Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Log in om dit te volgen  
Gast Kontiki

Prijsverhoging bij Standaard Uitgeverij

Recommended Posts

1 uur terug, Koen zei:

Ik volg de mening van Esteban helemaal.  En Red Rider, Rode Ridder en het gros van de SU--output is sowieso qua inhoud weinig waard, laat staan €2 extra.  Maar het blijven natuurlijk de best verkopende strips in Vlaanderen.

Mee eens. Ik was al afgehaakt door de slechte kwaliteit. Maar dit is alleen maar een reden om ook niet meer terug te keren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat SU geen domme onderneming is. Blijkbaar zijn ze gedwongen om een hogere prijs te vragen om de kosten te dekken of tegenvallende verkopen te compenseren....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben ongeveer 5 jaar geleden begonnen met het aanleggen van een stripverzameling. Heb nu een 3000-tal strips en in die periode minstens evenveel exemplaren aangekocht maar weer verkocht wegens gebrekkige kwaliteit.

De reeksen van SU als eerste aangekocht en ze zijn altijd min of meer gebleven wegens nostalgie. Maar deze prijsverhoging is een mooie reden om mijn obsessie om SU reeksen volledig te houden te onderdrukken. 

Kiekeboe laatste x exemplaren pure rommel. Nieuwe Rode Ridder is mijn ding niet. Mogelijks smijt ik de hele reeks buiten want de kans dat ik daar ooit nog iets van herlees wordt kleiner naarmate er meer kwaliteit in huis komt. Daarnaast ook Suske en Wiske volledige reeks verkocht + classics reeks verkocht. Red Rider 1-3 verkocht. Amoras is gebleven, maar niet de behoefte gevoeld om het vervolg te kopen. Het beste dat ik van SU heb gelezen is 'Er was eens', en dat is dan nog verdergezet door een andere uitgeverij.

Het enige wat dit jaar dus nog in huis zal komen van SU is de integrale van de smurfen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Iedereen moet eten jongens.

Beter was natuurlijk geweest de afgelopen jaren stapsgewijs de prijs te verhogen, nu is

de prijsverhoging van een euro met de Suske en Wiske's opvallend, aangezien dit de prijs

benadert van een gemiddeld tweedehands exemplaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
36 minuten geleden, acor zei:

Waar is de tijd van 82 frank voor een Suske en Wiske in kleur ... en die hadden meer pagina's.

Wat was het gemiddelde loon van die tijd en wat is het gemiddelde loon vandaag?

Geld devalueert, nooit vergeten, zeker wanneer je terug gaat beginnen denken aan oude prijzen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, olli zei:

Ik denk dat SU geen domme onderneming is. Blijkbaar zijn ze gedwongen om een hogere prijs te vragen om de kosten te dekken of tegenvallende verkopen te compenseren....

Je mag niet vergeten dat bij Standaard de makers betaald moeten worden en bij andere uitgevers alleen de vertaalrechten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Betreffende het loon, vroeger en nu. Dat begrijpt iedereen wel. Denk ik. Hoop ik. Maar er is een andere vraag die duidelijk mee speelt bij het grote publiek. Die klinkt: "Wat vinden wij een Suske en Wiske nog waard?" En dat is iets heel anders. Volgens mij beginnen deze aan een plafond te geraken van wat mensen nog redelijk vinden tegenover wat ze in de plaats krijgen. En dat idee krijg je niet weggetoverd met (nochtans logische) redeneringen als hierboven. Het buikgevoel overheerst. Dit zal ooit een grens bereiken, ik denk dat we daar niet ver meer af zijn. Zeg nu zelf, zie jij je in 2021 bijvoorbeeld 8,99 € neerleggen voor een hedendaags S&W avontuur? Ik in ieder geval niet. En dat gaat een moeilijke cirkel worden. Minder verkoop door hogere prijzen, dus prijzen omhoog om het winstgevend genoeg te houden, dus minder verkoop ... Dus ... De grens komt dichtbij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, esteban² zei:

Betreffende het loon, vroeger en nu. Dat begrijpt iedereen wel. Denk ik. Hoop ik. Maar er is een andere vraag die duidelijk mee speelt bij het grote publiek. Die klinkt: "Wat vinden wij een Suske en Wiske nog waard?" En dat is iets heel anders. Volgens mij beginnen deze aan een plafond te geraken van wat mensen nog redelijk vinden tegenover wat ze in de plaats krijgen. En dat idee krijg je niet weggetoverd met (nochtans logische) redeneringen als hierboven. Het buikgevoel overheerst. Dit zal ooit een grens bereiken, ik denk dat we daar niet ver meer af zijn. Zeg nu zelf, zie jij je in 2021 bijvoorbeeld 8,99 € neerleggen voor een hedendaags S&W avontuur? Ik in ieder geval niet. En dat gaat een moeilijke cirkel worden. Minder verkoop door hogere prijzen, dus prijzen omhoog om het winstgevend genoeg te houden, dus minder verkoop ... Dus ... De grens komt dichtbij.

Helemaal mee eens. Dit geldt voor de hele stripwereld. Maar deze discussie hebben we hier al vaker gevoerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik herinner mij nog goed dat vanaf het album 'De stoute steenezel' de prijs met 10 frank verhoogde, dus van 60 naar 70 frank. Dat is 1/6 dat er bij kwam. Als je de huidige prijs bekijkt en de verhoging die men gaat doorvoeren, dan is de verhoging ook 1/6.

Het enige verschil is dat de strips vroeger een pak dikker waren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
28 minuten geleden, Suske zei:

Ik herinner mij nog goed dat vanaf het album 'De stoute steenezel' de prijs met 10 frank verhoogde, dus van 60 naar 70 frank. Dat is 1/6 dat er bij kwam. Als je de huidige prijs bekijkt en de verhoging die men gaat doorvoeren, dan is de verhoging ook 1/6.

Het enige verschil is dat de strips vroeger een pak dikker waren.

De gewone S & W heeft dezelde dikte als andere stripalbums en nog steeds iets goedkoper. 

Alleen de S & W classics wordt een beetje uit de markt geprijsd door z'n prijs.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Prijsverhogingen hoort nu eenmaal bij onze economie van inflatie. Het is echter handiger om je prijs geleidelijk te verhogen, dan plots een forse sprong te maken. 

Daarna volgt de gewenning. Uiteraard zullen er vroegere kopers afhaken. Het is niet anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

De psychologische prijszetting zal ook wel meespelen. Met geleidelijke verhogingen zouden strips bijvoorbeeld 6,09 - 6,29 - 6,69 enzovoort hebben gekost terwijl 5,99 in de meeste hoofden niet hetzelfde klinkt als in feite 6 euro. Maar van 5,99 naar 6,99 gaan, is anders ook wel een psychologische oorlogvoering met onze arme hoofdjes. In welke mate een deel van het publiek dat zal afhaken wordt opgevangen door die hogere prijs, is een niet te voorspellen evenwichtsoefening. 

Een auteur die me contacteerde naar aanleiding van de prijsverhoging, vond dat strips relatief gezien nog altijd te goedkoop zijn. Hij vergeleek het bedrag verhoudingsgewijs met wat we neertellen voor een wenskaart, in feite niet meer dan een stuk bedrukt karton dat niet aan een basisbehoefte zoals een brood of een pak zout voldoet. Ik heb eens gesurft naar de website van Hallmark voor de prijzen van de populairste verjaardagskaarten en één zo'n kaart kost doorgaans 2,50 euro. Wie geen wenskaarten koopt, heeft natuurlijk niets aan die vergelijking.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Tom MDP zei:

Wat was het gemiddelde loon van die tijd en wat is het gemiddelde loon vandaag?

Geld devalueert, nooit vergeten, zeker wanneer je terug gaat beginnen denken aan oude prijzen.

Devaluatie moet toch zowat de meest misbruikte term zijn wanneer het over economie gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je hebt volkomen gelijkt @Kontiki.  Over de hele lijn.  Maar dan komen we bij dat laatste deel.  De massa heeft niets aan die vergelijkingen.  Ze gebruiken die, althans naar mijn ervaring, énkel om het omgekeerde aan te tonen.  "Jamaar, voor een paar van die strips heb je wel ...".  De toekomst zal uitwijzen hoe ver ze hier kunnen in gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ja, en op digitale strips vooralsnog 21%, een ongelijkheid die men momenteel probeert weg te werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Strips vergelijken met wenskaarten  is knudde. En Hallmarkt is meteen ook de duurste producent op de markt. Je kan op openbare markten en bij Boekvoordeel al 10 kaartjes aankopen voor 5 euro die even mooi zijn als die van Hallmark. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, blacktiger zei:

Strips vergelijken met wenskaarten  is knudde. En Hallmarkt is meteen ook de duurste producent op de markt. Je kan op openbare markten en bij Boekvoordeel al 10 kaartjes aankopen voor 5 euro die even mooi zijn als die van Hallmark. 

Inderdaad.  Heb gisteren nog enkele keren gedacht aan die vergelijking, onder andere tijdens het lezen van een strip.  Dan zou een softcover-strip van 44 pagina's nog minimum €220 kosten. 

Veel strips worden in lageloon-landen tegen belachelijk lage prijzen gedrukt en geleverd, het is zeker niet zo dat uitgevers €215 verlies per verkochte strip lijden.   

Mooie maar minder goed verkopende titels met een lagere oplage is niks voor het boekhouders-team van Standaard Uitgeverij.  Gelukkig zijn er nog andere stripuitgevers die hun passie aanwenden om prachtige strips op de markt te brengen met een realistische oplage.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Op een uitzondering na drukt Standaard alles in België. Daar bestaan van oudsher contracten van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, blacktiger said:

Mja ... Maar toch... Het is wel gek dat mensen wél 2.50 euro voor een bedrukt kartonnetje willen geven (want ze doen dat wel), maar geen 7,50 euro voor een strip. Je kunt dan toch beter een stipboekje cadeau doen, vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Red Rider aan 10€ voor minder dan 15 min. lezen?

Met zo een zwakke afsluiter koop ik vervolgen in ieder geval niet aan nieuwprijs.

7€ voor Sus en Wis en Urbanus is ook een reden voor mij om deze reeksen on-hold te zetten.

6,5€ voor de Rode Ridder, daar twijfel ik nog aan. Voor mij een goede doorstart, maar 48€ (52€ nieuwe prijs) voor 240 blz (1e nieuwe cyclus) zet toch ook aan het denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen