Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Paul_NL

Strips van vroeger vs. de strips van nu

Recommended Posts

Voor de lezers: Het leek mij leuk om meningen te horen van iedereen die dit forum bezoekt over de oude strip vs. de ''nieuwe'' strip.
Ik heb een uitgesproken voorkeur voor reeksen die (vaak) al zeer oud zijn en alles wat ik in de stripwinkel zie liggen in ''het grote schap'' (met andere woorden: de nieuwste uitgaves) weet mij maar lastig te grijpen.
Enerzijds hoop ik dat ik hier wat lees over titels die ik toch zeker is zou moeten uitproberen en ik ben tevens ook benieuwd naar jullie voorkeur en de redenen voor die voorkeur.


In mijn geval: mijn voorkeur voor ''oudere strips'' zoals bijvoorbeeld de krantenstrips van vroeger, de Robbedoes, Kuifje, Guust of Asterix reeksen, om er maar een paar te noemen, komt direct voort uit mijn jeugd. Ik ben nu zelf in de 30 en ik groeide op met de strips van mijn vader welke vrijwel allemaal een stuk ouder waren. Het is niet enkel de nostalgie, ook nu lees ik die strips nog met plezier en bewondering, maar ik mis dat gevoel wat een oudere strip mij geeft bij de nieuwere uitgaves die in de stripwinkels liggen.

Soms zit er nog iets tussen wat mij kan bekoren zoals Blacksad of Krasse Knarren, en soms zijn er ook nieuwe delen van oudere reeksen die mij aanspreken, maar het is zelden.

Soms heb ik het gevoel dat de hoogtijdagen zoals ik ze zie (Morris, Hergé, Uderzo, Franquin) achter ons liggen.
Omdat de gemiddelde stripliefhebber toch al wat jaartjes meeloopt, ben ik benieuwd of de meesten hier dat gevoel delen.

Ik kon via de zoekfunctie geen vergelijkbaar topic vinden, mocht dat er zijn: mijn excuses.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Jaren '80 en '90 is voor mij t hoogtepunt met de delen van toen uit de Thorgal, xiii en largo winch reeks.. Van Hamme is n genie naar mijn mening..  tegen die lat gelegd valt alles tegen heden ten dage..

Deel dit bericht


Link naar bericht
19 minuten geleden, sanderg zei:

Jaren '80 en '90 is voor mij t hoogtepunt met de delen van toen uit de Thorgal, xiii en largo winch reeks.. Van Hamme is n genie naar mijn mening..  tegen die lat gelegd valt alles tegen heden ten dage..

2

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mijn voorkeur gaat meer uit naar de "oudere" reeksen van ca 1950 tot 1990 zoals Baard en Kale, Roodbaard, Alex, Mini-Mensjes, Guust, etc. Veeleer de Robbedoesreeksen van weleer.
Nostalgie kan ik het moeilijk noemen aangezien ik nog maar een 30j op deze aardkluit ben, maar die verhalen lijken mij een warmer gevoel te hebben, meer diepgang, grotere originaliteit, etc.
Veel van de nieuwere strips komen mij nogal herkauwd over. Beetje zoals Hollywood met zijn schijnbaar eindeloze reboots.

Bij de oude reeksen die nog steeds lopen, varieert het: Yoko Tsuno vind ik nog steeds super, Suske en Wiske had mogen stoppen na Paul Geerts, om zo maar iets te noemen. Op den duur is de originaliteit er ook gewoon uit.

Wat niet wegneemt dat ik wel degelijk verscheidene recente reeksen volg. Soms duikt er nog eens een pareltje op. (Voor mij dan toch)

Deel dit bericht


Link naar bericht

Een boel van die "moderne" strips en graphic novels zijn of neigen naar existentieel geleuter met een flinke dosis navelstaarderij. Feitelijk psychologie van de koude grond. Het raakt kant noch wal. Onder het motto: de grote verhalen zijn passé ( iets wat je ook zoal een goeie 20 jaar kunt aanhoren in andere maatschappelijke segmenten...) kunnen we zowel de ambacht als de kennis, originaliteit, tijdsgeest, set van waarden en wat belangrijk is voor een mens, laten varen en gewoon leuke, pretentieloze feelgood zonder noemenswaardige gebeurtenissen in een verhaal gieten. 

De oudere strips, waarvan sommige reeksen tot op heden nog worden voortgezet hadden inderdaad meer die branie eigenheid, komende van hoofdpersonages die zich een weg moeten vechten in deze wereld en soms gedwongen worden om compromissen te sluiten met structuren of personen die in andere omstandigheden en tijd tegen hun belang in handelen.  Vandaar de spanning in zo'n verhalen en het verlangen van de lezer om te willen weten hoe het afloopt. Of hoe de tekenaar/scenarist erover denkt. Of zou handelen in situaties die hij of zij bedenkt.

Ook de humorstrips in de reeds bovenstaande commentaren aangehaalde tijdsperiodes zijn vaak meer uitnodigend dan de huidige.

Veelal speelt ook de tekenvaardigheid, het kunstenambacht een doorslaggevende rol.

Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat er op heden geen zo'n strips meer worden gemaakt.
Er zijn ook nog de comics - de meer alternatieve en niet die superheldendrab en de manga's.  Spul van dat in 2000 AD wordt gepubliceerd enz...

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik heb een zwak voor de reeksen die ik in de jaren '60 en '70 leerde kennen zoals Roodbaard, Luc Orient, Asterix, Comanche, Blueberry en Blake en Mortimer. Met de Dupuis reeksen ben ik niet echt opgegroeid maar gelukkig kan ik deze via de integrales aanschaffen:e005:

 

Ik denk overigens niet dat vroeger de strips beter waren dan nu. Belevingen en herinneringen onze jeugd beklijven beter dan recentere ervaringen waardoor we het idee hebben dat het vroeger veel mooier en beter was.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ben blij dat ik blijkbaar niet de enige ben met wat heimwee naar het verleden. Ik ben opgegroeid met de gouden jaren 70 van Robbedoes en Kuifjeweekbladen. En de toppers uit die tijd vullen nog steeds 80 procent van mijn verzameling. Ik ben niet gek van comics of manga's, en de modernere strips waarbij duidelijk is dat er veel foto's gebruikt werden lust ik ook niet (met als uitzondering bijvoorbeeld De Killer van Jacomon/Matz waarvan ik enkel de laatste delen links heb laten liggen).

Deel dit bericht


Link naar bericht
4 uren geleden, Paul_NL zei:

Soms heb ik het gevoel dat de hoogtijdagen zoals ik ze zie (Morris, Hergé, Uderzo, Franquin) achter ons liggen.
Omdat de gemiddelde stripliefhebber toch al wat jaartjes meeloopt, ben ik benieuwd of de meesten hier dat gevoel delen.

Ik denk niet dat dat zo is.

 

Vroeger werd er minder uitgegeven dan nu, waardoor er tegenwoordig ook veel meer middelmaat wordt uitgegeven.

Veel oude strips van vroeger zijn we nu al weer vergeten omdat ze niet herdrukt worden bij gebrek aan kwaliteit/verkopen. 

 

Ik denk dat je automatisch het beste van vroeger, wat in de herinnering is blijven staan, vergelijkt met het gemiddelde van tegenwoordig.

 

Op een aantal minder inhoudelijke punten is de strip van nu zels duidelijk superieur:

* inkleuring is gemiddeld veel beter 

* lettering ook. Je hebt geen albums meer waarbij de lettering per pagina verschilt. 

* en de ingebonden SCs van nu vallen niet uit elkaar zoals de gelijmde van een jaar of dertig geleden

Deel dit bericht


Link naar bericht

Is dat in de meeste gevallen niet simpelweg het vroeger-was-alles-beter syndroom dat meer en meer naar boven komt, samen met oncontroleerbare nostalgie die het alsmaar meer overneemt hoe ouder we worden?

 

 

Ook ik voel veel voor de strips die ik als kind, tiener of bijna 20-ger ontdekt heb. Maar ik (h)erken dat eerder vernoemde elementen daar een grote rol in spelen als ik eerlijk ben met mezelf.

 

 

 

Reeksen die we sinds toen volgden, lopen doorgaans al lang. Heel lang. Dat we dan het meeste wel al gezien hebben binnen dat specifieke universum is onvermijdelijk. Enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, alsook dingen die op tijd gestopt werden.

 

 

 

Vele reeksen die nu lopen, zouden ons misschien wél aanspreken als wij nu tieners waren. Maar we weten het niet, want we zijn dat stadium al lang voorbij. En we zitten in een andere fase van het leven, waarin we al dan niet bewust op zoek zijn naar andere dingen.

 

 

 

Wat het algemene aanbod betreft; Er is meer dan ooit tevoren, in alle mogelijke richtingen. Echt wel voor ieder wat wils. Het is gewoon een kwestie van blijven zoeken en ontdekken, zoals dat gebeurde toen we jong waren. Maar bij de meeste van mijn leeftijdsgenoten (en ouder) zie ik vooral een voorzichtigheid de kop opsteken, een drang om vast te houden aan wat ze kennen. En weinig écht open staan voor nieuwe dingen, of op voorhand al een mening hebben en heel sceptisch gaan doen.

 

 

 

Just my thoughts, geen vaststaande feiten. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 minuut geleden, Tweetie zei:

Ik denk niet dat dat zo is.

 

Vroeger werd er minder uitgegeven dan nu, waardoor er tegenwoordig ook veel meer middelmaat wordt uitgegeven.

 

Op een aantal minder inhoudelijke punten is de strip van nu zels duidelijk superieur:

* inkleuring is gemiddeld veel beter 

* lettering ook. Je hebt geen albums meer waarbij de lettering per pagina verschilt. 

* en de ingebonden SCs van nu vallen niet uit elkaar zoals de gelijmde van een jaar of dertig geleden

Zoals je zelf zegt: er wordt veel middelmaat uitgegeven, dat tref ik helaas aan in de winkels.

 

Belangrijk punt is ook dat ik niet zeg dat het vroeger allemaal beter was, enkel dat ik meer plezier beleef aan oudere reeksen.

 

De punten die je aanhaalt hebben zoals je zelf al aangeeft allen te maken met de kwaliteit van het stripboek zelf, ik doelde meer op de daadwerkelijke verhalen dan dat ik de inkleuring, lettering of wijze van inbinden/lijmen wilde vergelijken.

 

Ik moet zeggen dat bijvoorbeeld een strip als Magasin General, wat een behoorlijk geliefde titel is, mij dus ook niet kan bekoren. Wellicht ligt het aan mij.

 

Er zit bij mij overigens niet bijzonder veel sentiment bij, ik lees "het beste van vroeger" nu nog steeds en met meer plezier dan de huidige uitgaven, als dit overwegend nostalgie zou zijn geweest had ik er niet nu nog evenveel van genoten denk ik. Vandaar ook dat ik dit topic startte.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik denk dat je nét meer gaat genieten door het feit dat de nostalgie meespeelt. Al kan dat natuurlijk al eens tegen vallen, uiteraard. Veel dingen zijn we onbewust ook gaan idealiseren in ons hoofd over de jaren heen. Ongetwijfeld.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
6 minuten geleden, esteban² zei:

Is dat in de meeste gevallen niet simpelweg het vroeger-was-alles-beter syndroom dat meer en meer naar boven komt, samen met oncontroleerbare nostalgie die het alsmaar meer overneemt hoe ouder we worden?

 

Just my thoughts, geen vaststaande feiten. :)

 

Dat zou kunnen natuurlijk.

Wat mij verbaast is dat mijn neefjes en nichtjes, de iPad generatie waarbij alles snel gaat en/of moet, ook vrijwel enkel de oudere stripreeksen lezen. Natuurlijk zit daar ook wel is Dating for Geeks bij en ander recent spul, maar overwegend ouder werk.

 

Toch interessant om te zien hoe dat verdeeld is.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Zojuist, esteban² zei:

Ik denk dat je nét meer gaat genieten door het feit dat de nostalgie meespeelt. Al kan dat natuurlijk al eens tegen vallen, uiteraard. Veel dingen zijn we onbewust ook gaan idealiseren in ons hoofd over de jaren heen. Ongetwijfeld.

 

Eens, al is er ook genoeg van vroeger wat ik nu niet meer kan waarderen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Dat zou kunnen natuurlijk.

Wat mij verbaast is dat mijn neefjes en nichtjes, de iPad generatie waarbij alles snel gaat en/of moet, ook vrijwel enkel de oudere stripreeksen lezen. Natuurlijk zit daar ook wel is Dating for Geeks bij en ander recent spul, maar overwegend ouder werk.

 

Toch interessant om te zien hoe dat verdeeld is.

 

Zou daarbij niet kunnen meespelen dat die oudere strips gewoon beschikbaar zijn via de oudere generatie en de nieuwe dingen allemaal nog moeten gekocht / geïntroduceerd worden? Ik merk bij mijn petekindje bijvoorbeeld ook dat de invloed van zowel ouders, grootouders en op strip-gebied voornamelijk de peter (ik dus) daar voor iets tussen zitten. Wij laten haar één voor één kennis maken met wat we zelf goed vonden. Zo ging dat bij mij ook als kind.

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 minuut geleden, esteban² zei:

Zou daarbij niet kunnen meespelen dat die oudere strips gewoon beschikbaar zijn via de oudere generatie en de nieuwe dingen allemaal nog moeten gekocht / geïntroduceerd worden? Ik merk bij mijn petekindje bijvoorbeeld ook dat de invloed van zowel ouders, grootouders en op strip-gebied voornamelijk de peter (ik dus) daar voor iets tussen zitten. Wij laten haar één voor één kennis maken met wat we zelf goed vonden. Zo ging dat bij mij ook als kind.

Uiteraard zal dat meespelen, anderzijds..als de oude generatie het niet heeft gekocht om bij het kind te introduceren en het kind het zelf nog niet kan/mag/wil kopen. Wie leest het dan?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik moet zeggen dat dit ook inhaakt op het beeld wat ik heb van stripliefhebbend Nederland. Een met name oudere generatie waarvan de "jongsten" omstreeks de 30 zijn. Ik kom met regelmaat in mijn ssz en de keren dat ik daar kinderen/tieners aantref in een jaar tijd zijn op 1 hand te tellen. Het is ook nog eens vaak (logisch als je rekent vanaf mensen vanaf een jaar of 30) een zeer koopkrachtige kleine groep die in mijn optiek, binnen Nederland, de stripwinkels in stand weet te houden. Velen van die ouderen zullen zeer zeker ook nieuwer werk aanschaffen. Wat mij daar wel in opvalt is dat ook het nieuwere werk wat ik te koop zie staan, qua inhoud en/of thema zich vaak lijkt te richten op dezelfde, oudere,doelgroep. Zo creeër je een vicieuze cirkel.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Zojuist, esteban² zei:

Ik volg je redenering volledig, maar de aansluitende vraag niet. Wat bedoel je precies?

 

Als kinderen/tieners geintroduceerd worden met de strip door de "oudere" generatie, en zij als direct gevolg daarvan ook ouder werk gaan lezen, dan zou je kunnen concluderen dat zowel de oude als de nieuwe generatie een voorkeur heeft/krijgt voor ouder werk. Immers, als die oude generatie nieuwer werk zo goed zou vinden, zou hij het wel bij zijn of haar kind introduceren. Dan resteert de vraag wie dan nieuwer werk koopt en dat goed genoeg vindt om aan te bevelen aan een jongere generatie. 

 

Daar ontstaat een kleine discussie denk ik, want als ik nou is kijk wat vrijwel unaniem goed wordt gevonden van het "nieuwere werk" dan zie ik kinderen niet "Een nacht in Rome" lezen, laat staan "De Erectie". "Magasin General" dan? "De Killer"? 

 

Let wel, ik vorm mijn mening als Nederlander die de strip dan ook ervaart binnen Nederland. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

En dan heb je nog een gagstrip van Franquin (Guust Flater) of een gagstrip van Kenny Rubenis (Dating for Geeks). 

 

Als dat niet perfect illustreert wat er aan kwaliteit is ingeboet door de jaren heen, dan weet ik het ook niet meer.

 

En ik gun Kenny zijn publiek en het succes, maar voor mij is dat nou precies het verschil tussen toen en nu.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Edit : Ok, een paar keer herlezen. Ik volg. Nuja, onze generatie (30-Gers) heeft ook haar eigen weg gevonden in het aanbod. En onze favorieten zijn mogelijk ook niet besteed aan een nog oudere generatie. Niet altijd. Deze generatie zal ook haar weg vinden.

