Ga naar inhoud

Stripspeciaalzaak.be


esteban²

Recommended Posts

Op beide platformen zijn er nu toch wel een 3 updates per dag. Tweemaal per week worden die nieuwsfeiten ( en andere ) gebundeld op de site. Uitzonderlijk verschijnen de zaterdagupdates al vandaag !!!  

 

Volgende week zal er dan een opmerkelijk ( ik durf dit toch wel zeggen 🙂 ) interview met Alain Dodier ( JKJ Bloks ) verschijnen. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Lef van Sherpa om hier eindelijk de geweldige Acquefacques-reeks van Mathieu te lanceren! Lang gedacht dat het een kandidaat voor Hum was, omdat de geest van Fred altijd wel even aanwezig is in de absurde ontregeling van de werkelijkheid:

 

mathieu.thumb.jpg.049b842b3294c0782920f39d64457d34.jpg

 

Wel een opvallende vertaling van de naam van de titelheld... Acquefacques is een fonetische omdraaiing van Kafka. Ook in de Duitse vertaling heet de held gewoon Julius Corentin Acquefacques. Bij Sherpa gaat hij dus Maurits Cornelis van Esk heten... een wel erg vette knipoog naar Maurits Cornelis Escher......

 

MAM_2.jpg

 

 

julius-corentin-acquefacques2.jpg

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Kool Thing zei:

Op beide platformen zijn er nu toch wel een 3 updates per dag. Tweemaal per week worden die nieuwsfeiten ( en andere ) gebundeld op de site. Uitzonderlijk verschijnen de zaterdagupdates al vandaag !!!  

 

Volgende week zal er dan een opmerkelijk ( ik durf dit toch wel zeggen 🙂 ) interview met Alain Dodier ( JKJ Bloks ) verschijnen. 

Ha Dodier. Ik kijk er al naar uit. Ik ben momenteel mijn jarenlange Bloks achterstand aan het wegwerken. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
4 uren geleden, mojo zei:

Ha Dodier. Ik kijk er al naar uit. Ik ben momenteel mijn jarenlange Bloks achterstand aan het wegwerken. 

Ik heb ze voor het interview allemaal herlezen. Na dat interview ga ik alleszins nooit meer zeggen dat het een leuk stripJE was. Je hebt bevlogen tekenaars, je hebt perfectionisten en je hebt Dodier. Niet normaal.

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, marioboon zei:

Vetzakken!

Ik had het over de uiteindelijke winnares Rumiko Takahashi, hee! :)

Oeps 😶 Het gaat over Angoulème dus, en Takahashi-sensei is inderdaad iets helemaal anders dan Hitomi

40140.jpg

 

Ik betwijfel ook of ze een andere taal dan Japans spreekt, maar dat zou geen probleem mogen zijn. Voor mij niet alleszins, al is mijn Japans ook eerder beperkt. Takahashi-sensei is voor mij echter één van de grootste Japanse mangaka, naast Adachi Mitsuru-sensei (een generatiegenoot) en de Tezuka's, en dat zou het enige mogen zijn wat telt.

Hier in het Vlaamsche land is Takahashi-sensei vrij onbekend, maar ik heb begrepen dat in Frankrijk manga echt wel boomt en bijgevolg zullen alle belangrijke reeksen wel een franse versie hebben. Dan vind ik het ook logisch dat ze wint, zeker als je haar werk al eens gelezen hebt. Anders kan ik wel enkele titels aanbevelen...

Link naar reactie

Ranma 1/2

Deze reeks was de eerste manga die ik las, en ik was meteen verslingerd. Wat mij vooral aanspreekt is het feit dat van letterlijk àlle karakters een hoek af is, maar ook dat de Japanse cultuur en folklore een belangrijke rol speelt in het verhaal. Typisch wordt ook dat soms totaal overtrokken en dan krijg je zaken als martial arts theeceremonie, een bonen spuwende plant (hint naar setsubun), ... Soms gaan grappen verloren omdat ze quasi onvertaalbaar zijn uit het Japans, zeker als kanji een rol spelen. Voor mij is dat gefundenes fressen aangezien ik de taal gestudeerd heb, maar het doet geen afbreuk aan het plezier als je die niet vat.

Eerste aflevering, bedenkt dat het om animatie uit de jaren '80 gaat, tempo en al. Om een idee van het verhaal te krijgen moet je de aflevering uitkijken, en bedenk dat er nog tientallen karakters bijkomen...

 

Maison Ikoku

Slice of life-manga, de tweede grote reeks die ze schreef na Urusei Yatsura. Eveneens vol met typische karakters, maar de reeks geeft ook een inkijk in het Japanse leven tijdens de economische bubble van de jaren '80. Ook hier enkele kanji-grappen, zo hebben de namen van de personages allemaal het cijfer van hun appartement in hun naam: protagonist Godai (go = 5) woont in nr 5, Ichinose (ichi = 1) in nr 1 enzovoorts...

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Tanuki zei:

Oeps 😶 Het gaat over Angoulème dus, en Takahashi-sensei is inderdaad iets helemaal anders dan Hitomi

40140.jpg

 

Ik betwijfel ook of ze een andere taal dan Japans spreekt, maar dat zou geen probleem mogen zijn. Voor mij niet alleszins, al is mijn Japans ook eerder beperkt. Takahashi-sensei is voor mij echter één van de grootste Japanse mangaka, naast Adachi Mitsuru-sensei (een generatiegenoot) en de Tezuka's, en dat zou het enige mogen zijn wat telt.

Hier in het Vlaamsche land is Takahashi-sensei vrij onbekend, maar ik heb begrepen dat in Frankrijk manga echt wel boomt en bijgevolg zullen alle belangrijke reeksen wel een franse versie hebben. Dan vind ik het ook logisch dat ze wint, zeker als je haar werk al eens gelezen hebt. Anders kan ik wel enkele titels aanbevelen...

 

Ik ken haar wel hoor al zijn haar specifieke reeksen niet echt spek voor mijn bek.

Tot voor kort was manga goed voor 50% van de totale stripverkoop in Frankrijk en dat is mede de verdienste van haar populariteit en werk uit de jaren 80 en 90. Een terechte winnaar dus.

Link naar reactie
  • 1 month later...

De top 40 van 2018 wordt vanaf nu uitgezonden.

 

Van 40 tot 31:

 

31-40.jpg

 

 

Van 30 tot 21:

 

21-30.jpg

 

Het valt me op dat verschillende van die 20 boeken quasi nooit aan bod gekomen zijn op dit stripforum. Zeker, mensen posten hier dat ze titels als Satania, Layla, Brocéliande of Irons gekocht hebben, maar niemand doet de moeite om daar dan ook iets over te schrijven. Toch kan een drietal zinnen anderen zin doen krijgen om ook die strip te gaan lezen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Waldorf zei:

Het valt me op dat verschillende van die 20 boeken quasi nooit aan bod gekomen zijn op dit stripforum. Zeker, mensen posten hier dat ze titels als Satania, Layla, Brocéliande of Irons gekocht hebben, maar niemand doet de moeite om daar dan ook iets over te schrijven. Toch kan een drietal zinnen anderen zin doen krijgen om ook die strip te gaan lezen. 

Inderdaad. Ik heb de indruk dat het hier meer over typische verzamelzaken gaat de laatste tijd dan puur over de strips zelf. 

 

Ik vraag me nu wel vooral af als je 'zie mij', sallie, of de laatste thorgal in je top tien zet, welke andere slechtere strips je dan wel niet gelezen moet hebben. 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Bart 01 zei:

Inderdaad. Ik heb de indruk dat het hier meer over typische verzamelzaken gaat de laatste tijd dan puur over de strips zelf. 

 

Ik vraag me nu wel vooral af als je 'zie mij', sallie, of de laatste thorgal in je top tien zet, welke andere slechtere strips je dan wel niet gelezen moet hebben. 

Daar loopt het dus fout op dit forum. Steeds een negatieve, subjectieve ondertoon bij vele reacties. Waarom mag iemand 'Zie mij', Sallie of Thorgal niet in zijn top 10 zetten?????

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, blacktiger zei:

Maar worden deze strips ook daadwerkelijk gelezen? Ik ken verschillende verzamelaars die hun strips na aankoop gewoon in een plastiek hoesje stoppen en dat is het dan. Als je dan je top tien opstelt gewoon omdat je het album mooi vind staan in je kast dan stel ik mij hierbij toch vragen. 

 

Ik verzamel al jaren strips en lees iedere strip nog alvorens klassering. Ik geniet nog altijd van een nieuwe 'Thorgal' of een 'Zie mij' of een nieuwe blauwbloezen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...