Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

The Alderwood

De kleppers van de toekomst

Recommended Posts

Nu de tweede lichting grote tekenaars ons lustig verlaten, volgt de onvermijdelijke vraag:

Wie zijn de kleppers van morgen? Over wie zeggen we binnen 25 jaar: wat die betekend heeft voor de strip is onmetelijk! 

Ikzelf denk aan:

Enrico marini

tom gauld

Jeff lemire

Scott snyder

Lokaal spreek ik van:

brecht evens

brecht vdb

stedho

Aan wie denken jullie?

Actieve periode vanaf -laat ons zeggen- 2005?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Marini

Jérémy

de Maffres eventueel

Cliff Chiang

Pellé

Vincent

Bourgne

Grella als die zo blijft evolueren

Voor de rest zijn het vooral de scenaristen die het landschap momenteel bepalen. Zidrou, Arleston, Istin,...

Vaak is het ook een cultureel of commercieel succes dat nodig is om de sprong te maken.  Vance was bv. een zeer goede tekenaar, maar niet de enige van zijn generatie. Zonder XIII zou zijn vlag veel lager hangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is dan wel een meer commerciële naam, maar ik geloof oprecht dat lokaal een naam als Charel Cambré ook niet onderschat mag worden. Hij stond mee aan het begin van een kleine verschuiving in het Vlaamsche stripland met Amoras, maakt een Belgische Robbedoes reeks, ... Het zal daar vast niet bij blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Juanjo Guarnido zit voor mij op de lijn van Enrico Marini. Stilaan is hun naam alleen al voldoende om van een nieuwe reeks een succes te maken. Of een Manu Larcenet, maar zijn eigenzinnigheid kan hierin wel stokken in de wielen steken :-) Christophe Blain is ook een serieuze kanshebber voor mij.

Lokaal verwacht ik nog veel van Ben Gijsemans. Ik hoop dat hij met zijn nieuwe album een ander facet van zijn talent kan laten zien ... Stedho verdient zeker ook een breder publiek. Hopelijk komt Obscurcia er binnenkort dan toch eens aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Marinelli zei:

Lokaal verwacht ik nog veel van Ben Gijsemans. Ik hoop dat hij met zijn nieuwe album een ander facet van zijn talent kan laten zien ...

't Probleem met die gasten is dat het zo lang duurt eer ze nieuw materiaal hebben.

Elk jaar een nieuwe strip! Anders lukt het niet. Het grote publiek zit niet te wachten op een goeie graphic novel als daar 3,4 jaar tussen zit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, marioboon zei:

Elk jaar een nieuwe strip! Anders lukt het niet. Het grote publiek zit niet te wachten op een goeie graphic novel als daar 3,4 jaar tussen zit. 

Een groot succes met een graphc novel is al genoeg. Kijk naar Art Spiegelman; iedereen kent Maus en verder niets van hem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, Tweetie zei:

Een groot succes met een graphc novel is al genoeg. Kijk naar Art Spiegelman; iedereen kent Maus en verder niets van hem.

Maus was een vervolgverhaal dat in Raw werd voorgepubliceerd, dus dat kwam niet van de ene dag op de andere tevoorschijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, marioboon zei:

Maus was een vervolgverhaal dat in Raw werd voorgepubliceerd, dus dat kwam niet van de ene dag op de andere tevoorschijn.

Wellicht is dat waar, maar vrijwel niemand leest Raw, dus voor het grote publiek kwam het van de ene dag op de andere tevoorschijn.

Bovendien is het punt vooral dat je niet jarenlang hoeft te publiceren; een heel groot success is voldoende om in de geschiedenis boeken te komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 minuten geleden, Tweetie zei:

Wellicht is dat waar, maar vrijwel niemand leest Raw, dus voor het grote publiek kwam het van de ene dag op de andere tevoorschijn.

Bovendien is het punt vooral dat je niet jarenlang hoeft te publiceren; een heel groot success is voldoende om in de geschiedenis boeken te komen. 

ja, maar zo werkt het niet (meer) tegenwoordig door die overproductie van de stripwereld. Als je 2 jaar niet hebt gepubliceerd, ben je vergeten en moet je hopen dat je volgende worp niet zal teleurstellen of 't is helemaal gedaan. (overdreven gezegd, natuurlijk)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor mij: hou Mathieu Bonhomme in de gaten. Is al jaren goed bezig en heeft vorig jaar met Lucky Luke veel publieksaandacht gekregen. Zijn nieuwste reeks gaat ook veel aandacht trekken 

Zie ook:

- Mathieu Reynes

- Homs.

- Ralph Meyer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, marioboon zei:

ja, maar zo werkt het niet (meer) tegenwoordig door die overproductie van de stripwereld. Als je 2 jaar niet hebt gepubliceerd, ben je vergeten en moet je hopen dat je volgende worp niet zal teleurstellen of 't is helemaal gedaan. (overdreven gezegd, natuurlijk)

Buiten Maus heeft Spiegelman eigenlijk nooit iets gehad dat aandacht trok. In de muziekwereld heet dat een one-hit wonder. Hoe goed Maus ook was, bij de groten hoort Spiegelman niet thuis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Daan zei:

Hugault

Hugault kan heel goed vliegtuigen tekenen (en vrouwen met grote borsten), en dat zal hij nog wel een tijdje doen. Hij maakt iets waar een markt voor is, maar hij zal nooit een 'groot tekenaar' zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
39 minutes ago, Waldorf said:

Hugault kan heel goed vliegtuigen tekenen (en vrouwen met grote borsten), en dat zal hij nog wel een tijdje doen. Hij maakt iets waar een markt voor is, maar hij zal nooit een 'groot tekenaar' zijn.

Zou volgens uw criteria een tekenaar als Miville-Dechênes ook daaronder vallen? Fraaigevormde amazones met enkel een helm op die te paard bakkeleien in de steppe...

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kameraad Mauser zei:

Zou volgens uw criteria een tekenaar als Miville-Dechênes ook daaronder vallen? Fraaigevormde amazones met enkel een helm op die te paard bakkeleien in de steppe...

Nee, die tekent toch beter dan Hugault. Hugault tekent soms erg rare perspectieven en mannen met mismaakte hoofden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen