Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Spiro

"Niets staat in de weg": een tragikomedie.

Recommended Posts

Op 22/5/2020 om 21:36, Hamirubi zei:

Disclaimer. This comic book was written before the covid-19 measures.

ūüėÜ

En de eerste helft van Pagina 46!

blad46ned.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Pagina 46 is volledig ge√Įnkt.

Kleuren van de vorige pagina's of verder tekenen, ik zal het nog even aanzien.

blad46ned-8.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn keuze was: niet verder tekenen maar terug inkleuren. Pagina 44 was een heel karwei. 

blad44ned-6.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb 't gevoel dat je de kleurenschema's beter in de vingers krijgt. De balans zit goed in die pagina. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 8/6/2020 om 09:03, Yncke zei:

Ik heb 't gevoel dat je de kleurenschema's beter in de vingers krijgt. De balans zit goed in die pagina. :)

¬†Dank je¬†¬†Yncke¬†ūüėÄ .¬† Ik krijg GIMP en zijn mogelijkheden¬† ook meer onder de knie, dat helpt ook.

Als tussendoortje pagina 12 gereviewd, de pagina was al lang een doorn in mijn oog.De teksten zijn aangepast m.m.v IvoVWS, de kleuren zijn wat voller en soms veranderd, witte randen tussen de lijnen en de kleuren zijn verwijderd en (vele) foutjes zijn weggewerkt. Volgende pagina's volgen later.

VOOR: ( van 21 november 2018)

blad12ned.jpg

NA:

blad12nieuwned.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Pagina 13 gereviewd. Na 1 1/2 jaar vielen de fouten en onvolkomenheden erg op. Geen tekeningen hertekend maar kleuren en belichting  wat frisser gemaakt, de schilderijen vervangen en de dialogen en boventitelingen m.m.v.   @IvoVWS  aangepast.

OUD (van 2 december 2018):

blad13ned.jpg

NIEUW:

blad13nieuwned.jpg

Ik ga nu weer verder tekenen  aan pagina 47. Wordt dus vervolgd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb  even een start gemaakt met pagina 45 in te kleuren, maar dan gestopt, want er is nog een ander karweitje dat mijn tijd beneemt en dat ik binnenkort ga posten. Voor deze pagina 45 echter: een propagandaposter dat boven het bureau in de suite zal hangen is klaar geraakt..

propaganda.thumb.png.352aa89b709f60149cb5b72242257451.png

vak.thumb.png.9c8c6b708d40953a12c7b984c70349c1.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik herken daar een knipoog naar een Noord-Koreaanse poster? :)

Propagandaposters hebben dikwijls heel eigen lettertype, die daadkracht en overtuiging uitstralen. (Nooit de keuze van het lettertype onderschatten!) Als ik jou was, ging ik bijvoorbeeld op Blambot(*) eens kijken naar iets dat in die lijn ligt. Bullet-proof, bijvoorbeeld?

(*) Blambot heeft kwalitatieve fonts, en een deel ervan zijn gratis voor independent en small-press gebruik, waar jij zeker onder valt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Yncke zei:

Ik herken daar een knipoog naar een Noord-Koreaanse poster? :)

¬†Je hebt goed herkend!¬†ūüėČ

1 uur geleden, Yncke zei:

Propagandaposters hebben dikwijls heel eigen lettertype, die daadkracht en overtuiging uitstralen. (Nooit de keuze van het lettertype onderschatten!) Als ik jou was, ging ik bijvoorbeeld op Blambot(*) eens kijken naar iets dat in die lijn ligt. Bullet-proof, bijvoorbeeld?

(*) Blambot heeft kwalitatieve fonts, en een deel ervan zijn gratis voor independent en small-press gebruik, waar jij zeker onder valt.

Ik heb Bullet-proof gekozen zoals je suggereerde, de anderen waren minder geschikt. Bedankt voor de site! 

De slogan heb ik met een lichte golf gemaakt, en nog meer ter hoogte van de mond  van de propagandist. De tekst op het boek is vervangen door een icoon van Spuria. Nu ja, de poster komt maar een paar keren voor in de strip, in de suite in hotel Harena op pagina 45 en sommige andere pagina's en enkel erg verkleind en bijgesneden.

De vertaalde tekst: "Machtig op land en zee".

propaganda.thumb.png.351a70e41946a7d479e01d6ec6cc487a.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minutes ago, Spiro said:

De slogan heb ik met een lichte golf gemaakt, en nog meer ter hoogte van de mond  van de propagandist.

Wel, ik vrees dat ik niet echt overtuigd ben van de golf. Propaganda komt niet van de mensen, het komt van de staat. De golf mist voor mij de daadkrachtige zekerheid van de tekst. Voor mij mag de tekst eigenlijk groter en dominanter op de poster. Die mens is maar bijzaak, de slogan is waar 't om draait.

