Maar tekenen kan hij wel.

Link naar reactie

Het palmares van nogal wat decennia hiervoor leert integendeel dat Hermann en Cosey minder pasten in het rijtje. Er zijn een pak grotere namen die ook nog niet gewonnen hebben, laat staan dat scenaristen kans maken op een bekroning.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 minutes ago, Nesse said:

Nee zeker niet.... wel fijn dat het eens namen zijn buiten de mainstream vallen.

Is gepromoot worden door The New Yorker dan nog steeds een vereiste om tot de underground gerekend te worden, of buiten de mainstream te vallen?

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Is gepromoot worden door The New Yorker dan nog steeds een vereiste om tot de underground gerekend te worden, of buiten de mainstream te vallen?

Ware is nog steeds bijna volslagen onbekend in Europa. Kijk op dit forum en het handjevol mensen hier die weet wie hij is, laat staan wat hij maakt. Dus ja... buiten de mainstream.

 

En liever een promotie door de New Yorker dan Meat Loaf....

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ware heeft inderdaad een aantal kenmerken die hem als tekenaar/scenarist kunnen typeren als undergroundtekenaar maar anderzijds heeft de man ook plaatprijzen die te situeren zijn tussen de 9000 en 15 000 euro.

Link naar reactie
20 uren geleden, SPeeDy zei:

Pfff. Corben ken ik niet, Guibert nauwelijks en toch echt niet absolute top, Ware zegt me wel iets als naam maar heb ik niks van. Dus nogal triestige top 3 voor zo’n erkenning niet? Of staan we hier allemaal te juichen?

Idem, de enige die ik kende is Ware en dan enkel nog van wat ik op dit forum lees.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Alleen als "Best U.S. Edition of International Material".  Dat is is net zoiets als "Oscar voor de beste buitenlandse film" of een gouden medaille op de Paralympics. 

Ik denk dat veel paralympische atleten die zich jaren het zweet in trainen daar anders over denken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...