Ga naar inhoud

De galerie van Franquin


Recommended Posts

Op 9-4-2018 om 20:20, marioboon zei:

 

Daarom juist.

Als je de laatste 30 ofzo gags van Guust ziet, zou je denken dat het iemand anders was die Guust tekende.

Ongemakkelijke waarheid: die waren écht slecht getekend.

 

Was het niet omdat die met een Rotring werden geïnkt?

Je kan moeilijk met een rotring evenveel karakter in een tekening leggen dan met een pen of penseel... Denk ik toch... 

 

(Even off-topic, ik heb het verzamelwerk van Lampil gags erbij gehaald en ook daar was plots naar het einde toe het teken/inktwerk van een hele reeks gags totaal amateuristisch. Mogelijk werden ze door een andere tekenaar geïnkt, mogelijk zelfs getekend ?)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Olav zei:

 

Was het niet omdat die met een Rotring werden geïnkt?

Je kan moeilijk met een rotring evenveel karakter in een tekening leggen dan met een pen of penseel... Denk ik toch... 

 

Mja.. Maar je ziet op 't eind dat ie het haar van Guust niet meer juist kon tekenen (minder volumineus), de ogen waren zwarte puntjes geworden ipv de witte ovalen, het hoofd was minder dik als vroeger... 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, marioboon zei:

 

Mja.. Maar je ziet op 't eind dat ie het haar van Guust niet meer juist kon tekenen (minder volumineus), de ogen waren zwarte puntjes geworden ipv de witte ovalen, het hoofd was minder dik als vroeger... 

 

Wat is dat dan, "juist"? Om de paar albums zag Guust er anders uit. Het was sowieso allemaal à la Franquin, een man waarvan de tekenstijl continu evolueerde.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Tom B zei:

Wat is dat dan, "juist"? Om de paar albums zag Guust er anders uit. Het was sowieso allemaal à la Franquin, een man waarvan de tekenstijl continu evolueerde.

Dit. Het voelt gewoon niet juist aan. Houding, uitwerking, inking...

Net als de Jidéhem ook nooit echt Guust in zijn hand had (de reden waarom Franquin de reeks helemaal naar zich toe trok), had ie de laatste 10 jaar of zo na zijn laatste depressie Guust niet meer in de hand. Zeker de inking niet meer.

Guust_postzegel.jpg

guust-flater-nou-moe.jpg

0ed3013b71284e2e8cf7334866f5ecf1--gala-comics.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het oogwit bij Guust en de rest van de Dupuis kantoortuin zorgden er inderdaad voor dat de expressie in personages pakken beter wordt weergegeven.

En met Rotring kun je inderdaad ook variatie in je lijnvoering weergeven. Maar Guust had met het pennetje en penseel wel een ideale lijnvoering waarbij alle volumes goed werden weergegeven.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Het hele vroege Guust-werk was ook getekend in de Robbedoesstijl: alles met penseel.

Geleidelijk aan is Franquin dan beginnen te inkten met pen. En eventueel wat aandikken met penseel.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
29 minutes ago, marioboon said:

Is algemeen geweten en is ook zo genoteerd. Alleen de hoofdfiguren zijn van Franquin. Al de rest (decors/voertuigen) zijn Jidéhem. 

Zelfs het aanzetten van de decors en voertuigen in potlood deed Franquin niet?

Link naar reactie
58 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Zelfs het aanzetten van de decors en voertuigen in potlood deed Franquin niet?

 

Ze werkten samen op het atelier van Franquin, dus ik kan me voorstellen dat ie er met een paar potloodkrabbels het algemene werk aangaf en dat Jean dan de rest deed.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...