Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Raytheman

strips in de trein

Recommended Posts

Aangezien ik voor mijn werk geen trein in hoef en ik het voor mijn plezier de laatste jaren ook niet meer doe zijn mijn leeservaringen op het spoor alweer enigszins gedateerd.

Ik kan mij wel een voorval herinneren waar ik commentaar kreeg van een vrouw tegenover mij in de coupé over het boek wat ik aan het lezen was. Het boek betrof 'Black Hole' van Charles Burns. Mevrouw in kwestie was duidelijk niet gecharmeerd van de dame met staart die op de achterflap van het boek staat. Ik kan me haar precieze woorden niet meer voor de geest halen maar ze was geen fan. Dat mevrouw zelf, ik vergeet de titel nooit meer, een artikel aan het lezen was met de kop 'waarom mijn schoonmoeder beter schoonmaakt dan ik' sterkte mij om Burns nog even wat beter zichtbaar vast te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vandaag Suske en Wiske in de trein gelezen, verstopt in een uitgeholde Monograph van Chris Ware.

De Alderwood keek tevreden toe en gaf een minzaam knikje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, bouncer zei:

Vandaag Suske en Wiske in de trein gelezen, verstopt in een uitgeholde Monograph van Chris Ware.

De Alderwood keek tevreden toe en gaf een minzaam knikje.

Voila, ik ben toch niet moeilijk. Zelfs al ontdek ik dat je een s&w leest in die uitgeholde ware, dan nog weet ik « hij weet tenminste wat wél goed is », alleen kiest hij er dan bewust voor om dat niet te lezen. Tja, koppigheid, daaraan kan een mens weinig veranderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 29-4-2018 om 21:29, marioboon zei:

er is niets mis met een strip voor kinderen, daar is geen enkele negatieve connotatie mee gemoeid.

De persoon die echter vind dat een kinderstrip énkel door kinderen kan genoten worden, heeft een enge gedachtenkronkel.

Maar wie zegt dat Sus en Wis een kinderstrip is? Omdat er kinderen in rondlopen? Omdat er eens een flauwe grap verteld wordt? Omdat Lambik onnozel doet?

Mensen die geen 'kinder'strip kunnen smaken hebben duidelijk een gebrek aan culturele opvoeding. Je moet die strips daarom niet smaken, maar zeggen dat het niet voor volwassenen is is gewoon absurd, zeg maar culturele onvolwassenheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht

En K3 maar niks vinden is ook een duidelijk gebrek aan culturele opvoeding!

Komaan man, ik gun iedereen zijn plezier en ontspanning, inclusief volwassenen die van K3 genieten of samsonliedjes meebrullen (ik pleit schuldig), maar ik zou het woord cultuur daar toch maar ver van weghouden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
4 minuten geleden, Olav zei:

Maar wie zegt dat Sus en Wis een kinderstrip is?

De opdracht van de uitgeverij aan de makers was nochtans wel om een kinderstrip te maken, dat was zelfs een nadrukkelijk verzoek sinds de relook van de reeks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
17 minuten geleden, Kontiki zei:

De opdracht van de uitgeverij aan de makers was nochtans wel om een kinderstrip te maken, dat was zelfs een nadrukkelijk verzoek sinds de relook van de reeks.

Daar is niets mis mee. Je kan een strip wat beter in de kijker zetten voor een jong publiek, maar daarom is het nog geen strip die niet door volwassenen kan/mag gesmaakt worden.

Neem nu Nijntje, duidelijk geen volwassenen strip. Maar is het daarom enkel voor kinderen? Ik kan heerlijk genieten van Nijntje, en ja, vermoedelijk niet om dezelfde redenen al de jonge lezertjes dit doen ;-)

Of ga je vertellen dat bijvoorbeeld Mondriaan niet voor volwassenen is omdat het enkel maar rechte lijnen en primaire kleuren zijn?

Of ga je vertellen dat Mondriaan kunst niet voor kinderen is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 minuten geleden, the pope zei:

En K3 maar niks vinden is ook een duidelijk gebrek aan culturele opvoeding!

Komaan man, ik gun iedereen zijn plezier en ontspanning, inclusief volwassenen die van K3 genieten of samsonliedjes meebrullen (ik pleit schuldig), maar ik zou het woord cultuur daar toch maar ver van weghouden.

Echt te gek voor woorden!

Dan ga jij mij nu eens komen vertellen wat cultuur is, en wat niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minutes ago, Olav said:

Echt te gek voor woorden!

Dan ga jij mij nu eens komen vertellen wat cultuur is, en wat niet. 

Ja op het strand van Rio De Janeiro
Je gaf me plots een zoen
M'n hartje ging van boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Ik kon niets meer doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, the pope zei:

Je gaf me plots een zoen
M'n hartje ging van boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Ik kon niets meer doen

Paul Van Ostaijen? Prachtig :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik ken een gedicht van Van Ostaijen van buiten:

tellby toech tarra
inna nip
inna nip
tarra toech tellby 

Volgens een van de interpretaties die ik indertijd op school leerde, ging het om de ene partij die de andere partij verslaat waarop applaus volgt (inna nip), maar dan keren de rollen. Spannend!

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, Kristof Berte said:

Paul Van Ostaijen? Prachtig :D

Je gaf me plots een zoen
M'n hartje ging van boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Ik kon niets meer doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 minuten geleden, Koen zei:

Ik zal me die 'Nijntje' toch eens moeten aanschaffen.... 

Nijntje: een sterk character-driven epos over een konijn dat de bakens van de graphic novel heeft verzet. Dit werk spreekt zowel de liefhebber van het klassieke stripverhaal aan met zijn uitgepuurde grafiek die schatplichtig is aan Hergé, als de avontuurlijke culturele omnivoor met zijn aan het dadaïsme refererende absurdistische verhalen die willen aanzetten tot nadenken over de relevantie van de wortel in de digitale maatschappij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je zo nu en dan nog van een Kuifje kunt genieten dan is Nijntje maar een kleine stap en vergt slechts een kleine aanpassingstijd.

En als Nijntje je ook bevalt kun je nog eens een stapje verder gaan en eens een Chris Ware proberen.

TintinMouchoir.jpg

160627-miffy-netherlands-shop-amsterdam-

jimmy-corrigan-vital-animus-chris-ware.j

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 hours ago, Olav said:

Neem nu Nijntje, duidelijk geen volwassenen strip. Maar is het daarom enkel voor kinderen? Ik kan heerlijk genieten van Nijntje, en ja, vermoedelijk niet om dezelfde redenen al de jonge lezertjes dit doen ;-)

Ik weet toch niet goed wat ik hiervan moet denken, met die vettige knipoog op het einde ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, the pope zei:

Ik weet toch niet goed wat ik hiervan moet denken, met die vettige knipoog op het einde ...

Er zijn zeer weinig mensen die de dubbele bodems doorhebben!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik voel veel angst bij de mensen zij zijn bang om als dom of onderontwikkeld bestempeld te zijn. sommige mensen hebben weinig cultuur. sommige mensen komen nooit verder dan nijntje. in de bijbel staat ook ergens zalig zijn zij die simpelen van geest zijn want zij vliegen geen hemelrijken voorbij. dat is dus toch positief.

sommige mensen hebben geen opvoeding gehad of nooit de kans gekregen om verder dan suske en wiske te kijken. wij moeten hun daar niet op neerkijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minutes ago, linthout said:

Er zijn zeer weinig mensen die de dubbele bodems doorhebben!!!!

4857562a.jpg

1001004001998555.jpg

En dan is er nog pure filth als 'Nijntje is stout' en 'Een fluit voor Nijntje', maar dat soort goorlapperij ga ik hier niet plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen