Ga naar inhoud

Gelijmd <-> Gebonden


Gast Kontiki

Recommended Posts

6 uren geleden, Paul_NL zei:

IMG-20180213-WA0031.thumb.jpg.44c09d221b7c25b06c150f9ac9fa9377.jpg

Voila, de foto's 

Dat is duidelijk gebonden. Als je dat met een gelijmd boek doet, ligt hij uit elkaar. 

 

Ik herinner me nog de laatste gelijmde strip paperback die ik gelezen heb. Ik had die heel voorzichtig geopend, nog niet eens de helft van hier, en had toen al een losbladige uitgave. 

Link naar reactie
4 uren geleden, esteban² zei:

Mij kan het eigenlijk geen kl*ten schelen, maar ik ben nu nét door het hele heen en weer gedoe wél benieuwd geworden.  Er is voorlopig geen sluitende uitleg, zoveel is duidelijk.

Uiteindelijk alleen op de fotos gezien dat de uitgaves gebonden zijn. 

 

Maar het zou je wel moeten schelen. Gebonden uitgaves zijn veel duurzamer, gelijmde uitgaves kun alleen voorzichtig openen en als de lijm is ingedroogd eigenlijk helemaal niet meer.

Als een album is gelijmd kun je het het beste laten liggen, zeker als het een dure uitgave is.     

Link naar reactie

Bij deze is het mysterie overigens opgelost, als ik de info uit twee threads samen leg. De tweede druk van het tweede deel heeft een andere afwerking, zoals de nieuwe delen die nu verschijnen. Je hebt dus een eerste druk van deel 2 Paul. Ik ook, zonder dat ik het wist. Enkel bij deel 1 hebben zowel de eerste als 2de druk die 'oude' afwerking die verkeerd voor gelijmd aanzien werd.

 

 

Samengevat: De afwerking die in één oogopslag gebonden oogt, is er vanaf de tweede druk van het tweede deel. We zijn er uit.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wel ja, dat klopt dus volledig met wat ik schreef. :)

Deel 1 - 1ste druk : Geen lintje.  Wel een fondlijst achteraan.
Deel 1 - 2de druk : Geen lintje. Geen fondlijst achteraan.
Deel 2 - 1ste druk : Geen lintje. Geen FL.
Deel 2 - 2de druk : Wel een lintje. Geen FL.
Deel 3 - 1ste druk : Wel een lintje. Geen FL.
Deel 4 - 1ste druk : Wel een lintje. Geen FL.

En dus allen gebonden. 
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 minuten geleden, esteban² zei:

Wel ja, dat klopt dus volledig met wat ik schreef. :)

Deel 1 - 1ste druk : Geen lintje.  Wel een fondlijst achteraan.
Deel 1 - 2de druk : Geen lintje. Geen fondlijst achteraan.
Deel 2 - 1ste druk : Geen lintje. Geen FL.
Deel 2 - 2de druk : Wel een lintje. Geen FL.
Deel 3 - 1ste druk : Wel een lintje. Geen FL.
Deel 4 - 1ste druk : Wel een lintje. Geen FL.

En dus allen gebonden. 
 

 

Wat bedoel je precies met wel of geen lintje?

Link naar reactie
1 uur terug, Metabaron zei:

 

Als hij er het kapitaalbandje mee bedoelt, dat zit op alle eerste drukken.

Neen.  Je vergist je.  Dat werd hier al aangetoond met foto's.  En mijn eigen exemplaren hebben het ook niet. Op mijn exemplaar van MM2 staat ook de leverdatum op het prijsticket van de stripspeciaalzaak.  Toen was er nog niet eens sprake van een tweede druk.  Dus mijn eerste druk heeft geen kapitaalbandje.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Maar zouden die kapitaalbandjes dan uit natuurlijke vezels bestaan (en zo ja, hennep of vlas?), of uit kunstvezels (en dan nylon, polypropeen of polyester?)?

En zou dat nog verschillen vwb de delen 1, 2, 3 en 4, en of het de eerste of tweede druk betreft?

 

Gaap......, dit moet wel het meest saaie draadje (of eigenlijk: lintje) ooit zijn......

Link naar reactie

Dat hadden we de eerste maal reeds begrepen, JJL.  Als je stopt met komen piepen, kan je er ook niet langer in slaap van vallen. ;)

 

@Lamme Goedzak, Mijn eerste druk van het tweede deel heeft het niet.  Mijn exemplaar komt van voor er sprake was van een tweede druk.  Misschien is er gewoon een gedeeltelijke vergissing geweest bij de drukker en zijn er mét en zonder bandje binnen dezelfde druk, dat is ook een optie. Nuja, we gaan het nooit weten, I guess.  En eigenlijk is mijn interesse ook aan 't afzwakken nu.  't Begint over te hellen van "Nu wil ik het wel eens weten!" naar "Het steekt mij al een beetje tegen".  Hèhè. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
17 minuten geleden, esteban² zei:

Dat is de bedoeling. En zullen we vast allemaal doen. ;) Neemt niet weg dat ik zowaar een beetje gefascineerd begon te raken naar aanleiding van de discussie / zoektocht naar duidelijkheid die reeds was ontstaan ... Niemand heeft een sluitende uitleg die klopt.  Ondertussen is 't over hoor.

Cheers!

935D5106-D45B-4FD5-967B-0A91DB63782F.jpeg

Link naar reactie
8 uren geleden, Paul_NL zei:

Precies.

Haha, dank voor je bijdrage Paul!

Was even vergeten dat jij de gelijmd/gebonden discussie had aangezwengeld, die overigens wel interessant begon. Maar nadat geconcludeerd was dat alle albums ingebonden zijn al snel een hoog Creatief met Kurk- en Jiskefet-gehalte kreeg (ingedroogde lijm en “kapitaalbandjes”?).

 

Maar om antwoord te geven op Tweety’s vraag: ik lees alles op de reep onder het kopje “Strips Algemeen”. En daar ben ik blij om want dit draadje heeft mij, zoals ik aangaf, heerlijk slaperig gemaakt, waardoor ik een goede nachtrust heb genoten!

Link naar reactie

Tsjongejonge Paul, jij laat je ook kennen hier zeg....

Eén gifje en een (grappig bedoelde) opmerking in één draadje (van mijn meer dan 800 posts, waarvan veruit het overgrote deel serieus van aard is); sorry dat je daardoor in je wiek geschoten bent.

Heb er niemand mee bedoeld te kwetsen, maar blijkbaar heb ik jouw lange tenen wel weten te raken...

 

0297FDEF-DABF-46D8-9C06-26A7D1459006.jpeg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...