Ga naar inhoud

Stripverzameling beheren


Mr.EGO

Recommended Posts

Volgens mij is een spreadsheet zoals Exell het beste.

Je hebt ook gratis LibreOffice.com Ook een aanrader.

OI ook nog de spreadsheet van de Corel WordPerfect  Suite, maar die is niet gratis (al denk ik dat er wel één gratis versie bestaat).

 

Het voordeel van spreadsheets is dat ze tamelijk flexibel zijn:

- gemakkelijk gegevens overbrengen naar andere programma's

- gemakkelijk toevoegen van extra kolommen voor het geval je extra typen gegevens wilt toevoegen

- veel functies voor bewerkingen, ordenen ...

- gemakkelijk om te leren

 

Een database gebruiken is niet zo eenvoudig. Je moet er toch al tijd in steken om iets te krijgen dat ergens op lijkt.

Een database zou ik alleen gebruiken voor erg grote aantallen, zoals op zi'n minst 5000 strips.

Als er te veel stips zijn, zal Exell volgens mij niet meer bruikbaar zijn.

 

Een tekstverwerker is erg gemakkelijk in het begin, maar je loopt al heel snel op de beperkingen van zo'n systeem

 

Link naar reactie

Na jaren aan een stuk allerlei dingen uitgeprobeerd te hebben, ben ik nu blijven hangen bij Stripmunk. Aan de logica achter de navigatie en dergelijke kan zeker nog gewerkt worden. Het kan eenvoudiger, minder omslachtig en verscheidene voor de hand liggende tools ontbreken nog, maar het heeft zeker enorm veel potentieel. Er moet ook wat beter opgevolgd worden wat betreft ontbrekende strips, foute ingaven en dergelijke. Maar dat zou allemaal door leden kunnen aangepast worden bij een geplande update. Alleen laat die wel heel lang op zich wachten.

 

 

In 2008 heb ik ook eens een database in Access opgezet, die was ontzettend makkelijk in gebruik en bevatte ongelooflijk veel data die makkelijk invoer- en opvraagbaar was. Bij de zoveelste update van het programma, moesten die telkens herwerkt worden om dat bepaalde functies in nieuwe versies anders werkten of vervangen werden. Ik was dat kotsbeu en heb de boel uiteindelijk gewist. Vooral omdat het programma plots niet meer standaard (gratis) bij Windows zat.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb zowat alles

 

1. Lijsten van Zilveren Dolfijn printen en aanduiden wat in had. Die lijsten werkte ik dan standaard bij wanneer er een tiental nieuwe delen verschenen waren. Vrij onhoudbaar wanneer de collectie groter wordt. Mee gestopt voor het einde van ZD. [Toen ik begon was het voor mij vooral van belang welke verhalen ik had, minder welke uitgave het was]

 

2. Eigen Accesslijst. Lang volgehouden, maar erg tijdrovend. Dat combineerde ik dan met een lijstje met aan te vullen delen, dat ik meenam naar winkels en beurzen. Om het kort te houden noteerde ik gezochte albumnummers. Dat gaf weleens problemen bij bv. Asterix, Blueberry, Lucky Luke of R&K.

 

3. Overgeschakeld op Peter Bonte's Stripdatabank (Zo ontdekte ik de Reep). Pas mee opgehouden toen de updates stopten. Heb ik nog een tijdje naast Catawiki gebruikt.

 

4. Catawiki. Vanaf het begin tot op vandaag. Een minpuntje vind ik dat stripinformatiebladen en -boeken in de stripcategorie terechtkomen en dus in de tellers en overzichten worden opgenomen. De app is een handige geheugensteun.

 

(5. Stripinfo. Vind ik wat moeilijk om overzicht te houden tussen verschillende uitgaven. Ik houd er dus geen catalogus in bij maar gebruik het wel regelmatig. Ik heb er wel een tijdje mijn tijdschriften in bijgehouden, tot ik alles wat ik zocht volledig had)

 

(Stripmunk: ooit uitgetest. Leek me toen vooral praktisch voor mensen die voornamelijk lezers zijn, en eigenlijk niet zo geven om verschil in uitgaven.)

 

 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Ik ben benieuwd hoe lang de database op catawiki nog blijft bestaan. Onlangs hebben ze ook weer het koppelen van veilingitems met de database afgeschaft. Veeg teken.... en een op inmiddels een lange lijst.

 

Sowieso is het verzamelaarsplatform praktisch onvindbaar voor iemand die het niet direct weet. In de loop der tijd verbannen naar de uithoek van de site. Ook niet echt een goed teken voor de lange termijn houdbaarheid.

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:

Na jaren aan een stuk allerlei dingen uitgeprobeerd te hebben, ben ik nu blijven hangen bij Stripmunk. Aan de logica achter de navigatie en dergelijke kan zeker nog gewerkt worden. Het kan eenvoudiger, minder omslachtig en verscheidene voor de hand liggende tools ontbreken nog, maar het heeft zeker enorm veel potentieel. Er moet ook wat beter opgevolgd worden wat betreft ontbrekende strips, foute ingaven en dergelijke. Maar dat zou allemaal door leden kunnen aangepast worden bij een geplande update. Alleen laat die wel heel lang op zich wachten.

 

 

In 2008 heb ik ook eens een database in Access opgezet, die was ontzettend makkelijk in gebruik en bevatte ongelooflijk veel data die makkelijk invoer- en opvraagbaar was. Bij de zoveelste update van het programma, moesten die telkens herwerkt worden om dat bepaalde functies in nieuwe versies anders werkten of vervangen werden. Ik was dat kotsbeu en heb de boel uiteindelijk gewist. Vooral omdat het programma plots niet meer standaard (gratis) bij Windows zat.

 

Ik heb mijn Access database nog altijd op mijn oude laptop. Voordeel is dat je er erg veel informatie kwijt kan zoals gedetailleerde foto's van ruggen van antieke strips.

 

Voor de nieuwere (die in nieuwstaat zijn) hoef ik niet veel info, dus Catawiki is ok.

Link naar reactie

Access is, wanneer je er goed weg mee kan, inderdaad een droom van een programma om iets als dit in bij te houden.  Voornamelijk wanneer je met zelf gemaakte functie/invoer knoppen gaat werken en dergelijke.  Gemakkelijker kan haast niet, eens het in elkaar gestoken is.  Helaas, ik heb geen oude laptop met tevens oude Access meer.  En mijn kennis en concentratievermogen om dit opnieuw uit te dokteren is verstreken. ;) Aan enkel en alleen dat normalisatieproces heb ik toch een week bezig gezeten, ik had het als eindproject (opleiding IT-medewerker) gemaakt.

Die databank van Peter Bonte heb ik nooit gekend.  Best benieuwd naar wat voor iets het precies was eigenlijk.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb tevens iets geschreven in Access.  Daarbij heb ik een hoofdbestand, en daarbij gelinkt een deelbestand.  Zodanig dat ik in het hoofdbestand enkel de gegevens van de strip zet, en in het deelbestand bijvoorbeeld de verschillende tekenaars die er een verhaaltje hebben in gemaakt.

Een voorbeeld de strip Special Kuifje 35 Bizar zit in het hoofdbestand, en in het deelbestand worden dan de verhaaltjes vermeld van o.a. Serge Ernst, Franz, Christian Giné, Olivier Grenson....

 

Veel werk, maar het opzoek en sorteren achteraf zijn gemakkelijk...

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Chia zei:

catawiki was winstgevend. is nog altijd winstgevend. dat zij hun platform op de actergrond schuiven, heeft er toch mee te maken dat zij hun veilingen meer verdienen dan de winkeltjes.

Catawiki was niet winstgevend. Ze verdienden een klein beetje geld met de commissies bij winkels, maar toen ze begonnen met de veilingen werd het een winstgevend verhaal.

Link naar reactie

Access is zoals hierboven al een paar keer gezegd, het middel. Zou het kunnen zijn... Ware het niet dat wanneer je na maanden en maanden zwoegen om een database in elkaar te steken en de collectie in te voeren, je een nieuwe pc of laptop moet kopen met een nieuwe versie van windows en/of een nieuwe versie van office en je vaststelt dat een aantal functies van Access niet meer werken en je eigenlijk niets meer kan doen met je database :e009:

Link naar reactie
12 minuten geleden, Lefranc zei:

Access is zoals hierboven al een paar keer gezegd, het middel. Zou het kunnen zijn... Ware het niet dat wanneer je na maanden en maanden zwoegen om een database in elkaar te steken en de collectie in te voeren, je een nieuwe pc of laptop moet kopen met een nieuwe versie van windows en/of een nieuwe versie van office en je vaststelt dat een aantal functies van Access niet meer werken en je eigenlijk niets meer kan doen met je database :e009:

Ik heb al aan het zoeken geweest hoe ik van mijn db (een bestaande en legale db) een exe zou kunnen maken. Dus gewoon de data compileren en dan op een andere pc (met eventueel een viewer programma) gebruiken.

Schijnt onmogelijk.

Link naar reactie
1 hour ago, Zwendel said:

Ik heb al aan het zoeken geweest hoe ik van mijn db (een bestaande en legale db) een exe zou kunnen maken. Dus gewoon de data compileren en dan op een andere pc (met eventueel een viewer programma) gebruiken.

Schijnt onmogelijk.

Zou toch moeten kunnen. Compileren als .mde en op andere pc de free runtime installeren:https://www.microsoft.com/en-US/download/details.aspx?id=50040

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
8 uren geleden, P3TJQ zei:

Ik zoek ook een soort database om gegevens op te slaan. Plaatjes en tekst eventueel opvraagbaar met een zoekwoord of in ieder geval makkelijk terug te zoeken. Ben heel lang geleden wel eens bezig geweest met dbase en daarna acces maar niet ver ermee gekomen. Ik ben ook geen computer wizzard.

Als je liever zelf geen maakt:

*Catawiki catalogus (+app: android/iOs)

*stripinfo account

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Klopt het dat stripinfo in hun overzicht van uitgaven enkel een aparte toevoeging  maakt voor heruitgaven en niet voor herdrukken? Of heb ik dat verkeerd voor? 

Ik kom namelijk vaak enkel de melding tegen "heeft identieke herdrukken". Maar bv. zelden een herdruk met een extra titel op de achtercover.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
Op 6-2-2018 om 16:08, devilcreator zei:

Catawiki was niet winstgevend. Ze verdienden een klein beetje geld met de commissies bij winkels, maar toen ze begonnen met de veilingen werd het een winstgevend verhaal.

Het concept met de shops is nooit winstgevend geweest voor Catawiki. Dit kwam deels door de creatieve methodes die shops bedachten om de commissie te ontduiken. Toezicht en handhaving was kostbaarder dan de opbrengst vanuit de stopverkoop. De veilingen, ze zijn begonnen met strips te veilen :e007:, waren een goudmijntje. De focus op de veilingen is helaas ten koste gegaan van de zichtbaarheid van het verzamelaarsplatform.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...