Ga naar inhoud

Bij de pinken blijven


Gast Kontiki

Recommended Posts

De rush kan beginnen. Van Lonesome, Yves Swolfs' nieuwe westernreeks, komt in mei ook een hardcover. Eerst ging Le Lombard die op de gebruikelijke 500 exemplaren uitgeven (gebruikelijk als er ook al een softcover van verschijnt). Die oplage is al opgekrikt naar 750, het geval Duke indachtig. De hardcover van Duke 2 komt volgende week ineens op 1000 exemplaren. Van Lonesome verschijnt ook een luxe-editie, maar de prijs en het aantal is nog niet bepaald.

 

Volgende woensdag verschijnt deel 1 van de nieuwe luchtvaartreeks Team Rafale bij Dupuis. Het album ligt nog niet in de winkel, maar door het aantal bestellingen van winkels, kwam nu al het bericht dat zowel de HC als de SC is uitverkocht bij de uitgever en het dus niet meer is na te bestellen. Of elke winkel zijn bestelde exemplaren zal krijgen, is de vraag. Ik verwacht eenzelfde probleem voor de nieuwe actiereeks Tango die in maart verschijnt in SC en HC. De hardcover zal een gebruikelijke oplage kennen van 500 exemplaren.

 

De recent verschenen albums Bollie en Billie 35 en The Regiment 1 (in softcover) waren ook kort na de release niet meer bij te bestellen.

 

Ballon Media kent de speculanten wel, maar het wil van luxe-edities en hardcovers (waar ook softcovers van verschijnen) sinds vorig jaar geen restanten meer hebben. We krijgen slechts één kans. Het aantal leveringen zal afhangen van eerdere bestellingen.

 

Als liefhebber bij de pinken blijven, is meer dan ooit aan de orde als het zo doorgaat.

Link naar reactie

Ik kan er mee inkomen dat Ballon Media van luxes en HCs geen overschotten wil, maar wat je ervan verkoopt zal per keer verschillen. Van populaire tekenaars als Hermann en ook Swolfs zal dat wat meer zijn dan bij andere tekenaars.

 

Hopelijk laten ze dan eerst de stripwinkels de bestellingen plaatsen en bepalen ze pas daarna hoeveel ze gaan drukken. 

13 minuten geleden, Kontiki zei:

Het aantal leveringen zal afhangen van eerdere bestellingen.

Eerdere bestellingen? Dus een SSZ die van deel #1 te weinig bestelde, krijgt nu van deel #2 ook te weinig voor z'n klanten? 

Link naar reactie

Jup, zo zit het, maar dat is niet de enige factor. Ook hoeveel softcovers er werden besteld en nog andere gegevens (die niet werden vrijgegeven) spelen mee. Winkels die dus veel bestellen, worden 'beloond'. Winkels die doorgaans uit voorzichtigheid liever bijbestellen na een eerste bestelling, zullen hun keuze moeten herbekijken. Dat zet ze ook wel onder druk.

Link naar reactie
33 minuten geleden, JJL zei:

Geen rush voor mij.

Er zullen in de toekomst vast ook albums zijn die je wel interesseren. Je mag er van uit gaan dat dit steeds vaker voor zal komen: de uitgevers drukken precies genoeg om aan de bestellingen te voldoen. En als iets een leuke serie blijkt te zijn, zal dat niet voor iedereen genoeg zijn.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tweetie zei:

Er zullen in de toekomst vast ook albums zijn die je wel interesseren. Je mag er van uit gaan dat dit steeds vaker voor zal komen: de uitgevers drukken precies genoeg om aan de bestellingen te voldoen. En als iets een leuke serie blijkt te zijn, zal dat niet voor iedereen genoeg zijn.

Natuurlijk, al betreft dat tot op heden toch primair HC albums, die dan vaak wel in ruime(re) mate in SC voorradig zijn.

Link naar reactie
37 minuten geleden, esteban² zei:

Nóg meer druk?  En ik vond het in bepaalde gevallen al zo nipt.  In die mate dat ik ze moet laten schieten.  Mijnen bruinen kan dat niet trekken, zoals ons vader het zegt.  Ik krijg daar een beetje een slechte nasmaak van, eerlijk gezegd.  Het ontneemt soms het plezier van de hobby.

Her gaat om HCs en luxes, dus als je gewoon SCs verzamelt heb je er geen last van. Het zijn alleen de uitgaves die om verzamelaars draaien. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Her gaat om HCs en luxes, dus als je gewoon SCs verzamelt heb je er geen last van. Het zijn alleen de uitgaves die om verzamelaars draaien. 

Bedankt voor de geruststelling, mijn autistische brein wil Duke 2 nu niet meer in HC aangezien ik door uitverkoop van Duke 1 gedwongen werd om deze in SC aan te schaffen, voor de nodige esthetiek wil ik een serie compleet of in SC of HC.

Wat wel weer zou kunnen Duke 1 en 2 zowel in SC als in HC, dat trekt de zaak weer recht, maar dan alleen als eerste druk.:e007:

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

Bedankt voor de geruststelling, mijn autistische brein wil Duke 2 nu niet meer in HC aangezien ik door uitverkoop van Duke 1 gedwongen werd om deze in SC aan te schaffen, voor de nodige esthetiek wil ik een serie compleet of in SC of HC.

Wat wel weer zou kunnen Duke 1 en 2 zowel in SC als in HC, dat trekt de zaak weer recht, maar dan alleen als eerste druk.:e007:

Koop dan meteen de HC versie, dan kan je er later altijd nog voor kiezen om ook de SC versie aan te schaffen. :e007:

Link naar reactie
21 uren geleden, Kontiki zei:

Volgende woensdag verschijnt deel 1 van de nieuwe luchtvaartreeks Team Rafale bij Dupuis. Het album ligt nog niet in de winkel, maar door het aantal bestellingen van winkels, kwam nu al het bericht dat zowel de HC als de SC is uitverkocht bij de uitgever en het dus niet meer is na te bestellen.

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Krimson zei:

In mijn ssz lag the regiment nog gewoon hoor

 

Uitverkocht bij de uitgever wil nog niet meteen zeggen dat hij ook is uitverkocht in de winkels. Een keer de voorraad daar is uitgeput, kan er niet meer nabesteld worden tenzij de vraag zo aanhoudend is dat er alsnog een herdruk komt.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Uitverkocht bij de uitgever wil nog niet meteen zeggen dat hij ook is uitverkocht in de winkels. Een keer de voorraad daar is uitgeput, kan er niet meer nabesteld worden tenzij de vraag zo aanhoudend is dat er alsnog een herdruk komt.

Het is alleen riskant bij albums die in de smaak vallen. Dan is de voorrraad bij de SSZ zo weg. 

Link naar reactie
32 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat schetsboek van Murena was ook so’n kunstmatige hype. Stripwinkels kregen niet wat ze bestelden, onmiddelijk gereserveerd... Welnu, in Fnac Brussel lag er deze week een grote stapel van.

 

In de Fnac in Gent idem.

 

Als je in de soldenbakken van de Fnacs kijkt, zie je ook vaak dezelfde titels 

Link naar reactie
9 hours ago, marioboon said:

 

In de Fnac in Gent idem.

 

Als je in de soldenbakken van de Fnacs kijkt, zie je ook vaak dezelfde titels 

Dikwijls wel maar zeker niet altijd zo. In Gent vond ik er anders een paar weken geleden toch een paar mooie integrales van Roodbaard, Johan & Pirrewiet, Chlorophyl aan killerprijzen. Kon mijn ogen niet geloven. En allemaal in uitmuntende staat.

Link naar reactie

Fnac en Media Markt zijn zo twee winkels waar je het geluk hebt om soms dingen te zien liggen die  geweldig in solden zijn, of waarvan je weet: dat hebben ze verkeerd geprijsd .

En in de Fnac kom ik de laatste jaren toch regelmatig gelimiteerde luxe strips tegen waarvan ik denk, hoe komt dat hier te liggen.

