Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Ambreville

Commissions Topic - Contacten, prijzen en de buit.

Recommended Posts

2 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat is perfect uw recht. Daar is de 'originelen' thread voor. Het leuke hier is dat je een aantal keer contact hebt met de tekenaar en min of meer samen werkt aan iets wat je leuk vindt.

Dat klopt, maar Michel zei, dat hij de auteurs  erg vrij laat in hun keuze van tekenen. Dan bestaat de kans eenmaal, dat je iets krijgt, dat niet u ding is.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Herinner me overigens wel degelijk een keer een commissie ‘besteld’ te hebben. Betrof een tekening van Hanco Kolk (ik benaderde hem op een stripbeurs) voor de pensionering van mijn vader.

Was wel spannend (geen tussentijdse schetsen oid gezien) maar met het resultaat waren we enorm tevreden. Heel knap hoe Kolk o.b.v. wat foto’s iemand met een paar lijntjes perfect weet te tekenen in de voor hem kenmerkende (Meccano/S1ngle) stijl.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, JJL zei:

Herinner me overigens wel degelijk een keer een commissie ‘besteld’ te hebben. Betrof een tekening van Hanco Kolk (ik benaderde hem op een stripbeurs) voor de pensionering van mijn vader.

Was wel spannend (geen tussentijdse schetsen oid gezien) maar met het resultaat waren we enorm tevreden. Heel knap hoe Kolk o.b.v. wat foto’s iemand met een paar lijntjes perfect weet te tekenen in de voor hem kenmerkende (Meccano/S1ngle) stijl.

Ha, kijk. Dat zou ik ook nog wel willen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 minuten geleden, Frodo zei:

Dat klopt, maar Michel zei, dat hij de auteurs  erg vrij laat in hun keuze van tekenen. Dan bestaat de kans eenmaal, dat je iets krijgt, dat niet u ding is.....

Die kans bestaat inderdaad, maar dat is gelukkig nog maar een keer voorgekomen.

Ook leuk aan commissies vind ik dat tekenaars regelmatig mijn verwachtingen overtreffen omdat hij/zij er meer werk van heeft gemaakt dan afgesproken.

Een van mijn favoriete commissies, door Aimée de Jongh, de hoofdfiguren uit De Terugkeer van de Wespendief:

5ac5316373418_AimeedeJongh-Deterugkeervandewespendief.thumb.jpg.3ffeb60882fd9bace48785fe292dda3e.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Voor de papieren nieuwsbrieven van De Stripspeciaalzaak heb ik indertijd illustraties besteld en gekocht om op dat moment nieuwe strips te promoten van auteurs die ik wilde promoten. Die illustraties dienden dan voor de hoofding van de nieuwsbrieven. Hanco Kolk werkte enkel digitaal, dus dat heb ik nooit op papier ontvangen en de illustratie van Marvano diende later voor een verzamelbox van Berlijn. Verder heb ik er besteld bij Ken Broeders, Marc Verhaegen (de running joke is dat ik die al acht jaar probeer in handen te krijgen nadat het vergeten blijft worden door ofwel ik ofwel Marc), Merho, Minck Oosterveer, Paul Teng en Steven Dupré.

HancoKolk_groot.jpg

KenBroeders_groot.jpg

MarcVerhaegen_groot.gif

MarcVerhaegen2_groot.gif

Marvano_groot.jpg

MinckOosterveer-makingof.gif

PaulTeng_groot.jpg

StevenDupre_groot.jpg

Zaak67-1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 minuten geleden, Kontiki zei:

Hanco Kolk werkte enkel digitaal, dus dat heb ik nooit op papier ontvangen.

Dat lijkt me een smoesje van Hanco, want die werkt volgens mij nooit digitaal. Ook van de tekening die je hierboven toont zijn legio vergelijkbare voorbeelden die hij heeft verkocht (oa via zijn eigen site: http://www.hancokolk.nl/). En ook van een strip als S1ngle zijn de originele stroken ‘gewoon’ te koop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik had er inderdaad een van zijn site besteld. Maar ik heb toen gewoon een reproductiebedrag betaald in plaats van een groter commissiebedrag om de illustratie te mogen gebruiken. Maakt verder niet uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 hours ago, JJL said:

Tuurlijk is het je goed recht, maar ik zou me toch erg bezwaard voelen de tekenaar te melden dat ik een commissie niet mooi vind (voelt dan bijna alsof je hem/haar beledigt).

normaliter houdt de tekenaar je op de hoogte van het verloop van een en ander. je kunt dan opmerkingen maken. Het eindresultaat is inderdaad n beetje n gok maar ik ben tot nu toe niet teleurgesteld 

Deel dit bericht

Link naar bericht
40 minuten geleden, sanderg zei:

normaliter houdt de tekenaar je op de hoogte van het verloop van een en ander. je kunt dan opmerkingen maken. Het eindresultaat is inderdaad n beetje n gok maar ik ben tot nu toe niet teleurgesteld 

Bv. Bij Chabane. Ik heb hem vrij gelaten met het idee, maak er maar een echte Chabane van.

Eerst stuurde hij een ruwe schets met vragen voor opmerkingen.

WW.thumb.jpg.7fa37d68dc7a26ddfb280d13368c5e56.jpg

Ik had er eigenlijk geen. Dan voor het kleuren stuurde hij nog de uitgewerkte zwartwit tekening door met dezelfde vraag.

WWmoan_work_in_progress.thumb.jpg.43cf78fafaeed35fc564dedb43c90c94.jpg

Je kan dan nog altijd opmerkingen geven. Ik heb nog even getwijfeld om een bakstenen muur te vragen, maar dat kon ik hem echt niet aandoen. Hij heeft dat bij het kleuren dan maar spontaan zelf gedaan :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb Baudoin ooit gevraagd om mijn Ex Libris-stempel te maken. Hij deed dat met graagte.
Dat is wellicht ook een "commission".

Ik contacteerde hem via via en het kostte me niets.
Waar nu "The Alderwood" staat, staat mijn echte naam in mijn handschrift.

fake ex libris.jpg

Het is een stempel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 hours ago, marioboon said:

Ik snap het ergens wel; een commission is echt een opdracht, grote artiesten houden niet van dat er iemand zegt wat ze moeten hebben. Ze willen zelf bepalen wat ze tekenen en geen geneuzel genre "nee, die tiet moet bloter" moeten aanhoren. Da's geen pretje.

Je moet er ook speciaal tijd voor vrijmaken die je van je echte werk afhoudt.

En ze hebben dat geld ook niet echt meer nodig, dus ze kunnen "nee" zeggen zonder er 1 boterham minder te moeten eten.

Dus eigenlijk wil je zeggen: voor de juiste prijs en de juiste opdracht is elke artiest bereid een commission te maken. Da's in elk geval mijn mening.

Elke tekenaar die bereid is voor het juiste bedrag een tekening te maken voor bijvoorbeeld een affiche (en welke tekenaar doet dat niet) is naar mijn mening ook bereid om een commission te maken.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je aan iedereen een a4-tje van een paar blote borsten kan vragen voor een paar 100 euro.

Elke tekenaar zal naast zijn werk ook nog wel zitten tekenen voor zijn plezier of om wat te oefenen, uit te proberen, ... Met een commission slaat hij twee vliegen in één klap. Ongestoord zijn ding kunnen doen en er nog voor betaald worden. Het komt er enkel op aan van de juiste opdracht te geven en zonder tijdsdruk.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een commission achteraf tegen zou vallen. Je vraagt dat toch maar enkel aan tekenaars waarvan het werk je volledig aanstaat? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 minuten geleden, Mask zei:

Ik kan me ook niet voorstellen dat een commission achteraf tegen zou vallen. Je vraagt dat toch maar enkel aan tekenaars waarvan het werk je volledig aanstaat? 

Toch wel!!

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een foto heb van mijn énige commissie (die ik dan ook (gelukkig maar) heb verder verkocht.

Sindsdien wil ik zien, wat ik koop!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gevonden (hopelijk is ze duidelijk)!!

Toen Ik een tentoonstelling bezocht van David Caryn (Alzeor Mondrago), had ik de kans om met hem te praten.

Ik vroeg hem, of hij een bepaalde illustratie/schets verkocht die er hing?

Dat was niet het geval, op aanraden van zijn vader (tekenaar Francis Carin) verkocht hij niets.

Maar wilde wel een opdracht/commissie aanvaarden!!

Ik moest maar mailen, wat ik juist wilde (in welke sfeer,enz).

Enkele weken later kreeg ik dit  (Ik vind het nog steeds niet mooi,maar heb het dus niet meer in mijn bezit) :

Screenshot_20180405-095330.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

DCC'18 Pre-commission 'step-by-step', gemaakt voor een echte liefhebber van olifanten. Had zeer veel plezier in het maken ervan. :-)

olifanta.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, The Alderwood said:

Ik heb Baudoin ooit gevraagd om mijn Ex Libris-stempel te maken. Hij deed dat met graagte.
Dat is wellicht ook een "commission".

Ik contacteerde hem via via en het kostte me niets.
Waar nu "The Alderwood" staat, staat mijn echte naam in mijn handschrift.

fake ex libris.jpg

Het is een stempel. 

Erg mooi!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Frodo said:

Gevonden (hopelijk is ze duidelijk)!!

Toen Ik een tentoonstelling bezocht van David Caryn (Alzeor Mondrago), had ik de kans om met hem te praten.

Ik vroeg hem, of hij een bepaalde illustratie/schets verkocht die er hing?

Dat was niet het geval, op aanraden van zijn vader (tekenaar Francis Carin) verkocht hij niets.

Maar wilde wel een opdracht/commissie aanvaarden!!

Ik moest maar mailen, wat ik juist wilde (in welke sfeer,enz).

Enkele weken later kreeg ik dit  (Ik vind het nog steeds niet mooi,maar heb het dus niet meer in mijn bezit) :

Screenshot_20180405-095330.jpg

Doet me aan het werk van Alan Lee denken (bekend van zijn illustraties voor LOTR). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
40 minuten geleden, sanderg zei:

Doet me aan het werk van Alan Lee denken (bekend van zijn illustraties voor LOTR). 

Alan Lee is nog wel enkele klassen hoger hoor ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Frodo said:

Alan Lee is nog wel enkele klassen hoger hoor ;-)

Ja- Alan Lee is een held :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht

lijkt me wel een tof gegeven dat je tegen betaling zoiets kunt vragen. Ik zou dolgraag iets van Leo hebben, maar ja, hoe begin je daar aan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, Mask said:

Ik bestel ook regelmatig commissies en toch ook 1 keer mee gemaakt dat ik niet tevreden was met de tekening. Is dan wel een wrang geval. Van het merendeel val ik wel steeds achterover van hoe mooi ze zijn.

Heb ik nog steeds te koop want niemand moet het hebben, zelf niet tegen de helft van de prijs :-p 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Heb ik nog steeds te koop want niemand moet het hebben, zelf niet tegen de helft van de prijs :-p 

Geen Jarbinet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minutes ago, Ambreville said:

Geen Jarbinet?

Neen. Van hem heb ik zelfs geen strips want loop niet warm zijn tekenstijl. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog een paar uit dezelfde reeks

perez-trizia-as-wonder-woman-30r8.thumb.jpg.f82bbd15fae338935ff342fdb5db672f.jpg

Pedro Perez (150 €). gecontacteerd via Facebook. 

molenaar-wonder-woman-commission-2017-2zqh.thumb.jpg.817affbfc9c2703465f33e4e7ac8e4a1.jpg

Romano (150 €). geregeld tussen Veldhoven en Breda. Handig dat hij er altijd is.

ted-naifeh-wonder-woman-princess-ugg-commission-2rb0.thumb.jpg.21a00f72850c65abf1eec192001e78f5.jpg

Ted Naifeh (150 €). Met Princess Ugg erbij. Toen hij aangekondigd werd voor Facts en onmiddelijk daarop ook voor Forbidden Zone heb ik hem gecontacteerd. Jammer genoeg kent hij geen A4, maar blijkbaar wel A3. Dus veel groter dan verwacht. Uit de hand verkocht hij ook originelen van Ugg/Courtney Crumley en Night's Dominion voor een 100-150 euro. Hij had zelfs een betaalterminal bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 hours ago, Ambreville said:

Voor Rubens en Da Vinci was dat de normale manier van werken. Natuurlijk zijn wij iets minder kapitaalkrachtig dan de hertog van Milaan :)  

Deze moet nog opgestuurd worden. Dan maak ik wel een beter scan.

1.thumb.jpg.8655a206854acf188271f4e2521b8251.jpg

Wonder woman XVIIe eeuw door Paolo Grella. Dit komt samen met de originele cover van Libertalia II dus ik weet niet of een prijs hiervoor relevant is.

Hieronder Enrico Marini zijn 'catalogus' voor betalende dédicaces van januari 2017. Het geeft al een richting waar je hem zou mogen verwachten voor commissions.

m1.thumb.jpg.a678ae7c3327ac625c52b76aaddecf22.jpg

m2.thumb.jpg.92f4bce039b127363fc2db7fc96ccf15.jpg

m3.thumb.jpg.94b0bf8c59c91081c06b8136d4b51ff9.jpg

Mag ik weten hoe je aan deze prijslijst komt? Als Marini iets dergelijks ook nog voor 2018 heeft dan heb ik zeker interesse!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...