Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
esteban²

Stripspeciaalzaak.be

Recommended Posts

4 minuten geleden, Koen zei:

De laatste maanden heeft hij echter niets gerecenseerd wat mijn interesse kan wekken.  

Klopt, maar zijn archief is behoorlijk gevuld, invullen van reeks,titel, en auteur volstaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, The Alderwood zei:

Ik ben nog eens een kijkje gaan nemen.

Het eerste wat opvalt, is hoe rommelig de site is. Je wordt overdonderd met prentjes, woorden, ... Bovendien verschillen de prentjes ook nog’ns van grootte. Je hebt grote prenten, erg kleine prentjes, Dan onderaan nog’n hele balk met mini-prentjes, genaamd “toppers”.

Als ik me in de plaats stel van tieners of nog jonger, dan vind ik het een overdonderdende site, een site die ‘n kijken vergt wat jonge kinderen nog niet geleerd hebben. De lay-out is verschrikkelijk, typisch jaren ‘90. Als je dan toch verder geraakt dan de home-page, kom je terecht op een artikel dat zo mogelijk nog saaier is in lay-out. Een lap tekst rechts, een aantal prentjes links. Komop seg.

En voor ik de commentaar krijg dat de site vrijwillig gerunt is: ik geef ook vrijwillig commentaar, ik vraag er geen geld voor. 

959CEF19-2A90-4BDC-AB37-52052D84E924.png

33F32162-B011-45C2-9B4F-47D4C3B5789D.png

In plaats van te lopen klagen en zuur commentaar geven zouden jullie blij mogen zijn met een site die info geeft over strips. Als jullie betere sites weten met meer info en recensies dan hoor ik het graag. Maar dat zure commentaar vind ik behoorlijk vervelend worden. Anders ga lekker zelf een eigen betere site bouwen en onderhouden. 

Ik begrijp steeds beter waarom Kontiki hier is opgestapt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, globetrotter zei:

In plaats van te lopen klagen en zuur commentaar geven zouden jullie blij mogen zijn met een site die info geeft over strips. Als jullie betere sites weten met meer info en recensies dan hoor ik het graag. Maar dat zure commentaar vind ik behoorlijk vervelend worden. Anders ga lekker zelf een eigen betere site bouwen en onderhouden. 

Ik volg volledig jouw mening

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, The Alderwood zei:

Dit forum is een betere plek dan de ssz-website. Hier kom ik al 20 jaar. De ssz bezoek ik nooit. 

Dat klinkt als een jubileum in algemeenheid!

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Konincks zei:

Waarom moeten kinderen, tieners en andere groepen  zo nodig aan de strips, de postzegels, de energie drankjes ?

Om maar wat te noemen.

Voor mij hoeft dat allemaal niet.

Maar producenten en winkels willen hun handel verkopen, ook via acties en reclames.

Eventueel desnoods word het door de strot geduwd en deug je eigenlijk niet als je niet meedoet.

Als je niet mee doet, houd je lekker je centjes in je zak.

Zodat je geld  beschikbaar houdt voor nuttiger zaken...

Omdat zonder je publiek te verjongen de strip uitsterft samen met de oudere generatie die hem leest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
35 minuten geleden, globetrotter zei:

In plaats van te lopen klagen en zuur commentaar te geven op andermans mening...kies ervoor om het gewoon te negeren. Dat zou zoveel brandjes blussen voor ze zijn aangewakkerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Paul_NL zei:

Omdat zonder je publiek te verjongen de strip uitsterft samen met de oudere generatie die hem leest.

Touche-cggwx0.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind het heel jammer dat Kontiki van de reep af is......

Ik denk dat het feit dat hij beroepsmatig in strips zit (en wij hobby-matig) meespeelt in zijn irritaties.

In mijn werk erger ik mij ook best wel vaak aan "in mijn ogen" domme opmerkingen, maar het is de kunst daarmee om te gaan. Maar ik begrijp best dat het op den duur teveel wordt (zie ook bijvoorbeeld Van Gaal tov Journalisten) om je steeds te moeten verantwoorden, terwijl de criticasters niet deskundig zijn (of niet op de hoogte zijn).

Als men dan ook herhaaldelijk allerlei zaken gaat insinueren of feitelijk verkeerd interpreteert (in zijn ogen), dan kan dat op den duur de zin ontnemen.

Qua website vind ik stripspeciaalzaak best te doen, maar ik ben geen digibeet, als ik eenmaal een programma of site beheers, hoeft het voor mij niet te veranderen.

In ieder geval vanaf deze kant, Kontiki bedankt voor je inzet en ik zal de stripspeciaalzaak blijven via de website.

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, Konincks zei:

Nou, dat 'de strip uitsterft' , daar kan ik me echt niet druk over maken.

Er zijn ergere dingen in de wereld.

En dat vrijwel niemand meer de grappen van een Gijsje Goochem kan waarderen, of dat men Eric de Noorman een achterhaalde verdwaasde sukkel vindt met zijn verloren koninkrijk in die zwart/wit oblongboekjes, vind ik best wel interessant en vermakelijk om te lezen.

Commentaren over- en besprekingen van strips lees ik graag, ook als ik het met de strekking van het betoog helemaal niet eens ben.

Ongeveer 100 verschillende strips vind ik de moeite waard, maar de rest zal mij worst wezen.

Het merendeel van alle strips en comics is niet aan mij besteed.

Wat betreft muziekregistraties en teeveeseries idem dito.

Ik ben geen lid van een partij ter bestrijding van alles en iedereen.

'La waaien' zei mijn oude vader zaliger, als hem om zijn mening gevraagd werd

Nu haal je verschillende dingen door elkaar.

Wat je nu beschrijft is smaak, die is afhankelijk van de persoon.

Daar velt niemand een oordeel over.

Om de strip ook in de toekomst bestaansrecht te blijven geven is het van belang dat we de nieuwe, jongere, generatie blijven aanspreken met de strip.

Ik ben zelf 32 en ''mijn'' generatie kent al zeer weinig striplezers, die na mij zo mogelijk nog minder en die daarna NOG minder.

Het stopt voor zeer velen na de periode tot aan hun 12e waarna de Suske en Wiske en Donald Duck in de hoek worden gegooid en plaatsmaken voor andere zaken.

Hoeveel websites ken jij die goed zijn opgebouwd waar je kan lezen over strips?

Hoeveel fora bestaan er over strips?

Hoeveel recensies van en over strips zie jij op youtube?

Hoeveel mensen zie je hier gemiddeld op de reep? (ik gemiddeld nooit meer dan 50 op een dag)

Hoeveel kinderen zie jij in een stripspeciaalzaak?

Hoeveel (jong)volwassenen ken jij die strips lezen buiten de reguliere 4/5 titels (Suske en Wiske, Jommeke, Donald Duck etc.)

Ook ben ik mij ervan bewust dat België natuurlijk meer striplezers kent dan wij Nederlanders, net als de Fransen. Maar ook die markten worden steeds kleiner. Als we dan blijven vasthouden aan de normen zoals de oudere generatie die stelt aan websites, aanwezigheid op sociale media enz. dan gaat het niet de goede kant op.

De weerstand richting die ontwikkelingen is kenmerkend voor de sector.

Kijk maar als voorbeeld naar de grote afkeer van digitale strips, terwijl dit toch een zeer makkelijk pad is om de jeugd van tegenwoordig te bereiken.

Als ik kijk naar de weinige stripzaken die Nederland nog rijk is dan zie je dat de meest succesvolle (bijvoorbeeld een Yendor in Rotterdam) is uitgebreid naar het verkopen van shirts, puzzels, beelden, lego en allerlei andere ''pop culture'' artikelen, en met succes. Daarnaast een website waarbij je redelijk goed uit de voeten kan. En hoeveel zijn er inmiddels al niet omgevallen? Een zaak als Eppo in Eindhoven heeft zijn charmes, maar het is niet meer van deze tijd. De in elk hoekje gepropte strips en prullaria, grote bakken om in te zoeken.

De jeugd gaat naar bol.com of amazon als ze iets ouder zijn en bestellen daar gericht hun spullen. Die gaan niet lopen grabbelen in bakken met strips.

Al die trends (verkoopgedrag van de jeugd, kanalen waar je hen bereikt) daar wordt nu enorm weinig op ingezet. En het is de garantie dat je ook in de toekomst gegarandeert bent van kopers.

De stripspeciaalzaken overleven door de koopkracht van de gemiddelde striplezer, aangezien deze een stuk ouder is en dus ook meer te besteden heeft. Kijk maar naar het succes van de integrale reeksen. Een succesvolle zet die wederom gericht is op die oudere groep stripliefhebbers. Met wat geluk pikt een jongere man of vrouw een integrale op en raakt geboeid door het verhaal, maar veelal zijn het de mensen die deze strips nog uit hun jeugd kennen.

Wat daarnaast dan niet helpt is de hoeveelheid aan strips die in wisselende kwaliteit verschijnen. Reeksen die niet worden afgemaakt, uitgeverijen die failliet gaan. De immer toenemende prijs van een softcover, voor velen toch de eerste stap naar het verzamelen van een strip (want financieel ook het meest aantrekkelijk qua aanschaf).

En het niet makkelijk kunnen terugvinden van informatie wanneeer je daar behoefte aan hebt.

Waarom moet ik een uitgeverij gaan mailen om te achterhalen hoeveel delen de reeks die ik verzamel zal gaan bevatten? Dat is echt niet meer van deze tijd!

Ik zeg niet dat het erg is als de strip uitsterft, dat zal dan een goede reden hebben (waarvan ik overtuigd ben dat ik er nu al 1 noem) ik denk alleen dat je als sector en liefhebber niet wil dat de strip straks een zeldzaamheid wordt.

Redeneren dat het jou persoonlijk niet uitmaakt is prima, maar natuurlijk niet direct representatief voor de sector an sich.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ook ben ik mij ervan bewust dat België natuurlijk meer striplezers kent dan wij Nederlanders, net als de Fransen. Maar ook die markten worden steeds kleiner. Als we dan blijven vasthouden aan de normen zoals de oudere generatie die stelt aan websites, aanwezigheid op sociale media enz. dan gaat het niet de goede kant op.

De weerstand daarop is kenmerkend voor de sector.

Kijk maar naar de grote afkeer van digitale strips, terwijl dit toch een zeer makkelijk pad is om de jeugd van tegenwoordig te bereiken.

Lezen kinderen meer gewone boeken dan vroeger, kijken ze meer naar reguliere televisie, sparen ze meer postzegels, voetballen ze meer op straat,,,,,,,,,,,,nee, tijden veranderen. De computer (games) en vooral smartphone werken daar heel erg aan mee.

Eigenlijk doen strips het nog best aardig in dit geweld, ik heb drie kinderen met veel vrienden en vriendinnen, maar elk kind kent strips en heeft er wel een aantal. Comic films zijn populairder dan ooit. Comic Cons barsten van het publiek.

Digitaal strips lezen boeien de kinderen die ik ken totaal niet, net als alle oudere liefhebbers die ik ken, je blijft het verzamelen maar onderschatten........daarom hebben bladen bijna geen bestaansrecht meer, men heeft liever de boeken zelf. Als kinderen strips lezen, dan doen ze dat in kranten of men leest Jan Jans, Dirk Jan, Jommeke, Knudde,  Suske&Wiske etc. (uitgezonderd kinderen van verzamelaars misschien) De wat meer geinteresseerde lezen ook reguliere goedverkopende series van Dargaud/Lombard/Dupuis en de verzamelaars de "boeken hierboven".     

Ook overschat je de jongere (en onderschat je de oudere) generatie mbt websites, je denk toch niet dat mijn kinderen of hun vriend(inn)en een website van stripspeciaalzaak of de eppo gaan bezoeken (en daardoor de eppo gaan kopen voor 5 euro), het boeit ze voor geen meter. Een strip is geen kunst (al denken velen dat hier) in de ogen van kinderen, maar gewoon een spannend verhaal, een lach of een half uurtje plezier.......voor ons verzamelaars kan het kunst zijn. Met social media kan je inderdaad wel invloed uitoefenen, maar dat wil iedereen, dus daar moeten ook de middelen voor zijn om het beter te doen dan andere "stromingen" als films, games, series etc.

Je kunt strips gaan promoten van overheidswege (gebruik in schoolboeken of lesmateriaal), maar is dat gewenst bij de rest van de bevolking?

De stripmarkt moet gewoon doorgaan en mocht het uitsterven of een bijzonderheid worden, het zij zo, daar kan je echt niks aan veranderen, je kan het er niet Noord Koreaans instampen. En voorlopig worden er zo gruwelijk veel strips uitgegeven.....dat betekent dat er gewoon een goede markt is. Ik zie in Frankrijk en Belgie ook heel veel strips in verkooplijsten staan, vaak bovenaan, was dat vroeger dan beter gesteld???? Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, Lecram zei:

Lezen kinderen meer gewone boeken dan vroeger, kijken ze meer naar reguliere televisie, sparen ze meer postzegels, voetballen ze meer op straat,,,,,,,,,,,,nee, tijden veranderen. De computer (games) en vooral smartphone werken daar heel erg aan mee.

