Ga naar inhoud

Prijsverhoging bij Standaard Uitgeverij


Gast Kontiki

Recommended Posts

Vanaf 1 juli moet Standaard Uitgeverij omwille van stijgende productie- en transportkosten de prijzen opslaan van zowat alle albums die het uitgeeft. Concreet gaat het om stijgingen van een halve tot twee euro per album.

 

Ik lijst even de stijgingen op.

+ 0,5 euro: F.C. De Kampioenen, Vertongen & Co, De Rode Ridder, Mieleke Melleke Mol

+ 1 euro: Suske en Wiske, Suske en Wiske door (Cromimi), De Kiekeboes, Amoras, Fanny K., Urbanus, De Smurfen

+ 2 euro: Suske en Wiske Classics, Nero, red Rider

 

De Buurtpolitie en J.Rom blijven aan dezelfde prijs verkocht worden.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik lijst even de stijgingen op.

+ 1 euro: Suske en Wiske

+ 2 euro: Suske en Wiske Classics,

De classics zijn al albums van 7,99. Als je daar 2 euro bovenop zet wordt het 9,99. 

Dat wordt dan de duurste SC reeks op de markt.  

 

En dat terwijl de 'nieuwe' S&W 5,99 +1 -= 6,99 euro gaat kosten. 

 

Een flink gat van 3 euro. Het lijkt wel of ze de oude S&W eigenlijk stop hadden willen zetten. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tweetie zei:

Dat zijn toch gewoon oude voorraden? Als Standaard die eerder al niet kwijt kon, zal het tegen een veel hogere prijs zeker niet lukken.

Van Nero werd specifiek de oude prijs 9,99 euro genoemd. Ik weet niet om welke albums dat gaat.

Link naar reactie

Nóg duurder?  Ik hoor ouders nu al regelmatig 'zagen' over het feit dat ze geen 6 euro aan een S&W willen geven.  Ouders die beslissen wat het doelpubliek al dan niet in huis zal hebben.  En voor mij persoonlijk begon De Rode Reeks ook al op het randje te balanceren waarop ik mezelf de vraag stelde: Zijn ze dit eigenlijk nog waard?  6 euro vond ik stiekem al iets te veel in vergelijking met de kwaliteit van de avonturen die je in de plaats krijgt.  En 2 euro erbovenop voor Red Rider en Nero.  Voor iemand als mezelf, die toch lichtjes twijfelde om Red Rider effectief in huis te halen, kan zo'n verschil daadwerkelijk doorslaggevend zijn om het niet te doen.

Toch even verduidelijken:  Ik wéét wat er allemaal komt bij kijken en snap ook dat dit in theorie geen zotte prijzen zijn voor dit product en dat de kosten ook stijgen op alle mogelijke vlakken, maar dat is mijn punt niet.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 minuten geleden, esteban² zei:

Nóg duurder?  Ik hoor ouders nu al regelmatig 'zagen' over het feit dat ze geen 6 euro aan een S&W willen geven.  Ouders die beslissen wat het doelpubliek al dan niet in huis zal hebben.  En voor mij persoonlijk begon De Rode Reeks ook al op het randje te balanceren waarop ik mezelf de vraag stelde: Zijn ze dit eigenlijk nog waard?  6 euro vond ik stiekem al iets te veel in vergelijking met de kwaliteit van de avonturen die je in de plaats krijgt.  En 2 euro erbovenop voor Red Rider en Nero.  Voor iemand als mezelf, die toch lichtjes twijfelde om Red Rider effectief in huis te halen, kan zo'n verschil daadwerkelijk doorslaggevend zijn om het niet te doen.

Toch even verduidelijken:  Ik wéét wat er allemaal komt bij kijken en snap ook dat dit in theorie geen zotte prijzen zijn voor dit product en dat de kosten ook stijgen op alle mogelijke vlakken, maar dat is mijn punt niet.

6 euro voor een strip te duur??? Veel kinderen zie ik met iphones rondlopen. Kwestie van prioriteiten stellen waarschijnlijk. Trouwens omzetten in franken of gulden heeft geen zin. 100 frank in 2000 is niet hetzelfde als 100 frank in 2018.