 

 

Eerder geschreven:

Hm. *wrijft peinzend over ingebeeld geitenbaardje* Daar kan ik niet in meegaan.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Wie een weekblad Robbedoes uit pakweg 1965 openslaat zal daar enkele kleppers in vinden die nu nog goed scoren (Lucky Luke, Rob & Kwab, Buck Danny,...), maar tegelijk stel je ook vast dat er zaken in staan die door de tand des tijds genadeloos zijn kapot geknaagd. Ik denk niet dat iemand nog op Jaap, Ouwe Niek of van iets later De Flagada of uit mijn jonge jaren De Mazdabende zit te wachten. Het is zoals met de muziek: we luisteren nog naar de Beatles en The Stones, maar veel van de muziek van een halve eeuw terug geurt nu naar schimmel. 

Is alles wat nu gemaakt wordt dan klaar voor de eeuwigheid? Natuurlijk niet. Als ik de stapels gerecycleerde fantasy zie liggen in mijn SSZ, dan denk ik niet dat we daar in 2040 nog naar zullen teruggrijpen. Er wordt nu meer uitgegeven dan toen, de uitgevers bedienen nu meer maar kleinere niches waardoor er minder 'universele' zaken zijn. Er zijn weinig reeksen die elke striplezer gelezen heeft, iedereen cherrypickt er op los in het gigantische aanbod. Maar naar The Beatles en The Stones blijven we luisteren.

Deel dit bericht


Link naar bericht

ik zie strips als een groeiend medium. vroeger, tot pakweg de jaren negentig, werden strips voornamelijk gemaakt voor kinderen. sinds een twintig jaar is dat aan het veranderen en is de stripmarkt aan het meer volwassen worden. daar is natuurlijk niet van op de ene dag naar de andere klaar voor. in de geschiedenis bestaan strips nog maar een goede honderd jaar. voor wijn is dat al veel, maar in cultureel opzicht is het erg nieuw. er zal nog veel verdwijnen, maar asterix blijft eeuwig bestaan. en ik denk blacksad ook. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Van de Beatles en de Stones krijg ik al heel lang rooie vlekken en krijg ik zin om seriemoordenaar te worden. Doe mij maar Rihanna.Maar goed wat betreft strips: Niet alles van nu is goed maar zeker ook niet alles van vroeger. Neem een reeks als Jughurta dat is nou niet echt goed. Comanche vind ik wisselend maar Torens van Schemerwoude weer wel heel goed. Reeksen als Blueberry, Asterix en de oudere Suske en Wiske. Buck Danny ook maar ik vind de nieuwere eigenlijk nog beter. Undertaker is een nieuwe strip die ik erg kan waarderen. 

Kortom ik zou niet kunnen zeggen dat het vroeger beter was of dat het nu beter is. Het is bij mij een mix. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
11 hours ago, Paul_NL said:

En dan heb je nog een gagstrip van Franquin (Guust Flater) of een gagstrip van Kenny Rubenis (Dating for Geeks). 

 

Als dat niet perfect illustreert wat er aan kwaliteit is ingeboet door de jaren heen, dan weet ik het ook niet meer.

 

En ik gun Kenny zijn publiek en het succes, maar voor mij is dat nou precies het verschil tussen toen en nu.

Qua humorstrips (die ik overigens weinig lees) is het voor mij een uitzondering dat vroeger alles beter was.
Alhoewel Franquin een uitzonderlijk begenadigd striptekenaar was vind ik zijn gags echt te suf voor woorden.. Ik heb nog nooit hardop om een Guust strip moeten lachen (ik kreeg er soms eerder een beschamend gevoel bij over hoe slecht de 'grappen' zijn.. En dan die reclamestrips voor batterijen e.d. (ook Guust!) - afgrijselijk...

Nee- doe mij dan maar Dirk-Jan, Cowboy Henk of Ridder Bauknecht- DAT zijn waarlijk heel grappige strips.. Urbanus heeft trouwens ook goede grappen

Deel dit bericht


Link naar bericht

Er zijn nog nooit zoveel goeie strips gemaakt als nu. Er zijn ook nog nooit zoveel slechte strips gemaakt als nu. Er zijn gewoon nog nooit zoveel strips gemaakt als nu.

 

Maar ga alsjeblief niet beweren dat er vandaag niets deftigs meer gemaakt wordt. Dat misplaatst vroeger-was-alles-beter discours ergert mij mateloos. Een Blacksad, Adelaars van Rome, Undertaker, Krasse Knarren... (ik kan nog wel even doorgaan) , dat zouden 30 jaar geleden ook toppers geweest zijn hoor.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...