Ga naar inhoud

Stripspeciaalzaak.be


esteban²

Recommended Posts

2 hours ago, Lamme Goedzak said:

Goh, die site valt toch reuzegoed mee. Ik vind alles netjes en overzichtelijk terug.

 

Sites zoals facebook zijn pas een monster, complete chaos waar een kat haar jongen niet kan terugvinden en een algoritme bepaalt wat jij leuk vindt (of moet vinden) en je bijgevolg enkel te zien krijgt wat dat algoritme bepaalt dat je moet zien.

 

Bij sites zoals de ssz ben je natuurlijk verplicht zelf na te denken, te klikken en te kiezen.

 

Ik ben gewoon dankbaar dat er zulke "gratis" initiatieven zijn en dat er mensen zijn die daar veel van hun vrije tijd insteken voor ons plezier.

Daar ben ik het nu eens volledig mee eens!

Link naar reactie

Laat diegenen die kritiek hebben op de Stripspeciaalzaak het dan zelf maar eens voordoen hoe het moet. Ik vermoed dat ze er al snel het bijltje bij neer zullen gooien. Is niet iets wat men zomaar tussen de soep en de patatten doet. er kruipt heel wat tijd in, waar deze betweters geen jota benul van hebben. Kritiek geven en hoog van de toren blazen dat is altijd makkelijk en er zijn er altijd die denken dat ze de leukste zijn als ze meeheulen met de criticasters. Ik ben gewoon uiterst tevreden dat de Stripspeciaalzaak bestaat. En wat de site betreft er zijn er heel wat anderen waar er heel wat meer mee mis is. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, blacktiger zei:

Laat diegenen die kritiek hebben op de Stripspeciaalzaak het dan zelf maar eens voordoen hoe het moet. Ik vermoed dat ze er al snel het bijltje bij neer zullen gooien. Is niet iets wat men zomaar tussen de soep en de patatten doet. er kruipt heel wat tijd in, waar deze betweters geen jota benul van hebben. Kritiek geven en hoog van de toren blazen dat is altijd makkelijk en er zijn er altijd die denken dat ze de leukste zijn als ze meeheulen met de criticasters. Ik ben gewoon uiterst tevreden dat de Stripspeciaalzaak bestaat. En wat de site betreft er zijn er heel wat anderen waar er heel wat meer mee mis is. 

Volledig mee eens

Link naar reactie
3 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Goh, die site valt toch reuzegoed mee. Ik vind alles netjes en overzichtelijk terug.

 

Sites zoals facebook zijn pas een monster, complete chaos waar een kat haar jongen niet kan terugvinden en een algoritme bepaalt wat jij leuk vindt (of moet vinden) en je bijgevolg enkel te zien krijgt wat dat algoritme bepaalt dat je moet zien.

 

Bij sites zoals de ssz ben je natuurlijk verplicht zelf na te denken, te klikken en te kiezen.

 

Ik ben gewoon dankbaar dat er zulke "gratis" initiatieven zijn en dat er mensen zijn die daar veel van hun vrije tijd insteken voor ons plezier.

Klopt als een etterende duim.  Zowel wat de SSZ-site betreft, als wat Facebook betreft.

Ik ben via profiel van mijn vrouw al eens op Facebook gaan kijken en ik word er echt "ambetant" van.  Precies een berg willekeurig op elkaar gegooide kledingstukken terwijl een site als de SSZ voor mij een keurig geordende kleerkast is.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Goh, ja - De SSZ kan met enkele simpele veranderingen toch al een pak overzichtelijker ogen.  Maar zo erg is het nu ook weer niet gesteld met de site.  Van die niet door te komen '90s chaos is naar mijn gevoel geen sprake.  En ja, op een smartphone is het alles behalve handig.  Maar waar klagen we over?  In september zal alles veranderen. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
19 uren geleden, ekaoeie zei:

Hij wil het in zijn geheel verkopen. Dat is heel veel geld, en dus kijkt hij naar de staat. En hij probeert iemand bij de overheid te verleiden te denken dat het een waardevolle verzameling is, die niet mag verloren gaan wegens een uniek beeld met een culturele dimensie en allerlei woorden die het goed doen in commissies. Dan hij hij in één keer een paar ton scheppen. Als hij het stuk per stuk of in loten verkoopt,zal hij met een boel onverkoopbaar materiaal achterblijven. Waarschijnlijk hoopt hij de gemiddelde waarde op te trekken door het in zijn geheel te verkopen. Maar 170 000 stuks. Dat is onbegonnen werk.

De dingen van voor (en gedeeltelijk ook tijdens) de jaren '60 zijn best wel heel veel geld waard. Bijna alles van na 1970 is 'waardeloos' (=absoluut niet uniek).

Waarschijnlijk gaat er niemand zijn die wil betalen voor de post-jaren '70 massa.

Link naar reactie

Ik vraag me af of Yieha niet zoiets moet worden als Marvel Unlimited? Het lijkt me logisch dat het pad van de muziek (cd's --> illegaal napster --> legaal iTunes --> legaal abonnement Spotify) hier ook wel gevolgd kan worden. 

https://www.marvel.com/comics/unlimited

 

Het papier is een handicap aan het worden. Zeker voor de digital natives die minder fysieke bagage meeslepen (gsm, tablet en designer schoenen). Zelfs voor mij zit ik aan de limiet van mijn opslag. Ik merk bij mezelf dat ik dat pad ook ongeveer aan het volgen ben waar ik napster net voorbij ben en meer en meer papier vervang door yieha (of Izneo voor de EN/FR strips) aankopen. Een spotify service lijkt me de volgende stap. Als gebruiker wil ik daarvoor betalen. Gerust 20 euro of iets meer per maand.

Voor de auteurs kan de verdienste meevallen. Per album verdienen ze nu ook peanuts, dat zal niet meer zijn maar doorverkopen, uitlenen en tussenpersonen vallen weg waardoor ze misschien nog wat meer zouden kunnen verdienen.

 

Zelf gebruik ik een ipad pro 12.9. Als je daarop leest, dan mis je echt het papier niet.

 

Bibliotheek heb ik ooit gedaan maar dat was te veel werk. Onvolledige reeksen, maximaal vijf strips en ze moeten terugbrengen… Dat liever niet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik wil best 1 euro (of zo) betalen per uitgeleende strip/boek hoor (en ik koop nog altijd veel boeken en strips ook). Geen idee of dat veel mensen gaat weghouden. Ze zijn nu wel gratis gewoon uiteraard.

 

In Nederland loopt het al jaren gesmeerd. Wij als auteurs krijgen elk jaar netjes een overzicht van hoeveel keer onze boeken zijn uitgeleend en krijgen daar dan een uitbetaling van.

In Vlaanderen... armoe troef.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 hours ago, Simon said:

Maar bibliotheken zijn er nog steeds! 😁

Da's nogal een businessmodel hé...zo eentje waarbij je je niet moet afvragen waar het investerings- en werkingskapitaal vandaan komt en of er altijd wel genoeg zal zijn om de zaak te kunnen blijven runnen...

Link naar reactie
4 minuten geleden, marioboon zei:

 

In Nederland loopt het al jaren gesmeerd. Wij als auteurs krijgen elk jaar netjes een overzicht van hoeveel keer onze boeken zijn uitgeleend en krijgen daar dan een uitbetaling van.

In Vlaanderen... armoe troef.

In de bibliotheek waar ik ga is alles geautomatiseerd. Uitgeleende en teruggebrachte boeken zelf inscannen, er komt geen mens aan te pas. Dus die gegevens zijn er allemaal.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Ambreville zei:

Ik vraag me af of Yieha niet zoiets moet worden als Marvel Unlimited? Het lijkt me logisch dat het pad van de muziek (cd's --> illegaal napster --> legaal iTunes --> legaal abonnement Spotify) hier ook wel gevolgd kan worden. 

https://www.marvel.com/comics/unlimited

 

Recent heb ik een artikel gelezen over het feit dat er nu minder illegaal gedownload wordt omdat er nu even gebruiksvriendelijke streamingsservices (legaal en illegaal) zijn.

Een streamingservice voor strips zoals je nu al illegaal voor manga vindt, zou ideaal zijn. Geen gedoe met downloads meer.  De producenten van tablets (om Apple niet te noemen) zijn ook niet echt aan het inzetten op grotere opslagcapaciteit. 

 

Bij Marvel comics heeft/had men ook een digitale code gedrukt op hun strips. Vind dat men hier ook zou mogen doen. 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Zwendel zei:

In de bibliotheek waar ik ga is alles geautomatiseerd. Uitgeleende en teruggebrachte boeken zelf inscannen, er komt geen mens aan te pas. Dus die gegevens zijn er allemaal.

 

Inderdaad: het is gewoon een kwestie van politieke onwil. De structuren en organisaties zoals SABAM en SOFAM zijn ervoor gemaakt. Gewoon het Nederlandse systeem overkopen en implementeren. Maar daar moet men wel geloof ik een jaarlijks lidgeld betalen? Hier in Vlaanderen is alles gratis voor de bib. 

 

Maar we krijgen wel een minuskule kopieervergoeding

Link naar reactie
17 minuten geleden, marioboon zei:

 

Inderdaad: het is gewoon een kwestie van politieke onwil. De structuren en organisaties zoals SABAM en SOFAM zijn ervoor gemaakt. Gewoon het Nederlandse systeem overkopen en implementeren. Maar daar moet men wel geloof ik een jaarlijks lidgeld betalen? Hier in Vlaanderen is alles gratis voor de bib. 

 

Maar we krijgen wel een minuskule kopieervergoeding

Er is hier ook een (minuskuul) lidgeld van enkele euro per jaar. En het rare is dat er voor DVD's wel moet betaald worden. Die hebben blijkbaar beter onderhandeld...

