Ga naar inhoud

Nominaties Grote Prijs van Angoulême 2018


Gast Kontiki

Recommended Posts

5 hours ago, marioboon said:

Nee hoor. Zonder tekenaar zijn er alleen maar lettertjes. ;-) 

Eens, maar ik heb helaas al teveel erg goed getekende strips gelezen waarbij t verhaal erg slecht was.. Zie ook de huidige discussies over Thorgal en Xiii.. Een goede scenarist is belangrijker dan n goede tekenaar...

 

Zie bijvoorbeeld meesters van de gerst. Ik geloof niet dat er iemand is die Valles n ontzettend goede tekenaar vindt. Toch is die reeks steengoed en heb ik m heel graag gelezen

Link naar reactie
Op ‎18‎-‎1‎-‎2018 om 00:58, marioboon zei:

- Jimmy Corrigan

- Quimby the Mouse 

- Stories

 

 

Op ‎18‎-‎1‎-‎2018 om 07:43, The Alderwood zei:

Jimmy Corrigan

Lint

Building Stories

Ik heb zonet Jimmy Corrigan besteld. Voor 16 € kunnen we niet sukkelen. Ik ben benieuwd, ik ken totaal niets van Ware zijn werk. 

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

Eens, maar ik heb helaas al teveel erg goed getekende strips gelezen waarbij t verhaal erg slecht was.. Zie ook de huidige discussies over Thorgal en Xiii.. Een goede scenarist is belangrijker dan n goede tekenaar...

 

Klopt. Een goeie tekenaar verkoopt het eerste deel, een goed verhaal verkoopt een reeks. 

Ik heb jaren gedaan om Watchmen te kopen omdat de tekeningen me op het eerste zicht niet aanstonden, dat is moeten groeien. 

Strips is een een visueel medium, daardoor is de tekenaar belangrijker dan de scenarist.

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik vind dat dat je jezelf hier nogal tegenspreekt.

 

Op het eerste zicht misschien, maar beiden zijn correct.

 

Bij sommige strips overheerst het ene element (vorm) meer dan het andere (verhaal). Idealiter houden ze mekaar zo in evenwicht dat het de som van de delen overstijgt. Maar een goed getekende strip krijgt meer kans om op te vallen.

Link naar reactie

Uit een interview met, ik denk Erik Maltaite, uit de jaren 1980 heb ik altijd onthouden dat je een goed getekende strip met een zwak verhaal wel kan verkopen, maar dat een lezer zich geen tien keer na mekaar zal laten bedotten.

Link naar reactie
53 minuten geleden, marioboon zei:

 

Op het eerste zicht misschien, maar beiden zijn correct.

 

Bij sommige strips overheerst het ene element (vorm) meer dan het andere (verhaal). Idealiter houden ze mekaar zo in evenwicht dat het de som van de delen overstijgt. Maar een goed getekende strip krijgt meer kans om op te vallen.

Het is "beide". Dus in volgorde van belang:

1. Scenario

2. Spelling

3. De prentjes

 

Grapje hè.

Link naar reactie

Alles is belangrijk in een strip: scenario, tekeningen en inkleuringen.

 

1 hour ago, Kontiki said:

Uit een interview met, ik denk Erik Maltaite, uit de jaren 1980 heb ik altijd onthouden dat je een goed getekende strip met een zwak verhaal wel kan verkopen, maar dat een lezer zich geen tien keer na mekaar zal laten bedotten.

 

2

 

Prachtig getekende strips met flutscenario's interesseren me geen zier.

Het omgekeerde ook niet. Om die reden was ik graphic novels beu, vooral de Amerikaanse. Logicomix niet te na gesproken, om over Het Verslag van Brodeck nog maar te zwijgen. Geef toe: een topwerk, en dat doordat zowel het scenario als de tekeningen van uitzonderlijke klasse zijn.

 

Link naar reactie
5 hours ago, marioboon said:

 

Klopt. Een goeie tekenaar verkoopt het eerste deel, een goed verhaal verkoopt een reeks. 

Ik heb jaren gedaan om Watchmen te kopen omdat de tekeningen me op het eerste zicht niet aanstonden, dat is moeten groeien. 

Strips is een een visueel medium, daardoor is de tekenaar belangrijker dan de scenarist.

 

enkel die laatste zin klopt niet

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

In het ideal geval zijn beeld en verhaal inderdaad met elkaar in evenwicht. Daarom werkte het tandem Rosinski/ Van Hamme zo ontzettend goed voor mij. Topscenarist en toptekenaar

De quote van Kontiki echter klopt als een bus:

 

"Uit een interview met, ik denk Erik Maltaite, uit de jaren 1980 heb ik altijd onthouden dat je een goed getekende strip met een zwak verhaal wel kan verkopen, maar dat een lezer zich geen tien keer na mekaar zal laten bedotten".

Ik heb het bijvoorbeeld meerdere malen met strips van Schuiten geprobeerd. Elke keer weer werd ik teleurgesteld (ja, ook bij 'De Toren'- ik snapte er geen biet van, met name het einde was onbegrijpelijk), met 'Schoonheid' als dieptepunt..  Ultiem voorbeeld waaruit blijkt dat naar mijn idee het verhaal uiteindelijk het verhaal toch belangrijker is... (Schuiten's tekeningen zijn oogverblindend..)

 

Geldt trouwens ook voor films. Ridley Scott bijvoorbeeld kan uitstekend prachtige beelden filmen- zijn films zijn visueel altijd prachtig. Scenario-technisch echter zijn veel van zijn films echter helaas toch geen hoogvliegers. O.a. Prometheus is daarvan een goed voorbeeld- prachtig geschoten, maar een zeer middelmatige film.. 

Link naar reactie

Heb van de drie genomineerden niets in mijn verzameling. Van Guibert wel ooit één deel van 'De Fotograaf' gelezen en de drie albums van 'Zwarte Olijven'. Maar nooit echt door 'gepakt'. Van Corben nog geen enkel album vastgepakt en de heisa rond 'Jimmy Corrigan' (Ware) nooit echt gesnapt...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
4 minuten geleden, mojo zei:

Ik ken Corben enkel van zijn Hellboy verhalen. 

 

Dat is een Corben al op z'n retour.

Hij is vooral beroemd geworden door zijn Heavy Metal verhalen vol lillend vlees en té felle kleuren. Een geile Don Lawrence als het ware ;-)

 

Je herkent een Corben-plaat van ver en dat is een sterkte. 

Link naar reactie

Gaarne zou ik "Bloodstar" willen aanraden, toch wel zijn sterkste werk.

Aangezien dit meesterwerk niet meer leverbaar is, een mooi moment om dit weer uit te brengen en natuurlijk

ook in het oorspronkelijke zwart wit.

De onvermijdelijk sticker "winnaar van de grote prijs Angouleme 2018 " dient wel verwijderbaar te zijn.

 

 

 

Link naar reactie

Dat is wel een verdiende winnaar!!!!

Ik ben opgegroeid met Corben... Ik vind dat echt geniaal. Nog steeds.

Wat een sfeer die brengt in zijn tekeningen...

Ik heb meerdere Corbens aan mijn muur hangen...Ik bewonder ze elke dag.

Vroeger belde ik hem nu en dan eens. Een heel vriendelijk man die altijd de tijd nam voor een gesprek.

Is hij in Angoulème? Dat zou wel heel uitzonderlijk zijn want voor zover ik weet komt hij nooit buiten...

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Terechte winnaar maar niet gedacht dat hij het ging worden. 

Altijd genoten van 1001, Den, Mutant World en zijn andere werk van de jaren 70&80&90.

Wel niets meer gelezen van zijn werk dat hij de laatste 20 jaar deed. Dacht dat op pensioen ging  na de laatste Den.

Inderdaad terecht, 'Diepten' is ook fantastisch, momenteel ben ik zijn werk voor Mike Mignola aan het lezen. Hellboy in 'Corben'-stijl. De oude meester werkt(e ?) voor de nieuwe meester, het kan verkeren...

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
1 uur terug, linthout zei:

 

Is hij in Angoulème? Dat zou wel heel uitzonderlijk zijn want voor zover ik weet komt hij nooit buiten...

 

 

Het zou toch de bedoeling zijn dat hij volgend jaar aanwezig is als hij zijn eigen expo en het resultaat van zijn invulling aan heel het festival wil komen bekijken.

Link naar reactie
On 1/25/2018 at 7:21 AM, sanderg said:

Knap gedaan hoor maar ik zou t niet aan mijn muur willen.. pure kitsch

 

Vind ik ook.

En die Richard Corben kreeg de Grote Prijs van Angoulême.

Weer een gemiste kans voor Chris Ware

(het artikel op de SSZ vermeld abusievelijk Richard Ware)

 

Cosey is voortaan Chevalier des Arts et des Lettres. Daar kan ik vrede mee nemen.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...