Ga naar inhoud

Stripdagen Haarlem 2018


Recommended Posts

Ik denk dat er geen 100 dédi verzamelaars zijn die 200 euro de man stukslaan op een stripboekenbeurs. En dan is het nog de vraag waar ze het uitgeven; als het enkel bij de stands is met (dure) tekenaars, dan heeft de gemiddelde standhouder daar niet veel aan. Die heeft dan liever de bezoekers die komen voor hier en daar boekje, speciale uitgave, tekening van een locale hero. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Theoak zei:

Ik denk dat er geen 100 dédi verzamelaars zijn die 200 euro de man stukslaan op een stripboekenbeurs. En dan is het nog de vraag waar ze het uitgeven; als het enkel bij de stands is met (dure) tekenaars, dan heeft de gemiddelde standhouder daar niet veel aan. Die heeft dan liever de bezoekers die komen voor hier en daar boekje, speciale uitgave, tekening van een locale hero. 

 

In Frankrijk worden tekenaars meer op een voetstuk gezet, zij zijn tenslotte de spelers/sterren.....hier willen we maar steeds diezelfde verkoopkramen hebben....want o jee, die betalen staangeld en daarmee financieren wij....??

Een beurs als Haarlem hoort in mijn beleving een aantal grotere namen erbij te hebben. Maar oke, het is hun eigen keuze om het niet te doen, ze laten liever de kleine uitgeverijen zelf tekenaars regelen.....een keuze. En kosten die exposities niks? Trekken die wel horden mensen naar Haarlem (die veel geld spenderen) of bedienen die wel die toevallige voorbijgangers? Dus het is simpelweg een keuze van de organisatie om al die subsidie en staangelden aan andere zaken te spenderen en dat is hun goed recht. En misschien is het wel goed om een wat meer "pretentieus" festival te hebben tussen wat meer recht toe recht aan beurzen als Veldhoven en Breda.

 

Waarom niet het complete pakket........exposities, uitgevers, beursuitgaven, tekenaars (niet alleen die steeds maar weer dezelfde namen), standhouders, nieuwe strips, bananendozen, lezingen, veilingen, oud speelgoed, starwars etc. etc. Angouleme zal niet haalbaar zijn in ons landje, maar we kunnen toch wel een leuk aantal buitenlandse gasten geinteresseerd krijgen.......??

 

Frank Cho naar bijvoorbeeld Breda halen is ook niet realistisch, ook Marini zal er niet snel opdagen, die hebben daar inderdaad niks te zoeken. Maar waarom zulke giga namen noemen, er zijn honderden tekenaars uit Italie, Frankrijk, Wallonie, Spanje etc. die het misschien wel leuk vinden, maar de organisatie heeft daar duidelijk geen zin in (veel werk) of vind hun eigen samengestelde exposities belangrijker en willen niet geassocieerd worden met die nerds, die maar om die tekenaars heen hangen.....:e005:.....en ook dat kan ik begrijpen:e005:. In Frankrijk (maar ook in San Diego) beleven ze dat anders.....altijd tekenaars aanwezig.

 

Ik begrijp Kenny ook wel dat het voor de Nederlandse tekenaars leuk is, meer nieuw publiek, gezellige terrassen en prima locatie.....

Haarlem heeft een heerlijke buitenmarkt, de toneelschuur is prima, geen entree, in het centrum van een mooie stad, hopelijk mooi weer........dat zal zeker een prima dag opleveren.....maar het kan beter......

 

 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Lecram zei:

 

In Frankrijk worden tekenaars meer op een voetstuk gezet, zij zijn tenslotte de spelers/sterren.....hier willen we maar steeds diezelfde verkoopkramen hebben....want o jee, die betalen staangeld en daarmee financieren wij....??

Een beurs als Haarlem hoort in mijn beleving een aantal grotere namen erbij te hebben. Maar oke, het is hun eigen keuze om het niet te doen, ze laten liever de kleine uitgeverijen zelf tekenaars regelen.....een keuze. En kosten die exposities niks? Trekken die wel horden mensen naar Haarlem (die veel geld spenderen) of bedienen die wel die toevallige voorbijgangers? Dus het is simpelweg een keuze van de organisatie om al die subsidie en staangelden aan andere zaken te spenderen en dat is hun goed recht. En misschien is het wel goed om een wat meer "pretentieus" festival te hebben tussen wat meer recht toe recht aan beurzen als Veldhoven en Breda.

 

Waarom niet het complete pakket........exposities, uitgevers, beursuitgaven, tekenaars (niet alleen die steeds maar weer dezelfde namen), standhouders, nieuwe strips, bananendozen, lezingen, veilingen, oud speelgoed, starwars etc. etc. Angouleme zal niet haalbaar zijn in ons landje, maar we kunnen toch wel een leuk aantal buitenlandse gasten geinteresseerd krijgen.......??

 

Frank Cho naar bijvoorbeeld Breda halen is ook niet realistisch, ook Marini zal er niet snel opdagen, die hebben daar inderdaad niks te zoeken. Maar waarom zulke giga namen noemen, er zijn honderden tekenaars uit Italie, Frankrijk, Wallonie, Spanje etc. die het misschien wel leuk vinden, maar de organisatie heeft daar duidelijk geen zin in (veel werk) of vind hun eigen samengestelde exposities belangrijker en willen niet geassocieerd worden met die nerds, die maar om die tekenaars heen hangen.....:e005:.....en ook dat kan ik begrijpen:e005:. In Frankrijk (maar ook in San Diego) beleven ze dat anders.....altijd tekenaars aanwezig.

 

Ik begrijp Kenny ook wel dat het voor de Nederlandse tekenaars leuk is, meer nieuw publiek, gezellige terrassen en prima locatie.....

Haarlem heeft een heerlijke buitenmarkt, de toneelschuur is prima, geen entree, in het centrum van een mooie stad, hopelijk mooi weer........dat zal zeker een prima dag opleveren.....maar het kan beter......

 

 

 

 

en wanneer stap je in een organisatie van een beurs?? 

of wat heb je zelf al gedaan om die tekenaars naar het mooie Nederland te halen??

Link naar reactie
1 uur terug, tuinmantvkijken zei:

en wanneer stap je in een organisatie van een beurs?? 

of wat heb je zelf al gedaan om die tekenaars naar het mooie Nederland te halen??

Daar heb je gelijk in, commentaar geven vanaf de zijlijn is makkelijk. Daar ben ik me ook wel van bewust, niemand zegt ook dat het makkelijk is om een stripevenement te organiseren (waar er al teveel van zijn).  

Echter kan het commentaar wel kloppen. Het verschil in beurservaring Franstalig-Nederlandstalig is groot, de een (NL) heeft vrij grote beurzen met veel kramen etc., de ander (FR) richt zich vaker op tekenaars....waarschijnlijk ook ingegeven door de manier van financiering. Wellicht dat wij in Nederland alles zelf moeten financieren en dat al die Franstalige beurzen hiervoor subsidies krijgen van overheid/gemeenten, daar weet ik niet genoeg van af. En ja, de reiskosten naar Nederland zijn hoger, dat is een feit, maar zijn die onoverkoombaar.  

 

Om op je vraag terug te komen......Lecram is als zelfstandig ondernemer geen gemakkelijke en heeft zijn eigen ideeen (en wellicht realiteit) over veel zaken, die waarschijnlijk niet passen bij de beleving van de huidige beurzen of haar organisatoren. Dus mijn stripgerelateerde inzet is meer specifiek gericht geweest.

Tevens is je cynische verwijzing naar "het mooie Nederland" vreemd, misschien bedoel je daar de binnenkant van een sporthal mee, maar ons land is supermooi en dat vinden ook mijn buitenlandse gasten.     

 

Verder ben ik toch vrij positief over Haarlem geweest (perfecte locatie, markt ook heel leuk, veel kramen, veel terrassen, toneelschuur super, geen entree, veel voorbijgangers) en bezoek ik het altijd wel voor een dagje. Maar ik zal toch niet de enige zijn die opmerkt dat zo'n grote beurs met pretenties niet veel (nieuwe) stripmakers haalt, wat in het verleden toch wel zo was.

De tekenaars die komen worden door de uitgevers (Dark Dragon, Silvester, DLC/L, Hum etc.) geregeld. Dat is op zich prima en daardoor zien we ook wat internationale namen, maar een artist alley vanuit de organisatie met een paar leuke namen, die bij Haarlem passen, had ook mooi geweest.

 

 

Link naar reactie

Ik denk dat niet alleen de reiskosten een rol spelen, maar vooral ook de reistijd. Voor veel tekenaars is een beurs in Frankrijk simpelweg dichterbij dan een beurs in ons mooie Nederland!

Ook zijn de oplages in Frankrijk stukken groter en misschien daardoor ook de invloed van een Franse uitgever op een tekenaar. Het zou me niks verbazen als contractueel enkele bezoeken aan Franse beurzen zijn vastgelegd.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Theoak zei:

Ik denk dat niet alleen de reiskosten een rol spelen, maar vooral ook de reistijd. Voor veel tekenaars is een beurs in Frankrijk simpelweg dichterbij dan een beurs in ons mooie Nederland!

Ook zijn de oplages in Frankrijk stukken groter en misschien daardoor ook de invloed van een Franse uitgever op een tekenaar. Het zou me niks verbazen als contractueel enkele bezoeken aan Franse beurzen zijn vastgelegd.

Ze werken daar ook met een tekenaar, die dan president van de beurs is, en die nodigt dan zelf ook tekenaars uit........hierdoor misschien ook eerder toezeggingen. 

Daarnaast laten de grote uitgeverijen onze beurzen links liggen, dat is eigenlijk ook een grote beperking.

 

Enige nuance moeten we ook aanbrengen......de voor ons interessante grotere internationale namen zijn voor franstalige beurzen vaak de lokale tekenaars.....:e005:  

Link naar reactie

Veldhoven is een prima beurs en naar mijn mening mede gezien de diversiteit en de goede organisatie de leukste beurs van Nederland, maar het is geen beurs die jaar in jaar uit met bekende auteurs op de proppen komt. En dat is geen negatief iets, maar ik denk een keuze. Zonder netwerk en een zak geld is het lastig om bekende auteurs te strikken.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Konincks zei:

Bekende auteurs moeten graag naar een stripbeurs willen komen om hun werk te promoten, zonder op de exploitatierekening van de organiserende groep te drukken, anders blijven ze wat mij betreft maar lekker thuis.

Je verwacht toch zeker niet dat ze op eigen kosten vliegreizen en hotels gaan betalen? 

Link naar reactie
6 uren geleden, Lecram zei:

Verder ben ik toch vrij positief over Haarlem geweest (perfecte locatie, markt ook heel leuk, veel kramen, veel terrassen, toneelschuur super, geen entree, veel voorbijgangers) en bezoek ik het altijd wel voor een dagje.

Maar ik zal toch niet de enige zijn die opmerkt dat zo'n grote beurs met pretenties niet veel (nieuwe) stripmakers haalt, wat in het verleden toch wel zo was.

De tekenaars die komen worden door de uitgevers (Dark Dragon, Silvester, DLC/L, Hum etc.) geregeld. Dat is op zich prima en daardoor zien we ook wat internationale namen, maar een artist alley vanuit de organisatie met een paar leuke namen, die bij Haarlem passen, had ook mooi geweest.

Mee eens. 

Veel mooie dingen  maar qua tekenaars zou er iets meer op het programma mogen staan. Een paar grote namen zouden de zaak compleet maken. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Konincks zei:

Bekende auteurs moeten graag naar een stripbeurs willen komen om hun werk te promoten, zonder op de exploitatierekening van de organiserende groep te drukken, anders blijven ze wat mij betreft maar lekker thuis.

Hahaha.....zo kan het ook....ga jij voor je bedrijf maar eens het werk promoten in je vrije weekend op eigen kosten😅😅

En neem je eigen brood mee.....

 

Wat mag van jou wel op de exploitatie drukken, daar ben ik dan wel benieuwd naar.....

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Konincks zei:

 

Als iemand die beroemde tekenaars uit een ver land wil laten aanrukken met betaalde vliegtuigtickets en gratis hotel accommodaties, moet hij wel voor de middelen zorgen.

 

Dat is zeker waar, dus daar moet een post voor opgenomen worden. Tenzij men voor andere uitgaven kiest........een keuze.

Inmiddels zorgen diverse uitgeverijen voor wat tekenaars, misschien dat ze daarbij geholpen worden door de organisatie?

 

 

Link naar reactie
Op 16 mei 2018 om 11:39, Lecram zei:

Daar heb je gelijk in, commentaar geven vanaf de zijlijn is makkelijk. Daar ben ik me ook wel van bewust, niemand zegt ook dat het makkelijk is om een stripevenement te organiseren (waar er al teveel van zijn).  

Echter kan het commentaar wel kloppen. Het verschil in beurservaring Franstalig-Nederlandstalig is groot, de een (NL) heeft vrij grote beurzen met veel kramen etc., de ander (FR) richt zich vaker op tekenaars....waarschijnlijk ook ingegeven door de manier van financiering. Wellicht dat wij in Nederland alles zelf moeten financieren en dat al die Franstalige beurzen hiervoor subsidies krijgen van overheid/gemeenten, daar weet ik niet genoeg van af. En ja, de reiskosten naar Nederland zijn hoger, dat is een feit, maar zijn die onoverkoombaar.  

 

Om op je vraag terug te komen......Lecram is als zelfstandig ondernemer geen gemakkelijke en heeft zijn eigen ideeen (en wellicht realiteit) over veel zaken, die waarschijnlijk niet passen bij de beleving van de huidige beurzen of haar organisatoren. Dus mijn stripgerelateerde inzet is meer specifiek gericht geweest.

Tevens is je cynische verwijzing naar "het mooie Nederland" vreemd, misschien bedoel je daar de binnenkant van een sporthal mee, maar ons land is supermooi en dat vinden ook mijn buitenlandse gasten.     

 

Verder ben ik toch vrij positief over Haarlem geweest (perfecte locatie, markt ook heel leuk, veel kramen, veel terrassen, toneelschuur super, geen entree, veel voorbijgangers) en bezoek ik het altijd wel voor een dagje. Maar ik zal toch niet de enige zijn die opmerkt dat zo'n grote beurs met pretenties niet veel (nieuwe) stripmakers haalt, wat in het verleden toch wel zo was.

De tekenaars die komen worden door de uitgevers (Dark Dragon, Silvester, DLC/L, Hum etc.) geregeld. Dat is op zich prima en daardoor zien we ook wat internationale namen, maar een artist alley vanuit de organisatie met een paar leuke namen, die bij Haarlem passen, had ook mooi geweest.

 

 

En daar zit geen woord Frans bij..... Hele all mee eens Lecram.

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

Dat is zeker waar, dus daar moet een post voor opgenomen worden. Tenzij men voor andere uitgaven kiest........een keuze.

Inmiddels zorgen diverse uitgeverijen voor wat tekenaars, misschien dat ze daarbij geholpen worden door de organisatie?

 

 

Nou, in Haarlem niet hoor! 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Vorige week kregen wij de luxe beursedities van Torpedo 1972 en Gilles Durance van de drukker. Helaas moesten we constateren dat de papierkwaliteit van beide albums nogal matig was – er was vocht bij gekomen waardoor de pagina’s bobbelig werden. Voor ons onacceptabel. De drukker was het met ons eens en gaat nieuwe albums leveren, echter die hebben een paar weken levertijd, dus te laat voor de beurs te Haarlem.

 

De luxe Torpedo schuiven we daarom door als beursprimeur voor Veldhoven (begin september). De softcovers zijn overigens wel goed en vanaf nu te koop.

 

Het luxe album van Gilles Durance geeft meer problemen, want tekenaar Callixte is onze speciale gast te Haarlem om zijn albums te signeren. Daarom hebben we deze oplossing getroffen:

 

  • we nemen de afgekeurde albums gewoon mee naar Haarlem en deze kunnen gekocht worden
  • Callixte heeft, bij hoge uitzondering, toegestemd om zijn dedicases op een los vel papier te tekenen (dat papier regelen wij voor je)
  • Tijdens de beurzen dit najaar (Kampen, Veldhoven, Breda) mag het afgekeurde album bij ons omgeruild worden voor een nieuwe
  • De dedicase steek je dan weer in het nieuwe, goede album

 

Hopelijk is dit voor iedereen werkbaar, maar wij zien even geen eenvoudigere oplossing… Heb je nu nog vragen, mail ons gerust.

 

 

Stripgroet en wellicht tot ziens in Haarlem,

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Gast Bojangles

Ik las op een poster dat Dave McKean en Dean Ormstrong ook naar Haarlem komen.

Weet iemand waar zij gaan signeren?

..of komt er alleen werk van hun te hangen bij de Frankenstijn expo?

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Gast Bojangles zei:

Ik las op een poster dat Dave McKean en Dean Ormstrong ook naar Haarlem komen.

Weet iemand waar zij gaan signeren?

..of komt er alleen werk van hun te hangen bij de Frankenstijn expo?

"Vanzelfsprekend is er ook veel origineel werk rond het Frankenstein-thema uit binnen- en buitenland te zien. Originelen zijn er onder meer van Dave McKean en Dean Ormston (GB), Pieter De Poortere (B) en Peter de Wit & Wilbert Plijnaar, Gideon Brugman, Mark Retera, Gerard Leever, Daniel van den Broek en Mark van Herpen (NL)."