Deel dit bericht

Link naar bericht
54 minuten geleden, Yncke zei:

Wel, ik vrees dat ik niet echt overtuigd ben van de golf. Propaganda komt niet van de mensen, het komt van de staat. De golf mist voor mij de daadkrachtige zekerheid van de tekst. Voor mij mag de tekst eigenlijk groter en dominanter op de poster. Die mens is maar bijzaak, de slogan is waar 't om draait.

Zoals je het uitlegt, klinkt het logisch. De volgende versie is met een imminente slogan, ver boven het volk verheven,¬†autoritair.¬†ūüė∂¬†Het komt inderdaad krachtiger over.

propaganda.thumb.png.09d4d289ad3cbbd9d5c5889c473975d5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Spiro said:

Het komt inderdaad krachtiger over.

Vind ik ook. Nice!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een proeve van de back cover voor mijn strip¬†¬†ūüėĀ¬†. Het is hier een jpg, anders was mijn bestand te groot op mijn blog . Met als gevolg dat het gras een wat vreemd effect heeft.¬†

backcover.jpg

UPDATE 27 juni:  van  sta.sh van deviantart geprobeerd de tekening in te voegen, het kan zeer erg ingezoomd worden op het wapenschild zelf, dus een beter resultaat..

ddzycmm-abdaee49-3064-432b-ac85-afb9b529

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heel mooi schild (die dingen zien er simpel uit, maar zijn verdomde moeilijk om geloofwaardig samen te stellen). Vooral die vogelvleugel en vleermuisvleugel vind ik heel mooi gevonden.

Ik ben alleen ben ik niet overtuigd van 't kleurenschema van het stuk in de cirkel. Schilden hebben meestal heel primaire kleuren, het vloekt naar mijn gevoel een beetje...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 29/6/2020 om 20:48, Yncke zei:

Heel mooi schild (die dingen zien er simpel uit, maar zijn verdomde moeilijk om geloofwaardig samen te stellen). Vooral die vogelvleugel en vleermuisvleugel vind ik heel mooi gevonden.

Dank je¬†ūüėĀ. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de symboliek¬† (bovenaan en de dieren naast het wapenschild) niet zelf heb uitgevonden. Ze komen uit een eerbiedwaardig verleden. Maar wat er is¬†is wel toepasselijk op Wim Goochem alias¬† ...¬† ¬† Ik heb geprobeerd de boekenwurm en classicus Wim¬†een gezicht te geven. Internet is daarbij mijn¬†vriend gebleken.¬†¬†

Op 29/6/2020 om 20:48, Yncke zei:

Ik ben alleen ben ik niet overtuigd van 't kleurenschema van het stuk in de cirkel. Schilden hebben meestal heel primaire kleuren, het vloekt naar mijn gevoel een beetje...

Ik heb de kleuren rond het wapenschild wat neutraler gemaakt. Het wapenschild zelf is nu gebaseerd op de hoofdkleuren respectievelijk rood/zwart, groen, oranje en rood en geeft een verhaal in 4 tekstloze beelden i.p.v meer rudimentaire kleuren  en/of symbolen.

De combinatie van  symboliek uit het verleden met de modernere tint van een strip-kortverhaal,  het is een keuze om het concept "wapenschild" proberen te vernieuwen.

Ik denk dat voor de meeste (toekomstige) lezers de symboliek van de tekeningen rond het wapenschild niet zoveel zegt, behalve dan dat het (hopelijk) mooi oogt. Of je moet een nerd zijn die alles op het internet wil achterhalen, of zelf een insider. Ook de Latijnse spreuken vormen een geheel met de rest, maar zijn niet vertaald. Da's voer voor de nerds onder de lezers. De korte inhoud en de 4 tekeningen (deze laatsten zullen trouwens klein uitvallen op een backcover) geven wat meer houvast voor de modale lezer. Nog meer oude symbolen gebruiken in het wapenschild zelf vond ik wat "overdone". Tevens blijf je dan volledig in het verleden hangen.

Nodigt deze backcover uit nieuwsgierig te worden en het stripalbum te lezen? Ik hoop het.

Een frontcover is in de pipeline terecht gekomen, althans het idee is er al. Maar wanneer die klaar is ....¬†ūü§Ē

de0esvr-de558e22-754a-4481-a604-b7065f7e

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ondertussen is pagina 45 ingekleurd geraakt met de verwerking van de propagandaposter van een paar posts geleden. Net als in pagina 1 heeft het inpluggen van de stick een intens rood scherm als gevolg, een berekende inbreuk op de rest van de pagina.

blad45ned-8.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog in de gauwte een filmpje gemaakt, en daarna verder aan het werk aan pagina 47. Binnen een paar dagen hoop ik de ongekleurde tekening te kunnen posten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...