Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Heidi

"Niets staat in de weg."

Recommended Posts

Hallo,

ik heb me gewaagd aan het schrijven en tekenen van een eigen strip. Deze zal 70 pagina's bedragen waarvan ik er nu 11 platen getekend heb in potlood op A2-formaat. Praktisch teken ik de stroken op 2 of 3 maal A3 per pagina en zal ik ze, éénmaal geïnkt, digitaal knippen en plakken tot A2. De lettering zou ik digitaal doen, en zijn alleen op de potloodtekening om de grootte van de tekstballonnen te bepalen. De bedoeling is om de tekeningen ooit te kleuren, maar of dat digitaal of met de hand zal gebeuren, daar ben ik nog niet uit.

Ik geef de linken naar mijn blog. De tekeningen zijn nog in potlood en soms niet goed doorgedrukt, hopelijk is het wat leesbaar.Ik post ze in de hoop op wat feedback over de technische kant (compositie, tekeningen, paginaindeling, perspectief, enz) en zal er enkele per dag posten tot ze op zijn. Elke opbouwende kritiek of tip is welkom. PM'en mag natuurlijk ook.Nu het nog in potlood is kan ik nog aanpassen. Ik ben ook benieuwd hoe het verhaal overkomt, of het ergens beklijft of vraagtekens oproept of misschien flauw is. Over het verhaal wil ik enkel kwijt dat het een tragikomische psychologische strip is.

Dan nu de eerste 2 pagina's, morgen de volgende 3.

plaat1volledig.jpg

plaat2volledig.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
34 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Op welke wijze zul je uw platen inkten? Digitaal of manueel? Indien manueel, met welke materialen?

Manueel. Met copic brush pen en fineliners. Eerst flink uitproberen als ik er tijd voor maak.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat er inderdaad veel gaat afhangen van de inktlijn. Ik zou daar op voorhand toch al eens een test-pagina van proberen maken.

Als tip zou ik kunnen geven: maak het niet te moeilijk. Pagina-opbouw met veel kadertjes en zaken als close-ups van toetsenborden, dat is allemaal tof voor diegene die het maakt, maar het moet ook leesbaar blijven. In dat opzicht ook: probeer uw camerastandpunten af te wisselen. Niets zo vervelend als altijd hetzelfde hoofd op dezelfde manier (hier: frontaal aanzicht) te bekijken.

Wat zijn uw voorbeelden, waar streef je naar?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Brushpen...dat wordt, soms - niet altijd - toch wel een beetje een lijdensweg. :e011: 

Maar eenmaal je dat medium beheerst en kunt weergeven wat je wil en in je hoofd hebt, dan levert dat wel veel voldoening op.

Er is ook een draadje omtrent penseelpennen, inktmethodes en toebehoren in dit subforum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
55 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Brushpen...dat wordt, soms - niet altijd - toch wel een beetje een lijdensweg. :e011: 

Altijd.

Ik gebruik dat nu een jaar of 2-3 en ik heb het gevoel dat ik het nu een beetje begin te kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik denk dat er inderdaad veel gaat afhangen van de inktlijn. Ik zou daar op voorhand toch al eens een test-pagina van proberen maken.

Als tip zou ik kunnen geven: maak het niet te moeilijk. Pagina-opbouw met veel kadertjes en zaken als close-ups van toetsenborden, dat is allemaal tof voor diegene die het maakt, maar het moet ook leesbaar blijven. In dat opzicht ook: probeer uw camerastandpunten af te wisselen. Niets zo vervelend als altijd hetzelfde hoofd op dezelfde manier (hier: frontaal aanzicht) te bekijken.

Is genoteerd.

Wat zijn uw voorbeelden, waar streef je naar?