Eigenlijk doen strips het nog best aardig in dit geweld, ik heb drie kinderen met veel vrienden en vriendinnen, maar elk kind kent strips en heeft er wel een aantal. Comic films zijn populairder dan ooit. Comic Cons barsten van het publiek.

Digitaal strips lezen boeien de kinderen die ik ken totaal niet, net als alle oudere liefhebbers die ik ken, je blijft het verzamelen maar onderschatten........daarom hebben bladen bijna geen bestaansrecht meer, men heeft liever de boeken zelf. Als kinderen strips lezen, dan doen ze dat in kranten of men leest Jan Jans, Dirk Jan, Jommeke, Knudde,  Suske&Wiske etc. (uitgezonderd kinderen van verzamelaars misschien) De wat meer geinteresseerde lezen ook reguliere goedverkopende series van Dargaud/Lombard/Dupuis en de verzamelaars de "boeken hierboven".     

Ook overschat je de jongere (en onderschat je de oudere) generatie mbt websites, je denk toch niet dat mijn kinderen of hun vriend(inn)en een website van stripspeciaalzaak of de eppo gaan bezoeken (en daardoor de eppo gaan kopen voor 5 euro), het boeit ze voor geen meter. Een strip is geen kunst (al denken velen dat hier) in de ogen van kinderen, maar gewoon een spannend verhaal, een lach of een half uurtje plezier.......voor ons verzamelaars kan het kunst zijn. Met social media kan je inderdaad wel invloed uitoefenen, maar dat wil iedereen, dus daar moeten ook de middelen voor zijn om het beter te doen dan andere "stromingen" als films, games, series etc.

De Comics (die weliswaar ook strips zijn) zijn niet waar ik mij direct zorgen om zou maken. De Amerikanen snappen een heel stuk beter hoe ze hun zaken moeten vermarkten.

Ik onderschat het verzamelen niet, ik denk simpelweg niet dat er veel kinderen gevoelig voor zijn.

En ook in mijn generatie zie ik dat aspect veel minder terug dan een generatie na mij.

Het is logisch dat kinderen geen websites over strips willen bezoeken als ze er geen interesse in tonen, dat is precies mijn punt. Het boeit ze voor geen meter.

De strip, tsja, het blijven aannames.

Zoals jij hier een aantal zaken stelt als feit vanuit jou kringen, doe ik dat vanuit de mijne.

Ik denk dat de sector hopeloos verouderd is en niet voldoende innoveert. Of ik gelijk krijg blijkt pas veel later.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik onderschat het verzamelen niet, ik denk simpelweg niet dat er veel kinderen gevoelig voor zijn.

En ook in mijn generatie zie ik dat aspect veel minder terug dan een generatie na mij.

Zoals jij hier een aantal zaken stelt als feit vanuit jou kringen, doe ik dat vanuit de mijne.

Ik denk dat de sector hopeloos verouderd is en niet voldoende innoveert. Of ik gelijk krijg blijkt pas veel later.

Kijk eens naar die supermarktacties zoals smurfjes, voertbal (of freek vonk) plaatjes, verzamelen doet iedereen van elke leeftijd........of dat nu games, elpees, films, boeken, servies, harry potter, make up, pokemonkaarten, funko's zijn maakt niet uit.

Mijn kinderen verzamelen, net als mijn broers en ik deden, alleen andere zaken. 

De sector is ook niet hopeloos verouderd.....misschien wel verouderd...haha....maar hopeloos.....het probleem is dat die "oudere" liefhebbers zekere kopers zijn en die "jongere" niet, dus waar spendeer je het kleine budget als uitgever/verdeler liever aan......

Soms is juist de vertrouwdheid, nostalgie en de herkenbaarheid een charme en sterk punt (bijv vinyl platen) en zal dat met ups en downs overleven.

Zakelijk kan je ook niet mee in elke waan van de dag, soms moet je gewoon doen waar je goed in bent en daarin uitblinken......waarmee ik toch weer kom op één van mijn stokpaardjes, er wordt veel te veel uitgegeven en ook heel veel middelmaat. Minder verschillende strips levert misschien meer verkoop per strip op....bij mij zeker, ik laat heel veel liggen, omdat ik het niet meer kan bevatten in mijn kasten of verzameling, liever minder maar goede boeken, dan meer maar mindere boeken.

Maar de waarheid zal in het midden liggen....... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 8/4/2018 at 8:18 PM, Paul_NL said:

Dit was Kontiki zijn bericht:

Altijd weer die aannames en de toon is hier weer gezet. Weet je wat, dit was mijn laatste bericht op dit forum. Alle leuke interacties doorheen de jaren ten spijt, de omgang met tientallen mensen die ik ook in realiteit ken en waardeer, die weten hoe en wat ze moeten relativeren, mijn dankbaarheid voor iemand als Peter Bonte om dit forum met zijn eigen centen draaiende te houden en de promotiekansen die dat voor mij/ons bood, de waardering die beide richtingen uit ging bij forumers die ik ook buiten het forum leerde kennen, de vriendschappen die het me zelfs opleverde en nog zoveel moois meer sinds de ik weet niet meer hoeveel jaar ik hier aanwezig was, is mijn relatie met het forum vooral de jongste tijd er een van buitenproportionele ergernis en achterdocht geworden. Ik kan niet meer omgaan met het soort volgehouden negativiteit, eindeloos geklaag en gezeur en hardnekkig terugkerende opmerkingen van een - toegegeven - minderheid waar ik anders - als vrolijk dansend konijn - zelden mee te maken heb. Ik moet misschien beter tegen kritiek kunnen, zelfs al heeft het niet eens met mij/ons te maken, maar het punt is dat ik juist helemaal niets moet, en ik heb ook toelaatbare normen en grenzen om al dat gedoe zomaar te moeten aanvaarden. Ik beperk me voortaan tot het lurken en ons privéforum van de medewerkers (hiervoor ook bedankt, Peter!), want er valt hier nog best nieuws te rapen.

Voor updates van de site zijn er de gekende wegen. Je zal nu weliswaar zelf het initiatief moeten nemen of de moeite moeten doen om erheen te surfen. Ik richt al mijn energie, inspanningen, tijd, moeite, optimistische en nieuwsgierige blik voortaan liever op de site.

Lezers, volgers, likers, bedankt voor alles. Het avontuur is natuurlijk nog lang niet voorbij, maar het moet wel motiverend blijven. Met je stripgerelateerde vragen kan je desgewenst ook nog terecht via ons mailadres, sociale media en privéberichten. We antwoorden telkens vrij snel zolang we het antwoord kennen (en niet uitgaan van veronderstellingen).

Het cliché wil dat iemand met veel bombarie een afscheid aankondigt en de drama queen uithangt eigenlijk gewoon blijft, maar hier is het toch echt voorbij voor me als actieve reageerder. Moderators, gelieve een slotje op deze thread te zetten.

Bah, hij ging gewoon naar Facebook omdat hij denkt daar meer succes te hebben dan hier. De reacties hier hebben er niets mee te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
31 minuten geleden, Paul_NL zei:

De Comics (die weliswaar ook strips zijn) zijn niet waar ik mij direct zorgen om zou maken. De Amerikanen snappen een heel stuk beter hoe ze hun zaken moeten vermarkten.

Daar zou je wel es heel onaangenaam van verrast zijn. De maandelijkse comic-verkoop voor Marvel en DC is een ramp. In vergelijking qua bevolkingsaantal komen ze nog niet eens in de buurt van België en Frankrijk. 

Daar moet men nog veel meer artificiële trucjes toepassen om een beetje oplage verkocht te krijgen.

En dat terwijl de comic films nog nooit zo populair zijn (maar die hebben buiten de titels vaak heel weinig gemeen met de strips)

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, Lecram zei:

waarmee ik toch weer kom op één van mijn stokpaardjes, er wordt veel te veel uitgegeven en ook heel veel middelmaat. Minder verschillende strips levert misschien meer verkoop per strip op....bij mij zeker, ik laat heel veel liggen, omdat ik het niet meer kan bevatten in mijn kasten of verzameling, liever minder maar goede boeken, dan meer maar mindere boeken.

Maar de waarheid zal in het midden liggen....... 

Helemaal mee eens.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb 'eens ergens gelsezen dat één Marvel-film meer omzet draait dan de hele Amerikaanse comicmarkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, marioboon zei:

Daar zou je wel es heel onaangenaam van verrast zijn. De maandelijkse comic-verkoop voor Marvel en DC is een ramp. In vergelijking qua bevolkingsaantal komen ze nog niet eens in de buurt van België en Frankrijk. 

Daar moet men nog veel meer artificiële trucjes toepassen om een beetje oplage verkocht te krijgen.

