Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Timothy van Damme

Onomatopeeën (klanknabootsing)

Recommended Posts

Ik dacht dat er al een topic over onomatopeeën was, maar kan het niet terugvinden.

Strips zijn natuurlijk hét medium voor het uitschrijven van bepaalde klanken. Denk aan VROEM voor auto's of - zoals Wikipedia ons leert - VRÔÔÔÔT voor het geluid van een scheet in de strips van Urbanus.

Uiteraard kan hier eens lekker gepraat worden over deze creatieve uitingen. Maar daarnaast ben ik op zoek naar een mooie onomatopee voor het geluid van brekend glas. In het Engels zou ik er wel uitkomen, maar in het Nederlands klinken mijn ideeën net iets te tam.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor een glas dat valt (bv) zou ik aan 'kling' denken, voor een venster die barst (bv) eerder aan 'krrrr'?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Japans barst van de onomatopeeën, maar ze zijn anders dan de onze.

Als ik tijd vind, zal ik er hier enkele zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

'Kling' of bij het vallen van glas 'pats'. Als het echt veel kleine stukjes zijn misschien 'spets'.

Over glas stappen met een schoen klinkt als 'knetsj knetsj'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Timothy van Damme zei:

Ik dacht dat er al een topic over onomatopeeën was, maar kan het niet terugvinden.

Strips zijn natuurlijk hét medium voor het uitschrijven van bepaalde klanken. Denk aan VROEM voor auto's of - zoals Wikipedia ons leert - VRÔÔÔÔT voor het geluid van een scheet in de strips van Urbanus.

Uiteraard kan hier eens lekker gepraat worden over deze creatieve uitingen. Maar daarnaast ben ik op zoek naar een mooie onomatopee voor het geluid van brekend glas. In het Engels zou ik er wel uitkomen, maar in het Nederlands klinken mijn ideeën net iets te tam.

Serieus? Staat dat op Wikipedia van die scheet?????

Deel dit bericht

Link naar bericht

Haha Willy, inderdaad!

Ik paste ineens de lijst hier, da's een goed uitgangspunt:

Bareuh als uiting van ongenoegen in Sjors en Sjimmie, verzonnen door Jan van Die.

Blerk als er iets valt en Klont als er een dreun wordt uitgedeeld in strips van Gerrit de Jager, zoals De familie Doorzon.

Reldekedel als er iets valt bij De Generaal van Peter de Smet – behalve bij het gebruik van de splinterbom, deze klinkt als splinterdesplint.

Knots als Suske en Wiske tegen elkaar aan botsen.

Blab is het geluid dat de Teletijdmachine van professor Barabas maakt.

TSJRRRRAAAAAAKKKKK is het geluid dat Asterix en zijn dorpsgenoten maken zodra een Romeins legerkamp wordt binnengevallen.

VROAAA is het geluid van de raceauto's in de strip Michel Vaillant.

VRÔÔÔÔT is het geluid van een scheet in de strips van Urbanus.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dat verschrikkelijk, net als bijvoorbeeld van die volglijnen in het geval van rijdende auto's , of vraag- of uitroeptekens om te benadrukken dat een persoon schrikt of het niet weet. Er zijn uitzonderingen en soms is het eigen aan een strip of stijl, dus zonder te willen veralgemeniseren: vaak is het om een gebrek aan tekentalent te maskeren. En dan zijn er nog gevallen die wel uitstekend tekenen, en die dergelijke rommel toch gebruiken, zoals Bonnet in De Piraten van Barataria. Boenk zo een grote witte tekstbalon met een vraagteken in op een prachtige pagina.

Ik kan mij vaag herinneren dat Hermann hier in een interview aan SSZ.be ooit eens iets gelijkaardigs over heeft gezegd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je zo begint, dan zijn tekstballonnen ook verschrikkelijk. Niemand heeft een tekstballon boven zijn hoofd hangen. Niemand springt omhoog of heeft zweetdruppels rond zijn hoofd als hij schrikt...Zo zijn er wellicht tientallen dingen te noemen...Dat zijn een soort afspraken die we gemaakt hebben in de stripwereld...Klanknabootsingen hebben we ook nodig...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...