 

Gideon Brugman zal zeker niet komen signeren, al zou z'n komst nu goed bij een horrortentoonstelling passen, en de kans dat Dave McKean en Dean Ormston komen is niet veel groter. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Michel zei:

Dino Attanasio gaat samen met Martin Lodewijk signeren.

Vind ik persoonlijk echt jammer.

 

Na overlijden van zijn vrouw is Dino lichamelijk achter uit gegaan vind ik.

Laat zo'n man lekker thuis en belast hem niet.

 

Niet iedereen wordt oud zonder kwaaltjes.

 

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
46 minutes ago, Campesino said:

Vind ik persoonlijk echt jammer.

 

Na overlijden van zijn vrouw is Dino lichamelijk achter uit gegaan vind ik.

Laat zo'n man lekker thuis en belast hem niet.

 

Niet iedereen wordt oud zonder kwaaltjes.

 

Ik vind zeker dat je gelijk hebt maar hij geniet nog wel van die uitjes met zijn fans. Zei hij me verleden jaar toen ik hem op een sessie en een heel leuke babbel meegehad. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Campesino zei:

Vind ik persoonlijk echt jammer.

 

Na overlijden van zijn vrouw is Dino lichamelijk achter uit gegaan vind ik. Laat zo'n man lekker thuis en belast hem niet.

 

Niet iedereen wordt oud zonder kwaaltjes.

Ik snap wat je zegt - 93 jaar -, maar warschijnlijk is hij blij dat er nog eens een keer uit is. En hij hoeft toch ook zeker niet urenlang te signeren?

Link naar reactie
55 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik snap wat je zegt - 93 jaar -, maar warschijnlijk is hij blij dat er nog eens een keer uit is. En hij hoeft toch ook zeker niet urenlang te signeren?

Ik zie dat het publiek toch ook vaak teleur gesteld is als Martin stopt met signeren vanwege zijn artritis in de vingers. 

Men moet kunnen accepteren dat iemand stopt.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
Zojuist, Campesino zei:

Ik zie dat het publiek toch ook vaak teleur gesteld is als Martin stopt met signeren vanwege zijn artritis in de vingers.

Men moet kunnen accepteren dat iemand stopt.

Het een sluit het ander niet uit. 

Maar volgens mij snapt iedereen met gezond verstand wel dat iemand van 93 (Dino) of 79 (Martin) wat minder kan dan iemand van een jaar of veertig. 

Link naar reactie
Gast Snaputnie
14 uren geleden, Tweetie zei:

Ik snap wat je zegt - 93 jaar -, maar warschijnlijk is hij blij dat er nog eens een keer uit is. En hij hoeft toch ook zeker niet urenlang te signeren?

Denken jullie echt dat deze lui hun huis worden uitgesleept om verplicht te signeren.

Ga eens uit van volwassen mensen die ook als ze wat ouder zijn hun beslissingen kunnen maken. 

En ja, er zijn medische uitzonderingen.

 

Link naar reactie

Stan Lee is 95 (!) en signeert ook nog steeds (voor veel geld) op comic con's. :-)

En de huidige generatie tekenaars (mezelf inclusief) zal hopelijk tot in lengte van dagen, gewapend  met rollaters, plaszakken, (sexy) verpleegstertjes aan hun zijde, en trillende handen nog steeds deelnemen aan stripbeurzen/comic con's!

Link naar reactie
1 uur terug, Gerb-Art zei:

Stan Lee is 95 (!) en signeert ook nog steeds (voor veel geld) op comic con's. :-)

En de huidige generatie tekenaars (mezelf inclusief) zal hopelijk tot in lengte van dagen, gewapend  met rollaters, plaszakken, (sexy) verpleegstertjes aan hun zijde, en trillende handen nog steeds deelnemen aan stripbeurzen/comic con's!

 

stan Lee is al een paar jaar met pensioen door zijn zwakke gezondheid en die wordt nu uitgebuit door zijn "entourage" die hem dwingt om dingen te signeren van bij hem thuis.

Is een hele heisa rond de laatste tijd. 

Stan haalt het einde van dit jaar niet meer, vrees ik.

Link naar reactie

Voor terras uitbaters niet. :e005:

Ik wel eens gehoord dat de cafés & restaurants houders, met deze beurs,  heel erg blij zijn.

Vooral met dit soort dagen.

en dat dit ook een van de redenen is dat de Stripdagen Haarlem nog steeds bestaat.

En twee jaar geleden was het ook heel erg mooi weer en toen was het ook druk.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...