En dat terwijl de comic films nog nooit zo populair zijn (maar die hebben buiten de titels vaak heel weinig gemeen met de strips)

Ik niet. Als ik alleen al kijk naar alle omnibussen van Marvel die snel uitverkopen en in grote getale worden aangekondigd, daar zit goed geld in. Marvel Legacy #1 werd via Diamond Comics 305.427 keer verkocht. Ik denk dat die sector een stuk gezonder is dan die van de Europese strip

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Paul_NL said:

Als ik kijk naar de weinige stripzaken die Nederland nog rijk is dan zie je dat de meest succesvolle (bijvoorbeeld een Yendor in Rotterdam) is uitgebreid naar het verkopen van shirts, puzzels, beelden, lego en allerlei andere ''pop culture'' artikelen, en met succes.

Die winkels verdwijnen door de onlineverkoop. De verdwijining van stripwinkels staat los van het verminderen van de stripverkoop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, ekaoeie zei:

Ik heb 'eens ergens gelsezen dat één Marvel-film meer omzet draait dan de hele Amerikaanse comicmarkt.

Dat zal best, maar als er 1 manier is om al die miljoenen ogen te richten op je comics, dan zijn het die films wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, maar het lijkt er sterk op dat de strips eigenlijk alleen nog maar reclamefolders voor de films zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, ekaoeie zei:

Die winkels verdwijnen door de onlineverkoop. De verdwijining van stripwinkels staat los van het verminderen van de stripverkoop.

Zoek maar eens op stripverkoop nederland op google en kijk wat dan de 1e hit is.

Of lees eens:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/02/nederlandse-strip-beleeft-schrale-jaren-1624120-a84856

''Zeven jaar geleden werd al de noodklok geluid door tekenaars Jean-Marc van Tol en Hanco Kolk, omdat het stripgenre op sterven na dood zou zijn. De toenmalige minister van Cultuur, Plasterk, stelde een stripintendant aan, die met een budget van een kwart miljoen per jaar de strip een impuls moest geven. Dat werd Gert Jan Pos, die bevordering van internationalisering, professionalisering, het zelfvertrouwen en experiment tot zijn prioriteiten maakte. Hij bedacht en regelde onder meer de verkoop van de stripbiografieën. Kolk pleitte voor de komst van een stripopleiding. Die kwam in Zwolle bij kunstacademie Artez, waar Kolk nu ook lesgeeft.

Na 2012 verdween het stripbeleid weer even snel als het was opgekomen. De overheid is een „grillige partner” zegt Pos, die inmiddels les geeft aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en optreedt als freelance strippromotor.

De afgelopen vijf jaar kregen in Nederland welgeteld drie striptekenaars subsidie voor het maken van een stripboek: Guido van Driel (17.500 euro), Dick Matena (1.400 euro) en Peter Pontiac (3 keer, samen 37.500 euro).

Bij het Vlaamse Fonds der Letteren valt in het jaarverslag over 2015 te lezen dat 19 prozaschrijvers subsidie kregen (samen 63 ‘maandsalarissen’ van 2.500 euro), 13 dichters en essayisten én 21 striptekenaars (70 keer 2.500 euro).

De grote dichter Leonard Nolens krijgt maar iets meer dan de grote tekenaar Olivier Schrauwen.

Die gelijkstelling van proza en strip is een weelde die in Nederland onbestaanbaar lijkt.''

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik niet. Als ik alleen al kijk naar alle omnibussen van Marvel die snel uitverkopen en in grote getale worden aangekondigd, daar zit goed geld in. Marvel Legacy #1 werd via Diamond Comics 305.427 keer verkocht. Ik denk dat die sector een stuk gezonder is dan die van de Europese strip

Echt niet. Geloof me. De trade paperback policy van Marvel is een ramp. Al jaren, en het is hun eigen uitgavebeleid die daar de oorzak van is. Ze laten daar heel veel geld liggen. DC is daar veel beter in.

En die Legacy #1 is een zoveelste reboot. Die aantallen worden gehaald door 'kweet niet hoeveel alternatieve covers aan te bieden. Stripwinkels moeten om 1 strip met zo'n cover 25, 50 tot 500 gewone exemplaren aankopen. Exemplaren waar de winkels mee blijven zitten (want niet retourneerbaar) Deel 2 zal dan nog maar de helft verkopen, deel 3 weer minder, enz... . Het is pure doping die cijfers, daar moet je je niet op blindstaren.

De echte grootverdieners in de USA zijn Robert Kirkman en de makers van Saga. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen