Ga naar inhoud

WW1/ WW2 militaire vliegtuigen


Recommended Posts

Ik heb een Lego model van de Sopwith Camel:

 

10226?id=QE2QL2&fmt=jpg&fit=constrain,1&

 

Lastig toestel om te vliegen, naar verluidt. Er zat een rotatie-motor in: de krukas zit vast aan het frame van het vliegtuig en de cilinders draaien daar omheen. Het gevolg was dat de Camel erg scherp kon draaien naar de ene zijde (mee met de gyroscopische krachten), maar naar de andere kant was erg zwaar.

Heerlijk, die oude kisten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Tijdens het zoeken vond ik dat de Belgische luchtmacht één van de oudste ter wereld blijkt te zijn, opgericht in 1909. Ze vlogen voor het begin van de oorlog vooral met Franse Breguets, en probeerden met Stampe-Vertongen en Renard eigen vliegtuigen te ontwikkelen, al stak daar de oorlog een stokje voor. Aan het begin van de 18-daagse veldtocht hadden ze 270 toestellen, sommige nog echt papieren vliegers die echter weinig weerwerk konden bieden tegen de Duitse toestellen. Tijdens de oorlog was de Spad het meest gebruikte toestel. Van die Belgische Spads of andere vind ik echter geen deftige foto's, hou het dan maar op de Sopwith.

Link naar reactie
2 hours ago, Waldorf said:

Ik heb een Lego model van de Sopwith Camel:

 

10226?id=QE2QL2&fmt=jpg&fit=constrain,1&

 

Lastig toestel om te vliegen, naar verluidt. Er zat een rotatie-motor in: de krukas zit vast aan het frame van het vliegtuig en de cilinders draaien daar omheen. Het gevolg was dat de Camel erg scherp kon draaien naar de ene zijde (mee met de gyroscopische krachten), maar naar de andere kant was erg zwaar.

Heerlijk, die oude kisten.

Geweldig!! 

Zelf heb ik een model van de Sopwith van Authentic Models. Ben daar ook erg blij mee. Formaat is ook lekker (breedte 75 cm, diepte 50 cm). 

Later zag ik dat ze ook een model van de Spad XIII hebben en vond ik het jammer dat ik die niet had gekocht.. maar ach.. de Sopwith is ook een episch toestel en - denk ik- toch wel mijn favoriet na de Spad.

De Spad is overigens wel het onderwerp van een commission die ik heb laten doen door vliegtuigartiest Keith Burns. Ik heb daar al meerdere malen afbeeldingen van geplaatst bij de strips algemeen topic dus ik zal jullie daar niet meer mee vermoeien :-)

Toen in 2014 de herdenking plaats vond dat WW1 100 jaar geleden uitbrak heeft horlogemaker Bell & Ross overigens een horloge uitgebracht ter ere van één van de beroemdste SPAD piloten ooit, Georges Guynemer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Georges_Guynemer). Ik heb het toen niet kunnen laten om daarvoor te gaan sparen en mezelf daarop te trakteren. Het horloge is qua vormgeving geheel gebaseerd op de horloges die jachtvliegers in WW1 droegen (de eerste polshorloges).


Overigens is mijn commission bij Burns ook geinspireerd door Guynemer. Voor de geinteresseerden- het gehele verhaal staat bij de plaatsing van de commission op 2dgalleries (te vinden via de link bij elk van mijn posts).

Los van dit alles- inderdaad schijnt de Sopwith bijzonder moeilijk hanteerbaar te zijn geweest.

Van Catawiki: 

"In tegenstelling tot de Pup en de Sopwith Driedekker was de Camel niet comfortabel om te vliegen. Het toestel had een sterk gyroscopisch effect door de rotatiemotor en was daardoor erg gevaarlijk als lestoestel. Hij kon door dit effect scherp naar rechts draaien (waarbij de neus naar beneden drukte), maar traag naar links (met de neus naar boven drukkend). Hierdoor moest het richtingsroer altijd naar links worden ingedrukt bij het draaien. Bij het opstijgen crashten veel toestellen vanwege het verschoven zwaartepunt van de Camel door de volle brandstoftank en ook de landing ging vaak mis. Het overtrekken van de Camel resulteerde direct in een heftige spin.

In de handen van behendige piloten bleek de Sopwith Camel echter een van de beste geallieerde vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog. Samen met de SE5a konden de Britten met dit toestel luchtoverwicht bereiken ten koste van de Albatros scouts. Met Camels werden 1294 vijandelijke toestellen neergehaald, meer dan met andere geallieerde jagers."

 

authentic-models-sopwith-camel-small.jpg

sopwith-camel-250.jpg

58ef00_b8f24f97176a411facca38016d2df343_mv2.jpg

br2.jpg

Link naar reactie
9 hours ago, lordofindifference said:

Ha leuk onderwerp... hier kan ik niet aan weerstaan :)

 

WOI ;  de fokker DRI uiteraard, klein maar fijn ;

afbeelding.png

 

WOII : de Havilland Mosquito, wat een prachtige machines ;)

afbeelding.png

 

Ik bedoel deze dus hé :);)

 

afbeelding.png

beide absoluut prachtige vliegtuigen! 

 

speelde die Mosquito ook niet een rol in Cokes in voorraad (kuifje)?

maakte als kind grote indruk op me

Link naar reactie
1 hour ago, Waldorf said:

Yep!

 

I-Moyenne-9369-khemed-air-force-the-red-

Ha! Ja, dat is m inderdaad :-)

 

Tijdens wat speurwerk op het internet naar WW1 vliegtuigen stuitte ik op bijgaand vliegtuig- een Duitse Taube. Bijzonder merkwaardig toestel. Het belichaamt wel ontzettend mooi de pioniersgeest van die tijd. Het vliegtuig is echt gemodelleerd naar een vogel (Taube = duif)

Geweldige afbeelding ook van een fabriek waar WW1 vliegtuigen werden geproduceerd (iemand enig idee wat  voor vliegtuigen dit zijn? Het lijken wel Sopwith Camels te zijn, maar ik ben niet zeker).

 

Het was echt massaproductie. Wereldwijd bestaan er echter nog maar 7 Sowith Camels heb ik ergens gelezen...
 

3367608840_6ec2c1d6c1_z.jpg

images.jpg

636bafb08150af88e095ba06aae5dc0c--aerial-photography-world-war.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:


Geweldige afbeelding ook van een fabriek waar WW1 vliegtuigen werden geproduceerd (iemand enig idee wat  voor vliegtuigen dit zijn? Het lijken wel Sopwith Camels te zijn, maar ik ben niet zeker).

 

Als je de afbeelding zoekt via Google kom je uit bij de Sopwith Aviation Company. Het zijn Camels.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
4 minuten geleden, sanderg zei:

Wat een merkwaardig model... Wat voor nut zou die verhoogde bovenvleugel kunnen hebben?

Om voldoende lift te creëren. Een constructie met twee vleugels kon lichter en sterker gemaakt worden dan een ééndekker. Ze beschikten nog niet over de lichte materialen die nu gebruikt worden. Dat waren toestellen die nog grotendeels uit doek, touw, hout en een beetje metaal bestonden. Bovendien waren de motoren nog niet bijzonder krachtig.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
7 minutes ago, Waldorf said:

Om voldoende lift te creëren. Een constructie met twee vleugels kon lichter en sterker gemaakt worden dan een ééndekker. Ze beschikten nog niet over de lichte materialen die nu gebruikt worden. Dat waren toestellen die nog grotendeels uit doek, touw, hout en een beetje metaal bestonden. Bovendien waren de motoren nog niet bijzonder krachtig.

Aha! Helder verhaal- bedankt Waldorf!

 

Ongelofelijk eigenlijk dat men destijds met vliegtuigen van hout en doek de lucht in ging.
Ik heb ook wel eens gehoord dat in WW1 piloten geen parachute hadden. Klopt dat inderdaad?

Link naar reactie
11 uren geleden, sanderg zei:

beide absoluut prachtige vliegtuigen! 

 

speelde die Mosquito ook niet een rol in Cokes in voorraad (kuifje)?

maakte als kind grote indruk op me

Hé, da's nu net via die strip dat ik de Mosquito leerde kennen... ook op mij een grote indruk gemaakt. 

Met de piloot Szut! :)

 

Wat die handley page betreft,  inderdaat ook een prachttoestel... en de P38 Lightning ook al zo'n knap ding...  Ach wat, I'm a sucker voor al die ouwe kisten... :)

 

Link naar reactie

Al die oude kisten vinden we ook behoorlijk waarheidsgetrouw getekend terug in de stripreeksen van Romain Hugault en Yann.  Onder: een P -51D "Mustang" met hitte van uitlaat zichtbaar:

nzkl6u.png

 

Ook de piloten-outfits zijn bij hen historisch correct: Lt. Angela McCloud in een USAAF B-10 flight-jacket uit 1943:

ac3l2b.jpg

Verder maken Yann en Hugault er een gewoonte van ook de minder bekende toestellen uit WO-II in hun stripalbums te verwerken. Onder: de Grumman G-21 "Goose":

wwbzg7.jpg

2954vpl.jpg

© R. Hugault

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
4 hours ago, Hardcover said:

Al die oude kisten vinden we ook behoorlijk waarheidsgetrouw getekend terug in de stripreeksen van Romain Hugault en Yann.  Onder: een P -51D "Mustang" met hitte van uitlaat zichtbaar:

nzkl6u.png

 

Ook de piloten-outfits zijn bij hen historisch correct: Lt. Angela McCloud in een USAAF B-10 flight-jacket uit 1943:

ac3l2b.jpg

Verder maken Yann en Hugault er een gewoonte van ook de minder bekende toestellen uit WO-II in hun stripalbums te verwerken. Onder: de Grumman G-21 "Goose":

wwbzg7.jpg

2954vpl.jpg

© R. Hugault

Hugault gaat er inderdaad prat op veel research te doen voor wat betrefrt de correctheid van de vliegtuigen... Hij doet dat overigens uiteindelijk voornamelijk met de computer... Dessalniettemin, knap werk!

Link naar reactie

@sanberg. Ja, dan kan Hugault middels kopiëren en plakken items uit zijn tekeningen eindeloos hergebruiken (soms met kleine aanpassingen) voor affiches, kalenders, alcoholflessen-etiketten, advertenties, promo's, etc; wat hij dan ook veelvuldig doet.

(Met de productie van alleen 1 stripalbum per jaar zal hij ook niet zijn gezin kunnen onderhouden...)

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
20 hours ago, Hardcover said:

@sanberg. Ja, dan kan Hugault middels kopiëren en plakken items uit zijn tekeningen eindeloos hergebruiken (soms met kleine aanpassingen) voor affiches, kalenders, alcoholflessen-etiketten, advertenties, promo's, etc; wat hij dan ook veelvuldig doet.

(Met de productie van alleen 1 stripalbum per jaar zal hij ook niet zijn gezin kunnen onderhouden...)

ah! ja, dat is dan erg handig inderdaad.. niet bij stilgestaan overigens maar - inderdaad- zijn productie is niet hoog. ik heb me er al s over verbaasd dat er weinig gesigneerde zeefdrukken  uit zijn oeuvre lijken te bestaan. dat zou volgens mij best verkopen! 

 

bijgaande cover van de laatste angel wings bijvoorbeeld zou op groot formaat fantastisch hangen aan menig (bijvoorbeeld de mijne 😉 muur!

 

Overigens is de facebooksite van mijn grote held Keith Burns ook zeer de moeite waard: https://m.facebook.com/keithburnsart/

 

anders dan Hugault doet hij niets met de computer. hij heeft slechts een handjevol strips gemaakt (waarvan Johnny Red echt een aanrader is! helaas enkel in t Engels beschikbaar).

Zijn werk bestaat bij mijn weten momenteel hoofdzakelijk uit aan aviation thematiek gerelateerde schilderijen. lijkt me ook niet makkelijk om mee rond te komen, maar dat is gewoon wat hij t liefste doet  (en waar hij erg goed in is). zijn schilderijen worden gebruikt voor boekencovers e.d.

9200000082760357.jpg

Link naar reactie

@sandberg. Die cover is door Silvester ook als poster uitgegeven.  Wordt gratis meegeleverd bij het 4e Angel Wings album (is op rol, niet gevouwen dus). Je mag 'm van mij overnemen. Ik heb namelijk ditmaal geen interesse, omdat deze poster (en ook cover) gecensureerd is. Juist omdat Hugault de tekeningen via Photoshop maakt, kan hij ook makkelijk toevoegen, aanpassen en weglaten: 

2iazkn6.jpg

 

Aanvankelijk had Romain pin-up Aloha Rita op de  neus van de voorste Vought F4U Corsair getekend, maar die is uiteindelijk op de cover-art en poster weggelaten. Jammer, maar sluit blijkbaar aan bij het huidige kuise beleid van Hugaults werkgever Editions Paquet (Hugaults sexy reeks Pin-up Wings is 3 jaar geleden na 4 delen ook gestopt).

Detail album-cover van voor de censuur:

 

2a4tqn7.jpg

1zl4x9v.jpg

Je moet er echter een loep boven houden om te constateren dat Aloha Rita een doorschijnend badpak aan heeft...

Maar Romain geeft niet op: Aloha Rita duikt (met kleine aanpassing) weer op bij de patches voor flight-jackets:

 

348r3fr.jpg

(Bron: https://www.etsy.com/fr/shop/RomainHugaultHangar?ref=l2-shopheader-name )

 

Ook de Franstalige Angel Wings deel 4 is gecensureerd; ongecensureerd is echter de Silvester uitgave en de grand-format versie van de Franstalige uitgave.

 

Enkele tekeningen uit Hugaults albums en luchtvaartshow-affiches worden ook uitgeven als posters, metal-plates  en (remake) flight-jacket patches, en generen voor hem en zijn uitgever daarmee extra inkomsten:

 

opnuat.jpg

 

PS

De Grumman G-21 "Goose" is ondertussen ook afgedrukt op een strandlaken:  https://tinyurl.com/y7cgdrjl

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

On-topic: een WO-II P-51D Mustang volgens Romain Hugault (uit Pin-up Wings #4, pag. 14 en 15):

 

2gsmmtv.png

© R. Hugault, 2015

 

PS

Dito: hergebruik P-51D  (met weglating van piloot, fastfood en tekst fuselage) voor bier advert.:

 

2rm5tlf.jpg

© R. Hugault, 2018

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
3 hours ago, Hardcover said:

@sandberg. Die cover is door Silvester ook als poster uitgegeven.  Wordt gratis meegeleverd bij het 4e Angel Wings album (is op rol, niet gevouwen dus). Je mag 'm van mij overnemen.

 

 

 

 

 

 

 

Bedankt voor het aanbod! Sympathiek van je! Maar ik vermoed dat het om een kleine, niet gesigneerde poster gaat.
 

De betreffende prent op een groot formaat, gesigneerd- dat zou echt tof zijn 😄 Overigens heeft Hugault veel mooie losstaande prenten die zich uitstekend zouden lenen om te worden gebruikt voor op groot formaat uit te geven genummerde/ gesigneerde zeefdrukken.

 

Interessante info trouwens wat betreft de censuur! Wat een onzin zeg.... Ik wist trouwens niet dat pin up wings was gestopt

Link naar reactie
26 minutes ago, Nesse said:

Ook wel een mooi trio dit!

 

Me-262, P-51 Mustang & Spitfire in formatie

 

Er is ook nog een mooi filmpje op YT in meerdere delen waarbij ze je meenemen in de cockpit van de Me-262 en de hele opstartprocedure laten zien tot en met de landing. Erg tof!

Prachtig filmpje inderdaad!

Bijgaande link geeft ook een aardige docu (ingekleurd!) over de oorlog in de lucht in WO1
 

 

 

Ik zag trouwens dat Peter Jackson (van LOTR) bezig is met een WO1 docu- de beelden worden zo opgepoetst dat het moet lijken of ze gister zijn geschoten! Ik ben ontzettend benieuwd.

Voorbeeld via: 

 

 

Link naar reactie

@sandberg. In 2016 verscheen van Pin-up Wings by Paquet een boxset met de 1e 4 albums en het jaar daar op 2 stickervellen met enkele pin-up dames uit de 1e 4 Pin-up Wings albums plus enkele WO-II toestellen uit Angel Wings 1 t/m 4. Maar geen nieuwe albums. Echter, Romain Hugault heeft onlangs 2 previews van Pin-up Wings #5 vrijgegeven (vermoedelijk doorstart rond mei 2019), maar die zien er wat gekuister uit: 

ng8rie.jpg

 

Die op zich zelf staande (gesigneerde) prenten zie ik niet zo zitten: geef de voorkeur aan een goed getekende pilotenstrip met goed scenario. Hoewel ik dit coverontwerp door Hugault voor een Frans luchtvaartmagazine als poster wel zie zitten:

2mmudg.jpg

 

Die brandstoftanks onder de P-51B is trouwens geen fantasie:

v6hx1h.jpg

 

Hugault en Yann mogen graag minder bekende toestellen en toepassingen middels hun tekeningen en verhalen in de aandacht brengen.

 

1984: cover-ontwerp voor Buck Danny Integraal #2 (1e generatie): P-51A:

2em0u9s.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Striptekenaars als Victor Hubinon, Jean-Michel Arroyo en Romain Hugault hadden en hebben opvallende voorkeur voor de F9F Panther:

 

29dbbzl.png

 

2aik311.jpg

 

24g633r.jpg

 

Een aardige animatie van de F9F Panther (inmiddels meer dan 105.000 views):

 

 

De toestellen stijgen niet op van een vliegdekschip, maar worden gekatapulteerd, maar werkt hier prima.

 

***********************************************************************

 

1983: cover-art door Francis Bergèse voor Buck Danny Integraal #1 (1e generatie):

 

egpa11.jpg

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...