Van Hamme,Hermann, Thibert, Jacobs, Hergé. Bij de films David Lynch en Stanley Kubrick. Een gelaagde strip: mijn streven is een ernstig thema indirect (en dragelijk) aansnijden via een luchtigere avonturenkomedie en dit zonder aan het onderhuidse thema afbreuk te doen. Proberen daarin een evenwicht te vinden in een meerlagig verhaal. Ik vind David Lynch geschikt als voorbeeld omdat die er naar streefde verontrustende elementen te combineren met zwarte humor, maar mijn humor is ietwat zachter. Qua tekeningen streef ik naar een zekere simpelheid en klaarheid. Maar of dat allemaal lukt....

De volgende 5 pagina's.

plaat3volledig.jpg

plaat4volledig.jpg

plaat5volledig.jpg

plaat6volledig.jpg

plaat7volledig.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Oefen je ook op figuurtekenen, anatomie, perspektief,...?

heb ik vroeger gedaan, heb jaren geleden tekenavondschool gedaan en met houtskool geleerd, ook rond anatomie en modeloefeningen en er toch wat over geleerd. Allemaal verdomd moeilijk. Dan is het wat stiller geworden rond tekenen. Tot een jaar geleden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Feitelijk moet je je hele leven lang blijven tekenen, ook al creëer je afgewerkte projecten. Al was het maar om op niveau te blijven. (enfin, "moeten", van mij moet niemand iets.)

Net zoals muzikanten niet een niveau bereiken zo rond hun 22e levensjaar waarbij ze alles kunnen en dan aan de slag kunnen als professioneel muzikant en albums kunnen uitbrengen. En enkel maar hun instrument(en) bespelen als ze live gaan optreden of als ze in de studio zijn om nieuw materiaal op te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Klopt. Op het gebied van tekenen ben ik een "laatbloeier". Er is mijn interesse dat soms verdwijnt en dan terugkomt,  en niet te onderschatten de eisen van het dagelijkse leven. Tekenen kost veel tijd, je moet er zelf tijd en gelegenheid voor maken en andere dingen voor opofferen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wow, knap wat je daar allemaal doet, Heidi! Ik zie dat je niet bang bent om je uit te leven in decors tekenen! Fantastisch! Er zitten soms wel wat perspectievische foutjes in om echt correct te zijn, maar respect dat je ervoor gaat!

Een voorbeeldje waar het beter kan:

persp-.thumb.JPG.dd6380af50a1a51c7239ca4a46073eb1.JPG

Indien we starten met de persp lijnen van de ramen, dan moet de horizonlijn ongeveer de horizontale rode lijn zijn.

De persp lijnen van de latei van de deur en ook de plint dan de muur moeten dan ook naar die horizon. Bij jou valt het snijpunt te hoog. Indien we zouden veronderstellen dat de persp lijn van de plint correct is, dan zou de persp lijn van de latei ongeveer de blauwe lijn zijn. Daardoor is er ook wat afstand tussen de muur met de vensters en de deur. De muur waar de deuropening in zit heb ik in het lichtpaars gekleurd, rekening houdend dat de  hoogte van de latei dezelfde is als die van de vensters (want dan komt de aansluiting van de muur daar waar de blauwe lijn de perps lijn van de vensterlateien snijdt. Volg je nog?  😉

Herbekijk ook even de bovenkant van het deurblad. Die persp lijn (ik laat het aan jou om die erbij te denken) moet ook op de horizon vallen, en met name in het snijpunt van persp lijn onderkant deur en horizon. Let wel, dit is niet noodzakelijk het VP van de muur met vensters, want de openstaande deur staat mogelijk niet evenwijdig met de muur (!) ...

Nog nog ietsje technischer: met het rechtse VP op de horizon zo kort bij het prentje zal het linkse VP nog wat verder naar links op de horizon moeten dan waar de blauwe lijn de horizon snijdt, maar dat is momenteel bijkomstig.

De verhouding breedte/hoogte deur kan ook beter, zeker in perspectief, maar dat kijk ik hier nu door de vingers. Ik vind het vooral knap dat je driedimensioneel denkt in de opbouw van je prentjes. Doe zo voort, perspectieftekenen is echt leuk!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hallo Olav,

erg bedankt voor je gedocumenteerde uitleg en de moeite die je er in stak dit te maken. Ik apprecieer dat heel erg. Ook voor je aanmoediging 😁. Ik zie de fouten nu wel , je was erg duidelijk (eveneens dat in vergelijking met de vorige plaat de deuropening te smal is en de deur in perspectief te breed). Dat maakt dat ik mijn platen nog eens flink onder de loep moet nemen alvorens te inkten. Er zijn zeker nog andere fouten (continuïteit in de aangezichten, plooien in de kleding, en andere) die moeten nagekeken en verbeterd worden,en perspectief zal er één van zijn.

Momenteel ben ik aan pagina 23 van de 70 in potlood. Ik denk dat als ik halfweg ben ik begin met een grote controle. Desbetreffende pagina (van Wim in de gevangenis) zal ik echter in de loop van volgende week herposten na een controle op perspectief.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hierna de aangepaste versie van pagina 10, de perspectieven zijn nagekeken en gecorrigeerd. Ik kijk de overige platen ook na. (deurklinken van plaatje 6 vergeten, na het inscannen gezien, ach...)

plaat10volledig2deversie.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb 2 tekeningen geïnkt, gekleurd en ze samengevoegd in een krantenpagina die in pagina 20 gebruikt wordt. Het gaat over de betoging van pagina 8 en 9.

krant-5.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mooi gedaan. De layout voelt echt als een nieuwsbericht aan, de tekst heeft de juiste toon. ("Ook bepaalde minderheidsgroepen moeten zich aan de wet houden." Zijn er dan ook minderheidsgroepen die dat niet moeten doen? ;) )

Mijn enige bedenking is dat het 'drukwerk' wat te kwalitief hoogstaand is om aan te voelen als een krant. Krantenpapier is niet zo best om mooie kleuren mee weer te geven dus ze zijn meestal flets. Bovendien druk je geen volle vlakken maar puntjes, en doordat krantenpapier behoorlijk absorbeert, zijn dat nogal dikke puntjes.

Wat saturatie naar beneden en met Krita snel wat tones erop gegooid:

KrantAanpassing.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

1 uur geleden, Yncke zei:

Mooi gedaan. De layout voelt echt als een nieuwsbericht aan, de tekst heeft de juiste toon. ("Ook bepaalde minderheidsgroepen moeten zich aan de wet houden." Zijn er dan ook minderheidsgroepen die dat niet moeten doen? ;) )

Het wat populistisch discours van de minister is zijn eigen verantwoordelijkheid 😉

1 uur geleden, Yncke zei:

Mijn enige bedenking is dat het 'drukwerk' wat te kwalitief hoogstaand is om aan te voelen als een krant. Krantenpapier is niet zo best om mooie kleuren mee weer te geven dus ze zijn meestal flets. Bovendien druk je geen volle vlakken maar puntjes, en doordat krantenpapier behoorlijk absorbeert, zijn dat nogal dikke puntjes.

Wat saturatie naar beneden en met Krita snel wat tones erop gegooid.

ja, maar ik zal moeten oppassen dat op paginagrootte het plaatje met de krant leesbaar moet blijven, omdat het van belang is dat de lezer deze info krijgt. Normaal zal dat lukken in deze kwaliteit. Bij GIMP is er een filter voor krantendruk, maar dat ging toch wel ten koste van de leesbaarheid. De kleuren kunnen zeker wat fletser, maar van de korrel moet ik best afblijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
19 hours ago, Heidi said:

ja, maar ik zal moeten oppassen dat op paginagrootte het plaatje met de krant leesbaar moet blijven, omdat het van belang is dat de lezer deze info krijgt. Normaal zal dat lukken in deze kwaliteit. Bij GIMP is er een filter voor krantendruk, maar dat ging toch wel ten koste van de leesbaarheid.

True, maar je hoeft de filter niet toe te passen op alles, alleen op de stukken die niet in de weglopen van de leesbaarheid.  Als je bij die kaart bijvoorbeeld, alleen de inkleuring in screen tones zet, maar de grenzen en de tekst met rust laat, denk ik dat de leesbaarheid er nog altijd zal zijn, zonder dat het opvalt dat het niet helemaal volgens de regels is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de kleurverzadiging wat naar beneden gehaald en de filter "krantendruk" er op toegepast. Het resultaat is inderdaad meer wat je van een krant verwacht.Bij het later invoegen in de strippagina kijk ik wel naar de leesbaarheid.

schuine_krant_def4.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hierna de eerste pagina van mijn strip, manueel geïnkt en digitaal gekleurd en voorzien van tekst. De volgende pagina's volgen in de loop van de volgende weken (maanden).

blad1gesneden-5.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ha! Mooi om zien. :)De kleurkeuze werkt mooi. Wel opletten met dat knalrood als je 't wilt gedrukt zien.

Het kan zijn dat het een doel heeft, maar ik heb een beetje een 'show, don't tell' gevoel, vrees ik. De tekeningen vertellen genoeg. Alleen het gegeven dat hij de gevraagde code al een tijdje kent, is nieuw. Dus misschien zou je eens alle tekst kunnen weglaten, en alleen op het einde iets genre "De code kent hij al een hele tijd." vermelden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Yan zei:

'... met prompt een reactie.'

ik heb nog eens opgezocht op het internet. "Een prompte reactie": prompt = bijvoeglijk naamwoord. Betekenis: dadelijk daarop; = direct. ... Ik mis er niets aan, maar uw zin is natuurlijk ook goed. Klinkt het verkeerd??

http://context.reverso.net/vertaling/nederlands-engels/prompte+reactie

3 uren geleden, Yncke zei:

Ha! Mooi om zien. :)De kleurkeuze werkt mooi. Wel opletten met dat knalrood als je 't wilt gedrukt zien.

Het kan zijn dat het een doel heeft, maar ik heb een beetje een 'show, don't tell' gevoel, vrees ik. De tekeningen vertellen genoeg. Alleen het gegeven dat hij de gevraagde code al een tijdje kent, is nieuw. Dus misschien zou je eens alle tekst kunnen weglaten, en alleen op het einde iets genre "De code kent hij al een hele tijd." vermelden?

Dank je. In principe neig ik je gelijk te geven: waarom zou je wat je kan zien nog eens extra vertellen in boventekst? En mijn strip was me eerst voor ogen zonder (teveel) boventekst. Die is er gaandeweg bijgekomen toen ik het draaiboek schreef omdat ik om bepaalde redenen iets miste: een menselijke draad die de boel nog meer bij elkaar brengt. Voor dat doel heb ik een verteller voor ogen met een zeker karakter: eentje die zichzelf soms erg op de voorgrond zet, de lezer aan het handje durft vasthouden als een ouderwetse schoolmeester, wel eens op het pedante af. Heel af en toe vertelt hij  zaken die de lezer anders niet kan weten,( zoals bv het kennen van de code). Op andere momenten is de verteller wat meer teruggetrokken (als er veel dialogen zijn bv). Maar hij durft het verhaal en de personages ook te becommentarieren door er wat droog of spottend een opmerking over te geven. Zo'n verteller met gebreken en een karakter is een extra dimensie in de strip, naast het beeld en de dialogen.

De vraag is nu: werkt dat wel voor de gemiddelde lezer? Dat weet ik niet, net zoals ik niet weet of het verhaal zal aanslaan of niet. Ik krijg wel feedback van naasten aan wie ik het scenario heb laten lezen, de potloodtekeningen en nu deze eerste ingekleurde tekening heb laten zien, en verder hoop ik op het beste natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen