Ga naar inhoud

34e Brabants Stripspektakel 18 & 19 mei 2019


BSS

Recommended Posts

7 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Ik vrees er wat voor. Vroeger woonde Floch in het Brusselse en kwam hij er ook heel regelmatig signeren. Kwam idd ook eens naar Nederland om de Ytacqs te signeren en zelfs 2 maal op FACTS geweest. Maar tegenwoordig woont hij in terug in Frankrijk en is hij heel moeilijk te strikken voor een Belgische signeersessie. Laatste keer was op het Brussels Stripfeest in 2018 maar enkel 1,5 dag bij BD Bruno Graff voor de luxes.

Raar maar waar. Mijn dédi van Floch komt uit Hasselt van een sessie in Wonderland. Die goeie oude tijd (2010) :) Ik zie hem daar inderdaad toch niet snel terugkomen.

Blijft wel dat 20 euro meervragen voor een papieren cover en een afdruk op A4 zonder handtekening, van een elders gemaakte Ex-Libris, imho een echte rip-off is als de tekenaar niet komt.

 

image.thumb.png.f5372ce08f074d8d756080ab8eb1b50a.png

 

 

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, Ambreville zei:

Blijft wel dat 20 euro meer vragen voor een papieren cover en een afdruk op A4 zonder handtekening, van een elders gemaakte Ex-Libris, imho een echte rip-off is als de tekenaar niet komt.

Tja, als van te voren duidelijk is wat je er voor krijgt, moet iedereen zelf maar beslissen wat hij er mee wil. 

Voor mij heeft de sleeve en print geen waarde.

Maar sommigen denken daar anders over. Kijk maar eens naar de Ythacq 13 beurseditie uit 2016.  

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Tja, als van te voren duidelijk is wat je er voor krijgt, moet iedereen zelf maar beslissen wat hij er mee wil. 

Voor mij heeft de sleeve en print geen waarde.

Maar sommigen denken daar anders over. Kijk maar eens naar de Ythacq 13 beurseditie uit 2016.  

Ja, je ziet die soms op Catawiki aan absurde prijzen voorbij komen. Ik heb mijn Ekho beurseditie met ex-libris maar laten signeren door Barbucci. Dat wordt mijn pensioenfonds ;)

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Het was maar een kort zinnetje ..... 

 

Ik heb er weinig moeite mee dat een kleine uitgever kostendekkende tarieven hanteert voor de tekenaars die hij naar Nederland haalt, maar in dit geval wordt er toch wel meer gevraagd dan dat.

Van die zestig Euro minus de kostprijs van 2 HCs moet een uitgever toch wel minstens veertig Euro overhouden, waarschijnlijk meer. Dat maal vijftig beusedities geeft een  potentele opbrengst van tweeduizend Euro. 

Dat is volgens mij aanzienlijk meer dan een tekenaar uit Italie halen zal kosten. 

Als ik op het internet kijk zijn de tickets een paar honderd Euro en ook het van der Valk hotel naast de beurslokatie zit net boven de honderd Euro per nacht. Met wat maaltijden erbij en wat overige kosten moet het toch te doen zijn voor een totaalbudget van zo'n duizend Euro.  

 

Ik zit met het vervelende gevoel dat de uitgever aan die ene beursuitgave van zestig Euro zelf geldoverhoudt, terwij de tekenaar het hele weekend voor niks zit te werken. Kan zijn dat ik de kosten te laag inschat, maar dat denk ik niet. Kijk maar  op internet, dan kun je zelf ook wel een inschatting maken. 

haha.....ik denk dat het ze niet interesseert of je er moeite mee hebt......je denkt toch hopelijk niet echt dat die uitgeverijen een handjevol dedie jagers maar moet plezieren met gratis tekeningen.

 

Ten eerste verkopen ze meestal geen 50 beursedities, er zijn er altijd jarenlang nog te krijgen, dus die 2000 euro is nergens op gebaseerd. 

Reken dan de standhuur, de standopbouw (incl afschrijving van spullen), de tijd dat ze de tekenaars begeleiden en de stand bemannen en opbouwen en afbouwen, trein/auto kosten in land tekenaar naar vliegveld, twee tickets voor tekenaar/partner, 3 hotelovernachtingen, 3x ontbijt, 2x lunch, 2x diner voor twee personen, transportkosten ophalen en wegbrengen airport, parkeerkosten, misschien leuk presentje, drukken sleeves, drukken prints, versnaperingen tijdens signeren en waarschijnlijk vergeet ik nog een en ander.

Je weet zelf wat je bruto uurloon is (ik neem aan dat je ook niet gratis werkt), dan maakt een simpele optelling duidelijk dat Armin hier niet rijk van wordt. 

Uitgeven is een beroep, het is hun broodwinning, geen liefhebber die uit goede wil iets organiseert.

Link naar reactie
1 uur geleden, Lecram zei:

haha.....ik denk dat het ze niet interesseert of je er moeite mee hebt......je denkt toch hopelijk niet echt dat die uitgeverijen een handjevol dedie jagers maar moet plezieren met gratis tekeningen.

 

Ten eerste verkopen ze meestal geen 50 beursedities, er zijn er altijd jarenlang nog te krijgen, dus die 2000 euro is nergens op gebaseerd. 

Reken dan de standhuur, de standopbouw (incl afschrijving van spullen), de tijd dat ze de tekenaars begeleiden en de stand bemannen en opbouwen en afbouwen, trein/auto kosten in land tekenaar naar vliegveld, twee tickets voor tekenaar/partner, 3 hotelovernachtingen, 3x ontbijt, 2x lunch, 2x diner voor twee personen, transportkosten ophalen en wegbrengen airport, parkeerkosten, misschien leuk presentje, drukken sleeves, drukken prints, versnaperingen tijdens signeren en waarschijnlijk vergeet ik nog een en ander.

Je weet zelf wat je bruto uurloon is (ik neem aan dat je ook niet gratis werkt), dan maakt een simpele optelling duidelijk dat Armin hier niet rijk van wordt. 

Uitgeven is een beroep, het is hun broodwinning, geen liefhebber die uit goede wil iets organiseert.

Een denkfout....je rekent alle kosten toe aan de tekenaars. Er wordt meer omgezet dan alleen de beursedities.

Indien wel dan Silvester en DDB echt zielig en kansloos.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Guilty Pleasure zei:

Een denkfout....je rekent alle kosten toe aan de tekenaars. Er wordt meer omgezet dan alleen de beursedities.

Indien wel dan Silvester en DDB echt zielig en kansloos.

Plus, voor een uitgever is dit een pr-moment waar je interesse voor je content kweekt voor de rest van het jaar. Het probleem hier is dat er geen echte uitgevers zijn maar enkel vertaal-uitgevers. L is wel aanwezig met eigen Eppo-uitgaves, je merkt daar toch wel een verschil in sfeer en ambiance.

 

 

 

Link naar reactie

Bij Uitgeverij SAGA verschijnen, naast de reeds genoemde Kaspar Hauser, navolgende uitgaven op ons Brabants Stripspektakel:

- De havengeest door Jan Bosschaert, groot formaat hardcover met orginele pagina;

- Het Hallucinante Havenhuis door Jan Bosschaert, met prentje op 400 exemplaren. 

Jan Bosschaert is aanwezig om zijn albums te signeren!

 

- 40 Olifanten (deel 1 en 2) door Kid Toussaint en Virginie Augustin, luxe hardcover;

- De Roestige Ridder 2 - Oost West Thuis Best! door AVÉ (Arjen Vriezekolk). Arjen is beide dagen aanwezig om zijn boeken te signeren!

- Het kerkhof der Onschuldigen - eerste cyclus door Philippe Charlot en Xavier Fourquemin, luxe hardcover

 

Bij Uitgeverij Professor Barabas verschijnen:

- Kramikske Integraal - 4 door Jean Pol, luxe hardcover. Jean Pol is aanwezig om te signeren !

- Robert & Bertrand - deel 3 door Ron van Riet, met originele pagina ! [Helaas nog geen cover ontvangen] Met exclusieve Pixi beeldjes van Robert en    Bertrand, als je intekent voor de hele serie ! Ron van Riet is aanwezig om zijn albums te signeren!

- Dag en Heidi - Het geheim van Lahneck door Jeff Broeckx, met originele pagina ! Jeff Broeckx is aanwezig om zijn albums te signeren !

SAGA 40-Olifanten-cover-luxe.jpg

SAGA 219169.jpg

SAGA Dag-Heidi-30-cover-SC kopie.jpg

SAGA De-Roestige-Ridder-2-cover.jpg

SAGA Het-Kerkhof-der-Onschuldigen-cover-luxe.jpg

SAGA IMG_0577.JPG

SAGA IMG_0581.JPG

SAGA Kaspar-Hauser-cover kopie.jpg

SAGA Kramikske-INT4-cover kopie.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, Guilty Pleasure zei:

Een denkfout....je rekent alle kosten toe aan de tekenaars. Er wordt meer omgezet dan alleen de beursedities.

Indien wel dan Silvester en DDB echt zielig en kansloos.

Dat is geen denkfout, ik geef aan wat de kosten onder andere zijn, ik zeg ook niet dat die 2 of 3 tekenaars dit moeten terugwinnen, dat is onmogelijk, maar tekenaars kosten wel veel extra moeite, begeleiding en kosten......

 

Ik geef alleen maar aan dat ze er geen extra geld op zullen verdienen.

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Lecram zei:

Dat is geen denkfout, ik geef aan wat de kosten onder andere zijn, ik zeg ook niet dat die 2 of 3 tekenaars dit moeten terugwinnen, dat is onmogelijk, maar tekenaars kosten wel veel extra moeite, begeleiding en kosten......

 

Ik geef alleen maar aan dat ze er geen extra geld op zullen verdienen.

 

BD Hanret. 55 tekenaars waaronder zeer grote namen. Geen beursedities of ander gedoe. Het kan dus wel.

 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Ambreville said:

BD Hanret. 55 tekenaars waaronder zeer grote namen. Geen beursedities of ander gedoe. Het kan dus wel.

Het kan zeker.

Geen gedoe? Jawel hoor want ommigen zullen klagen dat er geen Nederlandse boeken beschikbaar zijn  😛.

Er is wel een verschil tussen een festival die subsidies krijgt (de meeste stripfestivals alhier) en sponsors heeft een hiermee een hele hoop tekenaars vanuit de organisatie kan uitnodigen en een uitgever die zelf moet opdraaien voor kosten van de tekenaars en zijn stand.

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

BD Hanret. 55 tekenaars waaronder zeer grote namen. Geen beursedities of ander gedoe. Het kan dus wel.

De uren die de Waalse en Franse dedijagers er op na houden maken het festival minder aantrekkelijk voor degenen die vwat minder fanatiek zijn en van ver moeten komen. Eigenlijk moet je een dag eerder gaan om midden in de nacht alvast een rugzak  klaar te zetten. 

 

Maar de organisatie zet een prachtig programma neer. 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Eigenlijk moet je een dag eerder gaan om midden in de nacht alvast een rugzak  klaar te zetten.

LOL
Als ik toch ergens een rij zou zien met enkel rugzakken, dan zou ik keihard vooraan gaan staan :)
Die rugzakken kunnen moeilijk daar iets op tegen hebben :D

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Ambreville zei:

BD Hanret. 55 tekenaars waaronder zeer grote namen. Geen beursedities of ander gedoe. Het kan dus wel.

Natuurlijk zijn er vormen te vinden dat het wel lukt, maar niet met mensen die ervan moeten leven. Of worden de organisatoren daar rijk over de rug van de tekenaars? Ik zie op de site 55 tekenaars en vorig jaar 750 bezoekers......dit is natuurlijk volstrekt onmogelijk zonder sponsoring/subsidie. 

Dus volstrekt onvergelijkbaar.........er zitten bijvoorbeeld heel veel plaatselijke tekenaars bij (dat kunnen best grote namen zijn). Het is ook geen open groot festival met honderd standhouders zoals Eindhoven en ik denk dat de tekenaars niet via de uitgevers komen (al ben ik er nog nooit geweest)?

Wordt dit georganiseerd puur en alleen voor de dedie-jagers of zijn er nog andere bezoekers? 

 

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Lecram zei:

Natuurlijk zijn er vormen te vinden dat het wel lukt, maar niet met mensen die ervan moeten leven. Of worden de organisatoren daar rijk over de rug van de tekenaars?

Dus volstrekt onvergelijkbaar.........er zitten bijvoorbeeld heel veel plaatselijke tekenaars bij (dat kunnen best grote namen zijn). Het is ook geen open groot festival met honderd standhouders zoals Eindhoven en ik denk dat de tekenaars niet via de uitgevers komen (al ben ik er nog nooit geweest)?

Wordt dit georganiseerd puur en alleen voor de dedie-jagers of zijn er nog andere bezoekers? 

Ik denk niet dat er iemand rijk van wordt. Het is enorm hard werken in voorbereiding en tijdens de drie dagen.

http://bd-hanret.be/dessinateurs-2019/

Plaatselijke tekenaars zijn er niet zo denderend veel tenzij je de Francofonie als één gehucht beschouwt. Djieff en Francois Miville-Dechene komen bv van Canada. Daar speelt wel een uitgever mee.  Geen idee hoe ze de rest regelen.

Het is een heel strak geregisseerde beurs waar je met zekerheid van gesprek/tekening binnen gaat. Daarnaast is er nog een deel met standhouders etc. Het is zeker zo geen familieevent met clowns en stripkwissen. 

 

Als je naar de sponsors kijkt zijn dat lokale dingen en als grootste de lokale Lidl. Het moet dus toch mogelijk zijn om dit financieel rond te krijgen zonder steun van bv het gewest.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Johan de Neef zei:

Als alles gaat zo als het moet gaan, dan beleeft Diabolik nummer 1 zijn primeur bij Windmill Comics op het Brabants Stripspektakel. 124 pagina's in kleur, A5 formaat, €14,95.

 

 

Diabolik-1.jpg

Wat is dit? 

Een Nederlandse vertaling van een Italiaanse strip of een Diabolik door een paar Nederlanders? 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Ik denk niet dat er iemand rijk van wordt. Het is enorm hard werken in voorbereiding en tijdens de drie dagen.

http://bd-hanret.be/dessinateurs-2019/

Het is een heel strak geregisseerde beurs waar je met zekerheid van gesprek/tekening binnen gaat. Daarnaast is er nog een deel met standhouders etc. Het is zeker zo geen familieevent met clowns en stripkwissen. 

Als je naar de sponsors kijkt zijn dat lokale dingen en als grootste de lokale Lidl. Het moet dus toch mogelijk zijn om dit financieel rond te krijgen zonder steun van bv het gewest.

Hanret is een heel mooi dedifestival. De organisatie moet er volgens mij heel veel werk instoppen om tekenaars te regelen, sponsors te vinden etc. 

 

In Nederland ken ik geen festival dat er op lijkt. Het festival van Rotterdam van een paar jaar leek er nog het meeste op, al was dat veel kleiner en veel minder strak georganiseerd. 

 

Enige echte nadeel is dat als je vanuit Nederland om een uur of vier, vijf aanrijdt je dan bij aankomst als nummer 50-100 in de rij mag gaan staan. 

Link naar reactie
17 uren geleden, Tweetie zei:

Enige echte nadeel is dat als je vanuit Nederland om een uur of vier, vijf aanrijdt je dan bij aankomst als nummer 50-100 in de rij mag gaan staan. 

😂.........dus eerst 4,5 uur rijden, dan in de rij voor een lange tijd (2-3 uur) en dan hopen op een aantal tickets van tekenaars die je graag wilt als nummer 50-100, aankoop franse boeken/exlibrissen en de rest van de dag in de rij bij de tekenaars en afsluiten met een rit van 4,5 uur terug naar Nederland. De dag start dan rond 3.00 (of?) en eindigt om een uur of 23.30 thuis......tankje benzine erbij...... 

Je moet er wat voor over hebben om dedies te verzamelen......😉

Daarentegen is het een prachtige lijst met tekenaars.

 

Maar on topic..........EINDHOVEN.............lekker Nederlandstalig, veel stands, enige buitenlandse tekenaars, niet te ver rijden (al is dat relatief), veel Nederlandstalige tekenaars........toch ook wel makkelijk en leuk. Een echt compleet festival oude stijl met meerdere aspecten van de strip, goed georganiseerd, veel bekenden......

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Lecram zei:

😂.........dus eerst 4,5 uur rijden, dan in de rij voor een lange tijd (2-3 uur) en dan hopen op een aantal tickets van tekenaars die je graag wilt als nummer 50-100, aankoop franse boeken/exlibrissen en de rest van de dag in de rij bij de tekenaars en afsluiten met een rit van 4,5 uur terug naar Nederland. De dag start dan rond 3.00 (of?) en eindigt om een uur of 23.30 thuis......tankje benzine erbij...... 

Je moet er wat voor over hebben om dedies te verzamelen......😉

Daarentegen is het een prachtige lijst met tekenaars.

 

Maar on topic..........EINDHOVEN.............lekker Nederlandstalig, veel stands, enige buitenlandse tekenaars, niet te ver rijden (al is dat relatief), veel Nederlandstalige tekenaars........toch ook wel makkelijk en leuk. Een echt compleet festival oude stijl met meerdere aspecten van de strip, goed georganiseerd, veel bekenden......

 

 

 

 

Correcte analyse ... keus is voor mij eenvoudig.EINDHOVEN 

Link naar reactie

Onze plattegrond is klaar, dus iedereen kan zijn route alvast gaan uitstippelen 😉 .... Deze komt, zoals elk jaar, ook als banner bij de informatiebalie te hangen!

En als je ze mist op de plattegrond: de flipperkasten en PS-games komen wel, maar we moeten nog even kijken waar we ze definitief gaan plaatsen ... tsja, eerste jaar hè ...

Wijzigingen op de standhouders en stripmakers, voor zover we zo (tijdig) doorkrijgen, trachten we via de bekende kanalen weer door te kunnen geven.  Nog 9 dagen ....

plattegrond en namen resized.jpg

Link naar reactie
26 minuten geleden, Tweetie zei:

Just in case: is er voor de kassa's ook een lobbye om in te wachten (net als in Veldhoven)  of moet je buiten in de kou staan?  

Voor het weekend van 18-19 mei a.s. hebben we het weer al besteld: ongeveer een graadje of 19-21, beetje bewolkt met een zonnetje erbij ... dus we laten je nou niet echt "in de kou staan" 😉 ....

Er is een vergelijkbare, kleine lobby (zoals in Veldhoven), maar dat is ook direct de ruimte waar de kassapunten zijn (zie tekening), met portaaldeuren vóór de zaal. Uiteraard kunnen bezoekers al vóór openingstijd binnen om in de horeca alvast een kopje koffie te bestellen, maar tijdstip moeten we nog even bekijken .....

 

 

Plattegrond binnen.jpg

Link naar reactie

853973752_Schermafdruk2019-05-0816_52_19.thumb.png.009596ba4dbe16ae83660be06c2e0635.png

Hierbij de beurs editie cover van witte indiaan 2 :

- Witte Indiaan HC deel 2 beursuitgave met gelimiteerde cover en originele tekening van de tekenaar. oplage 40 ex. prijs 40 euro 
- Valarie Moore 1, Moordgeheimen HC met cover van Eric Heuvel + een speciale beurseditie cover. Inclusief een originele tekening van de tekenaar. oplage 40 ex. prijs 40 euro. Bestellen kan door een email te sturen naar comicwatch@gmail.com. op=op 

Link naar reactie

De Puzzelman mag met zijn grote kar niet in de zaal staan en daarom wordt zijn grote kraam voor bij de ingang geplaatst. Hij stond alleen nog niet op de plattegrond. Daarom een licht aangepaste versie ....

 

En de eerste aanvulling op de stripmakers:

- (N) Eric van der Heijden signeert beide dagen bij Bonte

 

Nog 8 dagen ...

plattegrond en namen v2 website.jpg

Link naar reactie
Op 2/5/2019 om 15:25, Ambreville zei:

Ik heb totaal geen probleem met beursedities die de kosten van de tekenaars dekken. Ik vraag me wel af wanneer Floch komt :) Twee beursedities voor meer dan het dubbel van de prijs zonder tekenaar.

My sentiments exactly... heeft in dit geval niks met dedi’s te maken. Gewoon kosten dekking.. en voor de handel natuurlijk... ik verwacht dat de eerste beursedities een week na Eindhoven netjes op catawiki staan. Maakt mij overigens niets uit, ik wens de handel succes 😁

Link naar reactie

Aanvulling op plattegrond (stripmakers):

(N) Eric van der Heijden bij Uitgeverij Bonte (71) BEIDE DAGEN

(W) Michel Nadorp signeert op ZATERDAG (niet op zondag)

(W) Kees Sparreboom heeft zich helaas afgemeld.

(W) Martin Lodewijk bij Eppo stripblad / Uitgeverij L (92) BEIDE DAGEN

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...