Ga naar inhoud

Het verhaal achter de dedicace


Recommended Posts

Mogelijk een leuke topic, om één of meerdere dedicaces te tonen, en het verhaal er achter te vertellen.

Het moet niet de mooiste, grootste,meest uitgebreide zijn (wat wel mag natuurlijk), maar het gaat dus vooral om het verhaal er achter. Misschien had je een leuk gesprek met de tekenaar, misschien werd je die dag wel vader (of moeder), enz...

 

ALLE verhalen/anekdotes zijn welkom!!

 

Ik zal het goede voorbeeld geven 😉

 

Mijn dedicace die ik post, is ook mijn ALLEREERSTE die ik "scoorde".

Het was 1992, ik was toen 13 jaar oud en de Gameboy was toen volop zijn opmars aan het maken.

In Fnac Antwerpen, stond een héél lange rij van tieners om eens "even" op die Gameboy het spel Tetris te kunnen spelen.

Ik dus ook, maar die rij ging zoooo traag vooruit :(.

En één meter naast de display met de Gameboy stond een tafeltje, en daar zat een man achter (met zijn duimen te draaien). Ik was de rij beu, en ging naar dat tafeltje, waar ook wat strips lagen. Ik had wel al wat strips gelezen in mijn kindertijd (3 Piet Pienters en Bert Bibbers en 2 Jommekes, die bij mijn tante lagen), en was toch best nieuwsgierig naar deze speciale strips die er lagen. Ik nam de bovenste strip, en begon er in te bladeren. Toen zei die man achter dat tafeltje "Moet ik er iets in tekenen?", ik reageerde met, ja, doe maar.

 

Jaaaaaren 😉 verstreken, en sinds 1996 kreeg de stripmicrobe mij volledig te pakken. Zelfs strips kopen, tentoonstellingen bezoeken,Stripfestivals bezoeken,enz....

En toen vond ik ook die "kapot" gelezen strip terug, het was het album Koers naar het goud van Cori, de scheepsjongen van Bob De Moor. 

34704858_10215266011136627_7929345334562521088_n.jpg

Gameboy.jpg

Link naar reactie

Toen ik destijds "the hobbit" las voor mijn boekenlijst op de middelbare school werd ik niet enkel groot Tolkien, maar ook groot Alan Lee fanaat.

 

Werk van Lee wordt volgens mij nooit te koop aangeboden en als dat al zo was zou t erg duur zijn denk ik.. 

 

de vriendin van n maat van me was lid van n Tolkien genootschap. Toen ik hoorde dat Lee was uitgenodigd heb ik haar meteen gevraagd of hij ook tekeningen zou maken voor genodigden. In principe zou hij enkel met iedereen lunchen en zouden er geen tekeningen worden gemaakt.

 

ze heeft t m toch gevraagd met bijgaande dedicace als resultaat:-)

 

Ik ben er nog altijd ontzettend blij mee

dessin-original-alan-lee-2m4x.jpg

Link naar reactie

In 2004 had ik mezelf uitgenodigd om te signeren op de stripbeurs van Sluis. In 2005 werd ik terug gevraagd op het stripfestival. Ik signeerde daar mijn zelf gepubliceerde boekjes. De organisatie was streng. Eigenlijk mocht je je signeertafel niet verlaten maar toch wilde ik graag een tekening van Jean-Pol (1 van mijn striphelden). Omdat de tekenaars verspreid waren over het hele centrum van de stad, moest ik een stukje lopen om tot Jean-Pol te geraken. Ik kocht twee Sammy-albums om te laten signeren en gaf hem ook mijn stripgids-special over Jean-Pol om te laten signeren. Ik legde uit dat ik ook als tekenaar signeerde en we spraken af dat hij de boeken zou signeren als hij tijd had of desnoods tijdens zijn lunchpauze en ik zou ze dan 's avonds terug krijgen. Ik liep snel terug naar mijn tafel en liep iemand van de organisatie tegen het lijf die mij streng aanmaande dat ik  moest signeren (er was een handtekeningboekje dat de bezoekers vol moesten krijgen en daarvoor kregen ze dan een stripboek voor in de plaats). 's Avonds was er een bijeenkomst van de tekenaars en de organisatie voor een toespraak en een prijsuitreiking en daar zag ik Jean-Pol die inderdaad mijn boeken mee had en had voorzien van een handtekening en toffe tekening (zie hieronder).

Dat was mijn verhaaltje achter deze dédicaces (die ik nog niet eerder op de dédi-topic heb laten zien).

Later heb ik er nog een cartoontje van gemaakt. :) 

 

 

jean-pol 1.jpg

jean-pol 2.jpg

jean-pol 3.jpg

Link naar reactie

In '94 signeerde Bert van der Meij in Den Bosch. Toendertijd bekend van o.a. Musashi, de Mussen en de Pinquins.

Het was niet zo druk bij de stand zo ik kreeg als eerste de zeg maar " standaard" dedicase bij de Mussen.

Met de Pinquins had Bert persoonlijk veel en veel meer. Het werd een van de meest persoonlijke dedicase's die ik ooit heb gehad. Een tekening met een woordspeling op mijn voornaam.

 

riksja 2.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Mensen die me een beetje kennen, weten dat ik graag de tekenaar zijn ding laat doen. Soms levert dit prachtige dingen op. Soms absolute bagger. 

 

Brecht Evens is iemand die ik al ken van toen hij nog in de middelbare school zat. Hij was toen ook een aardig stripquizzer. Bij het nakaarten na de stripquiz in een Aalsters dorpje (Vlekkem?) signeerde hij toen zijn debuutstrip Een Boodschap uit de ruimte. Ik vroeg iets 'merkwaardigs'. Hij begon toen allerlei waardige auto-merken te schetsen.  

 

Even aangeschoten als hij, kon ik er nog mee lachen. Brecht heeft het later nog goedgemaakt 🙂 

 

10985280_10203850199080211_3579349504435

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Dit is ook nog een leuk verhaaltje. In Middelkerke zat Dirk Stallaert te signeren en ik vroeg een knipoogje van een Nero-figuur zoals Suske en Wiske. Ach ja, inspiratie van het moment. Dirk die alles kan tekenen, keek me zeker 30 seconden verdwaasd aan en vroeg me waarom ik dat vroeg. Ik zei dat ik het gewoon leuk vond en blabla. 

Heel het gesprek door vroeg hij over de SSZ.be etc. . Een paar weken later hoorde ik in de wandelgangen dat Nero zou stoppen. En zo vielen de puzzelstukjes in elkaar. Onderstaand tekeningetje werd nog gebruikt om het artikel over het einde van Nero aan te kondigen. 

 

10516714_10203871120603236_8497823746718

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ha, ik heb ook zo’n vreemde Evens. Bij mij (in Boodschap uit de ruimte) sneed hij met ‘n mesje een stuk uit het papier, zodat de alien kwam piepen. Later zei hij « Oh, jij bent Alderwood, excuses. Had ik dat geweten, had ik je iets deftigs gegeven » :lol:

Ik geloof er geen bal van. De cover van mijn Vincent heeft hij met typ-ex bewerkt en dan nieuwe kopjes op getekend

 

10177434_10203871156764140_3751943752590

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik had een wedstrijd gewonnen van het toenmalige VT4 naar aanleiding van de tienjarige verjaardag van The Simpsons. Ik mocht vijf dagen exclusief naar Los Angeles om het Simpsons Global Fanfest bij te wonen. De vertegenwoordiger van 20th Century Fox Nederland heeft me op één van de dagen voorbij de security gekregen en ik ben zo verlegen als wat een handtekening gaan vragen aan Matt Groening. De extreem aimabele man zette er nog een Bart Simpson bij en ik zo fier als een gieter!

groening-bart-simpsoncompleteguide.jpg

Link naar reactie
42 minutes ago, Werner said:

Ik had een wedstrijd gewonnen van het toenmalige VT4 naar aanleiding van de tienjarige verjaardag van The Simpsons. Ik mocht vijf dagen exclusief naar Los Angeles om het Simpsons Global Fanfest bij te wonen. De vertegenwoordiger van 20th Century Fox Nederland heeft me op één van de dagen voorbij de security gekregen en ik ben zo verlegen als wat een handtekening gaan vragen aan Matt Groening. De extreem aimabele man zette er nog een Bart Simpson bij en ik zo fier als een gieter!

groening-bart-simpsoncompleteguide.jpg

wat tof zeg!!

Link naar reactie

Ik ben een keer samen met Matt Groening op tv geweest.

Ik had een originele tekenfilmcel gekocht op de beurs in San Diego.

Ik zag Groening staan met een filmploeg. Stapte er gewoon op af.

Iedereen dacht dat ik erbij hoorde dankzij die cel.

Groening maakte er een tekening op en dat is op tv geweest.

Toen de bewaking doorhad dat ik er niet bij hoorde kreeg ik een enorme uitbrander...

Ik heb in New York ook een keer Brendan Fraser zijn plaats ingenomen op een

persvoorstelling van een van zijn films. (Journey to the center of the earth)

Natuurlijk was ik daar ook binnengeglipt, maar Fraser vond het zodanig grappig dat ik

mocht blijven... Hij heeft tijdens de film (trok op niks) heel de tijd met mij zitten praten over Belgie.

Dat waren nog eens tijden! 🙂

Link naar reactie
28 minuten geleden, Werner zei:

Niet geprobeerd om Groening warm te maken voor een Urbanus-tekenfilm, Willy?

Nee, want ik was toen al bezig met een tekenfilm. Ik had zelfs een cassette bij met 'Het Lustige Kapoentje' van Urbanus. Ik heb ze aan Groening gegeven maar ik heb er verder niets meer van gehoord.

Link naar reactie
2 minutes ago, Paul_NL said:

Via een Facebook groep van mijn studie (Filmwetenschappen) raakten wij enkele jaren geleden in gesprek over films die een grote impact op ons hebben gehad. Mijn voorbeeld, The Exorcist, leidde tot een leuke discussie online. De groep bestond aanvankelijk uit enkel studiegenoten maar was door de jaren heen flink gegroeid. Enkele weken later kreeg ik een berichtje van een Amerikaanse kennis (Dominic) die de discussie had gezien, met de vraag of ik mijn verhaal wellicht in essay vorm kon aanleveren. Hij wilde dit graag gebruiken als leidraad voor een les/discussie in Los Angeles.

Vereerd door het verzoek ben ik aan de slag gegaan en enkele weken later werd ik gebeld door een mij onbekende stem. De man introduceerde zich als Dominic en vertelde mij dat hij niet helemaal eerlijk was geweest en het verzoek aan mij had gedaan zodat hij het aan zijn baas kon laten zien. Toen hij even later vertelde dat het de regisseur van de film, William Friedkin, betrof moet ik eerlijk zeggen dat ik hem niet geloofde. Dominic bleek al jarenlang te werken als zijn personal assistant, maar vond het verstandig dit niet te benoemen in online groepen.
Een nog langer verhaal iets korter: mij werd verzocht om mijn Skype door te geven en enkele dagen later zit ik in gesprek met de man himself.

Als bedankje voor mijn tekst en inzichten zou hij mij nog iets leuks toesturen.

Wederom een paar weken later ontving ik een grote koker.
Dat leuks bleek 1 van de (als hij het zich goed herinnerde) 50 posters te zijn die destijds voor cast en crew werden gedrukt en cadeau gedaan. Een tiental daarvan had hij zelf gehouden en stonden te verstoffen. Daarnaast een brief EN refererend aan ons gesprek, een persoonlijk bericht om het maken van een dergelijke film toch vooral niet zelf te proberen (ons gesprek ging over de problematische productie van de film) en zijn handtekening op de poster.

Dit alles is inmiddels 6 jaar geleden gebeurd, en tot de dag van vandaag kan ik er nog steeds niet over uit hoe klein de wereld eigenlijk is.

20180616_205850.thumb.jpg.7e640c9a7a8ee951316a2a89cea235ea.jpg

 

supergaaf zeg!! erg goede film ook. moet zeker voor die tijd erg schokkend zijn geweest

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...