Ga naar inhoud

Bij de pinken blijven


Gast Kontiki

Recommended Posts

Hermann blijft een fenomeen, stilzwijgend worden de algemene tekortkomingen geaccepteerd en het nieuwe

werk nog steeds gekocht.

Een schim van vroeger klinkt overdreven, hier en daar een mooi plaatje of compositie afgewisseld met soms

lelijke gezichten, maar we weten Hermann is geen echte mensenvriend.

In de mooiste plaatjes speelt de natuur de hoofdrol, bewust of onbewust creëert Hermann hier een spanningsveld

waarin de getekende personages het meest tot hun recht komen.

Oude liefde roest niet, maar zo mooi als vroeger zal het niet meer worden.

 

Link naar reactie

Eigenlijk wens ik niet bij de pinken te blijven. Ik verwacht dat ik nieuwe uitgaves gewoon in mijn winkel kan kopen. Als Duke 2 nu al niet meer in winkels zou liggen (met een oplage van 1000 exemplaren) dan betekent dít dat er opnieuw gespeculeerd wordt. Ik vind het erg triestig dat er na al die maanden nog elke week die fameuze Guust uitgave opduikt in Catawiki. Ik denk dat die 444 exemplaren ruim voldoende was om alle liefhebbers te bedienen. Kunstmatige schaarste creëren is een jammerlijke evolutie. Ik heb dan ook weinig respect voor dergelijke aanbieders.

Link naar reactie
1 uur terug, Lefranc zei:

Eigenlijk wens ik niet bij de pinken te blijven. Ik verwacht dat ik nieuwe uitgaves gewoon in mijn winkel kan kopen. 

Ik deel je gevoel. 

1 uur terug, Lefranc zei:

Als Duke 2 nu al niet meer in winkels zou liggen (met een oplage van 1000 exemplaren) dan betekent dít dat er opnieuw gespeculeerd wordt.

 

Ik vind het erg triestig dat er na al die maanden nog elke week die fameuze Guust uitgave opduikt in Catawiki. Ik denk dat die 444 exemplaren ruim voldoende was om alle liefhebbers te bedienen.

 

Kunstmatige schaarste creëren is een jammerlijke evolutie. 

Ik denk dat de aantallen voor sommige uitgaven toch niet hoog genoeg zijn. Zeker als van tevoren bekend is dat de oplage beperkt zal zijn, wat de vraag stimuleert.

Link naar reactie
  • 3 months later...
24 minuten geleden, bouncer zei:

Lonesome HC

Speculatie is het kopen van een goed om het op een later tijdstip ( in dit geval enkele dagen ! ) weer

te verkopen met winst als gevolg van een prijsstijging.

Waardeoordeel laat ik achterwege, maar voor de algemene stripbeleving een onplezierig verschijnsel.

Zeker. Vooral als je beseft dat het verschil een dikker kartonnetje is voor en achter. Er is geen inhoudelijk verschil. Dat betekent ook dat de mensen die hierachter jagen eigenlijk een snob-produkt zoeken waar ze gerust meer voor mogen betalen.

Btw. Toen ik gisteren mijn hc ging afhalen lagen er nog in de winkel. Zo'n schaarste leek het me dus niet te zijn.

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, bouncer zei:

Lonesome HC

Speculatie is het kopen van een goed om het op een later tijdstip ( in dit geval enkele dagen ! ) weer

te verkopen met winst als gevolg van een prijsstijging.

Waardeoordeel laat ik achterwege, maar voor de algemene stripbeleving een onplezierig verschijnsel.

Ook al op CW veiling gesignaleerd:

https://veiling.catawiki.nl/kavels/19102239-lonesome-1-het-spoor-van-de-predikant-hardcover-eerste-druk-2018

Die Baringo....

Link naar reactie
11 uren geleden, bouncer zei:

Lonesome HC

Speculatie is het kopen van een goed om het op een later tijdstip ( in dit geval enkele dagen ! ) weer

te verkopen met winst als gevolg van een prijsstijging.

Waardeoordeel laat ik achterwege, maar voor de algemene stripbeleving een onplezierig verschijnsel.

Met 2 kennissen bij verschillende verkopers Lonesome 1 HC zo'n 2 maanden geleden voorbesteld, maar orders zijn allen na de (uitgestelde) releasedatum geannuleerd ivm niet leverbaar. In het verleden nooit problemen gehad met pré-orders.

Beide kennissen hebben vervolgens afgehaakt; ik wacht nog ff op info 2e druk als bij Duke 1 HC, anders maar gaan voor de Franstalige HC.  Voorlopig moet ik het nog steeds doen met supplement van Casemate van januari 2018, met de 1e 20 pagina's uit Lonesome #1.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Lonesome verscheen ook als softcover, hoor. Ook niet overal even evenredig verdeeld, maar die zal rapper herdrukt worden. Maar ik vermoed dat je liever geen softcovers koopt, gezien je nickname.

Link naar reactie
5 uren geleden, Lecram zei:

Geef zo’n grote serie dan gewoon alleen als softcover uit.....dan heb je geen gezeur en koopt gewoon iedereen de softcover😉

Dat zou inderdaad een oplossing zijn. Al die HC uitgaven in te kleine oplages spekken alleen de speculanten ten koste van de verzamelaars. 

Maar wat verbaast is dat Ballon niet in staat is om ongeveer in te schatten wat de oplage zou moeten zijn. Als ik de verhalen zo hoor, had de HC oplage best dubbel zo groot kunnen zijn en was dan nog uitverkocht geweest. 

Link naar reactie
18 uren geleden, JJL zei:

Ik heb GEEN stripwinkel maar wel een eerlijke striphandelaar die als ik bestel het aan de kant hou.......

Het album is pas na 1 week in de shops te koop aangeboden door een bepaalde stripwinkel en als je het 'n beetje in de gaten houd dan zie je dat het altijd dezelfde stripwinkels zijn die deze hc's achterhouden en zogezegd geen meer hebben om ze dan aan een hogere prijs te kunnen verkopen ? Klantvriendelijkheid noemen ze dit blijkbaar ?

En neen,ik heb er geen stapel van,slechts 3ex. waarvan ik zelfs 1 aan de gewone prijs aan iemand verkocht heb omdat hij hem niet vond ! En waar ligt de schuld dan ? Ten eerste bij de uitgeverij want er zijn er maar 500 gedrukt en dit terwijl er vooraf meer inschrijvingen waren ! Dit vind ik pas triestig ! En ja,ik heb het nu op de veiling gesmeten omdat ik het niet in de shop direct aan de hoogst instelbare prijs wil zetten.Gaat het nu minder dan is het zo,gaat het meer dan is het ook zo,maakt niet uit ! Ik weet zelfs van iemand die klant is bij een grote internetshop en er daar 2 bestelde er geen enkele gekregen heeft met de melding dat ze dachten omdat hij er 2 bestelde dat hij speculeerde ? Hij was goeie klant bij die shop maar dat heeft hij nu opgegeven ! Mvg Baringo

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tweetie zei:

Dat zou inderdaad een oplossing zijn. Al die HC uitgaven in te kleine oplages spekken alleen de speculanten ten koste van de verzamelaars. 

Maar wat verbaast is dat Ballon niet in staat is om ongeveer in te schatten wat de oplage zou moeten zijn. Als ik de verhalen zo hoor, had de HC oplage best dubbel zo groot kunnen zijn en was dan nog uitverkocht geweest. 

Ballon wist op voorhand dat er meer intekeningen waren maar wou er maar 500 drukken...........

Link naar reactie
Op 31/1/2018 om 17:21, Kontiki zei:

De rush kan beginnen. Van Lonesome, Yves Swolfs' nieuwe westernreeks, komt in mei ook een hardcover. Eerst ging Le Lombard die op de gebruikelijke 500 exemplaren uitgeven (gebruikelijk als er ook al een softcover van verschijnt). Die oplage is al opgekrikt naar 750, het geval Duke indachtig. De hardcover van Duke 2 komt volgende week ineens op 1000 exemplaren. Van Lonesome verschijnt ook een luxe-editie, maar de prijs en het aantal is nog niet bepaald.

 

Volgende woensdag verschijnt deel 1 van de nieuwe luchtvaartreeks Team Rafale bij Dupuis. Het album ligt nog niet in de winkel, maar door het aantal bestellingen van winkels, kwam nu al het bericht dat zowel de HC als de SC is uitverkocht bij de uitgever en het dus niet meer is na te bestellen. Of elke winkel zijn bestelde exemplaren zal krijgen, is de vraag. Ik verwacht eenzelfde probleem voor de nieuwe actiereeks Tango die in maart verschijnt in SC en HC. De hardcover zal een gebruikelijke oplage kennen van 500 exemplaren.

 

De recent verschenen albums Bollie en Billie 35 en The Regiment 1 (in softcover) waren ook kort na de release niet meer bij te bestellen.

 

Ballon Media kent de speculanten wel, maar het wil van luxe-edities en hardcovers (waar ook softcovers van verschijnen) sinds vorig jaar geen restanten meer hebben. We krijgen slechts één kans. Het aantal leveringen zal afhangen van eerdere bestellingen.

 

Als liefhebber bij de pinken blijven, is meer dan ooit aan de orde als het zo doorgaat.

Er zijn slechts 500ex gedrukt van de hc van Lonesome

De superluxe die zal verschijnen zit in "de regenboogcollectie" en is NIET apart verkrijgbaar ! Verplicht intekenen op 5 albums die dit jaar verschijnen nl. Regiment,Lonesome en nog 3 héél populaire titels maar da's nog niet 100% zeker alhoewel ik het al voor 99% zeker ben......

Dus je kunt nu al verwachten dat die superluxe Lonesome ook hoge toppen zal scheren omdat hij niet apart te kopen is........

Oplage 100ex. en kost € 100,00 / album 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Ambreville zei:

Die regenboog  collectie ligt gewoon op de toog in Hasselt. Inschrijven is niet nodig.

in vergelijking met een tt is daar ook niets luxe aan.

Heb nu net stripwinkel Wnderland in Hasselt gebeld en inderdaad ligt het 1ste deel daar nu op de toog gewoon ter info dat het uit is voor de mensen die ingetekend hebben.Het is dus NIET apart te koop zoals jij beweerde en wie het niet gelooft die belt maar eens naar ginder.............

En hoe kun je zeggen dat er niks luxe aan is ? De winkelier heeft me gezegd dat het ingeseald is met de doos....

Link naar reactie
7 minuten geleden, Baringo zei:

 

En hoe kun je zeggen dat er niks luxe aan is ? De winkelier heeft me gezegd dat het ingeseald is met de doos....

Ooit een Tirage de Tête gezien? Dat is pure luxe.  Dezelfde boek met een ex-libris, een krabbel en een doosje is niks luxe aan. Dat is gewoon fans uitmelken.

 

Volgens Rigo, zaterdag,  was het een soep. Er zijn een  relatief groot aantal auteursexemplaren gemaakt die tussen de gewonen exemplaren verzeild zijn geraakt. Blijkbaar weet je pas welk exemplaar je hebt als je het plastiekje eraf haalt.

 

Btw. Ik heb me niet ingeschreven op hardcovers van Sangre of Lonesome maar heb ze gewoon meegenomen.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Baringo zei:

Ik heb GEEN stripwinkel maar wel een eerlijke striphandelaar die als ik bestel het aan de kant hou.......

 

En neen,ik heb er geen stapel van,slechts 3ex. waarvan ik zelfs 1 aan de gewone prijs aan iemand verkocht heb omdat hij hem niet vond ! 

Ik begrijp de tekst niet helemaal, jij hebt geen stripwinkel, maar wel een eerlijke handelaar????

Ben je nu een handelaar of een verzamelaar?

 

Maar als je er gewoon eentje wilt hebben, waarom bestel je er dan 3 ???

 

Voor mij mag iedereen doen wat hem/haar goeddunkt en hoef je jezelf niet te verdedigen, ieder zijn keuze.

 

Link naar reactie

Correctie: de HC van Lonesome is gedrukt op 750 exemplaren nadat er veel commentaar en bestellingen van stripwinkels kwamen omdat het eerst maar op 500 exemplaren zou zijn. Ik noem 750 exemplaren niet echt schaarste. we laten hier onze kop weer zot maken.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Kontiki zei:

Correctie: de HC van Lonesome is gedrukt op 750 exemplaren nadat er veel commentaar en bestellingen van stripwinkels kwamen omdat het eerst maar op 500 exemplaren zou zijn. Ik noem 750 exemplaren niet echt schaarste. we laten hier onze kop weer zot maken.

Ik weet van 3 winkeliers dat de oplage maar 500ex. zou zijn

Link naar reactie
49 minuten geleden, Lecram zei:

Ik begrijp de tekst niet helemaal, jij hebt geen stripwinkel, maar wel een eerlijke handelaar????

Ben je nu een handelaar of een verzamelaar?

 

Maar als je er gewoon eentje wilt hebben, waarom bestel je er dan 3 ???

 

Voor mij mag iedereen doen wat hem/haar goeddunkt en hoef je jezelf niet te verdedigen, ieder zijn keuze.

 

Ik bedoel dat ik ze kan kopen bij een eerlijke winkelier die ze niet achter houd om dan duurder te verkopen

En had er 3.....2 voor mezelf en 1 voor een vriend

Link naar reactie
25 minuten geleden, Baringo zei:

Ik bedoel dat ik ze kan kopen bij een eerlijke winkelier die ze niet achter houd om dan duurder te verkopen

En had er 3.....2 voor mezelf en 1 voor een vriend

"En neen,ik heb er geen stapel van,slechts 3ex. waarvan ik zelfs 1 aan de gewone prijs aan iemand verkocht heb omdat hij hem niet vond".

 

Bovenstaand suggereert dat je er drie voor jezelf had, want je hebt er ZELFS eentje aan je vriend heb verkocht voor normale prijs (lijkt me geen heldendaad, maar fatsoenlijk als het een vriend is).

Nu verkoop je er nog eentje van de 2 andere op de catawiki veiling (meen ik), dus is dit toch gewoon speculeren??

 

Nogmaals, don't shoot the messenger, iedereen mag doen of laten wat hij/zij wilt, daar geef ik geen mening over, maar ik begrijp het doel van je uitleg niet.....als je handelaar bent, die snelle winst wil pakken, oke, maar zo niet begrijp ik het niet.....

 

Wel vind ik een handelaar/winkelier die 3 exemplaren van een boek in veel te lage oplage (vooraf bekend) levert aan 1 persoon al vrij vaag.....laat hij/zij dan zijn andere klanten in de steek ??? Dan zou ik netjes mijn beste klanten ieder een boek gunnen, maar goed, misschien begrijp ik het wel helemaal niet......       

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Correctie: de HC van Lonesome is gedrukt op 750 exemplaren nadat er veel commentaar en bestellingen van stripwinkels kwamen omdat het eerst maar op 500 exemplaren zou zijn. Ik noem 750 exemplaren niet echt schaarste. we laten hier onze kop weer zot maken.

Desondanks werden voorbestellingen uiteindelijk binnen week na releasedatum geannuleerd...

 

Inmiddels de Duitse Lonesome #1 HC van Splitter Verlag voorbesteld. Heb er vertrouwen in dat dit niet op of na de releasedatum gecancelled zal worden (en via Amazon.de ook nog portovrij plus 2% pré-order korting).

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
35 minuten geleden, Lecram zei:

Wel vind ik een handelaar/winkelier die 3 exemplaren van een boek in veel te lage oplage (vooraf bekend) levert aan 1 persoon al vrij vaag.....laat hij/zij dan zijn andere klanten in de steek ??? Dan zou ik netjes mijn beste klanten ieder een boek gunnen, maar goed, misschien begrijp ik het wel helemaal niet......       

Inderdaad een kenmerk van een goede SSZ. Ik vind speculeren op strips zowiezo raar. Er zijn veel betere zaken met veel minder moeite om meer rendement te halen. 

Speculanten heb je blijkbaar in alle mate. Op een recente podcast van Xander Derycke was Jacques Vermeiren vrolijk aan het vertellen hoe hij consequent alle Rikkis en Wiskes opkocht op Catawiki om ze uiteindelijk veel waardevoller te maken. Dat is nog een niveau waar je wat respect voor kunt hebben ;)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Ik noem 750 exemplaren niet echt schaarste. we laten hier onze kop weer zot maken.

Ik laat me niet zo leiden door de gedrukte aantallen, maar meer door de constatering dat:

a) veel mensen hun voorbestelde exemplaren niet gekregen hebben

b) er exemplaren verkocht worden voor een veelvoud van de originele prijs. 

Dat wil zeggen dat het dus een schaars boek is. 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Baringo zei:

De superluxe die zal verschijnen zit in "de regenboogcollectie" en is NIET apart verkrijgbaar ! Verplicht intekenen op 5 albums die dit jaar verschijnen nl. Regiment,Lonesome en nog 3 héél populaire titels maar da's nog niet 100% zeker alhoewel ik het al voor 99% zeker ben......

Raar om in te moeten schijven op 5 boeken van 100 euro en dan niet eens te weten wat je krijgt....  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...