Ga naar inhoud

B of C series


Recommended Posts

Soms uit vooral nieuwsgierigheid of omdat de kans zich voordoet voor een paar grijpstuivers een complete

serie te bemachtigen koop ik een wat we kunnen omschrijven als een B of C serie.

De volgende twee series afgelopen week gekocht, en eigenlijk zeer mee vermaakt:

1) Een avontuur van Condor- Rousseau/Autheman

De tekeningen van vooral de eerste twee delen zijn "mooi van lelijkheid", alsof Theo van den Boogaard een slechte dag heeft, vanaf deel drie iets beter en weer iets later word de klare lijn vervangen door een mindere Frank Le Gall.

Toch zijn de verhalen zeer amusant en vooral de karakter schetsen van Condor en bijfiguren zoals Marius Casanova

worden scherp neergezet, "het rijk van de pacific" en "Het testament van Marius Casanova " zijn favoriet.

 

2) De zoon van arend- Faure/Vaxelaire

In een zondag uitgelezen, een spannend geschiedkundig feuilleton met de eigenaardigheid een bepaalde scene

rustig tijd voor te nemen en vele bladzijden aan te besteden ( nog voor Magasin general ).

De protagonist wordt op een zeker moment overschaduwd door Nicolaas "patroontasje ", soms heeft ook Faure

een beetje haast gelegd in zijn tekeningen, maar dit werkt wonderwel.

 

Zijn er nog Repers met een specifieke voorkeur voor zogenaamde B of C series die de moeite waard zijn ?

Link naar reactie

Dick Herrison.- detectivereeks met wat horrorachtige elementen.

Cliff Burton.- detectivereeks uit het Victoriaanse tijdperk.

Tristan (Plisson) - fantasyreeks

Empire USA - actiereeks, speelt zich af in de nabije toekomst.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Lecram zei:

Empire USA is een grote reeks met prima scenarist en zeer goede vrij bekende tekenaars.......😅

 

 

 

 

De rating A, B, C is dan ook een gevoelskwestie en geen wetmatigheid:)

Bovendien kunnen ook goede tekenaars en scenaristen kwalitatief mindere strips maken...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 hour ago, Lecram said:

Dat klopt, dus dit topic is eigenlijk compleet zinloos.....iedereen kan van alles wel A B of C vinden.....empire usa is wat mij betreft een A serie

Inderdaad.

Ik heb een paar deeltjes van Empire USA er van gekocht en onmiddellijk weer verkocht omdat ik het niets vond. Perso een van de mindere concept reeksen.

Link naar reactie
42 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Inderdaad.

Ik heb een paar deeltjes van Empire USA er van gekocht en onmiddellijk weer verkocht omdat ik het niets vond. Perso een van de mindere concept reeksen.

Ik ben er in blijven hangen omwille van Reculé. Ik heb wel nooit begrepen waaom er aan het einde van deel 1 een Judas-plotlijn  (de echte) was die daarna volkomen vergeten werd. Een slechte dag van Desberg den ik.

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Lecram zei:

Dat klopt, dus dit topic is eigenlijk compleet zinloos.....iedereen kan van alles wel A B of C vinden.....empire usa is wat mij betreft een A serie

Dit topic gaat volgens mij niet om de discussie óf iets een A, B of C-serie is. Eerder om tips over onverwachte meevallers... En dat vind ik dan wel weer een onderwerp van de A-categorie ;)
 

16 uren geleden, bouncer zei:

Toch weer vandaag besteld lugubere verhalen en Takuan, typische ? catagorie.

 

Takuan lang geleden gelezen, in mijn herinnering viel dat reuze mee. Vooral de delen van TaDuc / Le Tendre  waren echt wel prima dacht ik. Al begint het eerste deel van die andere tekenaar ook wel sfeervol, met zo'n godsdienstfanaticus.

Link naar reactie

Mijn persoonlijke recente meevallers (naar believen in te delen in A / B / C- categorie):
 

Jonathan (Cosey) - Had ik in mijn jongere stripjaren nooit zo'n trek in, leek me zweverig hippie-geneuzel met een sullig hoofdpersonage. Ondertussen wel geprobeerd, en hoewel mijn verwachtingen wel enigszins klopten heb ik me er toch goed mee vermaakt. Cosey heeft duidelijk een zwak voor de door hem bezochte gebieden (in de vroege albums is dat regio Nepal) en dat uit zich in prachtige platen van de ruige natuurlandschappen. Verhalen van wisselend niveau, maar na de eerste paar albums komt het best een beetje op stoom. De latere delen (niet voorgepubliceerd in Kuifje Weekblad) heb ik nog niet geprobeerd.

 

Sam (Bosschaert & Legendre) - Leek me altijd een kinderachtig stripje. Recent de eerste acht delen tweedehands aangekocht en dat waren best vermakelijke avonturen met mooie tekeningen. Aansluitend de twee reclame-albums gekocht, die waren ook lang niet gek (och nog twee keer dertig pagina's volwaardige strip...). De recentere delen 9 t/m 11 vielen tegen, heb ik weggedaan.

Zwarte Olijven (Sfar & Guibert) - Nooit geprobeerd, omdat ik vreesde voor een ietwat stichtelijk verhaal over de Joodse historie. Viel me in alle opzichten mee! Historische setting, speelt zich af in het Israel onder de Romeinse bezetters. Joodse cultuur wordt mooi in beeld gebracht, zonder dat het zeurderig wordt. Helaas eindigt album 3 met een cliffhanger waar nooit meer een vervolg op zal komen, maar als je ze voor een zacht prijsje kan krijgen is het een poging waard.
 

Link naar reactie

Bagger is het zeker niet, maar enige gelijkenis met de (betere) serie Konvooi kan niet ontkend worden. Goed getekend door Stéphane Louis, en de personages komen ook wel goed uit de verf, enkel hadden de verhalen wel iets beter gemogen.

 

Durango is nou echt een B-serie die mij al jaren zeer goed kan smaken.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Theoak zei:

Bagger is het zeker niet, maar enige gelijkenis met de (betere) serie Konvooi kan niet ontkend worden. Goed getekend door Stéphane Louis, en de personages komen ook wel goed uit de verf, enkel hadden de verhalen wel iets beter gemogen.

 

Durango is nou echt een B-serie die mij al jaren zeer goed kan smaken.

Durango een B serie. 🤔

Link naar reactie
22 minuten geleden, Ambreville zei:

Zeker. Origineel ook opgezet als ode aan de Spaghetti-western met cameos van tal van akteurs. Daardat het zo B- en pretentieloos blijft is het ook zo enorm genietbaar wat het wat naar A duwt. Zonder pretentie dan.

Durango natuurlijk een A serie, verkooptopper en niet voor niks, het is maar wat de pretenties voor een stripboek zijn.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Tweetie zei:

Persoonlijke mee- of tegenvaller zegt zo weinig. Datt is gewoon een kwestie van hoe laag of hoog je verwachtingen waren voordat je met lezen begon.

Dank voor de duiding. Je hoort mij niets anders beweren...

Neem mijn leeservaringen gerust met een korreltje zout en doe er je voordeel mee. Of niet, ook goed!

Link naar reactie

Is Taï-Dor ooi een topper geweest? Meevaller gehad en de 2 delen over de zwarte weduwe voor een spotprijsje op de kop kunnen tikken in de luxe-uitgave van Oranje met gesigneerde ex-libris en die vielen echt erg goed mee (scenarist Le Tendre die we allemaal wel kennen van de Tijdvogel natuurlijk).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
21 minuten geleden, SPeeDy zei:

Is Taï-Dor ooit een topper geweest? Meevaller gehad en de 2 delen over de zwarte weduwe voor een spotprijsje op de kop kunnen tikken in de luxe-uitgave van Oranje met gesigneerde ex-libris en die vielen echt erg goed mee (scenarist Le Tendre die we allemaal wel kennen van de Tijdvogel natuurlijk).

Wat doet het ertoe of anderen het al dan niet een topserie vinden? Je hebt het zelf al gekocht en gelezen, dus je kunt dan toch al een eigen oordeel vellen? 

Link naar reactie
2 uren geleden, SPeeDy zei:

Is Taï-Dor ooi een topper geweest? Meevaller gehad en de 2 delen over de zwarte weduwe voor een spotprijsje op de kop kunnen tikken in de luxe-uitgave van Oranje met gesigneerde ex-libris en die vielen echt erg goed mee (scenarist Le Tendre die we allemaal wel kennen van de Tijdvogel natuurlijk).

 

Vroeger graag gelezen.

Link naar reactie
54 minuten geleden, De gekke striplezer zei:

Als je dacht dat het een topper was, en het blijkt dat niet te zijn, dan zijn er dus misschien betere.

Als je het zelf een leuke strip vindt, maakt het toch niets uit of anderen het geen topserie vinden. Kennelijk hebben die dan dus een andere smaak. 

Link naar reactie

Altijd gevaarlijk om te beweren dat een bepaalde serie inferieur is aan een willekeurige andere.... ik doe in mijn ogen een veilige gok... Bessy van Vandersteen ! Een typisch B - product... zeer succesvol in t begin maar de kwaliteit was al snel tanende. Door het Duitse succes heeft de serie toch enkele decennia gelopen . Hoewel t niet bepaald uitblinkt in scenario en tekenstijl, vind ik t altijd lekkere niemendalletjes die tien minuutjes lekker weglezen. Mede door de bijdrage van Jeff Broeckx best genietbaar, als je  de lat maar niet te hoog legt...  dus wat mij betreft een veilig en prima voorbeeld van een B serie! ( iets dat Vandersteen ook wel wist als ik de naslagwerken er op na sla...) 

303BA63F-3725-4AF9-8016-7A0F59FA44C2.jpeg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...