Ga naar inhoud

Commissions Topic - Contacten, prijzen en de buit.


Recommended Posts

13 uren geleden, Tweetie zei:

 

Dus tenzij je die tekeningen die hij ter plaatse verkocht ook dedis noemt, is dat in mijn ogen geen dedi. 

 

Die staan dan ook in het dédi forum. Deze noemde ik dédi omdat het detail gelijk is aan wat hij op de beurs deed. De verkochte hadden meer body en wat decor, maar die kostten dan ook 70 Euro. Een perfecte nomenclatuur bestaat niet. Voor mijn part mag je dat een Zuid-Oost Oezbeekse fruitpers noemen als dat volgens U beter zou zijn.

Er zijn ook mensen die de limiet zoeken. Ik geloof in Veldhoven 2017 stond er iemand bij Benn die eerst vroeg of de tekening op een blad mocht. Benn wou dat niet, de kerel bleef wat aandringen. Benn werd geleidelijk aan lastiger en lastiger. Uiteindelijk maakte Benn toch een mooie tekening. Op het moment van de vraag naar de naam vroeg de kerel om het zonder naam te doen. Het was dan wel voor iedereen duidelijk wat die kerel wou en waarom. Benn is dan in een Brusselse colere geschoten en vertikte het ook om de tekening te signeren. Echt een zielig spektakel. Maar er komen dus wel dédi's naar de markt die zonder namen verkocht worden. Niet alle tekenaars zijn zo standvastig als Benn. Maar de meeste weten ondertussen wel dat die tekeningen naar Catawiki gaan en beginnen achterdochtig te worden naar hun fans toe. Een trieste evolutie dankzij een paar pipo's die enkele tientallen euro willen verdienen. Rijk worden ze daar toch ook niet van.

 

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Ambreville zei:

Er zijn ook mensen die de limiet zoeken. Ik geloof in Veldhoven 2017 stond er iemand bij Benn die eerst vroeg of de tekening op een blad mocht. Benn wou dat niet, de kerel bleef wat aandringen. Benn werd geleidelijk aan lastiger en lastiger. Uiteindelijk maakte Benn toch een mooie tekening. Op het moment van de vraag naar de naam vroeg de kerel om het zonder naam te doen. Het was dan wel voor iedereen duidelijk wat die kerel wou en waarom. Benn is dan in een Brusselse colere geschoten en vertikte het ook om de tekening te signeren. Echt een zielig spektakel. Maar er komen dus wel dédi's naar de markt die zonder namen verkocht worden. Niet alle tekenaars zijn zo standvastig als Benn. Maar de meeste weten ondertussen wel dat die tekeningen naar Catawiki gaan en beginnen achterdochtig te worden naar hun fans toe. Een trieste evolutie dankzij een paar pipo's die enkele tientallen euro willen verdienen. Rijk worden ze daar toch ook niet van.

Inderdaad een nogal zielige vertoning voor een paar tientjes. En dat soort mensen verknoeien het dus ook voor alle goedbedoelende fans.  

Link naar reactie
21 hours ago, Tweetie said:

[...] Je dedi had een naam erop en de verkochte tekening niet..[...]

 

7 hours ago, Ambreville said:

[...] Maar er komen dus wel dédi's naar de markt die zonder namen verkocht worden. [...]

 

Ik heb ooit via een handelaar meerdere tekeningen en pagina's van een bepaalde tekenaar gekocht. Hij vroeg of ik wou dat de tekenaar ze dediceerde aan mij. Dat mocht. Die tekeningen hebben nu dus allemaal "Pour <mijn naam>" vermeld staan.

Link naar reactie

Mijn ervaring is dat verzamelaars of anderen tekeningen van auteurs die ze dubbel hebben of na overlijden pas aanbieden op eBay, marktplaats, catawiki etc. Gezien de wachttijd, reiskosten, kosten van signeertickets kan het volgens mij niet uit om dedi's uit winstoogmerk te bekomen. Het zal hooguit door een enkeling wel worden geprobeerd. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 3/14/2019 at 10:17 AM, Rene said:

Het verschil is mij nog steeds niet altijd duidelijk. Ik heb best veel tekeningen, niet heel complex, niet heel duur - maar ik weet niet of die ooit als commission of als dedi gemaakt zijn.

Betaald/onbetaald is voor mij niet echt doorslaggevend omdat steeds meer tekenaars terecht geld vragen voor een dedi.

Dedi is wat mij betreft wat op een beurs is gemaakt, een commission thuis - en vaak wat uitgebreider.

 

Dit is een leuke van Arroyo. Geen idee of het een dedi of commission is. Gewoon een mooie tekening.

 

arroyo2.jpg

Mooie tekening. Lekkere klassieke inkting die beheerst wordt door de tekenaar.  Doet wat denken aan Terry Dodson. En Francois Mivilles-Deschênes. Iets minder "stevige kin" mocht wel. Maar kom, we gaan niet zeuren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 3/1/2019 at 5:21 PM, Vittorio said:

Die zwoele, halfgeloken blik van dat paard 😍

 

Font is inderdaad 'good old' (ik heb nog een Arboris-uitgave van hem uit de jaren 80 met de titel in een heel lelijk font)

Font is inderdaad een van de good old masters. Zoals er veel rondliepen in Spanje tijdens de jaren '60, '70, '80,...
Zelf heb ik "de gevangene van de sterren liggen".
 

Link naar reactie
9 uren geleden, Theoak zei:

Mijn ervaring is dat verzamelaars of anderen tekeningen van auteurs die ze dubbel hebben of na overlijden pas aanbieden op eBay, marktplaats, catawiki etc. Gezien de wachttijd, reiskosten, kosten van signeertickets kan het volgens mij niet uit om dedi's uit winstoogmerk te bekomen. Het zal hooguit door een enkeling wel worden geprobeerd. 

Bij het overlijden van een verzamelaar is het logisch dat alles uit z'n verzameling, dud ook de dedis op de markt komen. 

 

Dedis uit winstoogmerk in Nederland zijn volgens mij niet lonend. In een land als Frankrijk met goedkope festivals en geen aankoopverplichting kan het wel voorkomen. En dat is natuurlijk ook waar de meeste tekenaars vandaad komen.  

Link naar reactie
On 3/15/2019 at 8:52 AM, Ambreville said:

Er zijn ook mensen die de limiet zoeken. Ik geloof in Veldhoven 2017 stond er iemand bij Benn die eerst vroeg of de tekening op een blad mocht. Benn wou dat niet, de kerel bleef wat aandringen. Benn werd geleidelijk aan lastiger en lastiger. Uiteindelijk maakte Benn toch een mooie tekening. Op het moment van de vraag naar de naam vroeg de kerel om het zonder naam te doen. Het was dan wel voor iedereen duidelijk wat die kerel wou en waarom. Benn is dan in een Brusselse colere geschoten en vertikte het ook om de tekening te signeren. Echt een zielig spektakel. Maar er komen dus wel dédi's naar de markt die zonder namen verkocht worden. Niet alle tekenaars zijn zo standvastig als Benn. Maar de meeste weten ondertussen wel dat die tekeningen naar Catawiki gaan en beginnen achterdochtig te worden naar hun fans toe. Een trieste evolutie dankzij een paar pipo's die enkele tientallen euro willen verdienen. Rijk worden ze daar toch ook niet van.

 

 

Dat zijn de rotzakken die het voor iedereen verpesten.

Ook zoiets meegemaakt, jaren geleden op een Nederlandse stripbeurs. Het individu, die op dit forum nota bene met zijn foto als avatar staat, verkreeg - welsiwaar moeizaam - hetzelfde van Erik Kriek...

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Gekocht van iemand die hem goed kent. Hij kocht hem eerst voor zichzelf. Maar heeft daarna nog een duurdere aankoop gedaan waardoor hij deels genoodzaakt was deze Tarquin te verkopen. Tarquin is onbereikbaar. Maakt alleen maar iets voor mensen die hij echt goed kent. Ik heb zelf de gegevens van Tarquin. Maar die geeft nooit reactie op mail. Is echt een internetleek. 

Link naar reactie
3 hours ago, Hollywood said:

Gekocht van iemand die hem goed kent. Hij kocht hem eerst voor zichzelf. Maar heeft daarna nog een duurdere aankoop gedaan waardoor hij deels genoodzaakt was deze Tarquin te verkopen. Tarquin is onbereikbaar. Maakt alleen maar iets voor mensen die hij echt goed kent. Ik heb zelf de gegevens van Tarquin. Maar die geeft nooit reactie op mail. Is echt een internetleek. 

prachtige aanwinst ieg! proficiat!

Link naar reactie
3 uren geleden, Hollywood zei:

Tarquin is onbereikbaar. Maakt alleen maar iets voor mensen die hij echt goed kent. Ik heb zelf de gegevens van Tarquin. Maar die geeft nooit reactie op mail. Is echt een internetleek. 

Misschien gaat hij juist wel erg slim om met internet. Als hij met iedereen communiceert, zal hem dat bakken met tijd kosten. 

 

Maar in ieder geval gefeliciteerd met je zeer fraaie aanwinst! 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...