Ga naar inhoud

strips in de trein


Recommended Posts

Gast Kontiki

Als je een halfjaar stopt met strips kopen, denk ik dat je daarna ten eerste de gewoonteaankopen zult verminderen. Als je dan een beetje beter kijkt, met andere ogen, zal je nog altijd een weelderig, uiteenlopend aanbod zien staan. Alleen zal er in dat halfjaar zodanig veel verschenen zijn (toch zeker een zeshonderdtal nieuwe titels) dat nieuwe delen van de gewoontereeksen dat ander aanbod alweer naar de bakken achterin de winkel verdreven zal hebben.

Link naar reactie
1 uur terug, Mask zei:

 

Komt dat niet eerder gewoon omdat de meeste nieuwe strips ook echt niet meer de moeite waard zijn tegenwoordig? Voor mij is het geen studiemateriaal en 80% - 90% van de strips laat ik ook gewoon liggen. Ik vind dat er tegenwoordig heel veel eenheidsworst is. En veel slecht getekend, waarmee ik bedoel: allemaal zo eenvoudig en leeg. Een paar lijntjes en dan wat trendy  inkleuren met de computer.

 

Ja.

En veel van die reeksen zijn zo "nutteloos". Al die luchtvaartstrips... al die fantasystrips... al die biografiestrips van gekende koningen en ministers... die nieuwe oneshotreeks van Delitte over historische zeeslagen... de zoveelste Napoleon-strip... weer een cutie graphic novel getekend door een vrouw die het heeft over haar vermeende problemen om geen lief te vinden of over de moeilijkheden van het ouderschap...

Allemaal "overbodige" dingen. Geen enkele toegevoegde waarde voor het striplandschap. Als je niet weet dat het op de markt is, zal je het niet gemist hebben. En je zal het ook niet weten want 80% van het promotiebudget van de uitgevers wordt gespendeerd aan de zoveelste Thorgal, XIII,...

 

En dat is zo jammer voor mijn collega's die ik allemaal hun succes gun, maar ik zie geen liefde en passie. Enkel competent gemaakte strips. En van de oude garde moet je het ook niet meer verwachten, die doen ook maar hun ding.

 

Er zouden terug 1 a 2 nieuwe voorpublicatietijdschriften moeten komen. Een nieuwe Kuifje, een nieuwe A Suivre...

Dat tekenaars daar weer hun métiers leren en aanscherpen en dat weer alleen de beste verhalen daaruit een album krijgen. Ja, zo'n blad is verlieslatend maar mij maak je niet wijs dat een uitgever nu niet evenveel verlies maakt met al die losse flodders die ie nu op de markt gooit.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Die nutteloze en overbodige strips die jij opsomt, spreken vaak genoeg mensen aan die strips in de eerste plaats als een bron van vermaak of entertainment zien, en die mogen zelfs komen met een boodschap. Als die strips dan ook nog aansluiten met hun interesses voor luchtvaart, boten, auto's, geschiedenis, wereldoorlogen of weet ik veel wat nog meer, zie ik daar echt geen kwaad in. Als stripmaker gun jij het succes van je collega's, als striplezer gun ik ook het plezier (met wat voor strips dan ook) aan andere striplezers. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
6 hours ago, marioboon said:

 

 

Er zouden terug 1 a 2 nieuwe voorpublicatietijdschriften moeten komen. Een nieuwe Kuifje, een nieuwe A Suivre...

Dat tekenaars daar weer hun métiers leren en aanscherpen en dat weer alleen de beste verhalen daaruit een album krijgen. Ja, zo'n blad is verlieslatend maar mij maak je niet wijs dat een uitgever nu niet evenveel verlies maakt met al die losse flodders die ie nu op de markt gooit.

Is die rol eigenlijk niet wat overgenomen door sites waar beginnende tekenaars, amateurs, profs enz...hun schetsboeken bijhouden en commentaar, advies en wat nog allemaal kunnen uitwisselen? Zoals Conceptart.org om er maar eentje te noemen.

Feitelijk kun je het atelier hier op het forum ook wel als zoiets beschouwen.

Link naar reactie
8 uren geleden, Kontiki zei:

Die nutteloze en overbodige strips die jij opsomt, spreken vaak genoeg mensen aan die strips in de eerste plaats als een bron van vermaak of entertainment zien, en die mogen zelfs komen met een boodschap. Als die strips dan ook nog aansluiten met hun interesses voor luchtvaart, boten, auto's, geschiedenis, wereldoorlogen of weet ik veel wat nog meer, zie ik daar echt geen kwaad in. Als stripmaker gun jij het succes van je collega's, als striplezer gun ik ook het plezier (met wat voor strips dan ook) aan andere striplezers. 

 

Bah humbug.

Het is het equivalent van autotune in de popmuziek. Het is de "Moh Vent toh" van de Vlaamse rap. De "Arabeat" van de new beat. Goeie pop is even waardevol als doorwrochte atonale muziek.  Wat ik aanklaag is die vergeetbare "coattail-riding" die -net als die "Arabeat" mee de new beat kapot maakte- ook de stripindustrie zal schade toebrengen.

 Een Griffo die een rap en slecht getekende Bosch-strip maakt, of een overbodig vervolg van Giacomo C. maakt, dan nog een Orakel van de Maan-deel, waardoor een waardevol vervolg als SOS Geluk 2 ondergesneeuwd is. 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Is die rol eigenlijk niet wat overgenomen door sites waar beginnende tekenaars, amateurs, profs enz...hun schetsboeken bijhouden en commentaar, advies en wat nog allemaal kunnen uitwisselen? Zoals Conceptart.org om er maar eentje te noemen.
Feitelijk kun je het atelier hier op het forum ook wel als zoiets beschouwen.

 

Mja, maar dat is zelfpromotie in sé, niet gestuurd vanuit een uitgeverij.

 

Bekijk het zo: een nieuwe strip kost een uitgeverij een 25.000 euro ALS die uitgever de auteurs een schappelijk loon betaalt. De gemiddelde verkoop van een Franse strip verdient dat nauwelijks terug. Door net veel te veel uit te geven, gooien ze hun eigen ruiten in want daardoor verlaagt de potentiële aandacht, verlaagt de oplage, daardoor moeten de prijzen omhoog, waardoor er nog minder strips verkocht worden... het is een vicieuze cirkel.

Er is te veel kaf op de markt en het verziekt de hele markt. Er moet ingegrepen worden. Hoeveel nieuwe titels waren er vorig jaar in Frankrijk? 4000? Dat komt ten nadele van de auteur en de stripwinkel. Niet zozeer van de uitgeverij en de verdeler.

 

Hetzelfde als met het aantal tekenaars op stripbeurzen: er worden er veel te veel uitgenodigd omdat de organisatoren ze toch niet meer betalen om te komen. Daardoor vermindert het beschikbare geld en interesse van de bezoeker om een nieuwe tekenaar te ontdekken en te steunen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...