Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
The Alderwood

Sabrina

Recommended Posts

Ik had Sabrina van Drnaso al wekenlang liggen. Zodra het in voorbestelling kon, stond hij op mijn lijst en ik was er dus als de kippen bij. De ontzettend positieve reviews van grootheden als Smith, Ware en anderen deden mij natuurlijk overstag gaan. Ook al had het ding een spuuglelijke cover en sprak de titel me niet aan en heeft de auteur een onuitspreekbare naam. Het zou een fantastisch boek zijn!

Bij aankomst doorbladerde ik het euvel en de strip bleek niet alleen een lelijke cover te hebben, maar ook de tekeningen binnenin getuigden van een ongeïnspireerde vlakheid, fletse kleuren en een sfeer die doet denken aan de slechte jaren ‘80. 

Uiteindelijk zette ik me aan de 204 pagina’s en las ze in één ruk uit. 

We volgen een IT’er in het leger (hij bewaakt de digitale grenzen) die een oude kameraad in huis neemt. Die kameraad sprak Calvin al jaren niet meer, maar vanwege een verontrustend telefoontje van diens moeder, besloot Calvin om zijn goede hart te laten zien. Bovendien heeft hij een groot huis en is de vrouw met kinderen verdwenen. 

De kameraad, een depressieve en lange, blonde man, heeft net zijn vriendin verloren. Ze is spoorloos, mogelijks vermoord, maar van een spoor of daders weten ze niets af.

Wat volgt in een rollercoaster in de depressie, in de wervelwind die het Internet is en in de sociale interactie die moeilijk loopt.

Lang geleden dat ik nog eens zoveel diepgang in een verhaal las. Drnaso speelt met het medium, zoekt de grenzen op en weet ze te verleggen. Zijn aanpak is fris, verontrustend en verslavend. Maakt dit de tekeningen minder vlak en flets? Nee, allerminst, maar de ongeïnspireerde lijnvoering, de trieste kleuren zorgen voor een zekere vervreemding die ontzettend goed bij dit verhaal past.

Het is Drnaso’s tweede, zijn debuut zijnde Beverly (tevens ontzettend goed onthaald, wat de tekenstijl daar is, weet ik niet), maar je zou gerust van een voldragen rot kunnen spreken.

Ik kan dit boek aanraden aan iedereen die zich al eens eenzaam voelde, wie als eens het internet over zich heen kreeg of aan wie de depressie geen nieuwe vriend is.

2D49CF5E-A7EE-4821-859E-707985FAE745.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, dat boek oogt enorm lelijk. Tegenwoordig verschijnen veel meer lelijke dikke stripboeken.

Ook in het Nederlands. Beginnelingen publiceerden vroeger eerst jaren in amateurbladen, nu lijkt het alsof ze meteen een dik boek krijgen dat 25 euro kost.

Vreemde evolutie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, linthout zei:

Ja, dat boek oogt enorm lelijk. Tegenwoordig verschijnen veel meer lelijke dikke stripboeken.

Ook in het Nederlands. Beginnelingen publiceerden vroeger eerst jaren in amateurbladen, nu lijkt het alsof ze meteen een dik boek krijgen dat 25 euro kost.

Vreemde evolutie.

Ik ben vrij zeker dat het bij Drnaso om een stijl gaat en dat het niets met amateurisme te maken heeft. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb het niet specifiek over dit boek, ik heb het nog niet gezien, maar lelijke boeken zijn wel een trend aan het worden...

Wanneer verschijnt er nog een keer een goeie, mooie graphic novel?

Dat is volgens mij jaren geleden. Er is ook veel minder vraag naar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
27 minuten geleden, linthout zei:

Wat bedoel je met goed en mooi? Dat is nogal subjectief natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar je voorbeelden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, linthout zei:

Ik heb het niet specifiek over dit boek, ik heb het nog niet gezien, maar lelijke boeken zijn wel een trend aan het worden...

"Een Zus", "Had Meneer Nog Iets Gewenst?", "Ridder Brayard", enz... veel voorbeelden qua recente Nederlandstalige beeldromans.

Qua redelijk recente Engelstalige graphic novels dacht ik aan onder andere "Driving Short Distances", "Boundless", "Roughneck", ...

Deel dit bericht

Link naar bericht

2 uren geleden, Koen zei:

"Een Zus", "Had Meneer Nog Iets Gewenst?", "Ridder Brayard", enz... veel voorbeelden qua recente Nederlandstalige beeldromans.

Qua redelijk recente Engelstalige graphic novels dacht ik aan onder andere "Driving Short Distances", "Boundless", "Roughneck", ...

We hebben duidelijk een verschil van mening over wat een graphic novel is. Voor mij is een graphic novel een dik stripboek in zwart/wit op kleiner formaat en met een meerwaarde. We kunnen daar over discussiëren maar dat heeft weinig zin. Dat hebben we hier trouwens al een keer gedaan...

'Had meneer nog iets gewenst' vind ik een uitstekende strip. Maar geen graphic novel. Roughneck idem. 'een zus' kan ermee door en 'Driving short distances' vind ik saai. Ik zie in jouw lijstje niet wat ik zoek, Koen. 'Boundless' ken ik wel niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, The Alderwood zei:

Wat bedoel je met goed en mooi? Dat is nogal subjectief natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar je voorbeelden.

Uiteraard is dat subjectief! Blankets, From Hell, Epileptic, ALLES van Tezuka...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Momenteel 1/3de ver in het boek : zéééér, zééér goed maar tegelijk nogal deprimerend.  Doet me wat denken aan Chris Ware op dat vlak.  Als dit boek zo goed blijft belandt het zeker in mijn top3 van 2018.

Deel dit bericht

Link naar bericht

'Sabrina' ondertussen ook gelezen.  Ik moet zeggen dat ik de hoes als meesterlijk ervaar.  Het tekenwerk is zeker ook niet ongeïnspireerd, passend bij de kilheid/leegheid van de persoonlijke wereld waarin de hoofdpersonages zich bevinden.   
Dit is het soort boek dat onder je huid kruipt en je bijna misselijk doet voelen vanwege de manier waarop Drnaso hedendaagse sociologische en psychologische gruwelen aanpakt.  Ik kon niet stoppen met lezen. Een meesterwerk ! 
Voor mij persoonlijk het beste stripboek sedert Larcenets 'Het Verslag van Brodeck' (ook geen happy reading).

sc-books-sabrina-nick-drnaso-0516

Deel dit bericht

Link naar bericht

Alhoewel absoluut doordrongen van de lelijkheid van de tekeningen heb ik het dan toch maar besteld. Het zal wel een verdomd goed verhaal moeten hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...