Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Paul_NL

Zijn de zeldzame exemplaren wel echt zo zeldzaam?

Recommended Posts

Onlangs hoorde ik een verkoper - die als een dure vogel gekend staat - zeggen dat hij van vier voorbestelde examplaren met een winkelwaarde van €300/stuk niet afgeraakt omdat de kopers zich bedachten. Dus af en toe eens een graantje meepikken van de stripgekte van sommigen (waaronder soms ikzelf)...als je het totaalplaatje bekijkt word je niet rijk van strips te verkopen, denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is er niet een, maar meerdere.  Duke 1 en Guust 0 zi jn de meest extreme voorbeelden. Het lijkt de laatste tijd veel vaker voor te komen. 

Ja maar van die twee kennen we de historie. Er verschenen hier berichtjes dat ze zeldzaam waren en de volgende dagen allerlei berichten van repers die naar de winkel trokken om het te kopen (wat ze waarschijnlijk anders nooit gedaan zouden hebben). :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is er niet een, maar meerdere.  Duke 1 en Guust 0 zi jn de meest extreme voorbeelden. Het lijkt de laatste tijd veel vaker voor te komen. 

Je moet naar het totaalplaatje kijken Tweetie. Uitgevers maken een inschatting voor de hoogte van de oplage die ze denken kwijt te kunnen. Een foute inschatting levert een berg oud papier op. Beter een voorzichtige inschatting die aan de lage kant is dan een magazijn vol niet verkochte stripboeken. Dit is overigens van alle tijden want 40 jaar geleden ging het ook zo maar toen  was de markt veel groter en dus ook de oplages. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, Zwendel zei:

Ja maar van die twee kennen we de historie.

Er verschenen hier berichtjes dat ze zeldzaam waren en de volgende dagen allerlei berichten van repers die naar de winkel trokken om het te kopen (wat ze waarschijnlijk anders nooit gedaan zouden hebben). :e012:

Maar die berichten hebben we voor meerdere albums gezien en daar was het niet zo erg. 

Al ben ik het wel je eens de de opklopperij de tekorten nog verergert.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat gebeurt toch in elke hobby? Dat krijg je als je een kleine groep, vaak fanatieke kopers, bij elkaar zet. Dan ontstaat vanzelf dat gevoel niks te moeten/mogen missen en ontstaat er met regelmaat een hype. Guust Chronologisch werd ook aangekondigd als gelimiteerd, en op 3000 exemplaren (weliswaar niet genummerd) per boek is dat het ook. Maar ze zijn allemaal ruimschoots verkrijgbaar. Over een paar maanden is deel 1 niet meer verkrijgbaar en dan begint het feest weer van voren af aan. Ik gok dat Akim er tegen die tijd dan vast nog wel 1 heeft liggen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Tweetie zei:

Maar die berichten hebben we voor meerdere albums gezien en daar was het niet zo erg. 

Die Guust 0 is wel iets speciaal. Dat is een typisch verzamelaar/hebbeding. Het verwondert mij dat er vooraf niet meer reclame over gemaakt is. Dan was alles in voorverkoop uitverkocht en was er nooit een exemplaar in de winkel geraakt en had je al dat gedoe niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Tweetie said:

Er is er ook nog een derde: de uitgever die veel te weinig drukt. 

Als Sherpa 666 exemplaren kwijt kan raken van Commanche: het Brandmerk van Dobbs a raison van 65 euro, dan kun je op je vingers natellen dat 500 exemplaren voor Duke 1 HC tegen een veel lagere prijs op geen stukken na genoeg zal zijn. 

Ik zou zeggen dat van ieder album dat binnen een maand in de winkels is uitverkocht een te lage oplage heeft gehad. 

Van duke werden er ook waarschijnlijk nog een paar duizend softcovertjes van gedrukt. Comanche van sherpa is naar mijn idee een luxe uitgave voor een niche verzamelaars publiek waarbij, inderdaad tweetie, het knap is dat dit grotendeels uitvekocht is. Woon zelf in het buitenland en wist via webwinkels lambiek en stripaap nog twee delen van duke deel 1 te scoren. Kon ik zowaar nog een deel  aan mijn vriend in amsterdam geven die er geen had. (Die normaal gesproken naar het beeldverhaal gaat, hoorde dat deze uitverkocht was en een paar weken later er een kon kopen voor een aanzienlijke meerprijs terwijl hij al zijn strips daar koopt. Niet echt fijn als vaste klant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, Zwendel zei:

Die Guust 0 is wel iets speciaal. Dat is een typisch verzamelaar/hebbeding. Het verwondert mij dat er vooraf niet meer reclame over gemaakt is. Dan was alles in voorverkoop uitverkocht en was er nooit een exemplaar in de winkel geraakt en had je al dat gedoe niet.

Wat is er zo speciaal aan? ik zie enkel een klein boekje wat poogt hetzelfde te zijn als het origineel maar dat niet is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, Paul_NL zei:

Wat is er zo speciaal aan? ik zie enkel een klein boekje wat poogt hetzelfde te zijn als het origineel maar dat niet is.

Het origineel is ook twee keer niks, maar het is voor verzamelaars een heilige graal :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, matje zei:

Kon ik zowaar nog een deel  aan mijn vriend in amsterdam geven die er geen had. (Die normaal gesproken naar het beeldverhaal gaat, hoorde dat deze uitverkocht was en een paar weken later er een kon kopen voor een aanzienlijke meerprijs terwijl hij al zijn strips daar koopt. Niet echt fijn als vaste klant.

Ik snap je vriend niet. Als ik hem was, zou ik bij een andere SSZ vaste klant worden. In de buurt van Amsterdam kun je tenminste kiezen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Zwendel zei:

Het origineel is ook twee keer niks, maar het is voor verzamelaars een heilige graal :)

Maar in het Frans is dat de allereerste Guust en door de manier van uitgeven erg zeldzaam. 

In het Nederlands is de recente blauwe Guust #0 niet eens de eerste druk, die eer is voorbehouden aan de Panda uitgave. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 hours ago, Tweetie said:

Het enige effect van die opklopperij is dat ik spul koop dat ik anders toch zou hebben gekocht, alleen maar wat vroeger om niet de pech te hebben dat iets wat ik wou hebben door speculanten is opgekocht - of door andere kopers djie het anders links hadden laten liggen.

Maar meer kopen omdat iets zeldzaam zal worden? Niet echt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 uren geleden, Theodoor zei:

Lees maar in die andere topic hoe snel de prijs bij Atomik de hoogte is in gegaan.  En het boek dat aan € 65 werd aangeboden stond als enig exemplaar te koop.  Totdat het verkocht werd en er een ander enig exemplaar aan € 75 te koop werd gezet.  Enzoverder...

Welke topic was dat waar Atomik de prijs deed stijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gewoon klikken op "Sam integraal 1 - Gevonden!" (ligt een link achter) in mijn post.  Of bedoel je nog iets anders?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen