Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
The Alderwood

Moet de strip afstappen van het feuilleton?

Recommended Posts

40 minuten geleden, linthout zei:

Een koe vraagt erom om gemolken te worden...De mensen zijn daar heel blij mee want dan hebben ze lekkere melk!

Als de koe niet gemolken wordt loopt ze een tijd zeer ongemakkelijk rond, want haar uier blijft maar zwellen en iedereen blijft op zijn honger zitten. Uiteindelijk ontploft de koe en heeft niemand er nog iets aan.

Wel, zo is het ook met uitgeverijen.

Zolang je maar geen dode koe aan het melken bent... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, marioboon zei:

Kijk es op Netflix: die gooit zoveel originele films op hun markt dat niemand ernaar kijkt. Graphic novel, om het zo te zeggen.

Integendeel: het zijn de series waar iedereen naar uitkijkt en die dan op korte tijd willen zien. Kwaliteit, ja maar zeker en vast ook hoeveelheid. De kijker/lezer wil episodes zien. Kort na mekaar.

Blacksad is een speciaal gegeven: dat was een zeer grote potentie qua reeks maar de makers hebben 'm een beetje om zeep geholpen door de lange tussentijd.

Of iets recenter: Soda. Die reeks IS kapotgemaakt door 1: de 10jarige tijd tussen nieuwe delen en 2: de lauwe reactie erop. Je kan een minder deel perfect verstoppen in een reeks als het volgende deel er op klokslag uitkomt. Zie Thorgal.

Bij series op Netflix (ea streaming sites) is het hetzelfde probleem. Ik bekijk liever alle jaargangen na mekaar dan op het volgende seizoen te wachten. Met het aantal series dat er uitkomt weet ik meestal niet meer wat er in het vorige seizoen gebeurde. Ik moet dan effe op Imdb de korte inhoud nalezen en de laatste paar afleveringen van het vorige seizoen bekijken.

Netflix maakt recentelijk ook heel goede films.

Deel dit bericht

Link naar bericht

12 minutes ago, The Alderwood said:

Ik vind het een erg manke metafoor. Heel erg mank. Zo mank dat ze lam is, niet kan wandelen en zelfs in een rolstoel niet vooruit geraakt zonder dat iemand ze duwt. 

2. En ik hou niet van melk. 

Ik heb overigens geen probleem met feuilletons maar met het overdaad aan feuilletons. 

En zeker aan reeksen die te hard Game of Thrones willen nadoen en een veel te lang verhaal willen verkopen in veel te veel delen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Als je enkel one-shots uitbrengt heb je deze problemen natuurlijk niet, maar dan krijg je volgens mij bloedarmoede. Sommige verhalen kunnen enkel over meerdere delen verteld worden. Een mix van beide biedt meer opties.

Precies! Het wordt in dit topic teveel behandeld als een zwart-wit situatie. Het een hoeft het andere niet uit te sluiten.

Sommige series hebben baat bij een einde.
Andere reeksen zullen tot in de eeuwigheid blijven doorgaan omdat mensen hun comfort food willen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 14/8/2018 om 13:01, The Alderwood zei:

In een tijd waar we alles ‘op vraag’ kunnen kijken of bingewatchen, zit niemand nog te wachten op een reeks die mondjesmaat uitkomst en waarvan het niet eens zeker is of de reeks wordt afgemaakt. Het geduld van het publiek is op. De mensen willen kwaliteit en niet kwantiteit. Bovendien is de concurrentie te groot om langdurige series nog in het geheugen te houden. Tegen de tijd dat er een nieuwe Blacksad uitkomt ben ik al lang vergeten wie die detective juist was en verdiep ik me in een verhaal dat afgewerkt en beschikbaar is. 

Trouw is vluchtig geworden, we willen het goed en we willen het nu. 

Speak for yourself.

Geen groter plezier dan bij het uitkomen van een nieuw deel van een langlopende reeks de oude delen opnieuw te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is lastig een nieuwe strip te maken die je kunt bingen. Bij strips gaat dat al op bij één aflevering per maand? Dan zit je al snel aan een conceptreeks met meerdere tekenaars of aan nevenreeksen.

Eén van de voorbeelden die ik ken is de serie dierenriem waarvan elke maand een deel uitkwam. Op zich een aardig idee maar eerlijk gezegd matig tekenwerk. Het lijkt me ook lastig om hier je toptekenaars voor in te zetten want dat vergt een behoorlijke investering. Aan de andere kant kan een toptekenaar zo'n serie wel dragen. 

Ik volg niet veel van de huidige feulletonseries en nevenreeksen, eigenlijk alleen XIII / XIII Mystery. Volgens mij kunnen dat soort reeksen nog prima mee mits er een goed verhaal achter zit. Als je bijvoorbeeld naar de oude Van Hammes kijkt dan bevatten de eerste XIII's een duidelijk verhaal met een kop, een staart en een wervelkolom die nog even doorloopt in een volgend album. Momenteel lijkt dat een beetje te missen en smeert men het verhaal uit over vijf of meer albums/jaren. En als daar een aantal albums tussen zitten zonder kop en staart die alleen maar verhaallijnen openen, dan wordt het moeilijkt te volgen. Doe me dan maar een dikke graphic novel eens in de vijf jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 hours ago, The Alderwood said:

Met alle respect, maar ik denk niet dat je nog geldt als doelpubliek om de stripmart te doen groeien/evolueren. 

Wat versta je eigenlijk onder "doelpubliek"?

Ik zie in de eerste plaats de jeugd (en best wat ouderen) met verkoopskanonnen zoals Kiekeboe, Jommeke, Suske en Wiske, FC de Kampioenen. Nog steeds met voorsprong de best verkopende reeksen (in Vlaanderen) en geldkanonnen voor de uitgeverijen.

Daarnaast degenen die elk jaar uitkijken naar een nieuwe Alex, Asterix, Thorgal. Ook deze verkopen nog steeds vlotjes en genereren redelijk wat geld. En ook al wordt dat hier denigrerend afgedaan als gewoontekopers, velen vinden die albums nog steeds interessant.

En dan heb je het hele kleine niche publiek dat graphic novels en kleinere reeksen koopt die je enkel in SSZ vindt. Voor kleinere uitgeverijen winstgevend genoeg maar met 500 of 1000 oplage (gok met de dikke vinger, graag geen oplage discussie beginnen) niet bepaald verkoopssuccessen voor een groot publiek te noemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 15/8/2018 om 21:12, The Alderwood zei:

Met alle respect, maar ik denk niet dat je nog geldt als doelpubliek om de stripmart te doen groeien/evolueren. 

De mega-verkoopstoppers onder de jeugd zijn allemaal langlopende feuilletons zonder zicht op een einde.

220px-One_Piece,_Volume_61_Cover_(Japane

Deel dit bericht

Link naar bericht

In de verkoopcijfers van zowel België  (top 100 boekenverkoop) als Frankrijk (top 200) staan enkel feuilletons. Nooit one-shots. Al de rest is wishful thinking of projectie van eigen smaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zolang het boeiend blijft blijf ik kopen... Zie Berserk : 39 volumes ondertussen maar zo goed... Thorgal gestopt na De Kooi... maar Jerome K Bloks blijft dan weer top.

Tja... ideaal zou zijn als verkooptoppers ervoor zorgen dat ook kwaliteit met kleine oplages een kans krijgt maar Standaard Uitg. en Balloon Books richten zich vooral op de grote oplages, willen geen energie steken in boeken met een oplage van 500 of 1000. Het was triest om te zien hoe titels als Apostata en Jump gedumpt werden of toptitels van de collectie Vrije Vlucht door Dupuis geen Nederlandstalige editie krijgen.
Gelukkig wordt er heel wat opgevangen door uitgevers als Daedalus, Silvester, Saga....  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er is natuurlijk een verschil tussen langlopende reeksen met aparte verhalen en rode draad verhalen. Met die laatste zoals de Leo en Amoras verhalen: ik koop ze, leg ze in de kast en als het volledig is dan lees ik. Niet echt optimaal :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, The Alderwood zei:

We moeten de jeugd hierin horen.

Ik ben zestien jaar en ik lees vooral Moore en Lemire. Graphic novels zijn mijn ding.

Nu ga ik een boekentas kopen. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

IK heb geen problemen met langlopende reeksen, alleen als die reeksen spin-off versies krijgen dan wordt het wel heel moeilijk om te volgen. 

Het mooie voorbeeld is Arleston, met zijn tijdlijn Lanfeust, Lanfeust Odyssey, Cixi van troy, Trollen van troy,... het zit bangelijk goed in elkaar maar iedere keer er iets nieuws uitkomt is het puzzelen. Hopelijk komt er geen 3de spin-off van Drakenbloed (Hannibal Meriadec) of het gaat dezelfde kant uit.

Maar andere reeksen zonder spin-off , dan denk ik aan Hauteville house, heb ik geen enkel probleem om volgen. Ik pot ze niet in een kast tot de reeks af is, dan kun je ze zowel niet kopen en je geld aan iets anders spenderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Erg grappig hoe veel mensen zichzelf als de maatstaf der dingen nemen.

Tja, bij gebrek aan deftig wetenschappelijk onderzoek. De stripmarkt en hoe haar verbeteren zou wel een mooi thesisonderwerp kunnen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, Ambreville zei:

Tja, bij gebrek aan deftig wetenschappelijk onderzoek. De stripmarkt en hoe haar verbeteren zou wel een mooi thesisonderwerp kunnen zijn.

Bespaar ons daarvan, een theoretische studie over een entertainmentproduct :) Voor het geld dat een goeie studie kost, kan je 10 reeksen lanceren :D 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen