Ga naar inhoud

Commissions Topic - Contacten, prijzen en de buit.


Recommended Posts

5 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Raar als auteurs tekenen :) want die schrijven meestal en tekenaars tekenen ;)

 

 

Een auteur is net zo goed de tekenaar van de strip, net zoals ook een scenarist dat is.......dus ik vrees dat je er naast zit.
Nergens wordt een scenarist als exclusief auteur gezien.

 

5 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Ik vind het juist leuk om die tekenaars een iets anders te zien doen.
 

Dus een Dick Heins die een mummy-varken doet.
Een Caju met een mummy
Een Franka-mummy
Een Claire-mummy door Kroft
Een mummy van Dany :)
 

 

Een Mummy is geen personage van een andere tekenaar, dus niet ter zake.

De discussie gaat over strip auteurs, die de personages van andere auteurs tekenen. Ik en een aantal andere repers begrijpen hier het nut niet van en de heer Linthout vraagt zich af of het wel OK is om geld te verdienen met iemand anders zijn personage.

Natuurlijk is het leuk als tekenaars met hun eigen held(in) voor jou een mummy maken, dat zal niemand tegenspreken, maar daar gaat het niet om. Dus als Ducaju een Claire zou tekenen (voor geld of niet) zien een aantal repers hiervan het nut niet in, tekent hij een Betty als zombie, mummy, naakt, in cosplay pak of what ever kan ik dat beter begrijpen.

Maar nogmaals, als iedereen er blij mee is, who cares.....     

Link naar reactie
32 minutes ago, Lecram said:

Een Mummy is geen personage van een andere tekenaar, dus niet ter zake.

was ook enkel bedoeld als extra opmerking. EN ik dacht voldoende nuances te hebben gebruikt... Ik zal het niet goed hebben uitgedrukt maar inderdaad. Als iedereen happy is, dan is het goed :)

 

Over auteur kan ik kort zijn. In mijn ogen is het een schrijver. Punt. Zoals in principe in de Dikke van Dale staat. Maar ook daar heb ik een nuance aangegeven dat dit wellicht BE vs NL is. En dat het an sich niet zoveel uitmaakt.

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

was ook enkel bedoeld als extra opmerking. EN ik dacht voldoende nuances te hebben gebruikt... Ik zal het niet goed hebben uitgedrukt maar inderdaad. Als iedereen happy is, dan is het goed :)

 

Over auteur kan ik kort zijn. In mijn ogen is het een schrijver. Punt. Zoals in principe in de Dikke van Dale staat. Maar ook daar heb ik een nuance aangegeven dat dit wellicht BE vs NL is. En dat het an sich niet zoveel uitmaakt.

 

 

Extra opmerking ?, het is het enige wat je erover zegt, dat het leuk is dat ze eens wat anders tekenen😄.....hahaha en dan kom je met opsomming, die er werkelijk niks mee te maken heeft. En 45x een robbedoes in een boek van een andere auteur is eens wat anders?

 

En de kwalificatie auteur heeft niks met NL vs Belgie te maken, op elke website of webshop of infosite worden met stripauteurs tekenaars en scenaristen bedoeld. Van Dale spreekt ook niet over stripboeken, maar over boeken en bij boeken wordt normalitair niet getekend. Maar zelfs in jouw beleving kan een (strip)auteur ook een tekening maken, aangezien bijna alle tekenaars ook wel eens een scenario schreven of dat de strip door 1 persoon wordt gemaakt (in zeer veel gevallen) en dat de auteur dus tekenaar en scenarist is 😬

 

Maar goed, genoeg geneuzel....hahaha......laat mar weer eens wat commissions voorbij komen...... 

 



 

Link naar reactie
6 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Raar als auteurs tekenen :) want die schrijven meestal en tekenaars tekenen ;)

 

Maar raar is het als het gratis is, denk ik. En daar is iedereen gewoon in, lijkt het wel. En voor een schetsje bij aankoop van een boek, vind ik dat prima, maar meer dan dat en ik denk toch dat een betaling aan de orde is. Ik ben een Hollander dus natuurlijk heb ik liever een volledig geinkte tekening gratis, liever dan tegen betaling :D maar toch... .als het langer dan een paar min duurt, verdienen die tekenaars betaald te worden voor hun tijd, denk ik zo.

 

Dat buitenlandse tekenaars karakters van anderen tekenen is toch niet gek?
Tekenaars tekenen waar ze voor betaald krijgen.
Er zijn maar weinig tekenaars die de luxe hebben om hier van af te wijken

 Een auteur is de geestelijke eigenaar van een creatief werk.

Link naar reactie
2 hours ago, Lecram said:

 

Een Mummy is geen personage van een andere tekenaar, dus niet ter zake.

Nu dus wel

C45125E1-2A89-4F1E-A80A-99C102DA369A.jpeg.32a8489e7283c281b5f970627b6b4cb7.jpeg

 

Boom zijn toekomstige favoriete serie, mits vertaalsausje.

 

hou het er gewoon op dat mensen die het Atomium, de Notre Dame, Johny Depp, Kamiel Kafka of Harry Potter tekenen daar ook geen rechten van houden, maar wel een meesterwerk kunnen afleveren waarvoor iets betaald mag worden.

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Mzee zei:

Aanvraag was om een alternatieve cover van het "Gele Teken" te creeren met eigen personages en in de eigen stijl

 


Ik ben dus van plan om een collectie van alternatieve covers van het ‘Gele Teken’ aan te leggen. Is eens wat anders dan schaars geklede vrouwen als thema 😇.

Tot nu toe verzamelde ik,enkel gepubliceerd werk van auteurs maar besloot nu ook maar eens iets anders te doen. Maar bij moet er structuur inzitten dus iedereen zal toch min of meer binnen het thema moeten blijven. Ik weet nu al dat niet iedereen dit gaat zien zitten maar heb nog een ellenlang lijstje van auteurs dus daar zit ik nog een tijdje goed. Het leuke vind ik toch vooral dat je er wat kan over praten met de auteur en dat je achteraf dan ook nog eens aangenaam verrast wordt door het resultaat. Ik zit alleen niet op social media waardoor ik bv niemand via Facebook kan contacteren en niet iedereen heeft een eigen website of blog. Maar kom dat is dan ook weer een deel van de queeste. Maar als er zich auteurs zelf aanmelden neem ik dat zeker graag aan.

Vinden jullie zo’n cover als deze http://2dg.me/3j86 ook al onder plagiaat vallen? 

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Dergelijke tekeningen in opdracht (of als hommage) zijn alleen interessant als eruit blijkt dat de tekenaar een persoonlijke band heeft met het onderwerp.

Met een naakte vrouw weet bijna iedere (mannelijke) tekenaar wel wat aan te vangen, met mummies wordt het al een stuk lastiger. Andermans figuren - hoe iconisch ze ook zijn - resulteren vaak in niet meer dan een geforceerde kopie. Ook bij deze Rode Ridder mis ik de “vonk” die de tekening als zelfstandig kunstwerk laat overtuigen. Misschien ook door het ontbreken van kleur?

 

Overigens is het originele voorbeeld zelf zo verankerd in het collectief geheugen (van de stripwereld, althans) dat je echt niet meer van plagiaat kunt spreken.

 

 

Link naar reactie
13 hours ago, Ambreville said:

Nu dus wel

Boom zijn toekomstige favoriete serie, mits vertaalsausje.

 

 

zo gaaf :)
maar is niet voor mij helaas. Is te zeer gericht op een jong publiek. En ik ga ook geen S&W meer lezen of FCKampioenen of Jommeke. Is gewoon niet voor mij :)

10 hours ago, shakeitupguy said:

Prachtig. Is een hommage zou ik zeggen.

 

magnifiek idee en geweldig uitgevoerd. Ik hou er wel van!

Ik heb net een Hommage voor Fathom #1 binnen en heb er ook 1 op basis van Bernini en 2 op basis van Frazetta. Ik hou hier van!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, shakeitupguy zei:

Prachtig. Is een hommage zou ik zeggen.

Contacteer anders ook Bruno Marchand, die heeft heel wat van die hommage tekeningen/covers op zijn conto.

Naar ik vernam is die spijtig genoeg gestopt met tekenen. Hij kon er niet meer van leven en leeft van een werkloosheidsuitkering. Dan mag hij geen bijverdienste hebben. De recent verschenen albums bij Silvester is oud werk.

Link naar reactie
3 minutes ago, Lefranc said:

Naar ik vernam is die spijtig genoeg gestopt met tekenen. Hij kon er niet meer van leven en leeft van een werkloosheidsuitkering. Dan mag hij geen bijverdienste hebben. De recent verschenen albums bij Silvester is oud werk.

Jammer, goede tekenaar. Als hij de juiste scenarist had gevonden, was hij een succesvol auteur geweest.

Link naar reactie
On 9/26/2021 at 9:29 AM, SPeeDy said:

Maar waar ligt de grens van plagiaat vs wat je hommage kan noemen? Als men uiteindelijk iets verdient aan andermans figuren dan komt daar het copyright/auteursrecht bij kijken. Wat ik soms op Catawiki zie passeren doet me toch dikwijls de wenkbrauwen fronsen qua tekenaars die aan de lopende band andermans stripfiguren produceren.

 

Zolang het gaat om unieke exemplaren die redelijk onzichtbaar in het archief van verzamelaars verdwijnen zie ik geen issues met copyright. Zolang het maar niet gaat om tekeningen die massaal geprint worden of duidelijk zichtbaar voor een groot publiek op een openbare plek neergehangen worden.  

Link naar reactie
On 9/26/2021 at 9:16 AM, linthout said:

Het zijn ook geen hommages. Iemand als Severin vind ik een geniaal tekenaar en ik vind het heel erg dat hij zich verlaagt tot het tekenen van andermans figuren in andermans boeken.

Ik zie het issue niet met het tekenen van andermans figuren, zolang het maar niet massaal wordt verspreid. Het is niet zo dat de originele bedenkers van de strip daardoor inkomsten mislopen. 

 

Ik vind het wel raar dat Severin dedicaces maakt in andermans boeken. Dedis horen voor mijn gevoel afkomstig te zijn van de mensen die dat boek gemaakt hebben.

 

Overigens maakt Severin hele mooie dingen.

 

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Lefranc zei:

Naar ik vernam is die spijtig genoeg gestopt met tekenen. Hij kon er niet meer van leven en leeft van een werkloosheidsuitkering. Dan mag hij geen bijverdienste hebben. De recent verschenen albums bij Silvester is oud werk.

En zo zijn er spijtig genoeg redelijk veel denk ik.

Als je geen goedverkopende reeks hebt is het soms zeer moeilijk rond te komen.

En ik denk dat dit zeker geldt voor al die tekenaars die veel opdrachten maken en zeker diegenen die ook andere dan hun eigen personages tekenen. 

Met zo'n betaalde commissie steun je hen dan ook een beetje. Alhoewel het bij mij nog steeds de bedoeling is dat ze hun eigen personage(s) en stijl gebruiken maar dit gewoon in een andere setting. Dus geen pure hommage waarbij ze ook de personages overnemen.  

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
8 minutes ago, shakeitupguy said:

Meen je dat. Zo jammer. Damn, sommige tekenaars  zitten er laag bij kas. 

Dan toch recent. Die Altantis serie is van 2020.

Het probleem is al vaak genoeg aangekaart door Bajram, Arleston en hun medestanders. Tekenaars leven van voorschot naar voorschot en zijn daardoor de speelbal van de studios. Wat je nu zien is een krimp in de nieuwe produktie door vertragingen in Corona en schaarsten op de papiermarkt. De rekening daarvoor wordt doorgeschoven naar de tekenaars die zonder contract vallen en ook geen deftig sociaal statuut hebben om op terug te vallen. Bruno is zeker niet de enige in dat bootje op het moment.

Diegene die het goed doen en een hit of twee scoren, vliegen er dan dadelijk boven uit. Hun platen halen hoge prijzen en ze kunnen deftige prijzen halen voor commissies. In Brussel liep Marini zo rond met een zwart rugzakje dat letterlijk halfvol geld zat.

Ik denk wel dat de meeste de tekeningen in het zwart doen. Vragen kan dus altijd wel iets opleveren.

 

 

 

Link naar reactie
8 minutes ago, Ambreville said:

Het probleem is al vaak genoeg aangekaart door Bajram, Arleston en hun medestanders. Tekenaars leven van voorschot naar voorschot en zijn daardoor de speelbal van de studios. Wat je nu zien is een krimp in de nieuwe produktie door vertragingen in Corona en schaarsten op de papiermarkt. De rekening daarvoor wordt doorgeschoven naar de tekenaars die zonder contract vallen en ook geen deftig sociaal statuut hebben om op terug te vallen. Bruno is zeker niet de enige in dat bootje op het moment.

Het is jammer, maar onvermijdelijk. Als er minder stripliefhebbers zijn en de oplages teruglopen, zullen de tekenaars minder verdienen. Als je geen toptekenaar bent en ook geen populaire serie hebt, zullen de inkomsten te laag worden om nog rond te komen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tweetie zei:

 

 

Ik vind het wel raar dat Severin dedicaces maakt in andermans boeken. Dedis horen voor mijn gevoel afkomstig te zijn van de mensen die dat boek gemaakt hebben.

 

Overigens maakt Severin hele mooie dingen.

 

 

Ieder zijn gedacht maar die Suske en Wiske sessie waar Willy hierboven naar verwijst, gebeurde om de stock witte Suske en Wiske classics weg te werken. Nu de uitgeverij daarmee gestopt is (voorspelbaar dat dit ging gebeuren maar dit terzijde), zijn die onverkoopbaar geworden. Alleszins ben ik erg blij met de mijne : boekje in de vuilbak en kaft ingekaderd 😉

 

image.png.70329e990608c438bdfa1561b642c963.png

Link naar reactie
Op 28/9/2021 om 12:09, Tweetie zei:

Het is jammer, maar onvermijdelijk. Als er minder stripliefhebbers zijn en de oplages teruglopen, zullen de tekenaars minder verdienen. Als je geen toptekenaar bent en ook geen populaire serie hebt, zullen de inkomsten te laag worden om nog rond te komen.


Ik ben niet echt op de hoogte van alle oplage's, maar er worden veel te veel strips uitgegeven en er worden waarschijnlijk minder strips verkocht in absolute getallen, dus loopt de verkoop per strip sterk terug en dus ook de winstpotentie. Dan kan je klagen op uitgeverijen en hun beleid, maar het is toch begrijpelijk dat ook voor hen de wetten van de economie gelden. Als een serie of boek niet genoeg verkoopt, dan moet je ingrijpen. Zoals in elke markt krijgen de beter presterende vakmensen meer betaald en (betere) contracten. Het is de keuze aan ieder persoon of hij nog toekomst ziet in zijn carriere of dat men soms beter realistisch kan zijn en een andere weg in kan slaan. 

On topic.....Tekenaars kunnen met de verkoop van commissies of wellicht pagina's nog wat bijverdienen, maar ook daarvoor geldt (zoals terecht door Ambreville opgemerkt) dat enige status wel helpt om daarvoor leuke bedragen te krijgen. 

 

Op 28/9/2021 om 10:20, Mzee zei:

Alhoewel het bij mij nog steeds de bedoeling is dat ze hun eigen personage(s) en stijl gebruiken maar dit gewoon in een andere setting. Dus geen pure hommage waarbij ze ook de personages overnemen.  

Dit was ook inderdaad niet de discussie, in jouw idee gebruiken de auteurs gewoon een bepaalde setting met hun eigen personages en stijl. Best grappig, hou ons op de hoogte als je weer een nieuwe hebt.......

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 11/20/2021 at 8:27 AM, grim said:

een aantal jaar terug heb ik een eerste commissie besteld van Pedro Perez, Trizia die cosplay outfits past.

Vond dat deze nog een vervolg verdiende en daarom Trizia en Olivia op een cosplay catwalk

man o man..... ik MOET iets van die gast krijgen! Die is zoooo goed

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

IK ben bezig met een Mermaid Mummy verhaal , dus links en rechts alvast wat materiaal aan het verzamelen.

Comic zelf is al klaar, alsook 3 covers.
Nu deze 4e van Carlos Rafael, uit Brazilie. Nu is het nog wachten op een 5e van Monte Moore en een 6e van Ricky Carralero

image.thumb.png.306d7a37ab6c8b911b5117695b198391.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...