Ga naar inhoud

Stripspeciaalzaak.be


esteban²

Recommended Posts

Op 7/8/2019 om 11:36, linthout zei:

Het IS gewoon zo. De laatste twintig jaar worden de scenario's meer uitgewerkt .

De personages hebben ook veel meer diepgang.

 

Over de scenario's laat ik me niet uit, maar dat van die personages is zeker waar. De helden van 40, 50 jaar geleden zijn, uitzonderingen daargelaten, van bordkarton. Afgeborstelde goedzakken zonder geschiedenis, karakter of leven zijn het meestal. Maar ja, de tijd van toen vroeg niet liever dan van die afgelekte padvinders als held. Buck Danny, Jan Kordaat, zelfs Robbedoes wat dat betreft.

De retrostrips waar bouncer naar verwijst kan je daar niet mee vergelijken. Robbedoes mag dan misschien weer in hotel Moustique werken, maar aan zijn karakter zit tegenwoordig tenminste vlees. In de oude strips stak hij enkel een vinger op naar de "nietdeugen" en stouterikken, de huidige heeft tenminste een mening.

Een Nero zat dan tenminste anders in elkaar. Die had van in het begin wel een karakter: getrouwd, fiere vader, gesteld op zijn rust (pintje, krant, zetel), die windt zich op als het hem niet zint. Het is misschien niet veel, maar alleszins een pak meer dan zo'n Buck Danny waar ze volgens mij ergens een aan/uitknop op hebben verstopt: aan zetten wanneer lady X weer iets bekokstooft, en uit zetten tussen twee verhalen in.

Link naar reactie
48 minuten geleden, Rik zei:

Kuifje

Rik Ringers

Mortimer...

En natuurlijk Mark (Rutte)

Samen met Buck hebben deze 5 gemeen dat ze niet achter de vrouwen aanzitten 😂

Aseksuele hoofdpersonages in een oversekste wereld. Dat zegt zoveel over hun karakter en hun gevoelsleven. Hoeveel meer diepgang kan je wensen?

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tom B zei:

Hoeveel meer diepgang kan je wensen?

veel meer, aub

Ik vind het niet normaal :)

Niet omdat ik oversext ben :D:D maar gewoon omdat het (even focussen) in de wereld van comics/strips niet meer van deze tijd is.

Aan de andere kant... dit soort Suske En Wiske niveau is idd gericht op kinderen denk ik. Dus laat Buck Danny en Rik Ringers en anderen, dan ook maar gewoon gelezen en gekocht worden door kids .

Het is af en toe (denk ik ook) een opluchting dat dit soort strips er zijn. Mijn jongste (14) zoon zit mega te puberen en is lekker alpha-male bezig maar hij kan zich heerlijk relaxen met iets als Legendariers. Of de Chibi Vampire series.

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Mja. Als ik in de bioscoop zit en in Jurassic World II de zoveelste hoofdpersoon zie die een scheiding met zijn vrouw achter de rug heeft, dan zie ik daar toch ook alleen maar een huizenhoog modern cliché dat alleen maar dient om de indruk te wekken dat er diepgang is, terwijl ik en alle anderen daar toch vooral zitten voor de dinosauriërs, en niet voor een of andere psychologisch drama, eventueel met maatschappelijke onderbouwing.

 

Link naar reactie
16 uren geleden, VeniVidiVideo zei:

Precies. Een ouwe vent van 50 jaar is niet het doelpubliek. (Eend!)

Die ouwe vent en zijn nog oudere medeverzamelaar bepalen wel de verkoop van de strips in Nederland en Vlaanderen.

Zonder deze generatie stort de verkoop en de breedte van het assortiment strips, zelfs Sus en Wis, gewoon in...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, Rik zei:

Die ouwe vent en zijn nog oudere medeverzamelaar bepalen wel de verkoop van de strips in Nederland en Vlaanderen.

Zonder deze generatie stort de verkoop en de breedte van het assortiment strips, zelfs Sus en Wis, gewoon in...

En dat is precies waarom ik zeg dat het huidige beleid geen goede is. Daarmee doel ik op het toegankelijk houden en maken van strips voor een nieuw publiek. (Bijv. Steeds hogere prijzen, beperktere oplages en het (tussentijds) stopzetten van jeugdseries)

Link naar reactie
33 minuten geleden, Konincks zei:

Op rommelmarkten, in kringloopwinkels en in de weinig overgebleven stripwinkels kan 'de jeugd' tassen vol strips kopen in goede staat voor een klein budget.

Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.

Is dat erg ?

Voor mij niet.

Ik ben 71 en ga morgen (11 augustus 2019) met twee stevige supermarkttassen naar Bergen NH.

Waar zo'n dertig kramen met boeken en strips zullen staan (10 jaar geleden waren dat er 100).

Ik vind er altijd wel wat. (meer dan 20 jaar lang was ik ook standhouder)

Maar volgens de belangrijkste verkopers met jarenlange ervaring is de toestand hier in Noordholland op het gebied van tweedehands strips dramatisch.

Je ziet weinig jongeren snuffelen tussen de boeken.

Wel ouderen die gericht zoeken naar boekjes om voor te lezen.

Ook op de vrijdagmarkt op het Spui in Amsterdam is het ook geen vetpot meer.

Who cares ?

Niet verkeerd bedoeld, maar ook hier spreekt iemand op leeftijd. Jongeren vragen een andere benadering. Ik denk dat over 10 jaar er misschien nog de helft van de kramen over is, als er überhaupt nog kramen zijn.

Maar deze discussie kunnen we nog wel tien keer voeren. De oudere generatie, die vooral strips kopen, hebben het geld ervoor, zijn ermee grootgebracht en zingen hun tijd wel uit. Dus daarvoor hoeft er niets te veranderen. Maar als je verder kijkt dan houdt het daarna op, omdat er gewoon domweg geen aanwas meer is.

Maar laat ik een vraag stellen met betrekking tot de weinig jeugd op de rommelmarkten enz. Hoe komt het dat deze plaatsen de jeugd niet meer bereiken? (Ik neem mijn kinderen wel mee, maar dat komt doordat ik het vroeger ook al deed, maar als dat niet gebeurt....?)

Link naar reactie
23 hours ago, Tom B said:

Aseksuele hoofdpersonages in een oversekste wereld. Dat zegt zoveel over hun karakter en hun gevoelsleven. Hoeveel meer diepgang kan je wensen?

Rik Ringers zijn komische detective/thrillers. Je moet geen eisen opleggen aan iets waaraan het zelf niet wil voldoen.

Tegenwoordig is er die Spirou van Un peu plus loin vers l'horreur (zou me niet verbazen als ze in het 3e deel in een concentratiekamp belanden).

Is dat slecht? Nee. Maar het is niet meer de avonturen-Robbedoesl van vroeger.

Nochtans is er wel vraag naar dat soort zaken. Tegenwoordig lijkt de functie van R&K te zijn overgenomen door de reeks Zwendel van Munuera.

Het probleem is waarschijnlijk alleen maar dat er momenteel geen mensen zijn die zich genoeg geïnspireerd voelen door R&K om nog iets in dezelfde trant te maken. Die reeks heeft een enorme geschiedenis, en op de duur wordt het voor een scenarist erg moeilijk om daar nog iets mee te doen.

Dat lukt Munuera blijkbaar wel met Zwendel, omdat die minder aan bod kwam en meer een onbeschreven blad is.

 

Er is ook een nieuwe poging om Baard en Kale leven in te blazen. Ik weet niet of dat lukt. In mijn jeugd las ik sommige B&K's voortdurend opnieuw, maar mijn voorkeur ging uit naar de allereerste met Stomp.  B&K in New York boeide me veel minder.

 

Amber en Akka, dat sommigen van jullie misschien niet kennen: daarmee amuseerde ik me geweldig, tot ze van scenarist veranderden.

 

Als nu een stoere jongen als Buck Danny niet aanslaat, dan is het misschien omdat er geen scenarist meer is die daar nog iets van kan maken. En laten we wel wezen: ik las niet alles van BD graag. X-15, ja, dat kon niet stuk. Maar een BD die liefdesproblemen heeft of een kroost sticht....? Ik zou er echt niet aan hebben willen beginnen. Ik wou die opengewerkte tekeningen van vliegtuigen, niet de zieleroerselen van BD et Co.

 

Overigens: toen ik een jaar of twee geleden Oktaaf Keuninck, las, was ik er eerlijk gezegd niet kapot van. Zooo geweldig was dat ook niet. Nero trouwens ook niet.

 

Dingen beoordelen uit je jeugd wordt altijd verstoord door de jeugdherinneringen die erover liggen. Ik ben ook altijd een groot liefhebber geweest van Yoko Tsuno, maar als ik nu zie hoe ze zich in Trio in het Onbekende gedraagt tegenover Karpan, dan denk ik wel eens: ze had na één uur in die grotten dood moeten zijn. Toegegeven, dat is overdreven. Maar het gemak waarmee ze zich uit zo'n situatie redt is niet realistisch.

 

Maar als tienjarige kan je dat geen moer schelen. Toen ik de eerste keer Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark zag, merkte ik ook niet dat het compleet onmogelijk is dat Indiana zomaar die grote steen uit de piramide duwt.

 

Let wel: dié held is geïntroduceerd in de jaren 80. Dat is lang na de jaren 50 en eind de jaren 40, toen helden zoals Buck Danny verschenen. Er is in die zowat 40 jaar dus niet echt iets verandert.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Rik Ringers zijn komische detective/thrillers. Je moet geen eisen opleggen aan iets waaraan het zelf niet wil voldoen.

Tegenwoordig is er die Spirou van Un peu plus loin vers l'horreur (zou me niet verbazen als ze in het 3e deel in een concentratiekamp belanden).

Is dat slecht? Nee. Maar het is niet meer de avonturen-Robbedoesl van vroeger.

Nochtans is er wel vraag naar dat soort zaken. Tegenwoordig lijkt de functie van R&K te zijn overgenomen door de reeks Zwendel van Munuera.

Het probleem is waarschijnlijk alleen maar dat er momenteel geen mensen zijn die zich genoeg geïnspireerd voelen door R&K om nog iets in dezelfde trant te maken. Die reeks heeft een enorme geschiedenis, en op de duur wordt het voor een scenarist erg moeilijk om daar nog iets mee te doen.

Dat lukt Munuera blijkbaar wel met Zwendel, omdat die minder aan bod kwam en meer een onbeschreven blad is.

 

Er is ook een nieuwe poging om Baard en Kale leven in te blazen. Ik weet niet of dat lukt. In mijn jeugd las ik sommige B&K's voortdurend opnieuw, maar mijn voorkeur ging uit naar de allereerste met Stomp.  B&K in New York boeide me veel minder.

 

Amber en Akka, dat sommigen van jullie misschien niet kennen: daarmee amuseerde ik me geweldig, tot ze van scenarist veranderden.

 

Als nu een stoere jongen als Buck Danny niet aanslaat, dan is het misschien omdat er geen scenarist meer is die daar nog iets van kan maken. En laten we wel wezen: ik las niet alles van BD graag. X-15, ja, dat kon niet stuk. Maar een BD die liefdesproblemen heeft of een kroost sticht....? Ik zou er echt niet aan hebben willen beginnen. Ik wou die opengewerkte tekeningen van vliegtuigen, niet de zieleroerselen van BD et Co.

 

Overigens: toen ik een jaar of twee geleden Oktaaf Keuninck, las, was ik er eerlijk gezegd niet kapot van. Zooo geweldig was dat ook niet. Nero trouwens ook niet.

 

Dingen beoordelen uit je jeugd wordt altijd verstoord door de jeugdherinneringen die erover liggen. Ik ben ook altijd een groot liefhebber geweest van Yoko Tsuno, maar als ik nu zie hoe ze zich in Trio in het Onbekende gedraagt tegenover Karpan, dan denk ik wel eens: ze had na één uur in die grotten dood moeten zijn. Toegegeven, dat is overdreven. Maar het gemak waarmee ze zich uit zo'n situatie redt is niet realistisch.

 

Maar als tienjarige kan je dat geen moer schelen. Toen ik de eerste keer Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark zag, merkte ik ook niet dat het compleet onmogelijk is dat Indiana zomaar die grote steen uit de piramide duwt.

 

Let wel: dié held is geïntroduceerd in de jaren 80. Dat is lang na de jaren 50 en eind de jaren 40, toen helden zoals Buck Danny verschenen. Er is in die zowat 40 jaar dus niet echt iets verandert.

Indiana Jones was eigenlijk een teruggrijpen naar de avonturenfilms van de jaren 30-40. Maar dan met humor.

 

she2.jpg

 

En de Marvel en andere Superhero films zijn eigenlijk hetzelfde.

 

Gewoon wat hersenloze avonturen fun zonder al te veel moeilijke psychologische toestanden. Dat gaat van alle tijden zijn.

Alleen slikt de jeugd dat beter als film dan als strip.

Link naar reactie
47 minuten geleden, Yncke zei:

Ik denk dat een reeks als Trollen van Troy echt niet alleen door oude striplezers gelezen wordt, hoor.

Ik weet het niet zo. Trollen van Troy staat in de plaatselijke bib bij strips voor volwassenen. Net als Thorgal trouwens.

 

Wat ik heel raar vind want dat zijn toch de strips die je begint te lezen als je Sus en Wis en FC de Kampioenen ontgroeid bent.

 

Urbanus staat dan wel weer bij jeugdboeken. Maar dat zal waarschijnlijk de beruchte W. Linthout zijn die ze stiekem daar gezet heeft. :e012:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 8/9/2019 at 12:29 PM, Rik said:

Kuifje

Rik Ringers

Mortimer...

En natuurlijk Mark (Rutte)

Samen met Buck hebben deze 5 gemeen dat ze niet achter de vrouwen aanzitten 😂

:e007:

Alex kan er ook nog bij.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 hours ago, Zwendel said:

Ik weet het niet zo. Trollen van Troy staat in de plaatselijke bib bij strips voor volwassenen. Net als Thorgal trouwens.

 

Wat ik heel raar vind want dat zijn toch de strips die je begint te lezen als je Sus en Wis en FC de Kampioenen ontgroeid bent.

 

Urbanus staat dan wel weer bij jeugdboeken. Maar dat zal waarschijnlijk de beruchte W. Linthout zijn die ze stiekem daar gezet heeft. :e012:

Maar in Frankrijk is Trollen van Troy - en ook Lanfeust - weldegelijk populair bij bredere lagen van de bevolking dan enkel maar een specifiek segment binnen de volwassenpopulatie.

Link naar reactie
9 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Maar in Frankrijk is Trollen van Troy - en ook Lanfeust - weldegelijk populair bij bredere lagen van de bevolking dan enkel maar een specifiek segment binnen de volwassenpopulatie.

Loop eens een franstalige stripwinkel binnen. Je zal zien dat daar veel jonger volk rondloopt dan in Vlaanderen. Strips zoals Legendariers, Frnk, Harmony doen het goed. Niet toevallig allemaal series met manga-invloeden. Manga (franstalig) lijkt de grote motor te zijn. Bv. Boom's BD in Visé is 60% manga versus strips.

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Ambreville zei:

Loop eens een franstalige stripwinkel binnen. Je zal zien dat daar veel jonger volk rondloopt dan in Vlaanderen. Strips zoals Legendariers, Frnk, Harmony doen het goed. Niet toevallig allemaal series met manga-invloeden. Manga (franstalig) lijkt de grote motor te zijn. Bv. Boom's BD in Visé is 60% manga versus strips.

Ik lees de 3. eurostrips, comic, manga. Maar van de 3 produceert manga zeker de meest inventieve verhalen. Vlaanderen lust het niet, maar dat ligt geheel aan Vlaanderen.

Link naar reactie

De jongeren die ik ken lezen haast uitsluitend manga, gigantische hoeveelheden soms. Maar geen enkele die ze koopt op papier behalve een paar favoriete reeksen.

 

In m'n winkel echter zie ik nog steeds veel kinderen die Europese strips kopen, wel jonge gastjes met de ouders erbij en dus weinig tieners die op zichzelf de boekjes komen kopen. Volgens mij is dat normaal, we hebben allemaal wel een periode gehad in ons pubertijd dat strips minder belangrijk waren en nu valt dat wat vroeger door een overvloed aan elektronische toestellen. Als ze ouder worden vindt een deel de weg terug, een deel niet. 

 

Volgens mij is een een overaanbod het probleem, vroeger waren strips redelijk speciaal en beperkt. Nu is er een overvloed aan 2de hands strips aan lage prijzen en is het aanbod nieuwe uitgaven enorm groot, oa door vertalingen, herdrukken en de makkelijk bereikbare engelstalige markt. Tegelijk vallen publicaties op grote oplagen zoals in de krant weg, nieuwe of onbekende reeksen vinden zo moeilijker hun weg bij het grootte publiek.

 

We zitten in een constante evolutie en de markt en liefhebbers gaan zich daar wel aan aanpassen.

Link naar reactie

Gisteren nog eens Rik Ringers gelezen, en er zitten geen seksscènes in, maar Rik Ringers heeft wel een relatie met die Nadine, het nichtje van de commissaris.

Hij is ook niet een zelfopofferende padvinder, want in veel gevallen worden mensen uit zijn onmiddellijke omgeving of hijzelf rechtstreeks bedreigd, zodat hij niet veel anders kan dan optreden.

Veel van die ideeën die hier vorige week over RR werden gepubliceerd, kloppen dus niet.

 

Dat is me wel meer opgevallen als ik eens het een of ander lees of herlees uit een voorbij tijdperk.

Vorig jaar viel me in Jules Vernes "De jacht op de meteoor" op, dat daar heel veel humor in zit.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Peter Motte zei:

Gisteren nog eens Rik Ringers gelezen, en er zitten geen seksscènes in, maar Rik Ringers heeft wel een relatie met die Nadine, het nichtje van de commissaris.

Hij is ook niet een zelfopofferende padvinder, want in veel gevallen worden mensen uit zijn onmiddellijke omgeving of hijzelf rechtstreeks bedreigt, zodat hij niet veel anders kan dan optreden.

Veel van die ideeën die hier vorige week over RR werden gepubliceerd, kloppen dus niet.

 

Als je er zo naar kijkt heeft Kuifje een relatie met Bobbie...

En ook Kuifje wordt regelmatig bedreigd....

En deze beide reporters hebben volgens mij nog nooit iets in een krant gepubliceerd..

 

Maar je hebt wel gelijk Peter. Het is buitengewoon gevaarlijk om tot de innercrowd van Rik Ringers te behoren..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Gisteren nog eens Rik Ringers gelezen, en er zitten geen seksscènes in, maar Rik Ringers heeft wel een relatie met die Nadine, het nichtje van de commissaris.

Hij is ook niet een zelfopofferende padvinder, want in veel gevallen worden mensen uit zijn onmiddellijke omgeving of hijzelf rechtstreeks bedreigt, zodat hij niet veel anders kan dan optreden.

Veel van die ideeën die hier vorige week over RR werden gepubliceerd, kloppen dus niet.

 

Oude RR of een van de laatste drie albums?

Link naar reactie

Rik Ringers werkt wel degelijk regelmatig als journalist. Hij is trouwens verbonden aan de redactie van een blad. Kuifje niet.

In Kuifje in de Sovjet-Unie werkt K wel aan een reportage, die ook wordt gepubliceerd, en waarna hij in Brussel als een held wordt onthaald.

In het volgende album, Kuifje in Afrika, probeert hij biv. vermomd als giraffe een natuurdocumentaire te maken. Verder herinner ik me niet veel van zijn activiteiten als reporter, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

 

Rik Ringers heeft ook niet de padvindermentaliteit die Kuifje bijv. wel toont in het begin van De Blauwe Lotus.

Niet alleen worden de vrienden en kennissen van Rik Ringers vaak bedreigd, maar hij is ook een onderzoeksjournalist. Het is meer door zijn nieuwsgierigheid als reporter dat hij overal in neust, niet omdat hij een edele ridder is.

 

Ik zou hier ook willen verwijzen naar de Nederlandse onderzoeksjournalist Peter R. De Vries (waar ook een stripreeks over bestaat), die écht bestaat, en ooit iemand uit de gevangenis heeft gekregen die er onterecht inzat. De gevangene was veroordeeld door een gerechtelijke dwaling, maar het Nederlandse recht erkende niet het bestaan van gerechtelijke dwalingen. De Vries heeft de zaak kunnen laten heropenen en het gerecht heeft de dwaling moeten toegeven, wat eigenlijk een enorme overwinning op het systeem is.

Ook bij De Vries kwam dat door zijn functie als onderzoeksjournalist.

 

Dus er wordt hier onze brave Rik het een en andere aangewreven dat niet klopt.

 

@Tom B het waren de delen 64 en 65. Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk.

Link naar reactie
Op 9/8/2019 om 13:24, Tom B zei:

Aseksuele hoofdpersonages in een oversekste wereld.

Het hoeft niet altijd over seks te gaan, het lijkt wel of dat de enige diepgang is waar men aan kan denken.

Cambré's Jump bijvoorbeeld heeft ook best wat diepgang qua karakters en ja, daar heb je enerzijds de eenzijdige relatie tussen twee hoofdpersonages, maar ook de verdwenen vader, ... die personages delen een geschiedenis die in de reeks mondjesmaat tevoorschijn kwam... tot de reeks werd geschrapt. Helaas, want er zat nog veel potentieel in. Mijn jongste is/was een fan van de reeks omwille van de verhalen op zich, maar zelf lees ik ze ook graag, net omwille van die extra dimensie. Ik heb dat niet met bv een Jommeke of zo, die slechts één doelpubliek bedient.

 

Om terug over Buck Danny te beginnen: die personages hebben, op Tuckson na, niets van karakter. Ze zitten in hun vliegtuig, redden de wereld van de ondergang (weeral) en dan? Tumbler en Danny zouden vrienden zijn, maar je ziet dat nergens aan. Het lijkt ook wel of dat de enige functie is van Tumbler, want ook zijn wikipedia-lemma (of hoe noemt dat?) is bedroevend leeg. Voor mij hoeft hij niet met pluimen in zijn gat op de Pride rond te lopen (hoewel :) ) maar op zijn minst een paar hobby's of al was het maar een foto van zijn madam had iets toegevoegd aan zijn karakter, zonder dat dit de verhalen in de weg zou staan.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

@Tom B het waren de delen 64 en 65. Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk.

Toch wel een beetje, want de scenario's van Zidrou zijn met hun updating van het hoofdpersonage (hij duikt nu effectief met die Nadine in bed) én met het zelfparodierende aspect (er wordt regelmatig verwezen naar het brave imago van RR) net een beetje meer anno 2019 dan de scenario's van Duchateau (waardoor die van Zidrou misschien vlugger gaan verouderen).

Die Nadine blijkt in het laatste album overigens nog minderjarig te zijn.

Link naar reactie

DDB maakt me heel blij! Ik ben gek op AVATAR en is denk ik de film die ik het vaakste heb gezien en ben al jaren op zoek naar comics hierover.... Dark Horse had daar eidnelijk zin in, na jaaaarreeeeen wachten wat ooit begon als promo met een plaatje van Campbell zelfs geloof ik.

Anyway, de vertaling bij DDB is nu voor 12-2019

 

afbeelding.thumb.png.5c81598da0f44344dff2e33be1eb7cd7.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
38 minuten geleden, boomvavavoom zei:

W.I.T.C.H. ?



En dit is zonder te googlen :)

Bedoel je de stripreeks waarop een animatiereeks is gebaseerd en waar zelfs nooit een film van gemaakt werd?

 

Je had misschien toch beter gegoogled.

 

Ik heb het overigens over live action (of wat daarvoor tegenwoordig moet doorgaan) films. Animatiefilms kan je eventueel nog wel omzetten naar een strip met een gelijkaardig impact.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...