Ga naar inhoud

Cross Comix festival - 18 november 2018


dutch lines

Recommended Posts

803a739c-250f-4b9d-8fdd-f6d046272db7_732841_CUSTOM.jpg.c70a7e5f8d2ad307ee03b90b3703ebc3.jpg.3e203364c6fd2455989b54dd3c6229ff.jpg

 

Op 18 november 2018 vindt voor de 3e keer het Cross Comix festival in Rotterdam plaats. Zoals de vorige jaren is Theater Rotterdam (voorheen de Schouwburg Rotterdam) dé plek waar het medium strip en al haar cross-overs aan bod komen. Denk aan film, muziek en kunst. Dit jaar is het thema 'de naakte waarheid' en daarom is er veel aandacht voor stripjournalistiek, autobiografische strips en biografische strips. Hanco Kolk, Aimée de Jongh, Robert van der Kroft en Margreet de Heer zijn dit jaar de ambassadeurs van het festival. Zij zullen ook enkele programma-onderdelen bijwonen.

 

De highlights!
 

- Joe Sacco (Palestine, Footnotes in Gaza) komt bij hoge uitzondering naar Nederland en geeft een masterclass over zijn werk. Het gesprek wordt gemodereerd door bestsellerauteur Joris Luyendijk

- zangeres Wende Snijders geeft tijdens het festival een stripboek uit van haar laatste album MENS, waarbij elk nummer verstript is door een andere Nederlandse of Vlaamse tekenaar. Wende is tevens de grote afsluiter van het festival met een show waar je U tegen zegt. Dit is bij de prijs inbegrepen!

- Sneak preview van de animatiefilm Heinz

- de Rotterdamse presentatie van Typex' nieuwe graphic novel over Andy Warhol

- Aansluitend bij het boek over Warhol is er muziek van de beste The Velvet Underground cover band van Nederland.

- Stripped: Een expo in het donker geinspireerd door Nietschze, een Stripquiz, een live-tekendemonstratie, discussies over de staat van de strip en nog veel meer.

 

Wanneer: 18 november 2018, 15:00-23:00
Waar: Theater Rotterdam
Kaarten: €26,50 (inclusief concert Wende)

Meer info: 
https://crosscomix.nl/ en https://www.theaterrotterdam.nl/agenda/6856/Cross_Comix/Cross_Comix_Rotterdam_2_De_gestripte_waarheid/

 

 

cc_portret_wende.jpg.02b1e887c4cb921c9613fa9ec9653daf.thumb.jpg.f310050de8f1bb5a1d3a726b1ca477fb.jpg cc_portret_sacco.jpg.f3de41f94dcac2dc7f30678f382e26fb.thumb.jpg.e9b2e9048c1ce356d2c480c582fccf39.jpg cc_portret_stripped.jpg.b06ae9a304248e8f644bafc71947bffb.thumb.jpg.65a8741fd724a2f1dc996613964e46d5.jpg cc_portret_warhol.jpg.874e5ded95dbcd3172c846dcc0cfce40.thumb.jpg.ab230330cbf83220da161fd60edd5ffc.jpg

 

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Bedankt dat je een nieuw topic wilde aanmaken, Michel! Ik vind dit een van de sympathiekste festivals van Nederland. Daarom vond ik het ook leuk om er dit jaar aan deel te nemen. :) Lekker biertjes drinken en muziek luisteren, dat mis ik af en toe toch wel op de "bananendoos beurzen".

 

Oja! Zelf ga ik waarschijnlijk tijdens het festival voor het eerst vertellen over mijn nieuwe graphic novel. Deze staat voorzichtig gepland voor 2020, waarschijnlijk bij Dargaud. Het verhaal gaat over de Amerikaanse fotografen die het heftige leven van migrerende boeren in 1930 moesten vastleggen, in opdracht van Roosevelt (the FSA Photography Division). Ik zal de eerste schetsen en stijloefeningen tonen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, AimeeDeJongh zei:

Oja! Zelf ga ik waarschijnlijk tijdens het festival voor het eerst vertellen over mijn nieuwe graphic novel. Deze staat voorzichtig gepland voor 2020, waarschijnlijk bij Dargaud. Het verhaal gaat over de Amerikaanse fotografen die het heftige leven van migrerende boeren in 1930 moesten vastleggen, in opdracht van Roosevelt (the FSA Photography Division). Ik zal de eerste schetsen en stijloefeningen tonen.

❤️

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 6/9/2018 om 17:12, AimeeDeJongh zei:

Michel! Ik vind dit een van de sympathiekste festivals van Nederland. Daarom vond ik het ook leuk om er dit jaar aan deel te nemen. :) Lekker biertjes drinken en muziek luisteren,....

Klinkt als een heel ander concept. Ik vind wel de prijs heftig pittig eerlijk gezegd, dus vraag me af wat er nog meer te doen is. Dealers? Ook regulierdere tekenaars?
 

Quote

Oja! Zelf ga ik waarschijnlijk tijdens het festival voor het eerst vertellen over mijn nieuwe graphic novel. Deze staat voorzichtig gepland voor 2020, waarschijnlijk bij Dargaud.

 

good bizzy!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 12/9/2018 om 13:36, boomvavavoom zei:

Klinkt als een heel ander concept. Ik vind wel de prijs heftig pittig eerlijk gezegd, dus vraag me af wat er nog meer te doen is. Dealers? Ook regulierdere tekenaars?
 

 

good bizzy!!

De tekenaars die komen signeren zijn degenen die een programma-onderdeel hebben. Zij zullen als enige signeren (dus Joe Sacco, Typex, etc), de reguliere tekenaars die je op stripbeurzen ziet zullen waarschijnlijk enkel als bezoeker rondlopen :)

De boekenwinkel Donner zal binnen de foyer van de Schouwburg een stand opstellen waar alle boeken van de auteurs te koop zijn. Verwacht geen grote verzamelbeurs of zo! Ik denk dat er naast Donner ook geen andere dealers zijn.

 

 Er komt waarschijnlijk alleen een smallpressbeurs-gedeelte, maar dat is nog niet rond. Moet daar eens naar informeren :)

 

Het tijdschema komt binnenkort online. Dan is duidelijker wie er signeren en wanneer.

Link naar reactie

En de prijs in inclusief een concert. Dan vind ik het nog wel meevallen. Als de preview van de Heinz film dan ook nog eens de hele film zou zijn (maar dat weet ik niet zeker?) kun je er ook nog een bioscoopkaartje bij aftrekken en een masterclass met Joe Sacco zal normaal ook niet goedkoop zijn.

 

Ik kijk er naar uit :)

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik heb ze! 

 

Inmiddels is de line-up van de Smallpress Market bekend. Deze staat gedurende het hele festival in de foyer van de Schouwburg. Tekenaars verkopen en signeren er hun eigen werk. Zeker de moeite waard!

 

smallpressmarket_kl2.thumb.jpg.fe1ea7be820205bb9b5d1210611ffebc.jpg

 

Maaike Hartjes (winnares van de Stripschapprijs 2016)

Jeroen Janssen (Bronzen Adhemar)

 Sam Peeters/Lamelos

Dirk Jan Hoek

Kenny Rubenis

Erik Wielaert

Rob van Barneveld

Jan-Willem Spakman

Willem Bentvelzen

Matt Baaij

Abe Borst & Esther vd Bund

Sabrina Kooijmans & Karin Blaauwijkel

Joris Diks

Michiel Wijdeveld

Lisa Baijs

Ibrahim R Ineke

Gijs Kast

Merel Barends & B. Carrot

Dido Drachman & Loeke Meijlink

Jules Calis

Rik Wielheesen

Danibal

Pepijn Schermer

Zone 5300

 

Ook zullen er veel andere tekenaars langskomen als gast of bezoeker. Hanco Kolk, Robert v/d Kroft, Aloys Oosterwijk en Erik Kriek onder andere. Het wordt een leuk feestje :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...