Ga naar inhoud

Bij de pinken blijven


Gast Kontiki

Recommended Posts

6 minuten geleden, Simon zei:

Ik vind het toch vreemd dat er zoveel exemplaren verkocht worden op de shops. Zo zeldzaam zal hij dan ook wel weer niet zijn. 

 

Ik vind het vooral opvallend dat er veel nieuwe “namen” dit boekje aanbieden.

Zelfs volledig nieuwe shops om duke en Lonesome aan te bieden..

Zou deze topic mensen op ideeën gebracht hebben?

Link naar reactie
9 minuten geleden, JJL zei:

Stripwinkel Barelli uit Den Haag biedt het album ook al aan voor EUR 74,95.

Album heeft dus nooit het schap van die winkel gezien.

Rare gang van zaken....

Voor een stripwinkel is dit ronduit degoutant. Ik zou een andere winkel zoeken.

Over 5 a 10 jaar kan je het lichtjes antiquariaat noemen maar dit is klanten afzetten. Zodra een bol.com begint met een even betrouwbaar preorder systeem  als ze nu hebben voor collectors editions van games gaat dit spel en Barelli gedaan zijn.

 

 

 

Link naar reactie

Een gedeelte van de oplage zal zeker bij speculanten terecht zijn gekomen. Maar ik denk niet dat dat er veel zullen zijn geweest. Een western van Swolfs is populair en ik gok dat er rond de 1000 verzamelaars voor zullen zijn. Duke 1 wordt ook niet massaal te koop aangeboden en verkocht, maar het boekje van Guust Flater dan weer wel.

Link naar reactie
4 uren geleden, SPeeDy zei:

Allen daarheen! Is er trouwens nog een HC Duke 2 ergens verkrijgbaar tegen gewone prijs? Heb de 2de druk van deel 1 gekocht, dacht dat er dan met dl2 geen problemen zouden zijn maar vind hem al niet meer...

Ook deel 2 was ook heel snel uitverkocht. 

 

Je zou denken dat ze van deel 1 HC geleerd hadden en dus de oplage van deel 2 HC flink vergroot hebben, maar nee.... 

Link naar reactie

Van deel 2 zijn er nochtans even veel gedrukt als de eerste druk+herdruk van deel 1.

Echt waar, die hardcovers zijn een veelvoud van die prijs echt niet waard, hoor. Ik heb het niet over de kwaliteiten van de strip, maar over het valse gevoel van onbeschikbaarheid en zeldzaamheid waar nu te veel wordt rond gespeculeerd. Denken jullie echt dat die albums binnen een paar jaar nog steeds zo duur zullen zijn? Trap daar niet in!

Link naar reactie
21 minuten geleden, Kontiki zei:

Van deel 2 zijn er nochtans even veel gedrukt als de eerste druk+herdruk van deel 1.

Desondanks waren ze binnen de kortste keren uit de winkels verdwenen. 

 

21 minuten geleden, Kontiki zei:

Het valse gevoel van onbeschikbaarheid en zeldzaamheid waar nu te veel wordt rond gespeculeerd. Denken jullie echt dat die albums binnen een paar jaar nog steeds zo duur zullen zijn? Trap daar niet in!

Dat gevoel is niet vals, hoor. Je zult toch maar als verzamelaar jarenlang moeten leven zonder een boek dat je eigenlijk in je kast had willen hebben. 

 

En waarschijnlijk zijn die boeken over een paar jaar inderdaad minder duur dan nu. Maar nu zijn ze wel zeldzaam! Er worden er gewoon te weinig gemaakt in vergelijking met het aantal verzamelaars die ze willen hebben.

Link naar reactie
30 minuten geleden, Kontiki zei:

Van deel 2 zijn er nochtans even veel gedrukt als de eerste druk+herdruk van deel 1.

Echt waar, die hardcovers zijn een veelvoud van die prijs echt niet waard, hoor. Ik heb het niet over de kwaliteiten van de strip, maar over het valse gevoel van onbeschikbaarheid en zeldzaamheid waar nu te veel wordt rond gespeculeerd. Denken jullie echt dat die albums binnen een paar jaar nog steeds zo duur zullen zijn? Trap daar niet in!

heb me de gewone gekocht (SC) is zelfde inhoud , en ik heb album nu wel . blijft een Swolfs 

Link naar reactie
16 uren geleden, Ambreville zei:

Voor een stripwinkel is dit ronduit degoutant. Ik zou een andere winkel zoeken.