Link naar reactie

Het één staat altijd los van het ander.  Een iPhone is inderdaad een gigantische stapel strips.  Maar mensen bekijken dat helemaal niet zo, dat is geen overtuigende argumentatie.  En ja, gemiddeld is dat wel degelijk wat ik constant opvang in de leefwereld van de hedendaagse kinderen en hun ouders.  "Zes euro voor een onnozele Suske en wiske? Amai."  Dat is wat de massa denkt.  Ik krijg die commentaar ook voortdurend op wat in zélf in de kast staan heb.  Zo was er ook onlangs iemand die mij vroeg waar ze "Celestine en de Paarden" (gekocht voor petekindje) kon vinden, want dat zag er wel leuk uit.  Toen ik de prijs vermeld had, volgde er ook een : "Dat geef ik niet aan een simpele strip hoor, zeven euro.  Ze lezen dat één keer en dan ligt dat daar.  En 't is niet eens iets bekend."  (dat laatste vond ik ook een enorm rare redenering)  Een vriendin die al heel haar leven lang maar één strip koopt (De Kiekeboes), heeft de reeks ook al laten vallen bij de laatste prijsstijging.  "Dat zijn ze niet waard", klonk het.  En mijn eigen petekindje zou ook geen strips krijgen, moest het niet aan mij liggen.  "Tel die strips eens op, daar kan je een mooier cadeau van kopen hoor.", klonk het eens. (omgekeerd redeneren ze dan wel zo) Deze reeksen moeten naast gewoonte-aankopers voornamelijk rekenen op 'de massa'.  En die bekijkt dat absoluut niet zoals ons. ;)

Gelukkig is er altijd het evenwicht, het deel van de bevolking die er anders over denkt, of degenen voor wie 7 euro niets voorstelt.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
54 minuten geleden, esteban² zei:

En 2 euro erbovenop voor Red Rider en Nero.  Voor iemand als mezelf, die toch lichtjes twijfelde om Red Rider effectief in huis te halen, kan zo'n verschil daadwerkelijk doorslaggevend zijn om het niet te doen.

Ik zou je Red Rider sowieso niet aan bevelen. Ik vond het afronde deel 3 verschrikkelijk slecht.

Link naar reactie

Het is ook weer niet zó lang geleden dat ik in de lagere school zat en toch begrijp ik het niet. Gaan al die iPhones niet direct kapot?

 

Ik ken iemand die blijkbaar te gespierde benen had voor een iPhone, want het stak in z'n broekzak, hij ging zitten en krak.

 

Geef je kind dan toch 30 strips en een goedkope smartphone... Maar goed, iemand die denkt dat er iets mis is met onbekende dingen, daar valt niet mee te discussiëren, lijkt me. (no offence)

Link naar reactie

Maar goed, iemand die denkt dat er iets mis is met onbekende dingen, daar valt niet mee te discussiëren, lijkt me. (no offence)



No offence taken.  Ook ik vond het een bijzonder vreemde opmerking.  Maar geen uitzonderlijke, zo merk ik keer op keer.  Haar "punt" was ook niet dat er iets mis mee was, wel dat een onbekend iets niet zoveel mag kosten, blijkbaar.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Inderdaad.  Het is ook zo dat er nog steeds op strips neergekeken wordt.  Een pak minder dan vroeger, uiteraard, maar ik denk dat dat er nooit echt helemaal zal uit gaan.  Behalve als ze een oud exemplaar liggen hebben, dan denken ze plots een klomp goud in handen te hebben.  De absurde Facebook-zoekertjes spreken op dat vlak boekdelen.  Moest ik die als leidraad nemen om de waarde van m'n eigen oude exemplaren vast te stellen, ik zou rijk zijn. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Koen zei:

Ik volg de mening van Esteban helemaal.  En Red Rider, Rode Ridder en het gros van de SU--output is sowieso qua inhoud weinig waard, laat staan €2 extra.  Maar het blijven natuurlijk de best verkopende strips in Vlaanderen.

Mee eens. Ik was al afgehaakt door de slechte kwaliteit. Maar dit is alleen maar een reden om ook niet meer terug te keren.

Link naar reactie

Ik ben ongeveer 5 jaar geleden begonnen met het aanleggen van een stripverzameling. Heb nu een 3000-tal strips en in die periode minstens evenveel exemplaren aangekocht maar weer verkocht wegens gebrekkige kwaliteit.

De reeksen van SU als eerste aangekocht en ze zijn altijd min of meer gebleven wegens nostalgie. Maar deze prijsverhoging is een mooie reden om mijn obsessie om SU reeksen volledig te houden te onderdrukken. 

Kiekeboe laatste x exemplaren pure rommel. Nieuwe Rode Ridder is mijn ding niet. Mogelijks smijt ik de hele reeks buiten want de kans dat ik daar ooit nog iets van herlees wordt kleiner naarmate er meer kwaliteit in huis komt. Daarnaast ook Suske en Wiske volledige reeks verkocht + classics reeks verkocht. Red Rider 1-3 verkocht. Amoras is gebleven, maar niet de behoefte gevoeld om het vervolg te kopen. Het beste dat ik van SU heb gelezen is 'Er was eens', en dat is dan nog verdergezet door een andere uitgeverij.

 

Het enige wat dit jaar dus nog in huis zal komen van SU is de integrale van de smurfen.

Link naar reactie
4 uren geleden, olli zei:

Ik denk dat SU geen domme onderneming is. Blijkbaar zijn ze gedwongen om een hogere prijs te vragen om de kosten te dekken of tegenvallende verkopen te compenseren....

Je mag niet vergeten dat bij Standaard de makers betaald moeten worden en bij andere uitgevers alleen de vertaalrechten. 

Link naar reactie

Betreffende het loon, vroeger en nu. Dat begrijpt iedereen wel. Denk ik. Hoop ik. Maar er is een andere vraag die duidelijk mee speelt bij het grote publiek. Die klinkt: "Wat vinden wij een Suske en Wiske nog waard?" En dat is iets heel anders. Volgens mij beginnen deze aan een plafond te geraken van wat mensen nog redelijk vinden tegenover wat ze in de plaats krijgen. En dat idee krijg je niet weggetoverd met (nochtans logische) redeneringen als hierboven. Het buikgevoel overheerst. Dit zal ooit een grens bereiken, ik denk dat we daar niet ver meer af zijn. Zeg nu zelf, zie jij je in 2021 bijvoorbeeld 8,99 € neerleggen voor een hedendaags S&W avontuur? Ik in ieder geval niet. En dat gaat een moeilijke cirkel worden. Minder verkoop door hogere prijzen, dus prijzen omhoog om het winstgevend genoeg te houden, dus minder verkoop ... Dus ... De grens komt dichtbij.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 minuten geleden, esteban² zei:

Betreffende het loon, vroeger en nu. Dat begrijpt iedereen wel. Denk ik. Hoop ik. Maar er is een andere vraag die duidelijk mee speelt bij het grote publiek. Die klinkt: "Wat vinden wij een Suske en Wiske nog waard?" En dat is iets heel anders. Volgens mij beginnen deze aan een plafond te geraken van wat mensen nog redelijk vinden tegenover wat ze in de plaats krijgen. En dat idee krijg je niet weggetoverd met (nochtans logische) redeneringen als hierboven. Het buikgevoel overheerst. Dit zal ooit een grens bereiken, ik denk dat we daar niet ver meer af zijn. Zeg nu zelf, zie jij je in 2021 bijvoorbeeld 8,99 € neerleggen voor een hedendaags S&W avontuur? Ik in ieder geval niet. En dat gaat een moeilijke cirkel worden. Minder verkoop door hogere prijzen, dus prijzen omhoog om het winstgevend genoeg te houden, dus minder verkoop ... Dus ... De grens komt dichtbij.

 

Helemaal mee eens. Dit geldt voor de hele stripwereld. Maar deze discussie hebben we hier al vaker gevoerd.

Link naar reactie

Ik herinner mij nog goed dat vanaf het album 'De stoute steenezel' de prijs met 10 frank verhoogde, dus van 60 naar 70 frank. Dat is 1/6 dat er bij kwam. Als je de huidige prijs bekijkt en de verhoging die men gaat doorvoeren, dan is de verhoging ook 1/6.

Het enige verschil is dat de strips vroeger een pak dikker waren.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
28 minuten geleden, Suske zei:

Ik herinner mij nog goed dat vanaf het album 'De stoute steenezel' de prijs met 10 frank verhoogde, dus van 60 naar 70 frank. Dat is 1/6 dat er bij kwam. Als je de huidige prijs bekijkt en de verhoging die men gaat doorvoeren, dan is de verhoging ook 1/6.

Het enige verschil is dat de strips vroeger een pak dikker waren.

De gewone S & W heeft dezelde dikte als andere stripalbums en nog steeds iets goedkoper. 

Alleen de S & W classics wordt een beetje uit de markt geprijsd door z'n prijs.

Link naar reactie

De psychologische prijszetting zal ook wel meespelen. Met geleidelijke verhogingen zouden strips bijvoorbeeld 6,09 - 6,29 - 6,69 enzovoort hebben gekost terwijl 5,99 in de meeste hoofden niet hetzelfde klinkt als in feite 6 euro. Maar van 5,99 naar 6,99 gaan, is anders ook wel een psychologische oorlogvoering met onze arme hoofdjes. In welke mate een deel van het publiek dat zal afhaken wordt opgevangen door die hogere prijs, is een niet te voorspellen evenwichtsoefening. 

 

Een auteur die me contacteerde naar aanleiding van de prijsverhoging, vond dat strips relatief gezien nog altijd te goedkoop zijn. Hij vergeleek het bedrag verhoudingsgewijs met wat we neertellen voor een wenskaart, in feite niet meer dan een stuk bedrukt karton dat niet aan een basisbehoefte zoals een brood of een pak zout voldoet. Ik heb eens gesurft naar de website van Hallmark voor de prijzen van de populairste verjaardagskaarten en één zo'n kaart kost doorgaans 2,50 euro. Wie geen wenskaarten koopt, heeft natuurlijk niets aan die vergelijking.

Link naar reactie

Je hebt volkomen gelijkt @Kontiki.  Over de hele lijn.  Maar dan komen we bij dat laatste deel.  De massa heeft niets aan die vergelijkingen.  Ze gebruiken die, althans naar mijn ervaring, énkel om het omgekeerde aan te tonen.  "Jamaar, voor een paar van die strips heb je wel ...".  De toekomst zal uitwijzen hoe ver ze hier kunnen in gaan.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...