Ga naar inhoud

strips in de trein


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Zelf vind ik dat we leven in een kinderachtige samenleving. De manier van opvoeden speelt ook een rol.  Uiteindelijk heeft zoiets zijn weerslag in veel culturele uitingen, alsook bepalingen inzake wat getolereerd wordt en wat niet inzake allerlei gedrag.

Link naar reactie

Aangezien ik voor mijn werk geen trein in hoef en ik het voor mijn plezier de laatste jaren ook niet meer doe zijn mijn leeservaringen op het spoor alweer enigszins gedateerd.

 

Ik kan mij wel een voorval herinneren waar ik commentaar kreeg van een vrouw tegenover mij in de coupé over het boek wat ik aan het lezen was. Het boek betrof 'Black Hole' van Charles Burns. Mevrouw in kwestie was duidelijk niet gecharmeerd van de dame met staart die op de achterflap van het boek staat. Ik kan me haar precieze woorden niet meer voor de geest halen maar ze was geen fan. Dat mevrouw zelf, ik vergeet de titel nooit meer, een artikel aan het lezen was met de kop 'waarom mijn schoonmoeder beter schoonmaakt dan ik' sterkte mij om Burns nog even wat beter zichtbaar vast te houden.

Link naar reactie
Op 29-4-2018 om 21:29, marioboon zei:

 

er is niets mis met een strip voor kinderen, daar is geen enkele negatieve connotatie mee gemoeid.

De persoon die echter vind dat een kinderstrip énkel door kinderen kan genoten worden, heeft een enge gedachtenkronkel.

Maar wie zegt dat Sus en Wis een kinderstrip is? Omdat er kinderen in rondlopen? Omdat er eens een flauwe grap verteld wordt? Omdat Lambik onnozel doet?

Mensen die geen 'kinder'strip kunnen smaken hebben duidelijk een gebrek aan culturele opvoeding. Je moet die strips daarom niet smaken, maar zeggen dat het niet voor volwassenen is is gewoon absurd, zeg maar culturele onvolwassenheid.

 

 

Link naar reactie

En K3 maar niks vinden is ook een duidelijk gebrek aan culturele opvoeding!

 

Komaan man, ik gun iedereen zijn plezier en ontspanning, inclusief volwassenen die van K3 genieten of samsonliedjes meebrullen (ik pleit schuldig), maar ik zou het woord cultuur daar toch maar ver van weghouden.

Link naar reactie
Gast Kontiki
4 minuten geleden, Olav zei:

Maar wie zegt dat Sus en Wis een kinderstrip is?

 

De opdracht van de uitgeverij aan de makers was nochtans wel om een kinderstrip te maken, dat was zelfs een nadrukkelijk verzoek sinds de relook van de reeks.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kontiki zei:

 

De opdracht van de uitgeverij aan de makers was nochtans wel om een kinderstrip te maken, dat was zelfs een nadrukkelijk verzoek sinds de relook van de reeks.

Daar is niets mis mee. Je kan een strip wat beter in de kijker zetten voor een jong publiek, maar daarom is het nog geen strip die niet door volwassenen kan/mag gesmaakt worden.

 

Neem nu Nijntje, duidelijk geen volwassenen strip. Maar is het daarom enkel voor kinderen? Ik kan heerlijk genieten van Nijntje, en ja, vermoedelijk niet om dezelfde redenen al de jonge lezertjes dit doen ;-)

Of ga je vertellen dat bijvoorbeeld Mondriaan niet voor volwassenen is omdat het enkel maar rechte lijnen en primaire kleuren zijn?

Of ga je vertellen dat Mondriaan kunst niet voor kinderen is?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, the pope zei:

En K3 maar niks vinden is ook een duidelijk gebrek aan culturele opvoeding!

 

Komaan man, ik gun iedereen zijn plezier en ontspanning, inclusief volwassenen die van K3 genieten of samsonliedjes meebrullen (ik pleit schuldig), maar ik zou het woord cultuur daar toch maar ver van weghouden.

Echt te gek voor woorden!

Dan ga jij mij nu eens komen vertellen wat cultuur is, en wat niet. 

Link naar reactie
5 minutes ago, Olav said:

Echt te gek voor woorden!

Dan ga jij mij nu eens komen vertellen wat cultuur is, en wat niet. 

Ja op het strand van Rio De Janeiro
Je gaf me plots een zoen
M'n hartje ging van boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Biboebie boebie boem
Biboebie boem
Ik kon niets meer doen

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik ken een gedicht van Van Ostaijen van buiten:

tellby toech tarra
inna nip
inna nip
tarra toech tellby 

 

Volgens een van de interpretaties die ik indertijd op school leerde, ging het om de ene partij die de andere partij verslaat waarop applaus volgt (inna nip), maar dan keren de rollen. Spannend!

Link naar reactie
15 minuten geleden, Koen zei:

Ik zal me die 'Nijntje' toch eens moeten aanschaffen.... 

Nijntje: een sterk character-driven epos over een konijn dat de bakens van de graphic novel heeft verzet. Dit werk spreekt zowel de liefhebber van het klassieke stripverhaal aan met zijn uitgepuurde grafiek die schatplichtig is aan Hergé, als de avontuurlijke culturele omnivoor met zijn aan het dadaïsme refererende absurdistische verhalen die willen aanzetten tot nadenken over de relevantie van de wortel in de digitale maatschappij.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Als je zo nu en dan nog van een Kuifje kunt genieten dan is Nijntje maar een kleine stap en vergt slechts een kleine aanpassingstijd.

En als Nijntje je ook bevalt kun je nog eens een stapje verder gaan en eens een Chris Ware proberen.

 

 

 

TintinMouchoir.jpg

 

160627-miffy-netherlands-shop-amsterdam-

 

jimmy-corrigan-vital-animus-chris-ware.j

Link naar reactie
4 hours ago, Olav said:

Neem nu Nijntje, duidelijk geen volwassenen strip. Maar is het daarom enkel voor kinderen? Ik kan heerlijk genieten van Nijntje, en ja, vermoedelijk niet om dezelfde redenen al de jonge lezertjes dit doen ;-)

Ik weet toch niet goed wat ik hiervan moet denken, met die vettige knipoog op het einde ...

Link naar reactie

ik voel veel angst bij de mensen zij zijn bang om als dom of onderontwikkeld bestempeld te zijn. sommige mensen hebben weinig cultuur. sommige mensen komen nooit verder dan nijntje. in de bijbel staat ook ergens zalig zijn zij die simpelen van geest zijn want zij vliegen geen hemelrijken voorbij. dat is dus toch positief.

sommige mensen hebben geen opvoeding gehad of nooit de kans gekregen om verder dan suske en wiske te kijken. wij moeten hun daar niet op neerkijken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 5/2/2018 at 8:52 AM, the pope said:

En K3 maar niks vinden is ook een duidelijk gebrek aan culturele opvoeding!

 

Komaan man, ik gun iedereen zijn plezier en ontspanning, inclusief volwassenen die van K3 genieten of samsonliedjes meebrullen (ik pleit schuldig), maar ik zou het woord cultuur daar toch maar ver van weghouden.

2!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 5/2/2018 at 9:50 AM, bouncer said:

image.png.72063035c2f340f3f284a9dfe01ae36e.png

Jan Hanlo, Nederlandse dichter en schrijver ( 1912- 1969 )

Minimalisme...het is niet iedereen gegeven, maar Hanlo laat iedereen achter zich.

Essentie in 1 beeld. De essentie van essentie.

Ik krijg er zelfs een beetje een zweverig gevoel van.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 5/2/2018 at 1:03 PM, Mask said:

Als je zo nu en dan nog van een Kuifje kunt genieten dan is Nijntje maar een kleine stap en vergt slechts een kleine aanpassingstijd.

En als Nijntje je ook bevalt kun je nog eens een stapje verder gaan en eens een Chris Ware proberen.

 

 

 

TintinMouchoir.jpg

 

160627-miffy-netherlands-shop-amsterdam-

 

jimmy-corrigan-vital-animus-chris-ware.j

Hemel...Nijntje is zowaar stepping stone...

Link naar reactie

In de discussie op de vorige pagina's, worden striplezers nogal gretig in hokjes gestopt zeg.  Het één sluit toch het ander niet uit?  Wie nog steeds evenveel van een nieuwe Jommeke kan genieten als voorheen, ik kan daar overigens alleen maar jaloers op zijn, kan toch evengoed 'Blanket' of 'Black Hole' in de kast staan hebben?  Zelf kan ik evengoed genieten van een Zweeds stil zwart-wit drama over depressie bij kinderen (om maar iets te zeggen) als van een schaamteloze platte blockbuster, zolang 't maar goed gedaan is.  Mijn filmkast staat vol alternatieve dingen, maar ook tal van animatiefilms van studio's allerhande hebben daar hun plaats.  Met strips is dat niet anders.  En hoop uit de grond van mijn hart dat het nooit zal veranderen.  Het idee alleen al ...

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
18 uren geleden, Koen zei:

 

Ja... ben daar ook wat jaloers van.  Terwijl ik vroeger eindeloos herlees-genot had van mijn Rode Ridders, Asterixen en Blauwbloezen vind ik die strips nu onleesbaar.  Ik ging als kind/prille tiener totaal op in die verhalen, spijtig dat de magie voor mij persoonlijk weg is.   

De verhalen van Asterix zijn als goede wijn, na zoveel jaren proef op de som genomen, en smaakte nog

beter als voorheen.

De meeste nuances werden als ( tienjarige ?) niet waargenomen nu tot volle wasdom gekomen kan

ik stellen dat Goscinny een meer dan een verdienstelijke verhalenverteller was.

Natuurlijk spreekt het ene verhaal ( Asterix en de ziener = geweldig ) meer tot de verbeelding als het

andere ( De grote oversteek = matig, maar lijkt wel als compensatie nog beter getekend ).

Het is nu prachtig weer, ook een middel om optimaal te genieten van het lezen, veel plezier.

Lucky Luke wint wel op punten ten opzichte van Asterix.

Link naar reactie
12 minuten geleden, sanderg zei:

mijn grote favoriet is Obelix & Co. Gek dat niemand t ooit over dat album heeft. De  wijze waarop de zakenwereld op de hak wordt genomen is echt onovertroffen. Vooral de uitleg aan Ceasar waarom Rome menhirs zou moeten kopen is briljant en hilarisch 

 

Voor mij een van de beste stripalbums ooit 

2

Link naar reactie
Op 5-5-2018 om 14:11, Koen zei:

 

Ja... ben daar ook wat jaloers van.  Terwijl ik vroeger eindeloos herlees-genot had van mijn Rode Ridders, Asterixen en Blauwbloezen vind ik die strips nu onleesbaar.  Ik ging als kind/prille tiener totaal op in die verhalen, spijtig dat de magie voor mij persoonlijk weg is.   

 

Ik heb dat ook met de meeste gewone strips. Ik kan niet meer gewoon genieten van een strip, dat is voor mij studiemateriaal geworden. En dat stemt me triest.

Vorige week ben ik nog es naar de stripwinkel geweest en van het lijstje van 6,7 strips heb ik er bij nader inzicht maar 2 van meegenomen die me écht interesseerden.

Link naar reactie
10 hours ago, marioboon said:

Vorige week ben ik nog es naar de stripwinkel geweest en van het lijstje van 6,7 strips heb ik er bij nader inzicht maar 2 van meegenomen die me écht interesseerden.

 

Komt dat niet eerder gewoon omdat de meeste nieuwe strips ook echt niet meer de moeite waard zijn tegenwoordig? Voor mij is het geen studiemateriaal en 80% - 90% van de strips laat ik ook gewoon liggen. Ik vind dat er tegenwoordig heel veel eenheidsworst is. En veel slecht getekend, waarmee ik bedoel: allemaal zo eenvoudig en leeg. Een paar lijntjes en dan wat trendy  inkleuren met de computer.

Degenen die het tegendeel beweren nodig ik uit om eens een half jaar of een jaar geen stripwinkel meer te bezoeken en geen strips meer te kopen en zo wat af te kicken. Ik denk dat je na zo een zuivering heel wat selectiever wordt in het kopen van strips.

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Mask zei:

 

Komt dat niet eerder gewoon omdat de meeste nieuwe strips ook echt niet meer de moeite waard zijn tegenwoordig? Voor mij is het geen studiemateriaal en 80% - 90% van de strips laat ik ook gewoon liggen. Ik vind dat er tegenwoordig heel veel eenheidsworst is. En veel slecht getekend, waarmee ik bedoel: allemaal zo eenvoudig en leeg. Een paar lijntjes en dan wat trendy  inkleuren met de computer.

 

 

Voor mij lijdt 80%-90% van de stripliefhebbers aan een soort misplaatst gevoel van nostalgie. Het overgrote deel van de strips zijn véééééél beter getekend dan vroeger.

 

Is er meer eenheidsworst dan vroeger? Zeker en vast. Er is in het algemeen meer worst dan vroeger, want er worden gewoon veel meer worsten, excuseer, strips, uitgebracht. Wat als resultaat heeft dat er meer eenheidsworst is maar ook meer speciale salami's. Daar kan ik alleen maar positief over zijn.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...