Over 5 a 10 jaar kan je het lichtjes antiquariaat noemen maar dit is klanten afzetten. Zodra een bol.com begint met een even betrouwbaar preorder systeem  als ze nu hebben voor collectors editions van games gaat dit spel en Barelli gedaan zijn.

Die Stripwinkel Barelli uit Den Haag maakt gewoon zijn klanten wijs dat hij hem niet heeft,is met elk moeilijk album zo..............

Link naar reactie

Niet alles zal inderdaad zo duur blijven als direct na de constatering dat iets 'moeilijk' is het geval is. Kijk maar naar de Guust-facsimile of de beursuitgaven van L/Eppo die door de oplages te vergroten niet alleen de stripwinkels beconcurreren die de normale edities daardoor niet meer kunnen slijten, maar ook de waarde onderuit hebben gehaald. De beursuitgaves van Durango zijn ook al lang niet meer zo hot als eerst het geval was. En de trend van de integrales heeft ook heel wat moeilijke boekjes in waarde doen zakken. Wat voor de verzamelaar alleen maar beter is.

 

Echter zijn er voor bepaalde albums zo geen alternatieven te bedenken, behalve dan de softcover of een luxe te kopen in plaats van de normale hardcover (Kriss van Valnor 1 bijvoorbeeld, en de nodige hc-albums van Saga).

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

 En de trend van de integrales heeft ook heel wat moeilijke boekjes in waarde doen zakken. Wat voor de verzamelaar alleen maar beter is.

 

Het is maar hoe je het bekijkt.

Het feit dat mijn Beverpatroelje en Baard en Kale collectie (om er maar 2 te noemen) maar een derde meer waard is sinds de integrales er zijn vind ik als verzamelaar niet fijn.

Uw standpunt geldt enkel voor een beginnend verzamelaar die de originele boekjes niet heeft en nu via de integrales een alternatief heeft.

 

 

Link naar reactie

Maar kocht je die eerste drukken dan ooit om er later geld aan te verdienen? Dan is er nog héél veel ook gedevalueerd. Reeksen en collecties waar nu totaal geen interesse meer in is. Onze verzameling van twintig-dertig-veertig jaar geleden zal voor de meesten teleurstellende verkoopcijfers betekenen als je het afweegt tegen de oorspronkelijke aankooprijs. het is overwegend wishful thinking.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik zeg het vaak aan mijn kinderen: als ik dood ga zullen jullie ruzie maken over mijn verzameling strips. Ruzie over wie die zooi naar het containerpark zal brengen. 😁

Herkenbaar. Ik ben een tijdje geleden verhuisd. Tijd om te wieden dacht ik. Ik schat dat ik zo een 15.000 strips heb.

Ik heb stapels strips van uitgeverij Talent en Millenium gratis en voor niets naar de kringloopwinkel gebracht omdat je die niet meer aan de straatstenen kwijt kan. Ik mocht er wel niet aan denken hoeveel ik daar destijds voor betaald heb.

Link naar reactie
1 uur geleden, schoeren zei:

Het is maar hoe je het bekijkt.

Het feit dat mijn Beverpatroelje en Baard en Kale collectie (om er maar 2 te noemen) maar een derde meer waard is sinds de integrales er zijn vind ik als verzamelaar niet fijn.

Uw standpunt geldt enkel voor een beginnend verzamelaar die de originele boekjes niet heeft en nu via de integrales een alternatief heeft.

 

 

Langs de andere kant. Als verzamelaar van goede verhalen en als liefhebber van boeken met een mooie druk, een goede afwerking, een betere kleuring dan die antieke druksels, vind ik,  dat ik tegenwoordig enorm goed af ben.

Het enige oud papier dat ik ooit om verzamelreden gekocht heb was de 'jacht op de voetbal' van Jommeke voor 30 € in eerste druk. Ik maak me geen illusies dat dat ooit wat waarde gaat hebben. De rest zijn boekjes die ooit nieuw waren . Zelfs Hans Matla zit zo hard met die ontgoocheling dat hij niet meer bij de kapper geraakt.

 

 

 

Link naar reactie

Bij mij geven de kinderen niet zoveel om de strips.

behalve Dirkjan.

al een jaar of 6 ga ik met mijn zoon(inmiddels 15) naar Breda.

Tegenwoordig gaat hij zelf in de rij staan bij Marc Retera.

Het nieuwste album en signeren en een tekening natuurlijk.

Maar verder heeft hij niet zoveel met de boeken die ik al 40 jaar verzamel.

Hij kan helemaal in een deuk liggen met Dirk Jan maar als ik hem Guust Flater laat lezen dan is hij er zo klaar mee.

Terwijl dit voor mij een fenomeen is.

Dus toch een generatiekloof ??

 

Link naar reactie

Nee, Dirkjan is gewoon langer over nagedacht. Vroeger deden de scenaristen gewoon veel minder moeite.

De grappen van vroegere een pagina strips komen nu flauw over. Nu moeten we niet meer afkomen met moeder Stans die een taart bakt, Flurk die ze steelt en de champetter die ze op zijn hoofd krijgt.

Maar toen hoorde het zo. Die strips waren wel uiterst gezellig. Het hoorde zo in die tijd. Ik heb ze ook met plezier gelezen toen.

Link naar reactie

Ik denk dat de jeugd tegenwoordig meer met internet bezig is.

Van mijn kinderen krijg ik e.e.a doorgestuurd aan "leuke" dingen via de telefoon en ik ben blij dat ik weet hoe het allemaal werkt..

Lezen, zowel een gewoon boek of stripboek is minder in trek.

Zou het dus echt zo zijn dat een grap van 3 plaatjes wel te verhapstukken is maar een verhaal van een pagina of meer niet?

Ik ben nog steeds blij met mijn boeken, zowel lees als stripboeken maar heb toch het gevoel dat de tijden veranderen.

 

 

Link naar reactie

Als verzamelaar van stripboeken hoort de waarde geen rol te spelen. Als verzamelaar van geld maakt het natuurlijk wel uit! 😉

Mijn verzameling die ik echt wil houden heeft een waarde van 0, want zal gedurende mijn leven de deur niet uit gaan. Eventuele rampscenario's buiten beschouwing gelaten. Dus het geld dat er aan uitgegeven is zal ik nooit terugzien. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Theoak zei:

Als verzamelaar van stripboeken hoort de waarde geen rol te spelen. Als verzamelaar van geld maakt het natuurlijk wel uit! 😉

Mijn verzameling die ik echt wil houden heeft een waarde van 0, want zal gedurende mijn leven de deur niet uit gaan. Eventuele rampscenario's buiten beschouwing gelaten. Dus het geld dat er aan uitgegeven is zal ik nooit terugzien. 

Het enigste wat ik met de waarde heb is dat ik een lijst bij de verzekeringsagent heb liggen.

en als er b.v een brand uit zou breken dan is het absoluut niet mogelijk alles weer opnieuw te kopen

Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij jou.

Zoals ze bij ons ze bij ons zeggen: "het is maar wat de gek ervoor geeft"

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Kontiki zei:

Maar kocht je die eerste drukken dan ooit om er later geld aan te verdienen? Dan is er nog héél veel ook gedevalueerd. Reeksen en collecties waar nu totaal geen interesse meer in is. Onze verzameling van twintig-dertig-veertig jaar geleden zal voor de meesten teleurstellende verkoopcijfers betekenen als je het afweegt tegen de oorspronkelijke aankooprijs. het is overwegend wishful thinking.

Nee, ik kocht ze niet om er geld aan te verdienen.

Dit was ook mijn punt niet.

Ik heb er wel behoorlijk wat geld ingestoken om een mooie reeks te hebben van zeldzame boekjes, en het is niet fijn te zien dat door die integrales (en dit is de enige reden want de prijzen van die reeksen waren tot dan alles behalve in neerwaartse spiraal) die waarde verdwenen is als sneeuw voor de zon.

Link naar reactie

Er zijn inderdaad strips waar geen mens meer om geeft. Laat je strips uit De Favorietenreeks of uit De Lombard Collectie maar eens onbeheerd achter op een stripbeurs. Waarschijnlijk wordt hiervan geen enkele ontvreemd. En toch toen ik in de jaren 70 begon met verzamelen heb ik hier heel wat aan betaald.

Link naar reactie
12 minuten geleden, blacktiger zei:

Er zijn inderdaad strips waar geen mens meer om geeft. Laat je strips uit De Favorietenreeks of uit De Lombard Collectie maar eens onbeheerd achter op een stripbeurs. Waarschijnlijk wordt hiervan geen enkele ontvreemd. En toch toen ik in de jaren 70 begon met verzamelen heb ik hier heel wat aan betaald.

Dat zijn inderdaad reeksen waarvoor de interesse flink is afgekoeld, alhoewel bij de favorietenreeks veel meer dan bij de Lombard collectie wat toch echt klassieke albums zijn.

Link naar reactie

Integrales zorgen toch niet altijd voor daling.

Guus slim was allang in verzamelbundels, Baard en kale was al vaak herdrukt en dat deed de waarde van de series helemaal niks, integendeel....

Integrales bedienen een andere markt, de originele eerste druk blijft aantrekkelijk en is een compleet ander product.

 

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Lecram zei:

Integrales bedienen een andere markt, de originele eerste druk blijft aantrekkelijk en is een compleet ander product.

Voor verzamelaars concurreren die wel degelijk met elkaar.

Een nieuwe verzamelaar zal of de reeks als integrale of de oude eerste drukken gaan kopen. En omdat de keuze in veel gevallen op de integrale valt, daalt de belangstelling voor de oude eerste drukken en daalt de prijs. 

 

Link naar reactie
Zojuist, The Alderwood zei:

Hebben jullie nu nog niet door dat originelen de absurditeit van « eerste druk » hebben verdrongen? Een eerste druk zal alleen maar dalen in waarde. Een origineel zal alleen stijgen. De eerste druk-fascinatie is een uitloper van de pop-art, maar ook die is tanend.

Ik geloof niet dat dat geldt voor alle originelen. Daar zal ook een schifting komen tussen de toptekenaars  en de rest.

Link naar reactie
5 uren geleden, Lefranc zei:

Herkenbaar. Ik ben een tijdje geleden verhuisd. Tijd om te wieden dacht ik. Ik schat dat ik zo een 15.000 strips heb.

Ik heb stapels strips van uitgeverij Talent en Millenium gratis en voor niets naar de kringloopwinkel gebracht omdat je die niet meer aan de straatstenen kwijt kan. Ik mocht er wel niet aan denken hoeveel ik daar destijds voor betaald heb.

Moet je dan nu eens bepaalde boekjes gaan zoeken van Talent.......Attila 2,Ridder Walder 1,Kiem van de waanzin 1,Derde testament 2,Lanfeust 8...........vind je ook niet direct meer voor 'n prijsje

Link naar reactie

Ik ben blij dat anderen er zo over denken.....

Breng allemaal je eerste drukken maar naar het oud papier👍🏼

En je oude jukeboxen en oude autos.

 

Voor echte verzamelaars en de waarde van producten gaat het om de originele uitvoeringen.....

Tuurlijk zijn originele tekeningen nu opkomend, is ook uniek, maar het een sluit het ander niet uit.

 

En heel veel originelen zullen straks ook niet veel waard zijn, die worden nu per honderden op de markt gedropt.....of die interessant zijn in de toekomst, sommigen wel.....net als met strips moet je dat een beetje aanvoelen

Link naar reactie
8 uren geleden, Baringo zei:

Moet je dan nu eens bepaalde boekjes gaan zoeken van Talent.......Attila 2,Ridder Walder 1,Kiem van de waanzin 1,Derde testament 2,Lanfeust 8...........vind je ook niet direct meer voor 'n prijsje

En slimme Sjakie van de kringloopwinkel zal dit ook weten, zo is de cirkel weer rond.

Beter is je overbodige strips te schenken aan https://www.onstweedethuis.nl/ of andere instellingen van dien aard.

Dit soort projecten zullen ongetwijfeld ook in Belgie aanwezig zijn.

Link naar reactie
45 minuten geleden, bouncer zei:

En slimme Sjakie van de kringloopwinkel zal dit ook weten, zo is de cirkel weer rond.

Beter is je overbodige strips te schenken aan https://www.onstweedethuis.nl/ of andere instellingen van dien aard.

Dit soort projecten zullen ongetwijfeld ook in Belgie aanwezig zijn.

Ik heb ze naar Télévil gebracht. Daar worden mensen tewerkgesteld die moeilijk aan werk geraken. Een sociaal project dus. De winst gaat naar lonen van die mensen en naar andere goede doelen.

Link naar reactie
1 uur terug, Lefranc zei:

Ik heb ze naar Télévil gebracht. Daar worden mensen tewerkgesteld die moeilijk aan werk geraken. Een sociaal project dus. De winst gaat naar lonen van die mensen en naar andere goede doelen.

Dat siert je !!

Ik ben geen moraalridder hoor, maar mijn afspraak met karma is een kleine daad geven en een kleine daad terugkrijgen.

Ondertussen gaan echte drama's ook aan mij niet voorbij.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...