Ga naar inhoud

Commissions Topic - Contacten, prijzen en de buit.


Recommended Posts

Commissions zijn meer en meer en manier van fans om een persoonlijk kwaliteitswerk van tekenaars te krijgen. Er was zover ik weet nog geen specifiek topic voor hierbij dus.

 

Alles is welkom. De tekeningen, hoe contacteren, de buit, prijzen...

Om te openen. Wonder Woman by Lounis Chabane. Tekenaar van Helena en de Erectie.Wonder_Woman_couleur.jpg.9638183a7b910dab52f7f1ff0b38e61e.thumb.jpg.ebd02d0831df1c1a9b46b55342cf51c8.jpg

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Commissions zijn meer en meer en manier van fans om een persoonlijk kwaliteitswerk van tekenaars te krijgen. Er was zover ik weet nog geen specifiek topic voor hierbij dus.

 

Alles is welkom. De tekeningen, hoe contacteren, de buit, prijzen...

Om te openen. Wonder Woman by Lounis Chabane. Tekenaar van Helena en de Erectie.Wonder_Woman_couleur.jpg.9638183a7b910dab52f7f1ff0b38e61e.thumb.jpg.ebd02d0831df1c1a9b46b55342cf51c8.jpg

Je opent nu met de tekenaar en de ‘buit’.

Lijkt me juist interessant ook de prijs en de wijze van het leggen van contact te weten (of wil je dat zelf niet delen?).

Geloof overigens niet dat ik ooit een commissie heb aangeschaft, wel kocht ik originele pagina’s rechtstreeks van de tekenaar.

Link naar reactie

Wel, Ik heb hem gewoon aangesproken tijdens een dédi-sessie bij Skull BD. Het voordeel daar is dat je geen rij wachtende achter je hebt en vrij vlot met een tekenaar kan spreken (Morgen Djieff, yummi). Het erover gehad en zijn email adres gehad. Daarna wat zitten mailen.

De prijs voor een A4 zwart wit is 250 €. In kleur 300 €. Voor Chabane lijkt me dat niet overdreven.

Eerst maakte hij een schets. Die mailde hij met vraag voor opmerkingen etc. Dat deed hij nog eens met de afgewerkte zwart-wit tekening. Ik kan de schetsen van hieruit niet posten, maar het zwart-wit was op zich al de moeite.

Los van Wonder Woman (wat voor hem nieuw was) kan je voor dat geld dus zo'n originele ex-libris krijgen als hij in Veldhoven bij had.

 

 

 

Link naar reactie

Voor wat betreft Keith Burns- je kunt m mailen via keith@keithburns.co.uk. Prijzen variëren van ong 400 GBP voor n losse (vliegtuig)illustratie tot ong 1000 GBP voor n illustratie zoals de mijne. Burns weet echt alles van vliegtuigen en je kunt m om t even wat voor vliegtuig vragen te tekenen/schilderen. Hij vraagt ook aan je om wat research te doen (denk aan schilderingen etc op de vliegtuigen) omdat hij alles zo authentiek mogelijk wil doen. 

Link naar reactie

Ik heb het in algemeen meer voor gepubliceerd werk.  Ben wel erg tevreden van deze van Jeremy Bastian: https://www.2dgalleries.com/art/jeremy-bastian-commission-25070  (ps op 2DG kan je geweldig inzoomen)

Ik weet al niet meer hoeveel ik exact betaald heb (250 usd?? contact via email). Ik ben ook patron op JB's patreon, dus ben benieuwd naar de minicomms. https://www.patreon.com/JeremyBastian/overview

 

 

Link naar reactie

Nog maar 3 commissions voorbij zien komen - dat is niet bijster veel.. Niemand verder? Ik vind commissions echt een geweldig iets! Sowieso ben ik er voorstander van dat iemand betaald moet worden voor zijn werk- en als dat dan een echt mooi werk is voor een oprechte liefhebber dan zijn er toch alleen maar voordelen voor beide partijen? 

Ik vind het wel spijtig dat echt grote namen (bijvoorbeeld Rosinski, Schuiten, Juillard) volgens mij niet benaderbaar zijn voor commissions. Marini deed het, naar wat ik begrepen heb, wel maar heeft vorig jaar te kennen gegeven (via facebook) voor 2017 (geen idee wat de status voor 2018 is) geen commissions meer aan te nemen.

 

Als iemand er weet van heeft of Schuiten en/of Juillard dat wel doen dan zou ik heel graag met die persoon in contact komen :-)

  

Link naar reactie
39 minutes ago, The Alderwood said:

Hoe werkt zoiets dan? Zeg je "Ik wil dit en dit. Wat is uw vraagprijs?"

Sommige auteurs bieden het zelf aan op hun website (Beatrice Tillier bijvoorbeeld). Die kun je dan een email sturen of ze er tijd voor hebben. Zo ja, dan kun je aangeven wat je graag wenst en geven ze een prijs. Indien akkoord gaan ze dan e.e.a. uitwerken. Het is daarbij erg leuk als ze je o de hoogte houden van de vorderingen zodat je het gehele proces van schets tot einduitwerking te zien krijgt. Wanneer het werk klaar is, en jij als klant tevreden bent met het eindresultaat (n.a.v. fotomateriaal op de mail), dan maak je de centjes over en wordt het werk naar je toegestuurd. Soms kun je het ook bij de auteur ophalen (bijvoorbeeld Bosschaert doet dat). Dat is helemaal leuk- een exclusieve meet- and greet!

   

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Ik vind het wel spijtig dat echt grote namen (bijvoorbeeld Rosinski, Schuiten, Juillard) volgens mij niet benaderbaar zijn voor commissions.
  

 

Ik snap het ergens wel; een commission is echt een opdracht, grote artiesten houden niet van dat er iemand zegt wat ze moeten hebben. Ze willen zelf bepalen wat ze tekenen en geen geneuzel genre "nee, die tiet moet bloter" moeten aanhoren. Da's geen pretje.

Je moet er ook speciaal tijd voor vrijmaken die je van je echte werk afhoudt.

 

En ze hebben dat geld ook niet echt meer nodig, dus ze kunnen "nee" zeggen zonder er 1 boterham minder te moeten eten.

Link naar reactie

Nu ik toch bezig ben. Een vraagje voor de kenners. Jaren geleden kocht ik deze plaat van Vance. Volgens mijn boekhouding voor 200 euro. Eén van de weinige strips die hij rechtstreeks in kleur gedaan heeft. Maar weet er iemand uit welke strip deze komt en of die in het Nederlands verschenen is?

 

 

  Vance.thumb.JPG.1e40e7674bb50033453b6e8039e92de3.JPG

Link naar reactie
7 minuten geleden, Lefranc zei:

Nu ik toch bezig ben. Een vraagje voor de kenners. Jaren geleden kocht ik deze plaat van Vance. Volgens mijn boekhouding voor 200 euro. Eén van de weinige strips die hij rechtstreeks in kleur gedaan heeft. Maar weet er iemand uit welke strip deze komt en of die in het Nederlands verschenen is?

 

 

  Vance.thumb.JPG.1e40e7674bb50033453b6e8039e92de3.JPG

XHG-C3 strip?

Link naar reactie
26 minuten geleden, The Alderwood zei:

Zeer vreemd concept, vind ik, zo'n commissions. 

Voor Rubens en Da Vinci was dat de normale manier van werken. Natuurlijk zijn wij iets minder kapitaalkrachtig dan de hertog van Milaan :)  

 

Deze moet nog opgestuurd worden. Dan maak ik wel een beter scan.

1.thumb.jpg.8655a206854acf188271f4e2521b8251.jpg

 

Wonder woman XVIIe eeuw door Paolo Grella. Dit komt samen met de originele cover van Libertalia II dus ik weet niet of een prijs hiervoor relevant is.

Hieronder Enrico Marini zijn 'catalogus' voor betalende dédicaces van januari 2017. Het geeft al een richting waar je hem zou mogen verwachten voor commissions.

 

m1.thumb.jpg.a678ae7c3327ac625c52b76aaddecf22.jpg

m2.thumb.jpg.92f4bce039b127363fc2db7fc96ccf15.jpg

m3.thumb.jpg.94b0bf8c59c91081c06b8136d4b51ff9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
43 minuten geleden, The Alderwood zei:

Zeer vreemd concept, vind ik, zo'n commissions. 

 

Wat vindt je er vreemd aan?

 

Ik benader steeds vaker tekenaars voor een commissie. De meeste tekenaars nemen dit soort opdrachten aan, en rekenen ook zeer schappelijke bedragen. Achteraf hoor ik ook van tekenaars dat ze het erg leuk vonden om de tekeningen maken, misschien mede omdat ik ze erg vrij laat. 

 

Ik ben vooral met commissies begonnen omdat ik het om verschillende redenen beu ben om in de rij te staan bij tekenaars. Dan betaal ik liever voor een mooier uitgewerkte tekening.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Michel zei:

 

Wat vindt je er vreemd aan?

 

Ik benader steeds vaker tekenaars voor een commissie. De meeste tekenaars nemen dit soort opdrachten aan, en rekenen ook zeer schappelijke bedragen. Achteraf hoor ik ook van tekenaars dat ze het erg leuk vonden om de tekeningen maken, misschien mede omdat ik ze erg vrij laat

 

Ik ben vooral met commissies begonnen omdat ik het om verschillende redenen beu ben om in de rij te staan bij tekenaars. Dan betaal ik liever voor een mooier uitgewerkte tekening.

 

En wat als de tekening of personage u niet aanstaat??

Dan moet je constant op een lelijke tekening kijken.....

 

Ik koop (ook al is het ondertussen al héél lang geleden) liever iets dat ik zie, dan weet je wat je koopt (en ben je zeker, dat je het mooi vind).

Link naar reactie
2 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat is perfect uw recht. Daar is de 'originelen' thread voor. Het leuke hier is dat je een aantal keer contact hebt met de tekenaar en min of meer samen werkt aan iets wat je leuk vindt.

 

Dat klopt, maar Michel zei, dat hij de auteurs  erg vrij laat in hun keuze van tekenen. Dan bestaat de kans eenmaal, dat je iets krijgt, dat niet u ding is.....

Link naar reactie

Herinner me overigens wel degelijk een keer een commissie ‘besteld’ te hebben. Betrof een tekening van Hanco Kolk (ik benaderde hem op een stripbeurs) voor de pensionering van mijn vader.

Was wel spannend (geen tussentijdse schetsen oid gezien) maar met het resultaat waren we enorm tevreden. Heel knap hoe Kolk o.b.v. wat foto’s iemand met een paar lijntjes perfect weet te tekenen in de voor hem kenmerkende (Meccano/S1ngle) stijl.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Frodo zei:

 

Dat klopt, maar Michel zei, dat hij de auteurs  erg vrij laat in hun keuze van tekenen. Dan bestaat de kans eenmaal, dat je iets krijgt, dat niet u ding is.....

 

Die kans bestaat inderdaad, maar dat is gelukkig nog maar een keer voorgekomen.

 

Ook leuk aan commissies vind ik dat tekenaars regelmatig mijn verwachtingen overtreffen omdat hij/zij er meer werk van heeft gemaakt dan afgesproken.

 

Een van mijn favoriete commissies, door Aimée de Jongh, de hoofdfiguren uit De Terugkeer van de Wespendief:

 

5ac5316373418_AimeedeJongh-Deterugkeervandewespendief.thumb.jpg.3ffeb60882fd9bace48785fe292dda3e.jpg

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Voor de papieren nieuwsbrieven van De Stripspeciaalzaak heb ik indertijd illustraties besteld en gekocht om op dat moment nieuwe strips te promoten van auteurs die ik wilde promoten. Die illustraties dienden dan voor de hoofding van de nieuwsbrieven. Hanco Kolk werkte enkel digitaal, dus dat heb ik nooit op papier ontvangen en de illustratie van Marvano diende later voor een verzamelbox van Berlijn. Verder heb ik er besteld bij Ken Broeders, Marc Verhaegen (de running joke is dat ik die al acht jaar probeer in handen te krijgen nadat het vergeten blijft worden door ofwel ik ofwel Marc), Merho, Minck Oosterveer, Paul Teng en Steven Dupré.

 

 

HancoKolk_groot.jpg

KenBroeders_groot.jpg

MarcVerhaegen_groot.gif

MarcVerhaegen2_groot.gif

Marvano_groot.jpg

MinckOosterveer-makingof.gif

PaulTeng_groot.jpg

StevenDupre_groot.jpg

Zaak67-1.jpg

Link naar reactie
21 minuten geleden, Kontiki zei:

Hanco Kolk werkte enkel digitaal, dus dat heb ik nooit op papier ontvangen.

Dat lijkt me een smoesje van Hanco, want die werkt volgens mij nooit digitaal. Ook van de tekening die je hierboven toont zijn legio vergelijkbare voorbeelden die hij heeft verkocht (oa via zijn eigen site: http://www.hancokolk.nl/). En ook van een strip als S1ngle zijn de originele stroken ‘gewoon’ te koop.

Link naar reactie

Ik had er inderdaad een van zijn site besteld. Maar ik heb toen gewoon een reproductiebedrag betaald in plaats van een groter commissiebedrag om de illustratie te mogen gebruiken. Maakt verder niet uit.

Link naar reactie
10 hours ago, JJL said:

Tuurlijk is het je goed recht, maar ik zou me toch erg bezwaard voelen de tekenaar te melden dat ik een commissie niet mooi vind (voelt dan bijna alsof je hem/haar beledigt).

normaliter houdt de tekenaar je op de hoogte van het verloop van een en ander. je kunt dan opmerkingen maken. Het eindresultaat is inderdaad n beetje n gok maar ik ben tot nu toe niet teleurgesteld 

Link naar reactie
40 minuten geleden, sanderg zei:

normaliter houdt de tekenaar je op de hoogte van het verloop van een en ander. je kunt dan opmerkingen maken. Het eindresultaat is inderdaad n beetje n gok maar ik ben tot nu toe niet teleurgesteld 

Bv. Bij Chabane. Ik heb hem vrij gelaten met het idee, maak er maar een echte Chabane van.

Eerst stuurde hij een ruwe schets met vragen voor opmerkingen.

WW.thumb.jpg.7fa37d68dc7a26ddfb280d13368c5e56.jpg

Ik had er eigenlijk geen. Dan voor het kleuren stuurde hij nog de uitgewerkte zwartwit tekening door met dezelfde vraag.

 

WWmoan_work_in_progress.thumb.jpg.43cf78fafaeed35fc564dedb43c90c94.jpg

 

Je kan dan nog altijd opmerkingen geven. Ik heb nog even getwijfeld om een bakstenen muur te vragen, maar dat kon ik hem echt niet aandoen. Hij heeft dat bij het kleuren dan maar spontaan zelf gedaan :)

 

 

 

 

Link naar reactie
13 hours ago, marioboon said:

 

Ik snap het ergens wel; een commission is echt een opdracht, grote artiesten houden niet van dat er iemand zegt wat ze moeten hebben. Ze willen zelf bepalen wat ze tekenen en geen geneuzel genre "nee, die tiet moet bloter" moeten aanhoren. Da's geen pretje.

Je moet er ook speciaal tijd voor vrijmaken die je van je echte werk afhoudt.

 

En ze hebben dat geld ook niet echt meer nodig, dus ze kunnen "nee" zeggen zonder er 1 boterham minder te moeten eten.

 

Dus eigenlijk wil je zeggen: voor de juiste prijs en de juiste opdracht is elke artiest bereid een commission te maken. Da's in elk geval mijn mening.

Elke tekenaar die bereid is voor het juiste bedrag een tekening te maken voor bijvoorbeeld een affiche (en welke tekenaar doet dat niet) is naar mijn mening ook bereid om een commission te maken.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je aan iedereen een a4-tje van een paar blote borsten kan vragen voor een paar 100 euro.

 

Elke tekenaar zal naast zijn werk ook nog wel zitten tekenen voor zijn plezier of om wat te oefenen, uit te proberen, ... Met een commission slaat hij twee vliegen in één klap. Ongestoord zijn ding kunnen doen en er nog voor betaald worden. Het komt er enkel op aan van de juiste opdracht te geven en zonder tijdsdruk.

 

Ik kan me ook niet voorstellen dat een commission achteraf tegen zou vallen. Je vraagt dat toch maar enkel aan tekenaars waarvan het werk je volledig aanstaat? 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Mask zei:

 

 

Ik kan me ook niet voorstellen dat een commission achteraf tegen zou vallen. Je vraagt dat toch maar enkel aan tekenaars waarvan het werk je volledig aanstaat? 

Toch wel!!

 

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een foto heb van mijn énige commissie (die ik dan ook (gelukkig maar) heb verder verkocht.

Sindsdien wil ik zien, wat ik koop!!

 

 

 

Link naar reactie

Gevonden (hopelijk is ze duidelijk)!!

 

Toen Ik een tentoonstelling bezocht van David Caryn (Alzeor Mondrago), had ik de kans om met hem te praten.

Ik vroeg hem, of hij een bepaalde illustratie/schets verkocht die er hing?

Dat was niet het geval, op aanraden van zijn vader (tekenaar Francis Carin) verkocht hij niets.

Maar wilde wel een opdracht/commissie aanvaarden!!

 

Ik moest maar mailen, wat ik juist wilde (in welke sfeer,enz).

 

Enkele weken later kreeg ik dit  (Ik vind het nog steeds niet mooi,maar heb het dus niet meer in mijn bezit) :

Screenshot_20180405-095330.jpg

Link naar reactie
1 hour ago, Frodo said:

Gevonden (hopelijk is ze duidelijk)!!

 

Toen Ik een tentoonstelling bezocht van David Caryn (Alzeor Mondrago), had ik de kans om met hem te praten.

Ik vroeg hem, of hij een bepaalde illustratie/schets verkocht die er hing?

Dat was niet het geval, op aanraden van zijn vader (tekenaar Francis Carin) verkocht hij niets.

Maar wilde wel een opdracht/commissie aanvaarden!!

 

Ik moest maar mailen, wat ik juist wilde (in welke sfeer,enz).

 

Enkele weken later kreeg ik dit  (Ik vind het nog steeds niet mooi,maar heb het dus niet meer in mijn bezit) :

Screenshot_20180405-095330.jpg

Doet me aan het werk van Alan Lee denken (bekend van zijn illustraties voor LOTR). 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...