Link naar reactie
1 uur geleden, marioboon zei:

 

Inderdaad: het is gewoon een kwestie van politieke onwil. De structuren en organisaties zoals SABAM en SOFAM zijn ervoor gemaakt. Gewoon het Nederlandse systeem overkopen en implementeren. Maar daar moet men wel geloof ik een jaarlijks lidgeld betalen? Hier in Vlaanderen is alles gratis voor de bib. 

 

Maar we krijgen wel een minuskule kopieervergoeding

Streaming diensten zijn nog steeds vrijwillig, muziek was gewoon een stuk makkelijker om rond te krijgen omdat het meeste vast zit bij enkele internationale organisaties. Een uitgever hier kan niet zomaar beslissen om alles te streamen, dat moet boek per boek, reeks per reeks onderhandeld worden met de auteurs.

 

Iets zoals met Sabam zou veronderstellen dat auteurs verplicht zouden worden om alles af te staan voor streaming, dat is toch weer iets heel anders.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Bonte zei:

Streaming diensten zijn nog steeds vrijwillig, muziek was gewoon een stuk makkelijker om rond te krijgen omdat het meeste vast zit bij enkele internationale organisaties. Een uitgever hier kan niet zomaar beslissen om alles te streamen, dat moet boek per boek, reeks per reeks onderhandeld worden met de auteurs.

 

Iets zoals met Sabam zou veronderstellen dat auteurs verplicht zouden worden om alles af te staan voor streaming, dat is toch weer iets heel anders.

 

Ik denk dat je 2 dingen van mij door mekaar haalt:

 

Het stukje over Sofam en Sabam gaat over het beheer en ophaling van auteursrechten van boeken die via bibliotheken worden uitgeleend. Zoals LIRA in Nederland dat doet.

 

Het streamingsverhaal gaat over Yieha en Izneo en consoorten. Met een abonnementsformule zoals Spotify en Netflix. 

Link naar reactie
24 minuten geleden, marioboon zei:

 

Ik denk dat je 2 dingen van mij door mekaar haalt:

 

Het stukje over Sofam en Sabam gaat over het beheer en ophaling van auteursrechten van boeken die via bibliotheken worden uitgeleend. Zoals LIRA in Nederland dat doet.

 

Het streamingsverhaal gaat over Yieha en Izneo en consoorten. Met een abonnementsformule zoals Spotify en Netflix. 

Bibliotheken lenen ook digitale boeken uit, dan vervaagt die grens wel.

Link naar reactie

Nee, nog niet, want we discussieren er nog steeds over en er is nu nog net zoveel publiciteit voor SSZ als toen Kontiki hier zelf actief was. Wellicht dat het op den duur wel effect heeft.

 

Maar het is net als de impact van FB op de bezoekersaantallen van de eigenlijke SSZ site: het is en blijft giswerk. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Tweetie zei:

Nee, nog niet, want we discussieren er nog steeds over en er is nu nog net zoveel publiciteit voor SSZ als toen Kontiki hier zelf actief was. Wellicht dat het op den duur wel effect heeft.

 

Maar het is net als de impact van FB op de bezoekersaantallen van de eigenlijke SSZ site: het is en blijft giswerk. 

Via speciale links zou je kunnen zien wie van FB of het forum komt maar ik denk dat het minimaal is want iedereen kent de SSZ wel, de wekelijkse reminder zal misschien wel een impact hebben maar er is ook een nieuwsbrief en de FB pagina.

Link naar reactie
19 uren geleden, Paul_NL zei:

Back on topic: zou het impact hebben dat de SSZ hier niet meer actief is? (op hun bezoekersaantallen)

 

Dat lijkt me sterk, stripspeciaalzaak.be is al jaren een gevestigde waarde onder de striplezers. Ik denk dat de updates hier vooral een handig seintje waren dat er nieuwe content online stond, maar dat doet bv. de nieuwsbrief ook.

Link naar reactie

(nog ) niet op Stripspeciaalzaak.be:

vrij uitgebreid interview met scenarist Fréderic Zumbiehl: https://www.ligneclaire.info/frederic-zumbiehl-75187.html

Over o.a. de stripseries Team Rafale, Buck Danny, Buck Danny Classic, Tanguy & Laverdure, Tanguy & Laverdure Classic en AirBlues.

Ondersteunende korte video met o.a. Philippe Charlier, F. Zumbiehl, F. Marniquet en J.-M. Arroyo: 

https://embedftv-a.akamaihd.net/37860e2b4f6cf9d194f4e7c4704a6e65

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Wat mij betreft is de facebooksite een verademing! NOG meer nieuwtjes en updates (waaronder de aankondiging van de nieuwe Tardi 🙂

Ik zie het wel op de main site. Als het belangrijk is of echt interessant, komt het vroeger of later daar ook wel terecht. 

De frequente updates via FB zijn teveel werk om bij te houden en overlappen met de main site. Zeker aankondigingen van nieuwe albums heb ik liever in een keer. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...