Ga naar inhoud

Je meest herlezen strip(s)


Anthony

Recommended Posts

In een ander topic las ik dat vele forummers -net als ik- vooral bezig zijn met het wegwerken van de stapel ongelezen strips. Maar welke strip of reeks uit je verzameling herlees je vaak of het meest en waarom? En blijft die strip dan nog steeds vers of is het vooral een feest der herkenning?

 

Mijn meest herlezen strip is denk ik Loopgravenoorlog, minstens jaarlijks. Elke keer weer gefascineerd en ik ontdek ook steeds meer in de tekeningen.

Verder herlees ik vooral gagstrips als Boerke en Dirk-Jan, steevast op het toilet. De meeste grappen ben je toch alweer vergeten, dus het blijft wel vers.

XIII zeker vier keer hele reeks doorgeworsteld, en eigenlijk zou ik nog niet kunnen navertellen hoe het nu allemaal zit.

 

’s Zomers aan het zwembad stop ik mijn rugtas vol met Rode Ridders of Robert en Bertrands, lekker luchtige kost en een druppeltje water erop vind ik niet zo erg bij dat soort strips.

 

Verder herlees ik weinig, na 1x meteen de kast in.

 

 

Link naar reactie

Ik herlees (quasi) al mijn strips meerdere malen. Er zijn slechts een paar strips die ik nog niet herlezen heb, ofwel omdat ze zo slecht waren ofwel omdat een one shot zo verschrikkelijk goed was en ik er het gepaste moment nog niet voor gevonden heb. Sowieso als er na lang wachten een nieuw deel in een serie verschijnt, herlees ik vaak de voorgaande delen.

 

Herlezen vind ik heel ontspannend. Als ik thuis werk, snel onder de middag naar de boekenkast voor een strip bij de boterham. Ideaal voor 20 minuten ontspanning.

 

De strip die ik in mijn leven het meest herlezen heb, moet toch wel Asterix zijn. In mijn jeugd ikweetniethoeveel keer en nu recent terug met dat de zoon er in begonnen is. Het valt me op dat ik precies weet waar ze nu iets anders vertaald hebben.

 

Mijn punisher max trades heb ik ook al veel herlezen en dan zeker welcome back, Frank. Super grappig en vol memorabele momenten.

 

Bij het herlezen van de reeks 'The Boys' had ik pas echt het gevoel alles begrepen te hebben. Daar heb ik meer plezier van gehad dan van de eerste lezing. 

 

Recent heb ik nog eens twee 'oldies' herlezen: Black Op en Het Kruis Van Cazenac.  

 

 

Link naar reactie

Hier ook Astérix. Wij hadden die thuis in het Frans, dus naarmate m'n Frans beter werd, ontdekte ik er meer in. Zelfs nu kom ik nog woordgrappen tegen die me de eerste ik-weet-niet-hoeveel keren helemaal ontsnapten. 

 

Nero (de oude reeks), S&W (de eerste 50 + blauwe reeks), Piet Pienter & Bert Bibber, die lees ik nog altijd af en toe opnieuw. 

 

Voor het tekenwerk: Franka, pakweg de eerste 6 albums dan.

Link naar reactie

Herlezen deed ik als kind constant, tot in de vroege tienerjaren.  Maar daarna is dat een pak minder geworden.  Nu doe ik het (om medische redenen) al helemaal niet meer.  Mocht ik er alsnog willen herlezen, zouden dat toch eerder albums zijn met nostalgische waarde.  Niet persé de serieuzere dingen die ik las.  

Meest herlezen destijds zijn toch wel enkele S&W-kes (De Edele Elfen wss het meest), Jommekes (Kinderen Baas, Het Hemelhuis), Kiekeboes (De Taart, De Hoofdzaak) en daarnaast "Zes Weken" en "Hersenspinsels" (Sarah & Robin), alsook alle Robbedoes albums van Tome & Janry.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Herlezen komt er bij mij veel te weinig van. De beschikbare tijd gaat voornamelijk naar het wegwerken van de nieuw aangekochte stapel. Ik ben recent verhuisd en heb beslist om heel wat strips weg te doen (o.a. omwille van een gebrek aan beschikbare kastruimte). Ik heb me voorgenomen om de albums die me niet meer fris in het geheugen zitten nog eens te herlezen alvorens ze verkocht worden. Een allerlaatste kans zeg maar.

 

Als kind/tiener wel voortdurend dezelfde reeksen gelezen: De Rode Ridder, Johan en Pirrewiet, Ronnie Hansen, De Geuzen, Alex en vooral Kuifje en Blake en Mortimer. Elk Kuifje album minstens 30-40 keer gelezen. Bij de start van mijn tweede periode als striplezer (op kot) werden Largo Winch, XIII en Vae Victis meerdere keren ter hand genomen. De laatste jaren; het stripbudget werd groter en het tijdsgebrek duikt ook alsmaar meer op; beperk ik mij tot af en toe iets herlezen uit nostalgisch oogpunt. Dan kom ik weer vaak bij de reeksen uit die hier al werden vermeld.

Link naar reactie

Ik heb als kind heel veel Sus & Wis, Lucky Luke, Asterix, Rob & Kwab, Kiekeboe en Guust gelezen en herlezen. Nu herlees ik vooral bij het uitkomen van een nieuw deel. Ik stel vast dat er veel reeksen zijn die ik bijna helemaal enkele keren gelezen heb, en waar ik dan alleen het einde nog niet van gelezen heb. Bij voorbeeld Chew en Arq: meer dan eens bijna helemaal gelezen, maar die laatste keer alles lezen komt er dan niet van. 

Loopgravenoorlog las ik maar één keer, en dat is lang geleden. Ik heb hem nog staan, maar ik kan mezelf er niet toe brengen die gruwel nog eens te lezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Als ik het in aantal keer moet beschouwen, dan zijn er een drietal strips waarvan ik zeker weet dat ik ze uitsluitend in mijn kindertijd éttelijke keren heb gelezen. De covers vind je hieronder. In alle drie wordt er toevallig (of niet) iets gebouwd. Misschien omdat ik dan in mijn Lego-jaren zat.

Reeksen als Thorgal, XIII, Storm, Soda, Largo Winch, De Rode Ridder, Johan en Pierewiet, Bollie en Billie, Gilles de Geus, De Smurfen, De Blauwbloezen en nog een aantal heb ik vaak helemaal opnieuw gelezen tussen mijn jeugdjaren en voor ik dankzij jobs over grotere beschikbare budgetten kon beschikken waardoor er weliswaar meer strips konden gekocht worden, maar helaas geen tijd kon gekocht worden om veel te (her)lezen.

 

 

 

12-nl-v.jpg

p01-nl-v.jpg

s05-nl-v.jpg

Link naar reactie

In mijn jeugd heb ik pakken strips tientallen keren herlezen. Mijn pa had toen een goede 2.000 strips die ik allemaal gelezen/verslonden heb.

 

Alex: de laatste spartaan

Rik Ringers: Hallali voor RRingers

Thorgal: Alinoë

oude Sus & Wis

 

In ons appartement aan de zee lagen maar een twintigtal kapotgelezen strips. Die heb ik nog het meest van al herlezen; Bob Morane: Tempel der dinosaurussen, Blueberry: het spook van de goudmijn, Asterix en het 1ste legioen, QRN Bretzelburg,... en daarnaast stonden daar de dikke robbedoesverzamelalbums van jaren ver. Gelezen!!! 

 

Vandaag heb ik nog één strip die ik ieder jaar herlees, en dat is Brieven uit de Bar. Geweldig. 

 

Herlezen doe ik voortdurend. Het voordeel van een achteruithollend geheugen...;

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Mijn meest herlezen strips zijn Douwe Dabbert (vooral de Heksen van Eergisteren), Storm (de albums door Don Lawrence), een paar klassieke Suske en Wiskes (o.a. Het Spaanse Spook), Donald Duck (door Barks en Al Taliaferro) en de Generaal.

 

Sinds kort heb ik voor mezelf dezelfde regel als @Timhardt : als ik een album niet meer zal herlezen dan doe ik het weg. Dat bevalt erg goed.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

In de huidige herleestijd staan Blacksad, met name Rode Ziel en Arctic Nation, en Little Tulip bovenaan. Goede verhalen en dito tekeningen die redelijk makkelijk weglezen.

 

De meeste andere strips worden ook wel eens herlezen al wordt het ook bij mij minder. Vroeger las ik alles wel eens in een jaar maar nu kan er enkele jaren tussenzitten. Zeker bij sommige langere series.

 

Link naar reactie

Als kind Straffa Toebaka en de Grasmobiel.

En bij de kapper telkens De Bevende Boabab afgewisseld met de diamantmijnen van koningin Salami.

Later elk jaar de hele reeks Piet Pienter en Bert Bibber, trouwens net terug aan begonnen na een jaar of vijf.

Ook Largo Winch en IRS al een paar maal herlezen, maar XIII nog meer.

Zo veel spijt dat ik het pc-game van XIII niet meer kan spelen omdat dit niet meer draait op versies na XP...

Link naar reactie
22 minuten geleden, knobbel zei:

Zo veel spijt dat ik het pc-game van XIII niet meer kan spelen omdat dit niet meer draait op versies na XP...

Alle oude games werken nog. Rechtermuisknop op het icoontje, eigenschappen, "compabiliteitsmodus", "Windows XP (Pack 2)". De game wordt dan in Windows XP geopend. Het kan zijn dat je iets à la DirectX 9 nodig hebt. (is gratis en legaal, wel zeven jaar oud)

Link naar reactie

Tegenwoordig heb ik te veel om nog regelmatig te herlezen.

Wel nog onlangs Dérive 1 & 2 van Andreas herlezen.

In recente jaren herlas ik wel vaker Andreas, o.a. de hele Capricornus, Rork, Raffington Event, etc.

Toen ik een jaar of tien was, herlas ik zo vaak Suske en Wiske dat ik van elk willekeurig plaatje de titel van het album kon vermelden. Sindsdien ook regelmatig herlezen: Blake & Mortimer, Yoko Tsuno enz.

Maar eigenlijk is het ondoenbaar op te sommen wat ik allemaal heb herlezen, want het is enorm veel.

Link naar reactie

De laatste jaren herlees ik bijna niets meer. Omdat het meestal tegenviel. Het verhaal en/of de dialogen, en/of de découpage/time flow moeten echt wel sterk zijn om het voor een tweede of derde maal te willen herlezen. Soms durf ik een album niet te herlezen uit vrees dat een positeve eerste ervaring na herlezen vervalt in het niets. Zo was het herlezen van de kuifje albums eigenlijk een tegenvaller, maar die ga ik toch nog eens een kans geven.

Ik neem wel bijna dagelijks strips in de hand om naar de tekeningen te kijken. Zelfs te bestuderen. Of gewoon de sfeer opsnuiven...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...