Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
The Alderwood

Hans Kresse

Recommended Posts

Zo, ik heb net de aflevering van Matla en z'n Kresse gezien. Daarin zegt Matla dat Kresse de allerhoogste is. Dat zo iemand maar ééns om de honderd jaar opstaat.

Ik heb wat tekeningen van Kresse opgezocht en zoals hij tekent, zie ik er wel vaker voorbij komen. Mij zegt het erg weinig. Ik apprecieer het als ambacht, maar ik zie de grote "kunst" er niet in. 

Kan iemand me eens uitleggen waarin dit zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Binnen de Nederlandse context is hij een beetje Franquin/Hergé. Een eenvoudig begonnen studiotekenaar die zich tot 'auteur' heeft ontwikkeld. Met ook een heel lange loopbaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
31 minutes ago, The Alderwood said:

Zo, ik heb net de aflevering van Matla en z'n Kresse gezien. Daarin zegt Matla dat Kresse de allerhoogste is. Dat zo iemand maar ééns om de honderd jaar opstaat.

Ik heb wat tekeningen van Kresse opgezocht en zoals hij tekent, zie ik er wel vaker voorbij komen. Mij zegt het erg weinig. Ik apprecieer het als ambacht, maar ik zie de grote "kunst" er niet in. 

Kan iemand me eens uitleggen waarin dit zit?

Ik ben Nederlander, lees mijn hele leven al strips en snap de ophemeling ook niet goed...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als kind had ik een indianenstrip "De meesters van de donder" waar ik danig van onder de indruk was, die ik meermaals gelezen heb en die mijn cowboy en indiaantje spelen fel beïnvloed heeft.

Ik denk dat het de enige strip is van Kresse die ik ooit gelezen heb, maar ik kijk wel enorm uit naar de op stapel staande integrale van deze reeks.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind het één van een dozijn, die Kresse. Niets speciaals. 

Het lijkt me dat heer Matla op een stapel Kresse zit die hij op termijn wil verpatsen, maar eerst de hoogte in wil jagen door het zo'n allure mee te geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb het filmpje ook net bekeken. Heremejee... Moest ik niet beter weten, ik zou denken dat dat programma een poging tot een humoristische persiflage met een paar slechte acteurs is op de Vlaamse versie.  Het lijkt wel Tegen de Sterren Op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
45 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ik vind het één van een dozijn, die Kresse. Niets speciaals. 

Het lijkt me dat heer Matla op een stapel Kresse zit die hij op termijn wil verpatsen, maar eerst de hoogte in wil jagen door het zo'n allure mee te geven. 

OK, ik weet dat Matla 8000 originelen heeft van Kresse... Dus, dat verpatsen zit er misschien aan te komen.

Maar ik zal dan wel de eerste zijn die zijn spaarvarken openbreekt, want ik vind Kresse geniaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht

image.png.9b385e911a5fb31daaead3c08cf34210.png

Hier een boekje waarin verteld door diverse tekenaars wat Kresse zo bijzonder maakt.

Hanco Kolk, Daan Jippes Gerard Leever, Mars Gremmen, Floor de goede, Alice Kok, Hendrik Vos,

Jeroen Steehouwer, Mark Retera en Kees de Boer.

Dick Matena staat ook bekend om zijn adoratie, kortom een tekenaars tekenaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hans Kresse is een hele goede tekenaar. Ik denk zeker op het niveau Harold Foster. In zijn tijd en op zijn gebied  (realisme) zeker één van de besten. Echter is het niveau van de huidige tekenaars zo hoog geworden dat zijn werk nu niet meer zo zou opvallen als vroeger. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
23 minuten geleden, Theoak zei:

Hans Kresse is een hele goede tekenaar. Ik denk zeker op het niveau Harold Foster. In zijn tijd en op zijn gebied  (realisme) zeker één van de besten. Echter is het niveau van de huidige tekenaars zo hoog geworden dat zijn werk nu niet meer zo zou opvallen als vroeger. 

Dat vind ik nu’ns een genuanceerd antwoord. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, linthout zei:

OK, ik weet dat Matla 8000 originelen heeft van Kresse... Dus, dat verpatsen zit er misschien aan te komen.

Maar ik zal dan wel de eerste zijn die zijn spaarvarken openbreekt, want ik vind Kresse geniaal.

Hm, Kresse is erg goed, maar alleen binnen Nederland echt bekend. En z'n strips zijn grotendeels in een vorm die echt Nederlands is. Over een paar jaar weet vrijwel niemand meer wie Kresse was.

Als ik 8000 originelen had, zou ik niet al te lang wachten met verkopen.

42 minuten geleden, Theoak zei:

Klopt helemaal. Door de stijging van het gemiddeld niveau vallen de toppers van vroeger minder op. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb nog eens zitten googelen. Het zegt me echt niets, zo’n Kresse. 

Kunnen de liefhebbers hier wat topwerk neerpoten en aanduiden waar ik moet kijken?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Grote kunst, niet direkt. Maar wel een goede illustrator/tekenaar/ambachtsman. Net zoals Gerrit Stapel.

En verder: zoals Theoak het beschrijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, The Alderwood zei:

Ik heb nog eens zitten googelen. Het zegt me echt niets, zo’n Kresse. 

Kunnen de liefhebbers hier wat topwerk neerpoten en aanduiden waar ik moet kijken?

Ken Kresse van Francois Vidocq, Eric de Noorman en illustrator van P. Nowee's Arendsoog.

(in outfit van Tex Willer). Geregeld vulde hij de covers van PEP met scènes uit o.a. Vidocq en Zorro.

Schat hem hoger in dan G. Rosinski en Harold Foster.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Matla had beter een galerie of een museum begonnen. Dan kon hij zijn verzameling makkelijker financieren en het als bedrijf overlaten aan anderen. Wie wil er nu heel die zwik opkopen?  Het zal enkel bij stukjes en beetjes zijn dat er zal verkocht worden. En dat is net hetgene Matla waarschijnlijk - als ik me niet vergis - niet wil.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bovendien zakt de prijs enorm omlaag als de hele zwik ineens in de verkoop komt. Dat is basis vraag - aanbodeconomie. Dat moet Mauser zeker kennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, The Alderwood zei:

Bovendien zakt de prijs enorm omlaag als de hele zwik ineens in de verkoop komt. Dat is basis vraag - aanbodeconomie. 

Maar dat geldt ook als het stukje bij beetje op de markt komt. 8000 originelen is zoveel dat iedere Nederlandse stripverzamelaar er enkele zal moeten kopen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kresse is geniaal.

Ook zijn tekenstijl is niet vergelijkbaar met de huidige groep striptekenaars.

Dit komt mede doordat computers de laatste 30 jaar zijn intrede heeft gedaan.

Waardoor zijn tekenstijl, tegenwoordig, niet meer commercieel gebruikt kan worden 

Ik ben blij dat ik twee originelen (uit zijn latere periode) van hem hebt.

Helaas is roem vergankelijk

Waardoor zijn werk nu vrijwel onbekend is bij de mensen onder de vijftig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
37 minutes ago, AHMO said:

Kresse is geniaal.

Ook zijn tekenstijl is niet vergelijkbaar met de huidige groep striptekenaars.

Dit komt mede doordat computers de laatste 30 jaar zijn intrede heeft gedaan.

Waardoor zijn tekenstijl, tegenwoordig, niet meer commercieel gebruikt kan worden 

Ik ben blij dat ik twee originelen (uit zijn latere periode) van hem hebt.

Helaas is roem vergankelijk

Waardoor zijn werk nu vrijwel onbekend is bij de mensen onder de vijftig.

Juist daarom denk ik dat de prijzen voor zijn werk in de toekomst enorm zullen kelderen... 

Ik ben zelf totaal niet bekend met het werk van Kresse. Al moet ik zeggen dat ik bijgaande werken erg mooi vind. Het doet me wat denken aan het werk van Piet Wijn.

Eric_de_Noorman.jpg

kv-ill1.jpg

kv-ill3.jpg

eric-471.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minutes ago, sanderg said:

Het doet me wat denken aan het werk van Piet Wijn.

Nu verbaas je me. Het eerste wat in mij opkomt is uitgerekend Thorgal.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat is haast met alle overleden striptekenaars.

Zo gauw de generatie die er mee opgegroeid is overlijd.

Raakt de tekenaar in de vergetelheid

en dan gaan de prijzen  snel omlaag.

en dat snel omlaag is omdat er meer op de markt komt en bijna niemand die het wilt hebben

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...