Ga naar inhoud

strips in de trein


Recommended Posts

Omdat ik nogal achterloop met t lezen van strips (heb pas een stapel blauwbloezen en baard en kale gekocht) lees ik tegenwoordig strips in de trein op weg naar mn werk en terug. Zo kan ik er gemiddeld twee per dag 'wegwerken'.

Moet zeggen dat ik toch wel een soort van schaamte moest overwinnen; wat denken medereizigers van een 50+er die stripboekjes zit te lezen. Maar heb daar nu maling aan.

Waar en wanneer lezen jullie?

Link naar reactie

Twee jaar geleden nam ik ontslag om zelfstandig te worden en sindsdien werk ik thuis. Ik dacht meer tijd over te houden om strips te kunnen lezen, maar het omgekeerde is waar.

Daarvoor heb ik een kleine 20 jaar bijna dagelijks met de trein naar mijn werk gereisd en las ik dagelijks tot zes strips. Ik had geen énkele schaamte. Integendeel, ik heb vaak andere striplezers gezien en het gebeurde weleens dat een medereiziger tegen me begon te praten over de strips die hij kent, leest of verzamelt of gewoon geïnteresseerd was in wat ik las. En dat waren zowel ouderen, studenten als kinderen.

Het enige waar ik me voor hoed, is dat ik geen strips meeneem waar veel bloot in zit. En laat ik nu net vanmorgen Het Hart van de Amazones meegenomen te hebben om te gaan freelancen in Brussel.

Link naar reactie
7 uren geleden, Raytheman zei:

Omdat ik nogal achterloop met t lezen van strips (heb pas een stapel blauwbloezen en baard en kale gekocht) lees ik tegenwoordig strips in de trein op weg naar mn werk en terug. Zo kan ik er gemiddeld twee per dag 'wegwerken'.

Moet zeggen dat ik toch wel een soort van schaamte moest overwinnen; wat denken medereizigers van een 50+er die stripboekjes zit te lezen. Maar heb daar nu maling aan.

Waar en wanneer lezen jullie?

Ja, da's waar! Als vijftig+er is het niet geoorloofd om strips te lezen op de trein !!! :-)

 

Ik lees altijd strips op de trein. Kom net thuis van Antwerpen en heb de nieuwe Elephantmen gelezen... Ik lees ook heel veel strips op café, in wachtzalen, enz...Kortom ik verlaat nooit mijn huis zonder een paar strips.

 

Link naar reactie

Goh, ik zit nooit (meer) op de trein, maar zou mij nu eens niets aantrekken van wat anderen misschien zouden kunnen denken van het feit dat ik een strip aan 't lezen ben. ;) Dat is een beetje zoals alleen naar een (voor veel mensen) "rare" film gaan op mijn eentje.  Ooit vond ik dat vervelend.  Zeker als iemand luidop tegen haar vriendin zegt : "Kijk die jongen zit alleen, dat is toch een beetje triestig?" ... Maar nu, couldn't care less.  Dus strips lezen op de trein, ik zou dat zeker doen. :) Toen ik nog in 't stad woonde, ging ik ook een S&W lezen aan de waterkant, op een bankje.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Als je nog geen 50+ bent snap je dat niet...

Je staat voor een drempel: ik ben nu oud, maar blijf ik ook nog onnozel?

Ik heb op mijn vijftigste besloten om heel mijn leven onnozel te blijven.

Ik ben toen opzettelijk in de trein gaan zitten met een strip om die statement waar te maken.

Maar niemand merkte iets op of zei iets.

Juist de man naast me liet een windje, maar dat was niet bedoeld als commentaar denk ik.

Link naar reactie

Ik lees wel eens een strip op de trein, absoluut. Dan trek ik het mij ook niet aan of dat een Sus&Wis of pakweg een Blacksad is. Ik val er niemand lastig mee, dus waarom zou ik me schamen? Rode Oortjes zou ik nu niet doen, maar dat lees ik toch niet. Ik heb me zelfs speciaal een nieuwe, grote en vrij stevige tas gekocht om de strips niet te beschadigen.

 

Hoe dan ook ben ik meestal aan het tekenen in een schetsboek. Daar schaam ik mij ook niet voor, behalve dat mijn schetsen op de trein niet altijd van hoge kwaliteit zijn :) Enkel als de trein stampendevol zit doe ik dan niet, hoofdzakelijk omdat ik dat niet genoeg bewegingsruimte heb.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

als ik voor mijn werk naar het buitenland ga neem ik altijd strips mee voor in het vliegtuig. Ik kan dat iedereen warm aanbevelen! op dat soort momenten lees ik vooral graag Hermann-strips..

 

goede vliegtuiglectuur vind ik dat :-)

Niet te moeilijk, de verhalen  (zeker die van Jeremiah) zijn altijd aardig maar beklijven mij onvoldoende om te blijven hangen. ideaal om te herlezen dus! soms neem ik ook wat Jonathan's mee en af en toe n Tardi

 

In t werk van Hermann zit wel veel seks en geweld- dat is soms wel wat gênant..

Link naar reactie

Op 't vliegtuig lees ik liever kleinere formaten om mijn buren niet te storen met opengeklapte strips. De vorige keer nam ik De Arabier van de Toekomst mee. Toen die uit was, kwam ik aan op mijn bestemming.

Link naar reactie
57 minuten geleden, Kontiki zei:

Op 't vliegtuig lees ik liever kleinere formaten om mijn buren niet te storen met opengeklapte strips. De vorige keer nam ik De Arabier van de Toekomst mee. Toen die uit was, kwam ik aan op mijn bestemming.

Zo heb ik de strips van Tezuka leren kennen... Speciaal iets klein gekocht voor op het vliegtuig... Dat was 'Adolf'. Ik was meteen overtuigd...Alles wat vertaald was zou ik kopen... Toch een honderdtal boeken. Helaas ligt dat momenteel stil... Voor zover ik weet verschijnt er niets meer...Niet in het Frans en niet in het Engels.

Link naar reactie

Op de trein of bus meestal manga's, handzamer om mee te nemen. Voor een S&W moet ik eerst nog wat (ongegronde) gêne overwinnen. Enkele jaren geleden kocht ik enkele S&Ws in de supermarkt en hoorde de vrouw achter mij tegen haar man zeggen dat dat toch voor kinderen was...

 

Op het vliegtuig lees ik vooral digitale strips op de tablet, veel gemakkelijker dan 40 Urbanussen mee te nemen op een vlucht van 10u. Werkgever wilt ook dat extra gewicht niet betalen ;-)

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Zo heb ik de strips van Tezuka leren kennen... Speciaal iets klein gekocht voor op het vliegtuig... Dat was 'Adolf'. Ik was meteen overtuigd...Alles wat vertaald was zou ik kopen... Toch een honderdtal boeken. Helaas ligt dat momenteel stil... Voor zover ik weet verschijnt er niets meer...Niet in het Frans en niet in het Engels.

 

Van Tezuka in het Frans is er een (meer dan 20delige) reeks met al zijn oneshots. Heb je die?

image1.jpeg

Link naar reactie
Op 26-4-2018 om 18:01, linthout zei:

Ja, da's waar! Als vijftig+er is het niet geoorloofd om strips te lezen op de trein !!! :-)

 

Oef, als 43-jarige heb ik dan nog geen probleem :e005:

Ik heb er mij alleszins nog nooit iets van aangetrokken. Ik lees dikwijls op de terugweg van Beo al een deel van m'n buit. Anderzijds heb ik ook een hele hoop op m'n tablet staan, en dat valt minder op hé.

Nu ik er aan denk, toen ik op de tram een japanse manga (van Adachi uiteraard) aan 't lezen was, viel het mij toch op dat mensen stiekem aan 't kijken waren naar de cover vol kanji. Een Vlaamsche mensch die zo'n broebeltaaltje aan 't lezen was, en dan nog van achter naar voor????

Link naar reactie
1 minute ago, The Alderwood said:

Er zij momenten waarop ik een volwassen, oude man een s&w zie kopen en denk « dat zal vast een pedofiel zijn ». Net zoals die keer dat ik op een beurs zat en iemand vroeg naar een Rode Oortjes en de man naast me zei « Bah, wat een perverse man ».

:-) hahahahaha 

 

rooie oortjes gaat nog hoor- redelijk onschuldig al weet ik dat ik me vroeger schaamde als ik zo'n album kocht als verjaardagskado voor n klasgenootje (ik vond t wel dapper dat hij t openlijk zei dat hij rooie oortjes albums wilde hebben 😁

 

ik snap alleen niets van de schijnbare populariteit van Manara en Druuna... eerlijk gezegd zou bij mij- als iemand naast mij dergelijke strips zou kopen- ook t woord 'pervers' als eerste in mn hoofd opkomen.

 

overigens- s&w is inderdaad voor kinderen ;-)

Link naar reactie
1 uur terug, The Alderwood zei:

Er zij momenten waarop ik een volwassen, oude man een s&w zie kopen en denk « dat zal vast een pedofiel zijn ». Net zoals die keer dat ik op een beurs zat en iemand vroeg naar een Rode Oortjes en de man naast me zei « Bah, wat een perverse man ».

Jawadde! Nu durf ik geen boeken van Manara meer kopen!!!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, sanderg said:

:-) hahahahaha 

 

rooie oortjes gaat nog hoor- redelijk onschuldig al weet ik dat ik me vroeger schaamde als ik zo'n album kocht als verjaardagskado voor n klasgenootje (ik vond t wel dapper dat hij t openlijk zei dat hij rooie oortjes albums wilde hebben 😁

 

ik snap alleen niets van de schijnbare populariteit van Manara en Druuna... eerlijk gezegd zou bij mij- als iemand naast mij dergelijke strips zou kopen- ook t woord 'pervers' als eerste in mn hoofd opkomen.

 

overigens- s&w is inderdaad voor kinderen ;-)

Het is nu eenmaal knap getekend.

S&W is inderdaad voor kinderen, daar sluit ik me ook bij aan.

Link naar reactie
15 hours ago, marioboon said:

Waarom? Die dame heeft gelijk: Sus en Wis IS voor kinderen.

Ik hou het meer op "voor alle leeftijden".

Tenslotte, als je kijkt naar welk doelpubliek men in gedachten heeft/had bij het maken van een strip, kan je alle reeksen van Robbedoes, Kuifje, Eppo, etc bestempelen als "voor kinderen", inclusief de superhelden comics in de US.

Een achterhaald idee en een hardnekkig vooroordeel. Ik dacht dat velen intussen toch wel wat meer openminded waren.

7 hours ago, The Alderwood said:

Er zij momenten waarop ik een volwassen, oude man een s&w zie kopen en denk « dat zal vast een pedofiel zijn ». Net zoals die keer dat ik op een beurs zat en iemand vroeg naar een Rode Oortjes en de man naast me zei « Bah, wat een perverse man ».

Om nu iemand die S&W koopt als pedofiel te bestempelen, vind ik persoonlijk een brug te ver.

 

Strips lezen/verzamelen is gewoon een leuke hobby. Wat je graag leest, daar heeft toch niemand zich mee te moeien, laat staan een oordeel over te vellen.

Link naar reactie

S&W is naar mijn weten nog steeds voor "7 tot 77".  Een forum als dit is toch wel de allerlaatste plaats waarvan ik verwacht had er die opmerking te lezen.  Want dat klinkt écht als "Dit is voor kinderen.  Punt."   En zo is het simpelweg niet.  Uiteraard bestaat de hoofddoelgroep uit de kleine mannen.  Daarover geen twijfel.  Maar dat is ook geldig voor tal van integrales die jullie nu gezamenlijk in huis halen, velen zijn ook voor kinderen, maar dan met een grote mensen verpakking. ;)

Ik voel dan ook geen enkele schaamte bij het kopen van een S&W, laat staan dat het nog maar in mijn op komt, dat idee.  Ik zie ook niet in waarom.  Mijn vader (56) leest ze ook telkens weer, ongeacht waar hij is of wie er in de buurt zit.  Ook bij hem vermoed ik dat het nog nooit of te nimmer in hem opgekomen is dat dit een beetje 'raar' zou zijn.

Ik vermoed dat The Alderwood een gigantische knipoog plaatste, Lamme Goedzak. :)  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...