Ga naar inhoud

Strips online kopen


Recommended Posts

Uit een artikel in De Tijd:

 

Quote

 

De Belgische consument spendeerde vorig jaar 10,1 miljard euro online. Een nieuw record, en goed voor een groei van 11 procent.

Dat blijkt uit een studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars. Het aandeel van online uitgaven in het totale consumptiepakket steeg van 16 tot 17 procent. 

8,4 miljoen Belgen winkelden minstens één keer online. Alles samen was dat goed voor 87 miljoen online shoppingtrips, wat betekent dat de gemiddelde online aankoop een waarde heeft van 116 euro. 

 

Mijn online aankopen zijn gezakt. Een tien jaar geleden deed ik dat veel meer. Online is voor mij vooral een informatiebron.

Hoe zit het bij jullie?

Link naar reactie

Gestegen, omdat ik niet meer in Brussel werk waar ik al eens Franstalige strips kocht die niet altijd of niet rap genoeg door mijn vaste stripwinkel kunnen worden besteld. Dvd's koop ik per kwartaal of halfjaar ook met tientallen op sites als er acties zijn, maar ik begin me meer en meer af te vragen waarom ik dat nog doe. Niet zozeer omdat het als drager voorbijgestreefd raakt, maar omdat ik toch de tijd niet vind die te bekijken.

Link naar reactie

Het begint bij mij stevig naar dominantie van het online over te hellen. DVD's doe ik niet meer. Enkel nog via iTunes. Dat scheelt heel wat opslag en is ook veel gemakkelijker terug te vinden. Bijkomend voordeel is dat een groot aantal van mijn HD films recent naar 4K zijn gegaan. Was dat maar waar voor VHS video's ;).

Boeken volledig op Kindle, tenzij de print een meerwaarde heeft via een mooie uitgave, illustraties,...

 

Strips. Alles nederlandstalig in de SSZ (Wonderland). Grote keuze, goede service in reservaties en leuk shoppen. Franstalige strips bij Dédi's. TT's meestal bij de uitgevers (Empher, Caurette, Black and White, Khani). Yieha en Izneo een heel beetje, maar die blijven in hun kinderschoenen stappen. Laatst daar nog heel wat supportgesukkel gehad met promoboeken die maar niet op mijn account kwamen. Soms ook wat digitale strips via amazon Kindle.

Comics en al wat daar bij hoort, volledig online via Archonia en Amazon.fr. Voor Trades etc is Amazon goedkoper, maar je kan er geen issues vinden.

Vooral naar brave strips toe waar de uitgave geen meerwaarde levert mag dat van mij volledig naar ipad gaan. Ik heb een 12.9 ipad. Dat leest even vlot als een strip met bijkomend voordeel van helderdere kleuren, achtergrondverlichting, zoom,... en vooral het feit dat het zo weinig ruimte inneemt.

 

 

 

Link naar reactie

Het gaat over strips dus...

 

Ik koop enkel anderstalige stips online. Nederlanstalige koop ik in de ssz omdat ik vind dat die cruciaal zijn voor het voortbestaan van de strip.

 

Ik zou ook graag die anderstalige strips in de ssz kopen . Maar die prijzen zijn soms zo waanzinnig hoger dat het niet normaal is. Trouwens ook online is het idioot: een Inside Moebius Engelstalig die goedkoper is op .de dan op .uk  :e010:

Link naar reactie

Strips koop ik bij een SSZ, maar wel via hun online kanaal. Ik ben daarbij ook beginnen zoeken naar de meest voordelige in combinatie met meest vriendelijke. Tenzij het om gewoontereeksen als S&W of Kiekeboe gaat. Die koop ik in bij Colruyt tijdens hun vele -o zo vele- prijs(re)acties. 't Is dat of niet. Ieder naar zijn budget.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

SSZ voor mij, maar dat is niet meteen in de buurt, dus ik reserveer mijn voorkeur doorgaans vooraf. 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Ik bestel steeds vaker online, merk ik. Vooral omdat ik tijdens de openingsuren niet in een SSZ geraak en in het weekend zit de agenda gewoon te vol om een uitstap te maken naar een stad (Antwerpen) met een SSZ. 

 

NL strips - veel koop er ik niet meer, maar dit probeer ik op te sparen tot een bezoek aan een SSZ (Besloten Land, Mekanik, B-Gevaar, ...).

FR strips - deze koop ik nog steevast in een winkel in Brussel (Multi BD of Brüsel). Soms wat oudere FR strips via Amazon.fr.

ENG strips - meestal online via Cheap Comics of Archonia. Aanvullend in SSZ (Mekanik of Besloten Land).

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Koen zei:

 ik vraag me af hoeveel mensen dan nog zo principieel zouden zijn. 

 

Het is me niet om het geld te doen, maar om het gemak. Elke zaterdag naar de ssz met de auto, parkeren, wandelen, aanschuiven, kiezen tussen stapels boeken. Leuk hoor, maar ik daar niet elke week tijd voor. In een stad als Mechelen, om maar iets te zeggen, wordt trouwens alles gedaan om je buiten te houden, iets wat ik met graagte doe.

 

En sociaal contact vind ik zeker belangrijk, maar om eerlijk te zijn heb ik een beter contact met sommige online zaken (Chris van Cheap is top) dan met sommige uitbaters van SSZ (geen namen om de vrede te bewaren).

 

 

Link naar reactie

Na de cijfers nader te hebben bekeken, blijkt een groot deel van de e-commerce-groei te zitten in producten die relatief moeilijk in baksteenwinkels kunnen worden besteld. Er zitten bijv. ook vliegtuigtickets bij. Aangezien niet iedereen in de buurt van een luchthaven woont, verbaast me dat dus niet.

Link naar reactie
3 hours ago, Timhardt said:

 

Het is me niet om het geld te doen, maar om het gemak. Elke zaterdag naar de ssz met de auto, parkeren, wandelen, aanschuiven, kiezen tussen stapels boeken. Leuk hoor, maar ik daar niet elke week tijd voor. In een stad als Mechelen, om maar iets te zeggen, wordt trouwens alles gedaan om je buiten te houden, iets wat ik met graagte doe.

Waardoor er dus meer bestelautootjes rondhossen om pakjes te bezorgen. Goed voor 't milieu :e005:

Link naar reactie

Online kopen doe ik enkel wanneer ik de strip in geen enkele ssz kan vinden. Ik snap niet wat iedereen daar zo makkelijk aan vindt: kans op schade en tenzij je thuis bent, moet je nadien toch nog naar een afhaalpunt of het postkantoor. Dan kan je beter ineens naar je ssz rijden...

 

Ik bezoek mijn ssz bijna wekelijks. Iedere zaterdag drink ik er 's middags een Duveltje en raak ik aan de praat met andere liefhebbers. Da's iets waar ik steeds ongelooflijk veel plezier aan beleef en daar kan geen enkele webshop tegenop.

 

@Krimson: Je hebt het toevallig niet over de stripkever in Mechelen?

@Timhardt: Laat zeker iets weten wanneer je toch nog eens naar Mechelen zou gaan ;-)

Link naar reactie
20 uren geleden, Koen zei:

Moest men nieuwe Nederlandstalige strips online aan -30% kunnen thuis laten leveren met gratis verzending (zoals Amazon het voor Engelstalig spul doet).... ik vraag me af hoeveel mensen dan nog zo principieel zouden zijn. 

Niemand op een paar na. Dichtbijzijnde stripwinkel voor mij is in Amsterdam of Utrecht. Vaak heb ik wat anders te doen dan daarheen te gaan. Dus dan online. Kan het bij een afhaalpunt laten bezorgen. Erg makkelijk.

Link naar reactie

Een soort van tussenvorm. De meeste strips bestel ik via email bij mijn SSZ, elke eerste zaterdag van de maand sla ik dan een gaatje in 'mijn' voorraad, evt. aangevuld met strips die er toch wel liggen. Mocht iets daar niet verkrijgbaar zijn dan kan ik het nog online proberen te bestellen bij een lokale boekhandel. En anders inderdaad via het internet.

 

Voor mijn boeken (lectuur en werkgerelateerd) dus ook die laatste twee in die volgorde, maar als het prijsverschil meer dan 40 euro oid wordt dan krijgt internet voorrang. Verder inderdaad goederen die lastig in een stenen winkel te krijgen (of mee te nemen) zijn via internet, anders een stenen winkel.

Link naar reactie
22 uren geleden, Koen zei:

Moest men nieuwe Nederlandstalige strips online aan -30% kunnen thuis laten leveren met gratis verzending (zoals Amazon het voor Engelstalig spul doet).... ik vraag me af hoeveel mensen dan nog zo principieel zouden zijn. 

Tien jaar geleden had ik absoluut de overstap gemaakt. 

 

Maar inmiddels zie ik ook de keerzijde van al dat consumeergeluk en betaal ik met liefde een normale prijs voor mijn plaatjesboekjes. 

Natuurlijk ben ik geen heilige en ben ik soms een Rork als het prijsverschil wel erg hoog wordt. 

Link naar reactie

Ik heb deze week nog op Amazon gekocht en ik kom vandaag van De Striep.

 

Vroeger kocht ik meer in De Poort maar sinds ze besloten hebben dat ze daar open zijn op dagen dat ik er niet kan zijn, koop ik daar veel minder meer)

 

Ik hou wel van het kunnen ontdekken wat er nu ineens nog voor interessants bestaat als je een bepaalde strip heb gekocht. (en als ik eerlijk ben: dikke en zware boeken laat ik liever voor mij sleuren dan dat ik er zelf nog voor moet sleuren. Bewijs: het Taschen-boek van Jamie Hewett )

Link naar reactie

De laatste jaren koop ik voornamelijk Engelstalig materiaal. Dit gebeurt bij Cheap Comics, Bookdepository en Archonia.

 

Voor m'n Nederlandstalige aankopen is dit iets diverser. Gewoontereeksen zoals De Kiekeboes koop ik niet meer bij uitgave, maar ik wacht op promoties of zelfs op tweedehands exemplaren (natuurlijk moeten ze nog in goeie staat zijn). De gelegenheid zorgt dus eigenlijk voor de aankoop, ik ga d'r niet speciaal voor naar een winkel. Een collega-liefhebber pikt er af en toe zelfs voor me op als hij koopjes tegen het lijf loopt. Enfin, 't is een allegaartje van winkels, rommelmarkten, overnames en soms zelfs de kringloop. 
De iets minder courante reeksen en integrales die koop ik nog steevast in De Striep. Al moet ik zeggen dat, als ik er nog om de twee of drie maanden binnenspring, dat al veel is. Er is een periode geweest dat ik drie, vier keer of zelfs vaker per maand ging. 

Link naar reactie

Nieuwe strips koop ik altijd bij 'mijn' SSZ. Oudere albums die ze daar niet hebben staan koop ik via Catawiki of Marktplaats. Zo af en toe ben ik op zoek naar Franstalige uitgaves, zoals laatst bijvoorbeeld 'Toutes les couvertures des recueils de journal de Spirou par Franquin', dan probeer ik het eerst via mijn SSZ. Mocht dat niet lukken dan via Amazon, Ebay of een willekeurige Franstalige webshop die hem wel heeft.

 

Al met al ben ik nu minder geneigd om online te bestellen dan 5 of 10 jaar geleden. Toen deed ik meer met tweedehands strips, nu is het overwegend nieuw wat ik aanschaf en kom ik vaker bij de SSZ; dat heeft er ook mee te maken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...