Ga naar inhoud

Stripspeciaalzaak.be


esteban²

Recommended Posts

6 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik onderschat het verzamelen niet, ik denk simpelweg niet dat er veel kinderen gevoelig voor zijn.

En ook in mijn generatie zie ik dat aspect veel minder terug dan een generatie na mij.

 

Zoals jij hier een aantal zaken stelt als feit vanuit jou kringen, doe ik dat vanuit de mijne.

Ik denk dat de sector hopeloos verouderd is en niet voldoende innoveert. Of ik gelijk krijg blijkt pas veel later.

Kijk eens naar die supermarktacties zoals smurfjes, voertbal (of freek vonk) plaatjes, verzamelen doet iedereen van elke leeftijd........of dat nu games, elpees, films, boeken, servies, harry potter, make up, pokemonkaarten, funko's zijn maakt niet uit.

Mijn kinderen verzamelen, net als mijn broers en ik deden, alleen andere zaken. 

 

De sector is ook niet hopeloos verouderd.....misschien wel verouderd...haha....maar hopeloos.....het probleem is dat die "oudere" liefhebbers zekere kopers zijn en die "jongere" niet, dus waar spendeer je het kleine budget als uitgever/verdeler liever aan......

Soms is juist de vertrouwdheid, nostalgie en de herkenbaarheid een charme en sterk punt (bijv vinyl platen) en zal dat met ups en downs overleven.

 

Zakelijk kan je ook niet mee in elke waan van de dag, soms moet je gewoon doen waar je goed in bent en daarin uitblinken......waarmee ik toch weer kom op één van mijn stokpaardjes, er wordt veel te veel uitgegeven en ook heel veel middelmaat. Minder verschillende strips levert misschien meer verkoop per strip op....bij mij zeker, ik laat heel veel liggen, omdat ik het niet meer kan bevatten in mijn kasten of verzameling, liever minder maar goede boeken, dan meer maar mindere boeken.

 

Maar de waarheid zal in het midden liggen....... 

Link naar reactie
On 8/4/2018 at 8:18 PM, Paul_NL said:

Dit was Kontiki zijn bericht:

 

Altijd weer die aannames en de toon is hier weer gezet. Weet je wat, dit was mijn laatste bericht op dit forum. Alle leuke interacties doorheen de jaren ten spijt, de omgang met tientallen mensen die ik ook in realiteit ken en waardeer, die weten hoe en wat ze moeten relativeren, mijn dankbaarheid voor iemand als Peter Bonte om dit forum met zijn eigen centen draaiende te houden en de promotiekansen die dat voor mij/ons bood, de waardering die beide richtingen uit ging bij forumers die ik ook buiten het forum leerde kennen, de vriendschappen die het me zelfs opleverde en nog zoveel moois meer sinds de ik weet niet meer hoeveel jaar ik hier aanwezig was, is mijn relatie met het forum vooral de jongste tijd er een van buitenproportionele ergernis en achterdocht geworden. Ik kan niet meer omgaan met het soort volgehouden negativiteit, eindeloos geklaag en gezeur en hardnekkig terugkerende opmerkingen van een - toegegeven - minderheid waar ik anders - als vrolijk dansend konijn - zelden mee te maken heb. Ik moet misschien beter tegen kritiek kunnen, zelfs al heeft het niet eens met mij/ons te maken, maar het punt is dat ik juist helemaal niets moet, en ik heb ook toelaatbare normen en grenzen om al dat gedoe zomaar te moeten aanvaarden. Ik beperk me voortaan tot het lurken en ons privéforum van de medewerkers (hiervoor ook bedankt, Peter!), want er valt hier nog best nieuws te rapen.
 
Voor updates van de site zijn er de gekende wegen. Je zal nu weliswaar zelf het initiatief moeten nemen of de moeite moeten doen om erheen te surfen. Ik richt al mijn energie, inspanningen, tijd, moeite, optimistische en nieuwsgierige blik voortaan liever op de site.
 
Lezers, volgers, likers, bedankt voor alles. Het avontuur is natuurlijk nog lang niet voorbij, maar het moet wel motiverend blijven. Met je stripgerelateerde vragen kan je desgewenst ook nog terecht via ons mailadres, sociale media en privéberichten. We antwoorden telkens vrij snel zolang we het antwoord kennen (en niet uitgaan van veronderstellingen).
 
Het cliché wil dat iemand met veel bombarie een afscheid aankondigt en de drama queen uithangt eigenlijk gewoon blijft, maar hier is het toch echt voorbij voor me als actieve reageerder. Moderators, gelieve een slotje op deze thread te zetten.

Bah, hij ging gewoon naar Facebook omdat hij denkt daar meer succes te hebben dan hier. De reacties hier hebben er niets mee te maken.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Paul_NL zei:

De Comics (die weliswaar ook strips zijn) zijn niet waar ik mij direct zorgen om zou maken. De Amerikanen snappen een heel stuk beter hoe ze hun zaken moeten vermarkten.

 

Daar zou je wel es heel onaangenaam van verrast zijn. De maandelijkse comic-verkoop voor Marvel en DC is een ramp. In vergelijking qua bevolkingsaantal komen ze nog niet eens in de buurt van België en Frankrijk. 

Daar moet men nog veel meer artificiële trucjes toepassen om een beetje oplage verkocht te krijgen.

En dat terwijl de comic films nog nooit zo populair zijn (maar die hebben buiten de titels vaak heel weinig gemeen met de strips)

Link naar reactie
1 hour ago, Paul_NL said:

Als ik kijk naar de weinige stripzaken die Nederland nog rijk is dan zie je dat de meest succesvolle (bijvoorbeeld een Yendor in Rotterdam) is uitgebreid naar het verkopen van shirts, puzzels, beelden, lego en allerlei andere ''pop culture'' artikelen, en met succes.

Die winkels verdwijnen door de onlineverkoop. De verdwijining van stripwinkels staat los van het verminderen van de stripverkoop.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik niet. Als ik alleen al kijk naar alle omnibussen van Marvel die snel uitverkopen en in grote getale worden aangekondigd, daar zit goed geld in. Marvel Legacy #1 werd via Diamond Comics 305.427 keer verkocht. Ik denk dat die sector een stuk gezonder is dan die van de Europese strip

 

Echt niet. Geloof me. De trade paperback policy van Marvel is een ramp. Al jaren, en het is hun eigen uitgavebeleid die daar de oorzak van is. Ze laten daar heel veel geld liggen. DC is daar veel beter in.

 

En die Legacy #1 is een zoveelste reboot. Die aantallen worden gehaald door 'kweet niet hoeveel alternatieve covers aan te bieden. Stripwinkels moeten om 1 strip met zo'n cover 25, 50 tot 500 gewone exemplaren aankopen. Exemplaren waar de winkels mee blijven zitten (want niet retourneerbaar) Deel 2 zal dan nog maar de helft verkopen, deel 3 weer minder, enz... . Het is pure doping die cijfers, daar moet je je niet op blindstaren.

 

De echte grootverdieners in de USA zijn Robert Kirkman en de makers van Saga. 

 

Link naar reactie
1 minute ago, Paul_NL said:

Ik doel meer op de bekendheid van het merk. Het is een marketingtool. Elk leek kent inmiddels de merknaam Marvel en DC.

 

Je ziet hoe populair strips zijn aan zaken zoals deze:

 

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3326784/Te-koop-Grootste-verzameling-strips-van-Nederland-600-meter-lang

 

Dat is nog steeds niet verkocht. Het interesseert mensen niet voldoende om er het geld voor op te hoesten.
En dit is letterlijk de gehele stripgeschiedenis. Als we dat al niet voldoende waarderen, dan is dat toch een prima indicatie van waar we staan?

Ja, maar "vijftig ton zwaar en 600 meter lang", daar kan mijn zolder niet tegen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik doel meer op de bekendheid van het merk. Het is een marketingtool. Elk leek kent inmiddels de merknaam Marvel en DC.

 

Je ziet hoe populair strips zijn aan zaken zoals deze:

 

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3326784/Te-koop-Grootste-verzameling-strips-van-Nederland-600-meter-lang

 

Dat is nog steeds niet verkocht. Het interesseert mensen niet voldoende om er het geld voor op te hoesten.
En dit is letterlijk de gehele stripgeschiedenis. Als we dat al niet voldoende waarderen, dan is dat toch een prima indicatie van waar we staan?

Wat een onzin. Dit is niet 'de stripmarkt'. Je meet de automarkt van vandaag toch ook niet af tegen de verkoop van een collectie oldtimers?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Just now, Waldorf said:

Wat een onzin. Dit is niet 'de stripmarkt'. Je meet de automarkt van vandaag toch ook niet af tegen de verkoop van een collectie oldtimers?

Dat is waar, maar toch ... de markt van oldtimers doet het goed omdat de automarkt het goed doet. Het zijn communicerende vaten. Maar hoe de verhouding ligt, is niet duidelijk.

Ik vind die verzameling van Matla een monster. 100 000 tijdschriften ... Terwijl er van Robbedoes alleen maar zo'n 3000 zijn. Wat voor een rommel zit daar dan niet in? Matla lijkt zonder onderscheid alles te hebben gekocht dat er was, en dat kun je bezwaarlijk verstandig verzamelen noemen.

Link naar reactie

Hij wil het in zijn geheel verkopen. Dat is heel veel geld, en dus kijkt hij naar de staat. En hij probeert iemand bij de overheid te verleiden te denken dat het een waardevolle verzameling is, die niet mag verloren gaan wegens een uniek beeld met een culturele dimensie en allerlei woorden die het goed doen in commissies. Dan hij hij in één keer een paar ton scheppen. Als hij het stuk per stuk of in loten verkoopt,zal hij met een boel onverkoopbaar materiaal achterblijven. Waarschijnlijk hoopt hij de gemiddelde waarde op te trekken door het in zijn geheel te verkopen. Maar 170 000 stuks. Dat is onbegonnen werk.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik zie hier geen enkel feit of cijfer staan, dit terwijl makkelijk verkoopcijfers zijn aan te tonen van Marvel, DC of Image (om er maar 3 te noemen).

 

Die cijfers zijn geen echte cijfers. Dat zijn benaderingen.

Die variant covers: https://www.midtowncomics.com/store/dp.asp?PRID=Marvel+Legacy+%231+Cover+B+_1657806 

Ik was mis: er zijn nu ook al 1/1000 varianten: http://www.recalledcomics.com/MarvelLegacy1RI.php

 

 

Ik heb nog bij Image (en voor IDW en Dark Horse gewerkt) gepubliceerd en heb op SDCC gesigneerd, ik weet hoe het daar aan toe gaat.

Link naar reactie
10 minutes ago, marioboon said:

 

Die cijfers zijn geen echte cijfers. Dat zijn benaderingen.

Die variant covers: https://www.midtowncomics.com/store/dp.asp?PRID=Marvel+Legacy+%231+Cover+B+_1657806 

Ik was mis: er zijn nu ook al 1/1000 varianten: http://www.recalledcomics.com/MarvelLegacy1RI.php

 

 

Ik heb nog bij Image (en voor IDW en Dark Horse gewerkt) gepubliceerd en heb op SDCC gesigneerd, ik weet hoe het daar aan toe gaat.

Dat lijkt mij een poging om op mechanische wijze unieke varianten te creëren, zoals elk handmatig schilderij of handmatige tekening een unieke variant is. Bij zeefdrukken heb je dat ook: de laatste exemplaren zijn meestal niet zo goed als de eerste, omdat de drukplaten achteruitgaan. Maar je moet al goede ogen hebben om al die verschillen te zien.

Link naar reactie

Retailers ordered $42.11 million in comic books, graphic novels, and magazines from Diamond Comic Distributors, bringing the quarterly total to $137 million, up a little over 1% over the same quarter in the previous year, and the highest dollar value seen since the fourth quarter of 2016. 

 

Dus: één jaar comcis is maximum vier Marvel films.

Ter vergelijking: Ant-Man and the Wasp heeft al  $195,645,935 alleen in de VS, en $426,971,411 over de hele wereld, VS inbegrepen.

Avengers: Infinity War heeft in de VS  $678,070,679, en in de hele wereld VS inbegrepen  $2,045,186,856 !! Die film is wel een beetje een uitzondering, maar de opmerking dat de Marvel films veel meer waard zijn dan de comics, is wel waar.

Link naar reactie
6 minuten geleden, ekaoeie zei:

Dat lijkt mij een poging om op mechanische wijze unieke varianten te creëren, zoals elk handmatig schilderij of handmatige tekening een unieke variant is. Bij zeefdrukken heb je dat ook: de laatste exemplaren zijn meestal niet zo goed als de eerste, omdat de drukplaten achteruitgaan. Maar je moet al goede ogen hebben om al die verschillen te zien.

Zeefdrukken is niet met platen maar, zoals de naam het aangeeft, met een zeef.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
3 minuten geleden, The Alderwood zei:

Matla dacht het goed voor mekaar te hebben. Een taxatie van 1,8 miljoen. En waarop hebben die taxeurs zich gebaseerd? De catalogus van Matla? Ik wil ook graag de prijs van iets bepalen en het dan aan de staat verkopen, jammer genoeg werkt het zo niet. Hij probeert natuurlijk bij de staat, omdat die zich buiten de markt positioneert en dus (te) weinig naar de markt kijkt. De tijden zijn echter veranderd. 

Burn, Matla, Burn. 

Als ze zich gebaseerd hebben op de catalogus van Matla valt dat toch mee! Want de reële prijzen zijn sinds de laatste catalogus (voor een deel) flink gestegen!

Link naar reactie
11 minuten geleden, Paul_NL zei:

Je bedoelt die 2 strips waarvoor je het inkleuringswerk hebt gedaan?
Ik durf toch wel te stellen dat je niet direct de hele Amerikaanse sector kent met al haar ins and outs.

Evenmin als ik die ken, ik beroep mij enkel op cijfers.

 

Kijk indien je wil ook eens hier naar: http://www.comichron.com/monthlycomicssales/2018/2018-06.html

 

Nee, ik heb het over deze strip die ik tekende waar één schrijver vorig jaar zijn verfilmde strip Atomic Blonde was en de andere schrijver nu VP bij Time/Warner is.  :-)

Ik beweer niet dat ik de hele sector van binnenuit ken maar ik ken wel de échte getallen achter de cijfers.

 

 

243027-18920-118502-1-texas-strangers.jpg

Link naar reactie
3 minutes ago, linthout said:

Wat Matla betreft: Heu? Zijn collectie is toch niet te koop (voor ons)? Het enige wat hij gedaan heeft is ze aanbieden aan een museum dat het geld niet samen kreeg of niet wou betalen...Of mis ik iets?

Als jij met die 1.8 miljoen naar Matla stapt, zal hij met plezier aan jou verkopen hoor. En misschien krijg je er zelfs zomaar nog een krat (Nederlands) bier bij.

Link naar reactie
45 minuten geleden, The Alderwood zei:

Lees ik nu dat je de enige van die strip bent die't niet gemaakt heeft? 🙊

(Mijn excuses voor dit gemene grapje)

 

JA!

't Is allemaal de schuld van de Amerikaanders! 

 

De enigste die echt aan die comic iets verdiend heeft aan de verkoop was de inkleurster. Maar de bootparty bij die Hollywood producer en de signeersessies in L.A. en San Diego maakten veel goed.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
43 minutes ago, Konincks said:

Matla wilde het perse aan het KB verkopen.

Maar het KB wilde het voor een grijpstuiver.

Ik heb Hans aangeraden die dwanggedachte op te geven en zijn verzameling op te splitsen in behapbare kavels.

Met het vooruitzicht dat hij dan binnen kortere of langere tijd goed geld kan vangen.

Het doet pijn om te ervaren dat je opgebouwde droomhuisje steen voor steen afgebroken wordt.

Nou en ?

Wake up Hans and start cashing out.

En geef je naaste familieleden ook hun deel waar ze recht op hebben.

En nu aan het werk.

Alles te koop voor de hoogste bieder.

Verzamelen en opkopen ging je goed af.

Uitponden is de andere kant van de medaille.

Goed uitponden vereist ook vakkennis en kan je toch weer status, prestige en de broodnodige poen opleveren.

Dit lijkt me wel het beste, ja. Anders zitten de erfgenamen met waardeloos papier. Enfin, 'waardeloos'...waardeloos voor iedereen die feitelijk niets heeft met strips, tekeningen en aanverwanten. En ook deels waardeloos als er niemand, komende vanuit het publiek dat wel geïnteresseerd is in strips, tekeneningen en aanverwanten, wil en kan opkopen vanwege de omvang en onmogelijkheid tot opdelen wegens onwil van de verzamelaar.

En verder hebben de erfgenamen nog kosten ook aan het bijhouden van die verzameling. Indien ze dan moeten overgaan tot gewoon vernietiging dan heeft niemand nog iets aan al hetgeen dat bij elkaar werd verzameld.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Paul_NL said:

Dit is zeker niet de stripmarkt inderdaad: dit is het fenomeen strips en hoe deze cultureel op waarde wordt geschat in Nederland, naar blijkt: onvoldoende.

Een prima indicatie van hoe wij naar de strips kijken hier.

 

De geschiedenis interesseert ons onvoldoende om deze collectie te behouden, de winkels welke zich hebben gericht op de verkoop ervan vallen bij bosjes om, de gemiddelde lezer is ouder. Alles bij elkaar nou niet echt de voortekenen van een gezonde toekomst toch?

Dat mainstreamvolk/normies in vrij weinig geïnteresseerd is, of het nu strips, antiek, kunstschilderijen uit de romantiek, old timers, wetenschappelijke innovatie betreft, is een feit maar is geen doorslaggevend argument dat daarom geen collecties meer kunnen onderhouden worden.

De zaak Matla heeft veel meer te maken met het feit dat onze verzamelaar de hele zwik van 50 ton in 1 keer wil verpatsen en dat het vrijwel zeker is dat om die reden, de ondeelbaarheid van zijn collectie dat niemand het wil aankopen in die hoedanigheid.

De geïnteresseerden zijn er wel.

Link naar reactie
2 uren geleden, The Alderwood zei:

Matla dacht het goed voor mekaar te hebben. Een taxatie van 1,8 miljoen. En waarop hebben die taxeurs zich gebaseerd? De catalogus van Matla? Ik wil ook graag de prijs van iets bepalen en het dan aan de staat verkopen, jammer genoeg werkt het zo niet. Hij probeert natuurlijk bij de staat, omdat die zich buiten de markt positioneert en dus (te) weinig naar de markt kijkt. De tijden zijn echter veranderd. 

Burn, Matla, Burn. 

Sorry. Alderwood was me voor.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als het per kavel kan verkocht worden, dan is dat net zoals op stripbeurzen, of zoals er betaald wordt bij een commissietekening. Zonder belasting.  Niemand wil 50 ton aankopen en dan daar nog eens op moeten dokken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
25 minutes ago, sjaakie said:

vergeet ook niet dat het er om ging dat als het aan de KB werd verkocht het in Denhaag bleef en hij op de fiets er van kon blijven genieten.

Er is al een striparchief in de Bibliotheek van Amsterdam waarom zou Nederland er 2 moeten hebben ?

Strip Documentatie Centrum Nederland

Voor hetzelfde geld vernietigen ze dan toch na enkele jaren de aangekochte collectie, zeker als ze er toch maar een grijpstuiver voor neertelden. En dat er al een striparchief is. Zou waarschijnlijk niet de eerste keer zijn.

Link naar reactie
11 hours ago, The Alderwood said:

Ik ben nog eens een kijkje gaan nemen.

Het eerste wat opvalt, is hoe rommelig de site is. Je wordt overdonderd met prentjes, woorden, ... Bovendien verschillen de prentjes ook nog’ns van grootte. Je hebt grote prenten, erg kleine prentjes, Dan onderaan nog’n hele balk met mini-prentjes, genaamd “toppers”.

Als ik me in de plaats stel van tieners of nog jonger, dan vind ik het een overdonderdende site, een site die ‘n kijken vergt wat jonge kinderen nog niet geleerd hebben. De lay-out is verschrikkelijk, typisch jaren ‘90. Als je dan toch verder geraakt dan de home-page, kom je terecht op een artikel dat zo mogelijk nog saaier is in lay-out. Een lap tekst rechts, een aantal prentjes links. Komop seg.

 

En voor ik de commentaar krijg dat de site vrijwillig gerunt is: ik geef ook vrijwillig commentaar, ik vraag er geen geld voor. 

959CEF19-2A90-4BDC-AB37-52052D84E924.png

33F32162-B011-45C2-9B4F-47D4C3B5789D.png

Goh, die site valt toch reuzegoed mee. Ik vind alles netjes en overzichtelijk terug.

 

Sites zoals facebook zijn pas een monster, complete chaos waar een kat haar jongen niet kan terugvinden en een algoritme bepaalt wat jij leuk vindt (of moet vinden) en je bijgevolg enkel te zien krijgt wat dat algoritme bepaalt dat je moet zien.

 

Bij sites zoals de ssz ben je natuurlijk verplicht zelf na te denken, te klikken en te kiezen.

 

Ik ben gewoon dankbaar dat er zulke "gratis" initiatieven zijn en dat er mensen zijn die daar veel van hun vrije tijd insteken voor ons plezier.

Link naar reactie

500.000 euro een grijpstuiver? Voor 70.000 strips en 100.000 tijdschriften is dat ca. 3 euro per stuk. Er zullen natuurlijk dure strips tussen zitten, maar ook jaargangen Donald Duck en Eppo met een waarde van enkele dubbeltjes per stuk.

Opbreken en verkopen in kavels kan natuurlijk ook, maar reken 17 items per kavel, en 10 minuten werk per kavel (dat is een lage schatting), dan ben je een jaar full time bezig.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...