Ga naar inhoud

Een goed moment om digitaal te gaan?


Ambreville

Recommended Posts

6 minuten geleden, Paul_NL zei:

De grote aversie onder sommige verzamelaars richting digitaal snap ik dan ook niet goed.

Mijn aversie is dat je bedrogen wordt. Je "koopt" geen strip, je "least" die, en als je sterft kan je ze niet doorgeven aan je erfgenamen of zo. Sterker nog, gaat de streamingdienst over kop dan heb je héél veel geld betaald voor niks. Streaming is oplichterij.

Link naar reactie
13 minutes ago, Werner said:

Mijn aversie is dat je bedrogen wordt. Je "koopt" geen strip, je "least" die, en als je sterft kan je ze niet doorgeven aan je erfgenamen of zo. Sterker nog, gaat de streamingdienst over kop dan heb je héél veel geld betaald voor niks. Streaming is oplichterij.

Ik heb alle strips die ik via de humble bundle kocht mooi op een harde schijf staan. Digitaal ≠ streaming.

Link naar reactie
2 hours ago, Paul_NL said:

Mijn theorie (doe ermee wat je wil) is dat de meeste verzamelaars vooral verslaafd zijn aan het continue blijven kopen en verzamelen van fysieke spullen. Digitaal is alles gemakkelijk en voor weinig geld beschikbaar en het neemt amper ruimte in.

 

Maar ik denk (en heb ervaren dat) de hobby voor velen ook voor een belangrijk deel bestaat uit het blijven uitbreiden van hun fysieke verzameling.

 

Ironisch genoeg heb ik daardoor ook ervaren dat het daadwerkelijke lezen van de boeken/strips daardoor minder wordt bij meerdere verzamelaars.  

Voor mij persoonlijk sla je de nagel op de kop. Het drong afgelopen week tot me door dat ik meer tijd steek in het zoeken naar nieuwe strips om te lezen, die te kopen en opgeslagen te krijgen dan dat ik tijd steek in het lezen zelf. Dat ´kopen, kopen, kopen´ en ´meer, meer, meer´ is echt verslavend.

 

Vandaar mijn beslissing dat mijn fysieke collectie steeds moet passen in de kasten die ik heb en anders vliegt het buiten. Digitaal wordt optie 1 voor nieuwe reeksen en als het echt goed is, koop ik ze ook fysiek. Gelukkig komt er niet zoveel nieuw uit dat ik echt wauw vind, ik ben meer fan van de hoogdagen van Vandersteen en de Kuifje / Robbedoes periode. Die integrales zijn dus soms wel lastig te negeren.

Link naar reactie
2 hours ago, Werner said:

Mijn aversie is dat je bedrogen wordt. Je "koopt" geen strip, je "least" die, en als je sterft kan je ze niet doorgeven aan je erfgenamen of zo. Sterker nog, gaat de streamingdienst over kop dan heb je héél veel geld betaald voor niks. Streaming is oplichterij.

Als je de strip streamt kan je ze idd niet doorgeven aan anderen, maar daar tegenover staat dat je voor een schamel bedrag heel veel kan lezen. Beetje zoals die leesmappen indertijd in Nederland.

Ik denk trouwens dat mijn erfgenamen dat vooral gaan zien als een hoop oud papier waarvoor ze veel geld gaan moeten betalen aan containerhuur.

 

Kopen is bij sommigen idd ´bedrog´ omdat je de content alleen least en via hun programma kan lezen maar er zijn blijkbaar ook waar je toch een fysiek bestand kan downloaden. En cbr, cbz, epub, pdf lezers zullen er altijd zijn.

Nu enkel nog een medium dat aangenaam voor de ogen is. Die color e-book is een goed begin maar op 6 inch lees je geen strips.

Link naar reactie
2 hours ago, Paul_NL said:

Mijn theorie (doe ermee wat je wil) is dat de meeste verzamelaars vooral verslaafd zijn aan het continue blijven kopen en verzamelen van fysieke spullen. Digitaal is alles gemakkelijk en voor weinig geld beschikbaar en het neemt amper ruimte in.

Heb je het boek dan eenmaal gelezen staat het vervolgens in je kast te verstoffen.

 

De grote aversie onder sommige verzamelaars richting digitaal snap ik dan ook niet goed. Ondanks dat er hier ook uitgeverijen en andere belanghebbenden tussen zitten die baat hebben bij het blijven bestaan van een fysieke strip.

 

Primair (lijkt mij) koop je een boek en/of strip om te lezen, en dat kan ook op een digitaal device.

 

Uiteraard kun je een bepaalde voorkeur hebben voor de wijze waarop je wenst te lezen, maar digitaal biedt zeker duidelijke voordelen t.o.v. fysieke media waarvan ruimtebesparing en lagere kosten de meest voor de hand liggende zijn.

 

Dat alles gezegd hebbende, het is denk ik de toekomst dat we verder digitaliseren, zoveel blijkt uit allerlei andere voorbeelden. En wil de strip overleven dan denk ik dat zij (zowel makers als distributeurs) op enig moment niet meer om digitale distributie heen kunnen en willen.

Als jouw theorie klopt, dan zullen digitale verzamelaars gewoon nog meer kopen.

Ik ben op een bepaald moment bewust duurder beginnen kopen, door geen tweedehandse of bibliotheekboeken meer aan te schaffen, om betere kwaliteit in mijn bibliotheek te krijgen en door de hogere prijzen minder stukken te kopen, en het risico te vermijden dat ik verstikte in een altijd maar groeiende bibliotheek.

Digitaal maakt geen verschil. Dan stromen gewoon je harde schijven vol, en kun je extra externe hd's blijven bijzetten, waarvan je vergeet wat erop staat. Het is gewoon nog grotere geldverspilling dan op papier kopen, want je kunt niet naast die papieren boeken kijken zodat je niet vergeet dat je ze hebt en er dus wel aan denkt om ze te lezen.

 

Overigens heb ik al tientallen jaren te maken met IT, en het is een heel onbetrouwbare industrie. Ze veranderen om de haverklap technische normen en prijzen, zodat je als gebruiker altijd aan het kortste eindje trekt. Al die hd's vol digitale strips worden vroeg of laat ontoegankelijk doordat ze weer een of andere norm hebben veranderd.

En als je over dat probleem klaagt, dan zal de IT wel met een oplossing aankomen, die na verloop van tijd ook niet meer werkt.

Momenteel noemen ze dat "streamen".

Hoe lang zal dat blijven duren?

Er zijn al gevallen van streamingdiensten die ermee ophielden, en in sommige gevallen konden de klanten zich reppen om hun zogenaamde aankopen te downloaden, maar niet in alle gevallen.

 

En dan hét grote gevaar van IT: het ontwikkelt zich altijd naar monopolies. En die betaal je altijd te duur.

Ik zou kunnen verwijzen naar de rechtszaak die Fortnite wil voeren tegen Apple en Google omdat ze zowat 30% moeten betalen aan die twee laatsten voor de verspreiding van hun software. Dat is dus ook 30% extra die de klant betaalt. Zelfs commentaarschrijvers van de BBC-site zeggen dat die 30% waarschijnlijk pure winst is.

 

Nog een voorbeeld: vroeger kon ik zo veel e-mail versturen als ik wou. Nu heeft of Scarlet of Proximus dat beperkt, en moet ik me in allerlei bochten wringen om e-mails te versturen naar een club van maar 25 vrienden. De heren van S of P beweren dat het een beveiliging tegen spam is. Spam? 25 berichten? DAT soort argumenten gebruiken ze tegenover hun klanten om besparingen goed te praten die bedoeld ze om ons te verplichten al onze e-mail online af te handelen, zodat zij eigenaar worden van onze post.

 

Digitaal mijden vind ik gewoon heel vesrtandig door de onbetrouwbaarheid van de IT-industrie.

 

En dan nog zo iets: Lamme Goedzak riskeert geen pandoering te krijgen als hij Druuna aan kinderen cadeau doet, want als Facebook en Co het voor het zeggen krijgen, verschijnt Druuna gewoon niet. Dat is het gevaan van monopolisten die allemansvriendjes willen zijn.

Link naar reactie
23 minutes ago, Peter Motte said:

Digitaal mijden vind ik gewoon heel vesrtandig door de onbetrouwbaarheid van de IT-industrie.

Als iemand die al een tiental jaar in IT werkt, heb je hier een punt en ook geen punt.

Mijn computerspel dat ik 10j geleden zo duur betaald heb, kan ik niet meer via de conventionele weg installeren en spelen. Daar heb je dus gelijk. Maar er zijn duizenden liefhebbers die dan gewoon emulators schrijven. Lekker old school een dos emulator om castle wolfenstein te spelen, 40 jaar!! na uitgave.

Ze maken zelfs nog steeds diskettedrives, zipdrives,etc.

 

Met digitale strips net hetzelfde, een cbr of cbz bestandje is niks meer of minder dan een gecomprimeerde folder met een verzameling afbeeldingen. De programma´s die dat lezen zijn zo eenvoudig dat er reeds ´tig van zijn en er zullen altijd mensen zijn die zullen zorgen dat die programma´s er zijn. De communities die dit doen zijn net als onkruid. Nu ,als Apple morgen al die readers blokkeert dan zit je weer vast, maar dan koop je een Android of Windows of Ubuntu, ....

 

Ik zou dus niet zo snel panikeren. Maar als de streamingdienst ermee stopt, ja dan heb je niets meer. Als jij stopt met je abonnement te betalen heb je ook niets meer. Als je huis afbrandt ook niet.

Het grote gevaar zit hem in de apps waarbij je iets koopt en die inhoud enkel in die app beschikbaar is. Want dan ben je lelijk gekl*** als zij ermee uitscheiden.

 

Je hebt trouwens al een 8TB schijf voor 150€. Krijg dat maar eens vol met strips.

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Vandaar mijn beslissing dat mijn fysieke collectie steeds moet passen in de kasten die ik heb en anders vliegt het buiten.

Het verbaast me dat dit voor zoveel mensen niet vanzelfsprekend is. Het lijkt me niet meer dan logisch om het zo te doen. Zelf werk ik ook zo.

 

Op een gegeven moment neemt de interesse in nieuwe reeksen vanzelf af, omdat je het al eens gezien hebt en de vorige versie beter vond. 

Link naar reactie
1 minute ago, Retardi said:

Het verbaast me dat dit voor zoveel mensen niet vanzelfsprekend is. Het lijkt me niet meer dan logisch om het zo te doen. Zelf werk ik ook zo.

 

Op een gegeven moment neemt de interesse in nieuwe reeksen vanzelf af, omdat je het al eens gezien hebt en de vorige versie beter vond. 

Je begint daar pas aan te denken als de ruimte op is en je met je neus op de feiten wordt gedrukt.

 

Het is idd enorm moeilijk om vandaag de dag nog met een echt origineel idee te komen. Ik ben dol op de verhalen waarin een knotsgekke geleerde een of andere absurde uitvinding doet, maar bedenk vandaag de dag nog maar iets dat al niet eerder is getekend.

Link naar reactie
10 uren geleden, Paul_NL zei:
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Als jouw theorie klopt, dan zullen digitale verzamelaars gewoon nog meer kopen.

Ik ben op een bepaald moment bewust duurder beginnen kopen, door geen tweedehandse of bibliotheekboeken meer aan te schaffen, om betere kwaliteit in mijn bibliotheek te krijgen en door de hogere prijzen minder stukken te kopen, en het risico te vermijden dat ik verstikte in een altijd maar groeiende bibliotheek.

Digitaal maakt geen verschil. Dan stromen gewoon je harde schijven vol, en kun je extra externe hd's blijven bijzetten, waarvan je vergeet wat erop staat. Het is gewoon nog grotere geldverspilling dan op papier kopen, want je kunt niet naast die papieren boeken kijken zodat je niet vergeet dat je ze hebt en er dus wel aan denkt om ze te lezen.

 

Overigens heb ik al tientallen jaren te maken met IT, en het is een heel onbetrouwbare industrie. Ze veranderen om de haverklap technische normen en prijzen, zodat je als gebruiker altijd aan het kortste eindje trekt. Al die hd's vol digitale strips worden vroeg of laat ontoegankelijk doordat ze weer een of andere norm hebben veranderd.

En als je over dat probleem klaagt, dan zal de IT wel met een oplossing aankomen, die na verloop van tijd ook niet meer werkt.

Momenteel noemen ze dat "streamen".

Hoe lang zal dat blijven duren?

Er zijn al gevallen van streamingdiensten die ermee ophielden, en in sommige gevallen konden de klanten zich reppen om hun zogenaamde aankopen te downloaden, maar niet in alle gevallen.

 

En dan hét grote gevaar van IT: het ontwikkelt zich altijd naar monopolies. En die betaal je altijd te duur.

Ik zou kunnen verwijzen naar de rechtszaak die Fortnite wil voeren tegen Apple en Google omdat ze zowat 30% moeten betalen aan die twee laatsten voor de verspreiding van hun software. Dat is dus ook 30% extra die de klant betaalt. Zelfs commentaarschrijvers van de BBC-site zeggen dat die 30% waarschijnlijk pure winst is.

 

Nog een voorbeeld: vroeger kon ik zo veel e-mail versturen als ik wou. Nu heeft of Scarlet of Proximus dat beperkt, en moet ik me in allerlei bochten wringen om e-mails te versturen naar een club van maar 25 vrienden. De heren van S of P beweren dat het een beveiliging tegen spam is. Spam? 25 berichten? DAT soort argumenten gebruiken ze tegenover hun klanten om besparingen goed te praten die bedoeld ze om ons te verplichten al onze e-mail online af te handelen, zodat zij eigenaar worden van onze post.

 

Digitaal mijden vind ik gewoon heel vesrtandig door de onbetrouwbaarheid van de IT-industrie.

 

En dan nog zo iets: Lamme Goedzak riskeert geen pandoering te krijgen als hij Druuna aan kinderen cadeau doet, want als Facebook en Co het voor het zeggen krijgen, verschijnt Druuna gewoon niet. Dat is het gevaan van monopolisten die allemansvriendjes willen zijn.

Wat een langdradig onzinverhaal weer...

Geen onzinverhaal. Ik volg @Peter Motte helemaal !
Het ergste van al is dat je je digitale stapeltje boeken niet ziet: uit het oog is uit het hart en you know it !


Heel belangrijk voor mij is de balans tussen kopen en lezen onder controle houden, de tijd voor het eerste mag nooit het tweede overtreffen.
Nu, een slim- en goedgevulde kast is psychologisch leuker want dan is er op elk moment vanalles mogelijk.

Link naar reactie
1 uur terug, BobFish zei:

Geen onzinverhaal. Ik volg @Peter Motte helemaal !
Het ergste van al is dat je je digitale stapeltje boeken niet ziet: uit het oog is uit het hart en you know it !


Heel belangrijk voor mij is de balans tussen kopen en lezen onder controle houden, de tijd voor het eerste mag nooit het tweede overtreffen.
Nu, een slim- en goedgevulde kast is psychologisch leuker want dan is er op elk moment vanalles mogelijk.

Als je hem (Paul_NL) dan quote moet je ook hetgeen meenemen waarin hij zijn opmerking verduidelijkt. Daarbij is het stukje over 'iets niet zien' maar een deel, terwijl de opmerking op het geheel gericht is. En persoonlijk vind ik ook dat Peter overdrijft en het niet bij het rechte eind heeft. Los van zijn mening/ervaring over hoe iets voelt. Dat is voor een ieder persoonlijk.

Link naar reactie

Mijn voorkeur gaat ook helemaal niet uit naar digitaal. Ik vind het gewoon niet prettig lezen en mis het gevoel van een boek. Dat is mijn persoonlijke ervaring en mening. Neemt niet weg dat het financieel enz wel veel verstandiger kan zijn om over te stappen. Maar daarom hoef ik dat nog niet te doen. Iedereen moet daarin zijn eigen afweging maken.

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

Ik stipte enkel de voordelen aan die ik zelf zie van digitaal lezen.

Die voordelen zijn ook wel evident hoor. Maar geen alcohol drinken heeft ook voordelen, niemand zal dat ontkennen. Wat dat betreft: de geheelonthouders hebben gelijk, maar alleen de drinkers weten waarom. 

 

De drinkers zijn in dit geval de levensgenieters die nog een glaasje heffen in hun papieren paradijs.

Link naar reactie
6 minutes ago, linthout said:

Als iedereen digitaal begint te lezen is dat de doodsteek voor de auteurs.

Zou je wat kunnen verduidelijken waarom je dat denkt? Zoals ik 't zie, zal het verdienmodel helemaal anders moeten worden, dat wel. Maar de opkomst van de HBO's en Netflixen van de wereld zijn ook niet de doodsteek van de acteurs geworden.

 

Bovendien zie ik ook veel voordelen: je ontloopt de kosten van het drukken, transporteren, etc,  en de bijbehorende middle men die met een deel van de koek weglopen.  Uitverkocht bestaat niet. Mensen die per se iets op papier willen, zullen niet anders kunnen dan prints of originelen kopen, rechtstreeks bij de auteur.

Geen uitgeverijen die de boss gate spelen op wat uitgegeven wordt, zodat wat verschijnt niet per se een veilige eenheidsworst hoeft te zijn.

Link naar reactie

Ik heb niets tegen digitaal lezen hoor!

Alleen stel ik persoonlijk vast dat er bijzonder weinig te verdienen is aan digitale lezers.

Op zichzelf vind ik dat ook niet zo erg.

Alleen moet het allemaal wel leefbaar blijven voor de auteurs en voor de uitgevers.

Ons voorbereiden op een nieuwe wereld kunnen we enkel door digitaal

lezen véél duurder te maken.

Paul, je hebt massa's prachtige boeken verkocht.

Mis je die echt niet? Ik heb een zolder vol strips en ik voel me elke keer vrolijk worden als ik daar eens ga snuffelen. Zelfs al zitten er duizenden tussen die ik nooit meer ga lezen. Mijn boeken maken me vrolijk. En het is dat wat telt voor mij.

Mijn computer kan daar niet tegenop.

 

 

 

 

Link naar reactie

Digitaal is gewoon niet leuk, er is te veel meteen beschikbaar.
Zoals ik al eerder zei, zelfs met de beste planning, internet is te overweldigend, te veel prikkels, maakt het ondoenbaar en onaantrekkelijk.

Denk aan de volgende generatie !

Een mooi Daniel Clowes plaatje (over de toekomst) die mijn gevoelens perfect beschrijven :

fKFA8pprrK9H3_JC1hp9RFnegO88HpMlNd_NQq0f

 

Je neemt niet eens de tijd om rustig de omslag te bestuderen.

En op het internet loopt het meteen mis, te makkelijk afgeleid, te snel oordelen, te snel opgeven, door comics skippen, te veel kopen, niet lezen. Ervaring kapot.
Ik heb het zelf geprobeerd en ik liep verloren, ik heb een hele collectie aan epub's en cbz's waar ik helemaal niets mee doe. De magie is doorbroken. Met het fysieke boek kan ik een relatie opbouwen, niet met zoiets vluchtig als een digitaal bestand.
Vooruitgang is belangrijk maar soms zijn bepaalde uitvindingen nu eenmaal geen vooruitgang.
Kijk maar naar VHS of DVD of 3D of films integraal voor green screen gefilmd, zijn gewoon domme modeverschijnselen/fases die hopelijk snel passeren. Vaak belangrijk om bepaalde realiteiten te beseffen of creatiever te worden.
Boeken zullen trouwens meer en meer gegeerd worden binnenkort, zo'n beetje zoals de vinyl revival.

Link naar reactie
8 minuten geleden, linthout zei:

Ik heb een zolder vol strips en ik voel me elke keer vrolijk worden als ik daar eens ga snuffelen.

De zintuiglijke ervaring van papier is wat dat betreft onverslaanbaar. En eigenlijk is de discussie daarmee eenvoudig te beslechten. 

 

Hoe meer zintuigen je gebruikt, hoe intenser een ervaring.

 

Fysiek album: je ziet 'm, je voelt kaft en papier tussen je vingers, je ruikt de drukinkt en de vorige eigenaar, je hoort de pagina's omslaan... 

 

Digitaal album: je ziet 'm. 

 

Papier versus digitaal: 4-1

 

Link naar reactie
45 minuten geleden, Yncke zei:

Zou je wat kunnen verduidelijken waarom je dat denkt? Zoals ik 't zie, zal het verdienmodel helemaal anders moeten worden, dat wel. Maar de opkomst van de HBO's en Netflixen van de wereld zijn ook niet de doodsteek van de acteurs geworden.

 

Bovendien zie ik ook veel voordelen: je ontloopt de kosten van het drukken, transporteren, etc,  en de bijbehorende middle men die met een deel van de koek weglopen.  Uitverkocht bestaat niet. Mensen die per se iets op papier willen, zullen niet anders kunnen dan prints of originelen kopen, rechtstreeks bij de auteur.

Geen uitgeverijen die de boss gate spelen op wat uitgegeven wordt, zodat wat verschijnt niet per se een veilige eenheidsworst hoeft te zijn.

Als je enkel digitaal te lezen bent kun je wel niet meer signeren op stripbeurzen, hee, Yncke!!!

GEEN stripbeurzen meer!!!! 😞

Link naar reactie
16 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ook hier lees ik weer mensen die de vergelijking willen trekken tussen drinken en niet drinken, en vooral graag gelijk willen hebben.

Nee, probleem is een beetje dat je een persoonlijk probleem (niet vrolijk meer door te veel ongebruikte spullen in huis) te gemakkelijk veralgemeniseert en aldus een oplossing (digitaal lezen, leeg huis) propageert voor een probleem dat de meeste mensen hier ( het is immers vooral een verzamelaarsforum) helemaal niet hebben. 

 

In The New York Times stond een veelzeggend stuk onder de kop: ‘Let’s celebrate the art of clutter’. Het is een ode aan alles wat je in een mensenleven je huis in sleept. Maar vooral aan al die voorwerpen die je met veel liefde verzamelt, koestert, bewondert, uitstalt en later misschien doorgeeft aan je kinderen. De journalist, Dominique Browning, hekelt de industrie die aan het ontstaan is rond ontspullen. Ze heeft het over dwingende boeken die zeggen dat je niet goed bezig bent als je veel spullen hebt. Over coaches die zeggen dat ontspullen de weg naar geluk is. En over spullen die je moet kopen omdat ze je juist helpen om te ontspullen.

‘Ik heb geen zin om mezelf een enorme neurose aan te laten praten,’ schrijft ze.

 

En wat mij betreft: gelijk heeft ze.

 

Quote

‘I am not done with my things. I love them, in fact, more and more each year, as I recollect the journey that brought us together. I will cherish them, till death do us part.’

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Vittorio zei:

De journalist, Dominique Browning, hekelt de industrie die aan het ontstaan is rond ontspullen. Ze heeft het over dwingende boeken die zeggen dat je niet goed bezig bent als je veel spullen hebt. Over coaches die zeggen dat ontspullen de weg naar geluk is. En over spullen die je moet kopen omdat ze je juist helpen om te ontspullen.

‘Ik heb geen zin om mezelf een enorme neurose aan te laten praten,’ schrijft ze.

 

En wat mij betreft: gelijk heeft ze.

 

Bravo !

Link naar reactie
28 minuten geleden, linthout zei:

Als je enkel digitaal te lezen bent kun je wel niet meer signeren op stripbeurzen, hee, Yncke!!!

GEEN stripbeurzen meer!!!! 😞

Dat zijn we nu wel gewend.

 

ik ga toch met Paul. Digitaal voor alle rank & file strips, en wat rekruimte voor Nostalgische of mooie uitgaves.  De banale standaard- of ballon-uitgave heeft echt geen meerwaarde op papier. Boeken die dat wel hebben zullen niet vlug verdwijnen denk ik, en zeker een groeiend ‘vinyl’-publiek gaan kennen. Kijk bv maar naar de huidige evolutie van DC. Het model om papier te bedrukken en te verdelen is gewoonweg te duur en te slecht voor het milieu.

 

 

 

Link naar reactie
19 minutes ago, linthout said:

Als je enkel digitaal te lezen bent kun je wel niet meer signeren op stripbeurzen, hee, Yncke!!!

GEEN stripbeurzen meer!!!! 😞

Of stripbeurzen zullen veranderen, misschien zal er eindelijk een vernieuwing plaatsvinden als die stoffige bananendozen in oppervlakte minderen? Als ik iets geleerd heb uit de Stay Home Comic Con, dan is dat dat er heel veel toffe dingen rond strips kunnen gebeuren, als er maar eens verplicht wordt te veranderen.

En signeren kan net zo goed op een print als in een boek. Het plezier de auteur te ontmoeten blijft dezelfde.

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Yncke zei:

Of stripbeurzen zullen veranderen, misschien zal er eindelijk een vernieuwing plaatsvinden als die stoffige bananendozen in oppervlakte minderen? Als ik iets geleerd heb uit de Stay Home Comic Con, dan is dat dat er heel veel toffe dingen rond strips kunnen gebeuren, als er maar eens verplicht wordt te veranderen.

En signeren kan net zo goed op een print als in een boek. Het plezier de auteur te ontmoeten blijft dezelfde.

 

 

giphy.gif

Link naar reactie
40 minuten geleden, Ambreville zei:

Het model om papier te bedrukken en te verdelen is gewoonweg te duur en te slecht voor het milieu.

Dat geldt net zo goed voor digitaal:


 

Quote

 

Digital devices require complex batteries and screens as the bulk of their carbon footprint. In order to develop them companies need to engage in the mining of nonrenewable minerals, like columbite-tantalite, which sometimes come from politically unstable regions such as the Congo. And experts can’t seem to agree on whether we’re at risk of exhausting the world’s supply of lithium, the lifeblood of the e-reader’s battery.

 

The emissions and e-waste for electronic reading could be stretched even further if you went down the resource rabbit hole to factor in:

-          electricity needed at the Amazon and Apple data centers;

-          communication infrastructure needed to transmit digital files across vast distances;

-          the incessant need to recharge or replace the batteries;

-          the resources needed to recycle a digital device (compared to how easy it is to pulp or recycle a book);

-          the packaging and physical mailing of digital devices;

-          the need to replace a device when it breaks (instead of replacing a book when it’s lost);

-          the fact that every reader of eBooks requires his or her own eReading device (whereas print books can be loaned out as needed from a library);

-          the fact that most digital devices are manufactured abroad and therefore transported across oceans.

 

 

Link naar reactie
 4 uren geleden, Paul_NL zei:

Dat is het probleem van een discussie voeren op een internetforum, vrijwel iedereen wil gelijk krijgen

 

3 uren geleden, Paul_NL zei:

Ook hier lees ik weer mensen die de vergelijking willen trekken tussen drinken en niet drinken, en vooral graag gelijk willen hebben.

 

25 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik zie niet in waarom sommigen hier zo nodig gelijk willen krijgen

 

24 minuten geleden, Paul_NL zei:

Het enige wat ik uit al je commentaren kan herleiden is dat je graag je gelijk wil

 

Wat is dat toch voor rare obsessie van je met de Ander die zijn gelijk wil halen, Paul? Waarom voel je je voortdurend aangevallen?

 

HOU. DAAR. EINDELIJK. EENS. MEE. OP.

 

Je hebt een leuke discussie aangezwengeld. Alles komt voorbij. Tekenaar die zijn signeersessies gaat missen. Ontspulling. Kinderkamertrauma. Zintuigen. Milieu. Interessant toch?

 

De voortdurende vervelende suggestie, ook in je eerdere bijdragen, dat je zelf netjes je standpunt verduidelijkt en dat het telkens de Ander is die lange teentjes heeft en zijn gelijk wil halen, begint goed mijn neus uit te komen. Prima dat je een lege kamer ambieert, maar een internetforum moet bij uitstek rommelig zijn. Iedereen mag roepen wat ie wil, zoals jij dat ook mag. En doet:

 

19 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik vind het zelf nogal stompzinnig om heel veel te kopen en in kasten te zetten om er vervolgens nooit meer naar te kijken..maar je "hebt" het wel. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Probeer je obsessie met de Ander die zijn gelijk wil halen nou maar gewoon te beteugelen, Paul. Geeft een positieve vibe aan de Reep.

 

Op 7/8/2018 om 12:55, Paul_NL zei:

In plaats van te lopen klagen en zuur commentaar te geven op andermans mening...kies ervoor om het gewoon te negeren. Dat zou zoveel brandjes blussen voor ze zijn aangewakkerd.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ah je gaat voorbij aan alles wat er is geschreven behalve het herhalen van je eigen punt..wat knap Vittorio! 

 

Good old Maarten Biesheuvel:

 

Quote

Als de drang bij de verduvelde ander naar het hebben van het laatste woord leidt tot de gekende passieve agressie die alleen nog maar navigeert op uitlokking, dan kun je maar beter de wijste zijn, ‘touché’ mompelen en een fris gezelschap zoeken.

 

Touché.

Link naar reactie

Ik heb wel wat digitale strips gelezen, o.a. scanlations. Maar ik vond dat erg onhandig. De previews op stripspeciaalzaak.be lees ik natuurlijk ook digitaal, op de tablet, maar ik kan niet zeggen dat ik het bijzonder geslaagd vind.

Ik had ook verhalenbundels digitaal, en het heeft me veel moeite gekost om die uit te krijgen.

Op papier vind ik nog altijd het meest confortabel. Tenzij het Kabouterboek van Wesley, natuurlijk. Dat lees ik bij voorkeur met een omgekeerde verrekijker. (blij dat ik dat nooit heb gekocht, een hype die ik met overtuiging aan mij liet voorbijgaan)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...