Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

'Epic: Your Comicstore' sluit eind juni

Recommended Posts

14 minuten geleden, esteban² zei:

Jamaar, jamaar.

1) Epic hád effectief een gamma dat afweek van elders, aldus het 'uitzonderlijk aanbod'.

3/4den ervan is helaas gemakkelijk verkrijgbaar in de meer populaire, dichtbij zijnde stripwinkels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Koen zei:

‘Onbereikbaar’ is toch extreem sterk uitgedrukt.  Die winkel en de andere stripwinkels in’t centrum waren vroeger even (on-)bereikbaar.

Daar ben ik het niet mee eens.  Gent is door de jaren heen écht wel aanzienlijk achteruitgegaan wat bereikbaarheid en (betaalbare) parking in de buurt betreft.  Ook de afstanden die af te leggen zijn, tram of geen tram, bus of geen bus:  Mensen zijn lui.  Dat gaat niet veranderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
58 minutes ago, esteban² said:

Daar ben ik het niet mee eens.  Gent is door de jaren heen écht wel aanzienlijk achteruitgegaan wat bereikbaarheid en (betaalbare) parking in de buurt betreft.  Ook de afstanden die af te leggen zijn, tram of geen tram, bus of geen bus:  Mensen zijn lui.  Dat gaat niet veranderen.

Ik ben nooit naar Pierke gegaan doordat ik bang was te verdwalen tussen al die eenrichtingsstraten en verboden rijrichtingen. En nu is het te laat.

Sinds vorig jaar is er het probleem van die zones bijgekomen. Op het eerste gezicht lijkt dat oké, en tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad, maar ik hou mijn hart vast voor de volgende wijziging.

In de jaren 80 was er in Gent eigenlijk geen doorkomen meer aan. Toen hebben ze ingegrepen, en aanvankelijk was alles goed Maar voor sommigen is het nooit genoeg, en ze gaan maar door de slinger in de verkeerde richting doorslaat.

Overigens is in Nederland het verkeer toegenomen door al die bestelwagens die pakjes thuis bezorgen. En dat effect dreigt hier ook op te treden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Sinds het circulatieplan parkeer ik bijna altijd op straat ergens tussen de Poort en Epic. Omdat de angsthazen wegblijven met hun kleine kutautootjes is er bijna altijd plaats op vrijdag in de vooravond. De parking onder het Sint-Pietersplein is anders vlakbij, en voldoende ruim voor mijn grotemensenauto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 hours ago, kuzuri said:

En net naar Pierke waren er geen enkele eenrichtingsstraten. 

Het was een combinatie van de route die ik moest volgen en parkeerproblemen. Het hangt er soms nogal vanaf vanuit welke kant je komt.

Sinds het circulatieplan parkeer ik bijna altijd op straat ergens tussen de Poort en Epic. Omdat de angsthazen wegblijven met hun kleine kutautootjes is er bijna altijd plaats op vrijdag in de vooravond. De parking onder het Sint-Pietersplein is anders vlakbij, en voldoende ruim voor mijn grotemensenauto.

Ja, van de Poort en Epic vanaf het St-Pietersplein is niet slecht, maar doorgaans moet ik op de Korenmarkt zijn. Vroeger parkeerde ik doorgaans in de Jozef-Plateaustraat om naar de Korenmarkt te gaan, en ondertussen passeerde ik De poort, Epci en 9e kunst.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Stripwinkel, voedings-en confectiezaken, den AB of andere concertzalen e.a. die in stadscentra gelegen zijn en minder toegankelijk worden voor autoverkeer: dat laten we allemaal links liggen.
Internetbestellingen met aan huisleveringen. En voor cultuur: daarvoor is er: het internet. Alweer.

Gelukkig lees ik ook strips van over de plas enz...nog maar eens een excuus om mijn deur niet uit te komen en de zwik te bestellen via: het net.

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 hours ago, esteban² said:

Correct.

Wij willen ons comfort. Tijdswinst.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je naar Pierke ging, kwam je altijd vanuit dezelfde kant, dat was zo ver buiten de stadskern ;) geen sens unique, en altijd parking aan Pierke. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, kuzuri zei:

Als je naar Pierke ging, kwam je altijd vanuit dezelfde kant, dat was zo ver buiten de stadskern ;) geen sens unique, en altijd parking aan Pierke. 

Het straatje aan de achterkant van de winkel was dan weer wel éénrichtingsverkeer. Als Peter daar indraaide, zat ie als een rat in de val.:e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik mijd Gent al jaren vanwege geen parking voor m'n camionette (ik heb geen 2de auto) en sinds het nieuwe circulatieplan ben ik er niet meer geweest, maar ik ben dan ook iemand die alle stadscentra mijd met de auto als het enigszins mogelijk is vanwege de parking maffia alleen al.

Voor Gent wacht ik nog tot ik m'n GPS update.

20 soorten vergunningen?

https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/mobiliteit/vergunningen/vergunningen-en-toegangsbeleid-van-het-autovrij-gebied/wie-mag-wanneer-de-autovrije-gebieden

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 hours ago, Waldorf said:

Sp-plein parkingprijzen is wel absurd geworden...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat het circulatieplan niet echt de oorzaak is voor het sluiten vande Epic winkel.

Sowieso is dat een winkel met vooral vaste klanten en de Gentenaars en omwonenden ga ik van uit nemen de fiets of openbaar vervoer om er te geraken..

En diegenen die komen met de wagen kunnen tussen de buurt van de winkel en het Station van Sint-Pietersplein wel altijd plaats vinden. In Brussel wonende neem ik pratisch altijd de auto als ik naar Gent ga en heb ik al altijd plaats gevonden en eigenlijk totaal geen last met circulatieplan. In de zomer plaats ik de wagen dan soms aan het Citadelperk en stap gewoon naar stad.

Ik dank dat het meer te maken heeft met de winkel World's End die zich dichter in de buurt kwam, een geduchte concurrent De Poort, Fnac met een groot aanbod strips, en hij misschien te weing inspeelde op nieuwe behoeften (meer activiteiten organiseren zoals World's End doet, verkopen online zoals De Poort en algemeen tendens om online te kopen,  ontmoetingsplaats zoals World's End,...).

Langs de andere kant heb ik vrienden die na sluiting van Pierke gewoon naar Epic zijn overgegaan om daar hun nieuwigheden te kopen omdat ze inhoudelijke feedback over strip of comics missen bij De Poort en daar voor wel Pedro terecht kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minuten geleden, kuzuri zei:

Centrum Gent is €10,00 voor drie uur, rode zone. 

Ik zet mijn auto in de Savaanstraat, wandel naar World's End, daarna terug naar mijn auto om er mijn Engelstalige lees-drugs te deponeren, daarna naar Epic & De Poort, daarna naar betaalautomaat : telkens €2

Als het gebeurt dat ik wat ga drinken met strip-kameraden zit ik meestal aan €6.  

Persoonlijk heb ik er dit voor over en denk ik niet dat dit zoveel anders is dan pakweg 25 jaar geleden toen ik er een student was.  Eigenlijk komt het me goed uit dat die stripwinkels nu zo dicht bij mekaar zijn.  Spijtig dat Epic uit de schakel valt maar ik was eerlijk gezegd ook geen trouwe klant.  Soms keek ik er binnen om te zien of zij niet toevallig bepaalde graphic novels hadden.  Onlangs er nog de hardcover van 'Rimpels' aangetroffen.  

Ik sta wel versteld om achteraf te horen dat ze een klantenkaart hadden maar die niet aan elke klant aanboden... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, shakeitupguy said:

Ik denk dat het circulatieplan niet echt de oorzaak is voor het sluiten vande Epic winkel.

Misschien niet, maar die auto-vijandige houding sluipt al jaren rond in Gent, en dat kost je op de duur toch een stripboekje om een dag te parkeren. De eerste die het ondervond - waar ik vanaf weet - was een café op de Nederkouter. Mensen begonnen "het laatste glas" te gebruiken om de parkeermeter te betalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

En als we nu eens auto's en strips afschaffen? Dan moeten er geen stripwinkels meer zijn en kunnen ze ook niet failliet gaan. En er zijn ook geen auto's nodig om naar die verdomde stripwinkels te trekken.

Als dat geen waterdicht plan is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik merk dat hier veel gespeculeerd wordt waarom ik mijn winkel sluit. 

- Het circulatieplan: heeft het meegespeeld? Het heeft zeker niet geholpen maar het is niet de hoofdreden.
- Concurrentie: De poort bestond toen in begon met mijn winkel, de Fnac zat er ook al jaren, ondertussen is de
Schaar/popville verdwenen, 9de kunst gestopt, undercover bookstore gekomen en gegaan en Pierke failliet gedraaid. En WEC is idd dichter in de buurt komen zitten. 
Concurrentie is iets wat er is als je zelfstandig wordt. Als je dat niet aankan word je beter ambtenaar. Dat heeft mij nooit tegengehouden om het te proberen. 

Maar er zijn natuurlijk wel redenen: 
De "klacht" dat ik geen activiteiten organiseerde.
Als enige stripwinkel in Gent deed ik op heel regelmatige basis signeersessies: Lectrr, Pieter De Poortere, Brecht Evens, Olivier Schrauwen, Derf Backderf, Paul Duffield, Eva Mouton, Aimee Dejonghe, Ward Zwart, Wide Vercnocke, Shamisa Debroey, Patrick Cornelis en nog een hoop andere. Gemiddeld mocht je toch tweemaandelijks een signeersessie verwachten. En alle tekenaars werden  beloond voor hun tijd in mijn winkel. 
Daarnaast is er aan de winkel een stripclub gekoppeld die twee maandelijks een strip/graphic novel bespreekt. Er werden er sketch & draw avonden georganiseerd + spelavonden.
Maar als je dan vraagt of die signeersessies & activiteiten mogen aangekondigd worden op 'De stripspeciaalzaak' krijg je te horen dat zoiets niet kan omdat winkels die geen signeersessies/activiteiten doen dat niet graag hebben. Leuk en collegiaal! Al twee jaar wordt ik trouwens aan het lijntje gehouden dat deze functie er wel zit aan te komen. 

En waarom ik geen webshop heb? Een goede webwinkel kost gemakkelijk 20-25.000€. En omdat ik geen fraude wil plegen door mij illegaal te laten sponsoren door een sigarettenmerk zoals een andere stripwinkel in mijn straat heeft gedaan, heb ik idd dat geld niet. Misschien zitten morele waarden me teveel in de weg maar als je onwettig 50-75.000€ krijgt van een bedrijf dat kanker verkoopt kun je idd wel enorme voorsprong nemen op je concurrentie. Ooit dacht ik dat zich zoiets wel zou wreken, maar dankzij het Belgische justitiesysteem is dat een utopie. 
Trouwens, ik ben geen winkel begonnen om elke dag strips in dozen of enveloppen te steken. 

Had ik er een café/koffiebar moeten aan koppelen? Misschien maar je hebt maar de plaats die je hebt in een pand. En panden zijn duur in Gent. Tafels, stoelen, het ego van een barista, allen nemen redelijk wat plek in en dat is dan plek die niet besteed kan worden aan strips. En opnieuw, ik ben geen stripwinkel begonnen om koffies te verkopen. 

Ik ben een stripwinkel begonnen omdat ik hield van strips en die verhalen wou verkopen aan de mensen. Persoonlijk maar zonder opdringerig te zijn.

Sorry dat ik kwaliteit wil verkopen en idd vind dat de mainstream Vlaamse strips daar niet bepaald onder vallen. Ik heb het anders proberen te doen en daar is blijkbaar niet genoeg publiek voor. Misschien is mijn grootste falen dat ik geen goede manier heb gevonden om die verhalen beter naar buiten te brengen. 

Maar de dag dat ik mijn deur voor de laatste keer sluit kan ik in eer en geweten iedereen in de ogen, en vooral mijzelf in de spiegel, zien wetende dat ik mijn winkel op een correcte, eerlijke en mooie manier heb uitgebaat. Er zijn heel wat anderen die in deze branche (heden en verleden) niet hetzelfde kunnen zeggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
24 minutes ago, epicgent said:

Maar de dag dat ik mijn deur voor de laatste keer sluit kan ik in eer en geweten iedereen in de ogen, en vooral mijzelf in de spiegel, zien wetende dat ik mijn winkel op een correcte, eerlijke en mooie manier heb uitgebaat. Er zijn heel wat anderen die in deze branche (heden en verleden) niet hetzelfde kunnen zeggen. 

Nochtans: oneerlijkheid loont in deze wereld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, Kameraad Mauser said:

En als we nu eens auto's en strips afschaffen? Dan moeten er geen stripwinkels meer zijn en kunnen ze ook niet failliet gaan. En er zijn ook geen auto's nodig om naar die verdomde stripwinkels te trekken.

Als dat geen waterdicht plan is.

Inderdaad. Top.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 14-2-2018 om 19:16, epicgent zei:

de dag dat ik mijn deur voor de laatste keer sluit kan ik in eer en geweten iedereen in de ogen, en vooral mijzelf in de spiegel, zien wetende dat ik mijn winkel op een correcte, eerlijke en mooie manier heb uitgebaat. Er zijn heel wat anderen die in deze branche (heden en verleden) niet hetzelfde kunnen zeggen. 

Sowieso weet je dat velen je respecteren en waarderen en het oprecht spijtig vinden dat je je stripwinkel niet verder kan uitbaten.  Het wekt altijd respect op als iemand een winkel wil uitbaten volgens zijn principes en met eigen(-zinnige) accenten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...