Ga naar inhoud

portretrecht van BV's bij satire


Wäsp

Recommended Posts

Beste mensen, wie kan me helpen met een juridische vraag?

 

Ik werk voor een vzw aan een strip over actualiteit. We zouden een BV als hoofdpersonage nemen. Die zou redelijk herkenbaar afgebeeld worden, met de echte voornaam en een verwijzing naar het beroep dat hij uitoefent... We vragen ons af of we daar recht toe hebben.

 

Op de site van mediawijs lees ik:

"Als alle karaktertrekken overeenkomen, dan gaat het over portretrecht en is er toestemming van de persoon nodig. Voor BV’s is er wel een bredere marge. Men mag foto’s van hen nemen en verspreiden. Voor het commercieel gebruik van afbeelding is er wel een toelating nodig en mag het geen inbreuk zijn op het privéleven."

 

Natuurlijk zou ik niet werken met foto's maar met tekeningen. Maakt dat een essentieel verschil of niet?

 

Wie kan me wegwijs maken?

 

Alvast bedankt.

 

Wäsp

www.waspstrips.net

Link naar reactie

Je zit daar in een moeilijk grensgebied.

Cambré heeft geen toestemming gevraagd aan de koninklijke familie om hen te mogen gebruiken in een stripreeks, en Erik Meynen maakt zijn strips over de Belgische politiek ook zonder toestemming van de afgebeelde personen. Maar als je net een bv treft die daar problemen mee heeft en besluit naar de rechtbank te trekken kan dat wel eens problematisch worden.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Dank jullie voor de reacties. Het gaat niet om een cameo. We willen de bekende persoon als hoofdpersonage.

Maar winst zal er niet zijn. Dit is een project van een vzw dus zonder winstoogmerk.

Ikzelf ben idd geneigd om het gewoon te doen maar m'n collega's zijn wat voorzichtiger. Ze stellen voor om de man op z'n minst een andere naam te geven. Ik weet niet of dat zo'n groot verschil zal maken want hij blijft wel herkenbaar.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...