Ga naar inhoud

Covers die een aankoop in de weg staan


Anthony

Recommended Posts

Ben benieuwd of andere forummers dit ook hebben: ik ben nogal gevoelig voor de cover van een strip, als deze me op de een of andere manier niet aanstaat, dan blader ik de strip niet eens door, laat staan dat ik hem koop. De cover hoeft dan niet per se lelijk te zijn, maar iets erop stoort me dan, hoe klein het ook is. Kan zijn dat ik daardoor hele goede reeksen misloop.

Twee voorbeelden:

Tijdvogel: die groene rand....

Golden City: de typografie van de titel

 

Hebben jullie daar nou ook last van :)?

9200000021798434.jpg

naamloos.png

Link naar reactie

Ik kan er in meegaan om me te storen aan lelijke typografie en coverlay-out, maar om daarom een strip te laten liggen, lijkt me wat vergezocht. In de meeste gevallen hebben de auteurs zelf niets te maken met hoe hun cover gelay-out wordt. Dan zou je hun werk eigenlijk straffen.

Wel vind ik sommige covers soms bedrieglijk als ze getekend zijn door iemand anders (niet zelden getalenteerder) dan de werkelijke tekenaar van de strip.

En dan zijn er nog de gevallen waarbij de cover beter is dan de strip.

Link naar reactie

Ik heb beide boeken ook gekocht, ondanks de inderdaad onleesbare covers. Ik denk dat de eerste beter werkt als de tekst los van beeld wordt geplaatst. Bij de tweede cover is geen rekening gehouden met de kneep voor de reeksnaam en de uitlijning van de albumtitel. Maar deze cover zou ook beter worden als de figuren minder donker(grijs) waren ingekleurd. Verder vind ik deze cover van Krasse Knarren een onuitnodigende, saaie tekening die de inhoud totaal geen recht doet. Het is wel aardig om te zien dat ze de vormgeving hiervan doortrekken naar de andere covers van deze serie (die beter zijn ingekleurd).

 

In Frankrijk houden ze erg van donkere covers van boeken. Ik vind daarom dat covers hierdoor vaak onaantrekkelijk of onleesbaar worden. Wat mij betreft mogen vormgevers best wel wat meer lef tonen door af te wijken van de oorspronkelijke cover (mits ze daar toestemming voor krijgen).

Link naar reactie
1 uur terug, Anthony zei:

Ben benieuwd of andere forummers dit ook hebben: ik ben nogal gevoelig voor de cover van een strip, als deze me op de een of andere manier niet aanstaat, dan blader ik de strip niet eens door, laat staan dat ik hem koop. De cover hoeft dan niet per se lelijk te zijn, maar iets erop stoort me dan, hoe klein het ook is. Kan zijn dat ik daardoor hele goede reeksen misloop.

Twee voorbeelden:

Tijdvogel: die groene rand....

Golden City: de typografie van de titel

 

Hebben jullie daar nou ook last van :)?

9200000021798434.jpg

naamloos.png

Ik stoor me ook enorm aan covers met randen zoals deze op zoek naar de tijdvogel'. Zo'n rand verkleint de covertekening. Ik snap echt niet waarom uitgevers daarvoor kiezen.

De kans dat ik het boek koop is daarmee alvast gehalveerd.

Uitzondering: de oude Vandersteenstrips. Wellicht omdat ik daarmee opgegroeid ben. Maar dat zijn ook niet echt 'randen'. Meestal komt de tekening nog een stuk uit dat 'hok' en wordt er op die manier nog iets gedaan met het gegeven.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Gio zei:

Heel herkenbaar, Willy! De hardcovers van uitgeverij L/M storen me vreselijk. Vergelijk de hardcover met de softcover en kies welke je liever in je kast hebt staan. Ik begrijp deze artistieke keuze van de vormgever niet.

trollen2sc.jpg

trollen22 hc.jpg

 

Heb ik ook nooit begrepen. Van de kopers van de hardcovers wordt eigenlijk een groot deel van de coverillustratie gestolen.

Link naar reactie

Ja, ik herken mijzelf absoluut in de openingspost.  "Op Zoek naar de Tijdvogel" is het perfecte voorbeeld, daar ik deze ook meteen in gedachten had, samen met "Peter Pan".  Een prachtige tekening verpest door een weinig aantrekkelijke typografie enerzijds, een totaal overbodig, ongelooflijk ouderwets en ronduit lelijk ogend kader anderzijds.  En het is ook de reden waarom ik ze nog steeds niet in huis gehaald heb (wel gelezen), hopend op een mooiere uitgave.

Een lelijke cover zal mijn nooit weerhouden een strip te lezen, op voorwaarde dat de binnenkant mij bij het doorbladeren bevalt.  Maar de kans dat ik het ga doorbladeren is natuurlijk wel kleiner, daar zijn we allemaal vatbaar voor, denk ik.  Zo is "Het Licht van Borneo" met grote voorsprong de minst aantrekkelijke cover uit de "Robbedoes door ..." reeks, zó lelijk dat ik hem pas wou kopen toen ik de binnenkant gaan opzoeken ben.

En dan ben ik het ook wel met Kontiki eens.  Covers die niet representatief zijn voor de tekenstijl op de strippagina's in kwestie, die komen best vaak voor. En ik heb er -een uitzondering buiten beschouwing gelaten- een hekel aan.

Maar een strip niet lezen, ook al spreekt die mij aan, enkel en alleen omwille van de cover?  Neen, dat dan weer niet.  Een film is ook niet slechter of beter omwille van z'n poster.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Maar die had dan weer zo'n wikkelomslag als cover. Daar heb ik dan weer een hekel aan. Het is een bijzonder mooie illustratie, maar ik vind het vooral onpraktisch.

 

Wat betreft lelijke covers: dat heeft mij nog nooit tegengehouden om iets te kopen. Omgekeerd heb ik wel al dingen gekocht op basis van een mooie cover.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Maar die had dan weer zo'n wikkelomslag als cover. Daar heb ik dan weer een hekel aan. Het is een bijzonder mooie illustratie, maar ik vind het vooral onpraktisch.

 

Wat betreft lelijke covers: dat heeft mij nog nooit tegengehouden om iets te kopen. Omgekeerd heb ik wel al dingen gekocht op basis van een mooie cover.

De herdruk heeft geen omslag dacht ik. :) 

Link naar reactie
16 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik had die softcovers daarvan, ook geen goede staat en toen ik de integrale zag heb ik die gelijk gekocht.

Niet echt op de cover gelet, ook niet bij de Peter Pan uitgave die ik ook gekocht heb. 

Kijk er wel na maar het is een beslissing om iets wel of niet te kopen.

Link naar reactie

Volgens mij gaat de discussie over of een cover je vooraf verleidt om een strip in te zien/te kopen. De laatste reacties lijken mij van mensen die al wisten dat ze hun album gingen kopen en achteraf vertellen dat de cover niet bepalend was voor de aanschaf van het album. Of lees ik dit verkeerd? 

Link naar reactie
Op ‎25‎/‎02‎/‎2018 om 15:13, Kontiki zei:

In ons recente interview met Merho ging het ook over covers (pdf pagina 18). Over een recente cover, waar hij naar eigen zeggen veel slechte kritiek op kreeg (zie hieronder), had hij wel een punt dat iedereen die zag liggen, hoewel het voor zijn reeks inmiddels minder uitmaakt hoe de covers eruit zien.

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Merho-2.pdf

 

 

9200000076598638.jpg

Dit blijf ik ongelofelijk raar vinden. Vind ik zelfs een beetje een gemiste kans. Hadden ze op die cover ook maar iets met de nazi's (swastika's) gezet, dan had dit massaal de nationale pers gehaald. Maar ergens zal daar waarschijnlijk wel zwaar over gediscussieerd geweest zijn vermoed ik. Maar om dan met dit onding te komen, toch echt wel een waanzinnig slechte cover.

Link naar reactie
2 hours ago, Aerogi said:

Het probleem is eerder omgekeerd. Waanzinnig mooie covers die je er naar doen grijpen en kopen. En achteraf ontgoocheld zijn van een raar of flinterdun verhaal.

Ik heb dit probleem met sommige graphic novels. De cover is dan mooier dan de eigenlijke strip (die soms heel slordig getekend kan zijn).

Link naar reactie
  • 5 years later...

Een van de leukste reeksen die ik heb. De hap is helemaal niet vervelend. Het maakt de serie juist uniek.

Ik heb me dit weekend in BDWeb en op het comic Bd-festival meermaals de bedenking moeten maken dat het klassieke formaat van strips zo goed als dood is. Je ziet het nog wel bij Lombard, Soleil en consoorten, maar de overgrote meerderheid zit in hoofdzakelijk kleinere formaten.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...