Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Ambreville

Een goed moment om digitaal te gaan?

Recommended Posts

Los van het beperkt aanbod in Yieha ben ik meer en meer onder de indruk aan het geraken van de Engelse vertalingen van Europe Comics en Cinebooks. Blijkbaar is de US-markt voor BD zodanig aan het groeien dat ze meer en meer snel vertalen. Veel uitgaven die niet in het nederlands verschijnen of heel laat zijn er gewoonweg al.

In combinatie met het Frans en het NL ben je haast compleet. Gisteren heb ik bv. Density 2 van Trondheim gekocht. Het wachten op vertaling was daar zonder uitzicht.

Voor mij toch weer een belangrijke stap weg van het papier.  Ik ga proberen om dat nu te beperken tot 'echt mooie' uitgaves of series waarvan ik de vorige 35 delen (om Thorgal niet te noemen) toch op papier heb.

1.thumb.jpg.889fe7b5e8725beb60c6ddef1a9a03cb.jpg5.thumb.jpg.48d80ad40f1dedb31e1651722e5519f6.jpg4.thumb.jpg.30567191efa1a9d72ec731ad0b4e847b.jpg6.thumb.jpg.1615488a50b3199be543967143beb7f4.jpg3.thumb.jpg.9d178acf39fce4b52f34ca4837b15ba5.jpg2.thumb.jpg.6e0f7daf5fb26259f8e6aebd5d3da601.jpg7.thumb.jpg.44d92a7638d2f7b48fa062b0ed5ac699.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb al even geleden stripboeken(cbr bestanden) van internet afgehaald.

Ik heb deze op de computer gelezen en heb ze via een externe schijf naar een lcd scherm (42 inch) gehaald.

Was zelf overtuigd na het scherm een kwart gedraaid te hebben dat zit mooi zou zijn.

Lekker in een luie stoel en op mijn gemak kijken.

En toch was het het net niet helemaal.

Persoonlijk lees ik liever de strips in een handformaat en van papier.

Het zal denk ik wel de toekomst worden maar toch....

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, Ambreville zei:

Los van het beperkt aanbod in Yieha ben ik meer en meer onder de indruk aan het geraken van de Engelse vertalingen van Europe Comics en Cinebooks. Blijkbaar is de US-markt voor BD zodanig aan het groeien dat ze meer en meer snel vertalen.

Het valt wel mee met de groei. Het is een consortium van uitgevers die met subsidie van de EU voet aan de grond proberen te krijgen in de VS. Ze hebben, bij mijn weten, nog geen cijfers gepubliceerd. 

https://www.brainfreeze.be/2015/05/29/amerika-maakt-zich-klaar-voor-een-invasie-van-het-europese-beeldverhaal/

https://www.brainfreeze.be/comic/2015/07/24/europecomics-komt-deze-herfst-online/

Deel dit bericht

Link naar bericht
54 minuten geleden, Willem zei:

Ik heb al even geleden stripboeken(cbr bestanden) van internet afgehaald.

Ik heb deze op de computer gelezen en heb ze via een externe schijf naar een lcd scherm (42 inch) gehaald.

Was zelf overtuigd na het scherm een kwart gedraaid te hebben dat zit mooi zou zijn.

Lekker in een luie stoel en op mijn gemak kijken.

En toch was het het net niet helemaal.

Persoonlijk lees ik liever de strips in een handformaat en van papier.

Het zal denk ik wel de toekomst worden maar toch....

Ik lees op een 12.9” ipad. Die is ongeveer even groot als het origineel. En kan zoomen.

de hardware is wel vitaal. De meeste strips lees ik in bad en daar werkt de pc niet zo vlot.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Helemaal mee eens.

Digitaal is denk ik de toekomst voor de strip, in ieder geval wel voor mij.

Zeker met het ''vergaan'' van de huidige (in mijn ogen veel te traditionele) strip liefhebbende generatie.

Alle dertigers en jonger zullen denk ik al minder moeite hebben met de stap van papier naar digitaal.

En ik denk dat de wijze van verzamelen verandert (en al aan het veranderen is) van fysiek naar digitaal.

We consumeren gewoon heel anders dan vroeger, alles is direct beschikbaar en in brede keuze (Netflix, Spotify, Gamepass (Xbox) of EA Access).

Het is op 1 iPad ook nog eens mogelijk om je gehele bibliotheek mee te zeulen waar je ook maar gaat of staat.

Ik heb zelf nooit begrepen waarom men zo angstvallig vast wenst te houden aan papier en het ''hebben'' van spullen.

Dat is iets van een (iets) oudere generatie.

Natuurlijk, tot op zekere hoogte doen we dat allemaal. maar het is tegelijkertijd ook vaak een last.

Dat eeuwige verzamelen en meer,meer, meer.

Maar hoeveel boeken worden wel niet 1 keer gelezen (of zelfs helemaal niet) en staan dan stof te vergaren en plaats in te nemen in je huis.

Je ziet er wel interessante parallellen tussen, de meeste mensen met zeer veel spullen (of in dit geval boeken) in mijn directe omgeving reizen bijvoorbeeld bijzonder weinig. Ze geven liever geld uit aan het hebben van spullen dan het hebben van ervaringen. (dat is althans mijn vrije vertaling).

Dat is in mijn ogen een zorgwekkende ontwikkeling en ook weer iets waar een jongere generatie veel sneller mee breekt.

Hoeveel van die kinderen nemen tegenwoordig wel niet een jaar om te reizen bijvoorbeeld? Zijn gewend aan het digitaal beschikbaar hebben van al hun spullen? Kunnen met een rugzak op pad waarin al hun muziek, films EN boeken zitten?

En ik denk zelfs dat het de strip zelf ten goede komt. Er is nu veel (kwalitatief wisselend) aanbod wat lang niet altijd goed verkoopt, talent wat niet aan de bak komt en niet gepubliceerd wordt, die zouden digitaal zelf kunnen distribueren. Kan je er dan van leven? wellicht niet. Kan dat nu wel? vaak ook niet.

Je hebt meer kans dat verhalen kunnen worden afgerond, en men gaat denk ik over 20 jaar veel gerichter bepalen wat men fysiek in huis wil hebben.

Ik had een grote verzameling die mij eigenlijk lang niet bracht wat het zou moeten brengen.

Dagelijks maar websites afstruinen naar koopjes en aanbiedingen, steeds meer boeken op een groeiende stapel hebben liggen.

Het schoot niet op. Het wordt dan verzamelen om het verzamelen. Constant weer wat nieuws willen kopen.
Nu lees ik digitaal en lees ik veel meer dan ik ooit deed en heb ik het gemak dat ik het ook nog eens kan doen waar en wanneer ik maar wil.

De investering voor een dure iPad heb ik er al lang uit door de verkoop van mijn boeken. EN ik hou meer ruimte over.

Wat mij betreft ideaal.

En zodra die 40/50+ generatie die zo graag hartstochtelijk roept dat die iPad ''niet een echt boek is'' minder vocaal wordt (lees: NOG ouder) zal men steeds meer bewegen richting digitaal. Ik zeg niet dat daarmee de strip of het boek ophoudt te bestaan, maar ik denk wel dat er veel meer evenwicht komt tussen digitaal en fysiek.

Je ziet het nu al.

In 2013 waren wereldwijd 12,3 procent van alle verkochte boeken digitaal (Ebooks), in 2018 is dat al 25,8 procent.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dat je toch wel veel spreekt uit eigen ervaring, omgeving. Deze is niet altijd representabel voor de gehele markt. Om een voorbeeld te geven: ikzelf ben begin de 30 en lees veel liever op papier dan digitaal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
19 minuten geleden, Simon zei:

Ik vind dat je toch wel veel spreekt uit eigen ervaring, omgeving. Deze is niet altijd representabel voor de gehele markt. Om een voorbeeld te geven: ikzelf ben begin de 30 en lees veel liever op papier dan digitaal. 

Klopt!

Iedereen spreekt uit eigen ervaring en wordt beïnvloedt door zijn of haar omgeving, daarom benoem ik dat ook expliciet in mijn tekst.

Men heeft naar mijn mening al snel de neiging om tegenwoordig op internet vrijwel elke mening als feit te stellen of te willen interpreteren. 

Dit is puur mijn visie op de toekomst (ontstaan vanuit mijn ervaringen en onderbouwd met wat cijfers) en daar zullen altijd mensen anders over kunnen en mogen denken.

Time will tell. 

Ik hoef niet "gelijk" te krijgen, kan ook niet, we zullen het moeten gaan ervaren de komende 20 jaar.

Ik heb zelf de keuze al gemaakt zoals je kan lezen! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Prijspunt blijft voor mij het belangrijkste punt.

hetzelfde voor boeken bij Amazon. Om bv 7.95 Euro te betalen voor een digitale strip, dan koop ik liever de softcover voor dezelfde prijs.

Europe Comics verkoopt digitaal zotezien rond de 5 euro.

Hun diversiteit zit ook in dat zij ook van  de Spaanse en Italiaanse markt vertalen.

@Willem ik lees ook cbr bestanden. Geeft mij wel soms het gevoel van consumeren en niet het zitten te lezen van strips/boeken. 

Papier blijft toch (nog) belangrijk voor mij.

@Paul_NL zodra de uitgevers gaan begrijpen hoeveel €€€ ze kunnen verdienen met hun 80+ catalogus in digitale vorm, dan zal de toekomst zeer zeker digitaal zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, dit zijn natuurlijk stuk voor stuk strips die de moeite waard zijn...En als je ze enkel digitaal kunt lezen moet je wel.

Als auteur is er nog steeds zo goed als niets mee te verdienen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ervaringen van reizen zijn een tijdsopname, gevuld met herinneringen die met de jaren steeds meer vervlakken. Het is net als naar een theatervoorstelling gaan. Na anderhalf uur is het voorbij en kan je nog een aantal uren of dagen nagenieten. en dat was het dan. De strips in mijn rek kan ik telkens opnieuw lezen, waarbij ik telkenmale een andere ervaring opdoe. Het is niet omdat men gaat reizen dat men ervaring opdoet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, blacktiger zei:

Ervaringen van reizen zijn een tijdsopname, gevuld met herinneringen die met de jaren steeds meer vervlakken. Het is net als naar een theatervoorstelling gaan. Na anderhalf uur is het voorbij en kan je nog een aantal uren of dagen nagenieten. en dat was het dan. De strips in mijn rek kan ik telkens opnieuw lezen, waarbij ik telkenmale een andere ervaring opdoe. Het is niet omdat men gaat reizen dat men ervaring opdoet. 

Je kan reizen op diverse manieren invullen. Ik heb het niet over een all inclusive reis naar Turkije. 

Maar het ervaren van andere culturen en gebruiken is aantoonbaar goed voor je ontwikkeling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik heb zelf nooit begrepen waarom men zo angstvallig vast wenst te houden aan papier en het ''hebben'' van spullen.

Dat is iets van een (iets) oudere generatie.

Natuurlijk, tot op zekere hoogte doen we dat allemaal. maar het is tegelijkertijd ook vaak een last.

Dat eeuwige verzamelen en meer,meer, meer.

.....

Dat is in mijn ogen een zorgwekkende ontwikkeling en ook weer iets waar een jongere generatie veel sneller mee breekt.

Hoeveel van die kinderen nemen tegenwoordig wel niet een jaar om te reizen bijvoorbeeld? Zijn gewend aan het digitaal beschikbaar hebben van al hun spullen? Kunnen met een rugzak op pad waarin al hun muziek, films EN boeken zitten?

Veel mensen zijn gebaat bij een goed gestructureerd leven en moet je helemaal niet op reis willen sturen. Ben je deze avonturier vergeten?
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/21/nederlander-vrijgelaten-na-heiligschennis-myanmar-a1537794

Bovendien kun je jezelf afvragen of je wel echt op reis bent wanneer je je gehele bibliotheek meeneemt. 

En ik denk zelfs dat het de strip zelf ten goede komt. Er is nu veel (kwalitatief wisselend) aanbod wat lang niet altijd goed verkoopt, talent wat niet aan de bak komt en niet gepubliceerd wordt, die zouden digitaal zelf kunnen distribueren. Kan je er dan van leven? wellicht niet. Kan dat nu wel? vaak ook niet.

Je hebt meer kans dat verhalen kunnen worden afgerond, en men gaat denk ik over 20 jaar veel gerichter bepalen wat men fysiek in huis wil hebben.

Dat gebeurt al meer als tien jaar. En heel soms komt er dan een pareltje bovendrijven. Maar over het algemeen laten deze toppers in spe zien waarom ze zelf moeten publiceren. Hint: they suck

Ik had een grote verzameling die mij eigenlijk lang niet bracht wat het zou moeten brengen.

Dagelijks maar websites afstruinen naar koopjes en aanbiedingen, steeds meer boeken op een groeiende stapel hebben liggen.

Het schoot niet op. Het wordt dan verzamelen om het verzamelen. Constant weer wat nieuws willen kopen.
Nu lees ik digitaal en lees ik veel meer dan ik ooit deed en heb ik het gemak dat ik het ook nog eens kan doen waar en wanneer ik maar wil.

De investering voor een dure iPad heb ik er al lang uit door de verkoop van mijn boeken. EN ik hou meer ruimte over.

Als ik de eerste alinea lees dan ben je meer gebaat bij een intensieve reis door je eigen geest dan aan een iPad. :)

Een iPad die je binnen tien jaar moet vervangen omdat ie door gebrek aan werkende updates langzaam maar zeker in een 'brick 'verandert. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, linthout zei:

Ja, dit zijn natuurlijk stuk voor stuk strips die de moeite waard zijn...En als je ze enkel digitaal kunt lezen moet je wel.

Als auteur is er nog steeds zo goed als niets mee te verdienen.

Je zou toch verwachten dat met minder druk en tussenpersonen, het aandeel van de auteur omhoog zou kunnen. Nu is dat toch peanuts in het geheel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 minuten geleden, carioca zei:

Bla bla bla

Mijn visie.

Die mag je proberen te weerleggen met allerlei aannames (DE trend op het internet) maar het is zonde van je energie en ook niet de bedoeling van mijn bericht.

De tijd zal uitwijzen hoe alles zich ontwikkelt, niet allerlei uitzonderingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Mijn visie.

Die mag je proberen te weerleggen met allerlei aannames (DE trend op het internet) maar het is zonde van je energie en ook niet de bedoeling van mijn bericht.

Schrijf het dan de volgende keer in je dagboek. Dan komt er ook geen reactie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
34 minuten geleden, Ambreville zei:

Je zou toch verwachten dat met minder druk en tussenpersonen, het aandeel van de auteur omhoog zou kunnen. Nu is dat toch peanuts in het geheel.

Het aandeel EN de kwaliteit, maar blijkbaar werkt het toch niet zo?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Paul.Nl schrijft een aannemelijk en consistent verhaal in deze voortschrijdende digitalisering voornamelijk

gericht op het jonge (re) publiek.

Wat mij het meest opvalt zonder te generaliseren is het feit dat jongeren toch een heel ander inzicht

hebben, strips zijn in hun ogen belachelijk duur en een uitleg waarom volstaat niet.

Beschikbaarheid en tegen geringe kosten ( Spotify,Netflix ) is hun devies, daarentegen ben ik weer

op mijn beurt verbaasd bij het kopen van  iets digitaal ( een speciaal wapen in een spel ) voor fysiek

veel geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minuten geleden, bouncer zei:

Paul.Nl schrijft een aannemelijk en consistent verhaal in deze voortschrijdende digitalisering voornamelijk

gericht op het jonge (re) publiek.

Wat mij het meest opvalt zonder te generaliseren is het feit dat jongeren toch een heel ander inzicht

hebben, strips zijn in hun ogen belachelijk duur en een uitleg waarom volstaat niet.

Beschikbaarheid en tegen geringe kosten ( Spotify,Netflix ) is hun devies, daarentegen ben ik weer

op mijn beurt verbaasd bij het kopen van van iets digitaal ( een speciaal wapen in een spel ) voor fysiek

veel geld.

Hey Bouncer,

Ik denk dat daar een stuk van het onbegrip zit. Als we een gemiddelde stripkoper nemen (toch wel iets ouder) dan is die behoorlijk koopkrachtig.

Een gemiddelde jongere kan zijn geld maar 1 keer uitgeven en heeft minder te besteden, en gaat dat echt niet doen aan dure strips (inderdaad, zonder het te willen generaliseren, er zijn altijd uitzonderingen).

Want die maken hun afwegingen gebaseerd op andere zaken zoals een Spotify en Netflix waar zij voor relatief weinig geld veel content krijgen, op elk gewenst moment. In die behoefte kan digitaal lezen voorzien, daarom verbaas ik mij nog steeds over de vocale weerstand op deze ontwikkeling. Kijk naar Marvel Unlimited bijvoorbeeld, waarbij je direct de beschikking hebt over meer dan 20.000 comics en elke maand nieuwe worden toegevoegd. Volgens mij past zoiets goed in het hedendaagse distributiemodel van entertainment.

Ik denk wel dat het logisch is dat wanneer je die drempel over bent en veel digitaal koopt (doe ik zelf ook) dat je dan juist weer digitaal wat meer uitgeeft (speciaal wapen in een spel) en dat dit tevens de ironie is van het hele verhaal en tevens bevestigt dat daar ook een levensvatbare commerciële markt voor is.

Geef het (maximaal) een jaar of 20 (of zelfs 30) en die oudere generatie heeft een tuintje op hun buik en dan denk ik dat de wereld er anders uit zal gaan zien. Dat digitaal distribueren van spullen commercieel aantrekkelijk is daar zijn legio voorbeelden van. Het penetreren van die boekenmarkt is dan denk ik meer een kwestie van tijd, en vereist een verandering in cultuur die al langer gaande is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vraag me alleen af of er enig zicht is op legaal en illegaal als het om de digitale (strip)boeken gaat.

Er wordt digitaal veel aangeboden(lees gratis) via newsservers.

Ik heb dit eens zitten bekijken en alleen van strips circuleren er zo'n 60.000.

Van leesboeken zou ik het niet weten maar ook daar is het aanbod groot.

En dus zal de uitgever/artiest hier niks aan inkomsten van zien.

Dat blijft een dilemma denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
46 minuten geleden, Willem zei:

Ik vraag me alleen af of er enig zicht is op legaal en illegaal als het om de digitale (strip)boeken gaat.

En dus zal de uitgever/artiest hier niks aan inkomsten van zien.

Dat blijft een dilemma denk ik.

Herstel, heb net e.e.a. nagekeken , in 2015 waren er al meer dan 100.000 strips digitaal beschukbaar

Deel dit bericht

Link naar bericht
43 minuten geleden, Willem zei:

Veel meer denk ik. Met alle oude tijdschriften erbij. Als je naar Comics kijkt, dan kan je elke donderdagochtend stipvast zowat alles downloaden.

Om het in Jurasic Park termen te zeggen. Nature finds a way. Dergelijk delen en systemen kan je niet uitroeien. Hetzelfde zag je met boeken en met muziek. Pas met een volwaardig alternatief zoals Apple Music of Spotify heeft de markt zich enigszins hersteld. Bij boeken kan je probleemloos een library van een 30-40.000 nederlandse boeken vinden. Sinds ik recente boeken goedkoper dan papier en onmiddelijk digitaal kan kopen via Amazon.com op mijn Kindle heb ik er eigenlijk geen meer gedownload. Amazon heeft zelf extra services verzonnen zoals Whispersync en zelfs whispersync audio. 

Voor strips zou je een gelijkaardig formaat kunnen verzinnen met linken naar schetsen, achtergrond verhalen,... Ze moeten er creatief mee zijn. Papier is een medium uit de jaren 1500. Waarom ook niet vanuit een strip merchandising verkopen? Bied je een meerwaarde tegen een goede prijs, dan mag je de concurrentie van de scanners vergeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Willem zei:

Zoals Ambreville terecht opmerkt kun je dat uitroeien door een meerwaarde te bieden ten opzichte van de scanners. 

Los daarvan. Geen idee hoe dat in België werkt. maar in Nederland wordt actief gejaagd op Popcorn Time gebruikers en actieve downloaders. Ik geef dit illegale circuit niet zolang meer. Nog een paar jaar en dan kunnen alleen technisch onderlegde mensen zich nog wagen aan dit soort activiteiten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Persoonlijk denk ik dat papieren boeken de eerste decennia nog niet zullen verdwijnen. Wel zal digitaal een steeds groter marktaandeel innemen en uiteindelijk domineren.

Of dit een verbetering voor de strip zal zijn of meer lezers zal aantrekken, daar heb ik het gissen naar, maar het zou mij verbazen. Je verandert immers enkel het medium, de inhoud blijft hetzelfde.

Ik van mijn kant zal alleszins niet overschakelen op digitaal. Ik breng al 8u per dag door achter een scherm op het werk, nadien nog TV. Als ik dan ook nog eens strips digitaal moet lezen, zit ik de hele dag achter een scherm. Echt geen zin in, en dat zeg ik als technisch onderlegde prille dertiger. Maar mssn ooit, als ze toestellen uitbrengen die vriendelijker zijn voor de ogen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, carioca zei:

Zoals Ambreville terecht opmerkt kun je dat uitroeien door een meerwaarde te bieden ten opzichte van de scanners. 

Los daarvan. Geen idee hoe dat in België werkt. maar in Nederland wordt actief gejaagd op Popcorn Time gebruikers en actieve downloaders. Ik geef dit illegale circuit niet zolang meer. Nog een paar jaar en dan kunnen alleen technisch onderlegde mensen zich nog wagen aan dit soort activiteiten. 

De belangrijkste drager zijn nieuwsgroepen. Dat is zo decentraal dat daarachter jagen tonnen geld kost. Geld dat de strip-industrie niet kan neerleggen.

Papier zal altijd wel blijven bestaan. Zeker voor mooiere uitgaven zoals bv. de hardcovers van Saga. De standaard Dupuis zoals Frnk heeft weinig meerwaarde op papier en zal daarom toch vlugger digitaal gaan. Bij mij toch. De 4 staat al op Izneo/Yieha in het engels. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...