Eind vorig jaar in de Fnac Leuven heb ik zo de grote zw/w luxe B&M De staf van Plutarchus (150 ex.) aan de helft van de prijs kunnen kopen. Die moet op dat moment toch al uitverkocht geweest zijn. En dat was niet de enige groot formaat luxe in bubbeltjesplastiek of kartonnen doos die daar toen afgeprijsd lag aan -50%.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
4 uren geleden, bouncer zei:

Ik was afgelopen Woensdag zeer bij de pinken, en inderdaad een flinke stapel Duke 2 in HC bij mijn SSZ.

Dus oplage van 500 is massahysterie en 1000 is zondvloed.

Maar die is ook nog maar net uitgeleverd, op dinsdag volgens mij. Kijk over een tijdje nog eens.  

 

Overigens schat ik andere albums qua oplage lager in dan Duke 2. Bv Een ster van zwart katoen is een veel dikker en duurder boek (per pagina valt het overigens nogal mee) Als zoiets uitverkocht is, komt het nooit terug, want herdrukken zal financieel riskant zijn. Maar het zal nooit een duur boek worden in de CW shops , want het is een oneshot en geen serie. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Tweetie zei:

Maar die is ook nog maar net uitgeleverd, op dinsdag volgens mij. Kijk over een tijdje nog eens.  

 

 

Even ouwe koeien uit de sloot halen, er speelde ook iets anders, mijn SSZ hofleverancier van Hermann producten

kreeg de Duke 1 op HC  bestelde hoeveelheid toen niet uitgeleverd.

Ik zag nu ook een versie van Duke 2 op groot formaat van Lombard ( Bruno Graff ? ) met originele tekening van Hermann ( oplage 300 ) voor de prijs van 500/600 euro.

De vrouwen worden als vanouds weer getekend als lelijke transgenders ( alvast mijn excuses aan de transgenders

die het aanzien wel waard zijn )

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, bouncer zei:

Ik zag nu ook een versie van Duke 2 op groot formaat van Lombard ( Bruno Graff ? ) met originele tekening van Hermann ( oplage 300 ) voor de prijs van 500/600 euro.

De vrouwen worden als vanouds weer getekend als lelijke transgenders ( alvast mijn excuses aan de transgenders

die het aanzien wel waard zijn )

 

EUR 500-600 is ridicuul veel.

Bedecouverte verkoopt die albums met dedicace voor EUR 210, zie 

https://www.bedecouverte.com/fr/recherche?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=Duke

 

Maar geen transgender vrouwen meer in de aanbieding, enkel paarden en cowboys.

Link naar reactie

Ik had zaterdag ook de laatste mee, maar het zou kunnen dat die na mij weer werden aangevuld.

De komende maanden verschijnen nog meer dubbele SC/HC-uitvoeringen van diverse strips bij Ballon. Vanaf woensdag stel ik een en ander voor die in april en mei zullen verschijnen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, schoeren zei:

In mijn stripspeciaalzaak (geen kleine speler) was er zaterdag alweer geen Duke 2 hc meer.

Dat is snel, want hij ligt er pas deze week. 

 

Ik zou verwachten dat alle mensen die deel 1 als HC misten, gewoon met de SC reeks verder zouden gaan en dat er nu dus genoeg zijn. Zeker nu de oplage van deel 2 HC twee keer zo groot is als die van deel 1 HC in 1e druk.   

Link naar reactie
37 minuten geleden, Tweetie zei:

Dat is snel, want hij ligt er pas deze week. 

 

Ik zou verwachten dat alle mensen die deel 1 als HC misten, gewoon met de SC reeks verder zouden gaan en dat er nu dus genoeg zijn. Zeker nu de oplage van deel 2 HC twee keer zo groot is als die van deel 1 HC in 1e druk.   

Deel 1 is toch herdrukt in hc!

Link naar reactie

Natuurlijk :D. Er zijn gewoon veel te weinig delen van HC #1 gedrukt. Zelf al vallen er daardoor wat Hermann liefhebbers af die nu een SC hebben, dan nog blijven er genoeg over om de HC oplage van deel 2 aan kwijt te raken. 

 

Dat zullen we in de toekomst waarschijnlijk steeds vaker gaan zien: als de uitgevers zeker willen weten dat ze niks overhouden en zuinig drukken, zullen er zo nu en dan gewoon tekorten van bepaalde albums ontstaan. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...