Ga naar inhoud

De Kwajongens


cartoonesk

Recommended Posts

Hallo, iedereen.

Ik ben sinds een tijdje een nieuwe gagreeks begonnen : De kwajongens!

Inspiratie was o.a. De Pestkopjes (vroeger in Het rijk der vrouw), Quick en Flupke van Hergé en De lustige Kapoentjes van Marc Sleen.

Ik weet niet hoelang ik het volhoud (heb nog wel wat gags achter de hand). Ik probeer er ongeveer 1 per week te tekenen. Te volgen op stripster.eu 

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden dus wil ik ze ook hier plaatsen.

Commentaar is welkom. (liefst opbouwende kritiek)

 

 

kwajongens 1 klein.jpg

kwajongens 2.jpg

kwajongens 3.jpg

kwajongens 4.jpg

kwajongens 5.jpg

Link naar reactie

Leutig is het juiste woord. Gezellige humor, zonder randjes. Kan ik wel lusten.

 

Opbouwende kritiek: ik dacht op basis van de personages en de eerste grappen dat de setting een gezellig dorpje in pakweg de jaren '60 was. Een boerenerf, krijttekenen op den trottoir, boomhutten bouwen en verstoppertje spelen... dat bracht mij zowat in die richting. Maar dan is die tamagotchi een behoorlijk anachronisme. En als het dan toch een hedendaagse setting zou zijn, is de tamagotchi hopeloos gedateerd.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Dank je wel, Yncke en Kristof!

 

Het uitgangspunt van de gags zijn mijn eigen jeugdherinneringen (de eerste gag werkelijk letterlijk meegemaakt) dus laten we zeggen dat het zich afspeelt in een dorpje eind jaren 70 begin jaren 80. Ik neem een speelgoed/spelletje of herinnering van die tijd als basis voor een gag. De tamagoshi is misschien van iets later, weet ik niet precies, niet meteen bij nagedacht eerlijk gezegd. In ieder geval wilde ik geen hedendaagse setting waarbij de kinderen voortdurend op de mobiel of zo zitten.

Bedankt voor je bedenking, Kristof.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Deze week was er geen strips-editie van stripster.eu. Ik begrijp het als men het eens te druk heeft maar toch spijtig!

Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor stripster er mee stopt (of is dat negatief denken?) . Als ze ermee stoppen, hoop ik dat de strips (waaronder velen van mij!) online blijven staan....

 

hier een nieuwe gag :

 

 

kwajongens 12.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Op 17/7/2018 om 09:41, linthout zei:

Opmerkelijk leuke grapjes. Gezellig. Lijkt op De Lustige Kapoentjes van Marc Sleen vind ik.

De site heeft me ook aangenaam verrast. Zeer goed gedaan allemaal, gefeliciteerd!

Dank je, Meneer Linthout. Dat vind ik leuk om te horen. De lustige kapoentjes waren inderdaad een inspiratie voor deze gagreeks. René heeft zelfs het petje van De Lange Sijs (of Lange 5)! Sleen is zo wie zo altijd al een voorbeeld voor me geweest.

Ook bedankt voor de complimenten op mijn 'portfolio'-site. Misschien verander ik hem nog maar voorlopig laat ik het zo.

groetjes

Link naar reactie
Op 17/7/2018 om 17:58, The Alderwood zei:

Heel fijn voor de senioren die zich nog eens jong willen voelen. 

Dat vind ik prima. Mijn gags hebben misschien wel wat nostalgisch. Ben fan van oude films en oude strips dus dat zie je er misschien in. Maar mijn nichtje van 9 heeft ook wat gags gelezen en ze moest er om lachen dus ik denk dat leeftijd niet zo veel uitmaakt. 

Link naar reactie

ja, stereotypisch. dat bedoel ik ook. 

 

Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen dat vaak niet (volledig) overeenkomt met de werkelijkheid. Het is vaak een vooroordeel of negatief denkbeeld en wordt vaak gebruikt als rechtvaardiging van bepaalde discriminerende acties. (wikipedia)

Link naar reactie

Seksisme is het vellen van een waardeoordeel op grond van iemands sekse. Dit kan leiden tot discriminatie waarbij mensen verschillend behandeld worden, bijvoorbeeld in taalgebruik, op grond van hun geslacht/sekse. Seksisme kan leiden tot vormen van onderdrukking. Het omgekeerde is sekseneutraliteit.

Link naar reactie

Zo ver heb ik helemaal niet nagedacht over deze gag. Ik probeer gewoon te tekenen wat ik denk dat grappig is. Als ik iemand beledig door deze grap, is dat helemaal niet mijn bedoeling. In mijn jeugd was het gewoon zo dat meisjes touwtje sprongen en jongens bv. met autootjes speelden, ik zeg maar iets. In dat licht moet je deze grap zien. Natuurlijk is er niets mis mee als jongens ook willen touwtje springen en meisjes met autootjes willen spelen, wat mij persoonlijk betreft. 

Link naar reactie

Dank je , esteban, dat vind ik leuk. :) 

 

Ik zat wat met die onverwachte kritiek in mijn maag. Niet omdat ik niet tegen kritiek kan. Op stripster heb ik vroeger veel veel kritiek moeten slikken maar ik publiceer daar nog steeds. Ik vind het vooral jammer omdat ik juist van Suus een sterk vrouwelijk personage wil maken (zie maar grap 6 en 7).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...