Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

4 uren geleden, linthout zei:

U bent totaal FOUT, Olav!!!! Waar haalt u dat?

ALLE pagina's zijn origineel. Ik zal het wel weten denk ik.

Mea culpa. Ik moet wel toegeven dat ik er door tijdnood maar vlugjes doorgelopen ben en aangezien de  tekeningen zo zuiver en netjes waren twijfelde ik. Misschien verwachtte ik dat je op een grotere schaal tekende ...

 

 

Link naar reactie

Ik denk dat er nooit reproducties ophangen in het stripmuseum. Dat is ook minderwaardig en niet respectvol tegenover de bezoekers.

Ik teken al 35 jaar op een A4tje per halve pagina. Dat de tekeningen zo zuiver en netjes zijn is vooral te danken aan assistent Steven. Dat is een propere jongen. Maar als je voor smerig gaat:  er hangen ook twee pagina's van de eerste strip. Die zijn wat smeriger. Die heb ik zelf in inkt gezet! 🙂

Link naar reactie
2 uren geleden, linthout zei:

 

Ik teken al 35 jaar op een A4tje per halve pagina.

 

Misschien is dat wat ik miste en waarom ik twijfelde. Nu wordt alles duidelijk. Op de tentoonstelling is door de inkadering de contoeren van de originelen niet te zien, m.a.w. niet meer te zien dat het op A4 velletjes is getekend. Enkel als je echt kortbij komt zie je dat het in twee delen is getekend. Ik dacht dat er telkens 1 pagina te zien is die als dusdanig is getekend, wat zelden of niet voorkomt in zo'n vierstrokenstrip. Daarom twijfelde ik dat het originelen waren. Maar ik had het dus fout. Haast en spoed is zelden goed.

 

Link naar reactie

Het leuke was dat ik ze ontdekt heb als kind toen ze nog maar aan nummer 4 of 5 zaten (Urbanus op Uranus). waardoor je telkens heel goed mee was met het verhaal (Eddy Wally, VTM, Werter van der Sarre en consoorten). Ik vraag me soms af wat de jeugd die Urbanussen leest, wat die van deze albums vinden. Die snappen waarschijnlijk een hoop clou's niet.

 

Een beetje zoals ik niet altijd doorheb als ik de oude Nero's lees waar er ook redelijk wat politieke boodschappen in zitten, maar ze niet doorheb hoe of wat.

Link naar reactie
Op 26/12/2018 om 20:30, linthout zei:

Ik denk dat er nooit reproducties ophangen in het stripmuseum. Dat is ook minderwaardig en niet respectvol tegenover de bezoekers.

Ik teken al 35 jaar op een A4tje per halve pagina. Dat de tekeningen zo zuiver en netjes zijn is vooral te danken aan assistent Steven. Dat is een propere jongen. Maar als je voor smerig gaat:  er hangen ook twee pagina's van de eerste strip. Die zijn wat smeriger. Die heb ik zelf in inkt gezet! 🙂

Bij sommige tentoonstellingen zijn er reproducties te zien, maar dan staat het ook heel duidelijk vermeld. Ze kunnen niet altijd aan de originelen geraken die ze graag zouden tonen.

Maar een tentoonstelling die alleen bestaat uit reproducties heb ik nog nooit gezien. Ik heb al eens een tentoonstelling gezien dat maximaal 10-20% reproducties bevatte.

 

Als ik me goed herinner ging het toen over de tentoonstelling van de Chinese markt.

Link naar reactie

Een podcast van 2 uur waarin Alex Agnew Urbanus laat vertellen.  Eén camerastandpunt.  'k Heb het eerste uur aan één stuk bekeken en het verveelt geen seconde.  Dat Urbanus een geboren verteller is bewijst hij hier nog eens met verve.  Laat al die talkshows op televisie met hun strikt getimede items-annex-verkooppraatjes van 5 minuutjes maar verder pruttelen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ja inderdaad fantastisch interview. Na 1u12 start gedurende een tiental minuten een gedachtenuitwisseling over strip. 

Alex probeert wel om inhoudelijke vragen te stellen, maar Urbanus vervalt vrij vlug in moppentapperij. En over de katholieke kerk geraakt hij uiteraard nooit uitgepraat.

Ik heb over de jaren heen als fan enkele keren heel kort een paar woorden met Urbanus mogen uitwisselen (neen, 'selfies' ga ik hier niet posten), en momenteel woon ik op een paar kilometer van het dorp waar hij is opgegroeid. Had ik in de jaren 70 uiteraard nooit van durven dromen ...  :rolleyes:

 

Link naar reactie

Allé, zeg.  Mijn petekindje (10) wil de Urbanus tekenfilm eigenlijk wel zien (dankzij attractie in Antwerpen), maar alle volwassenen rond mij heen reageren met afwijzende blikken.  "Die strips al gelezen? (tuurlijk, dommerik!) Als dat daar op lijkt, is dat toch niets voor iemand van haar leeftijd zeker?" of "Zeg, die trailer ... Travestieten, vrouwen bestellen, juf Pussy, hoeren … Da gaat toch niet hé?"  En online lees je wel vaker de reactie : "Dit zal vast wel een tekenfilm voor volwassenen only zijn."  Dat kan ik zelf moeilijk geloven. Op / vanaf welke leeftijd mikt die tekenfilm eigenlijk? 12-plus?  Ze zag alvast een beetje rood van de 'kontjes snuffelen' mop, ze was een beetje gegeneerd omdat ze er mee moest lachen, lol.  Ze wist ook niet goed hoe te reageren op het bepaalde raampje in Tollembeek (Comics Station) en om de American Beauty poster moet ze verlegen gniffelen.  't Is tijd om eens wat stouters te zien, denk ik dan.  Dat zal allemaal wel meevallen, toch?  Of ben ik nu echt zo onverantwoord? ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Of ben ik nu echt zo onverantwoord? ;) 

Mijn jongste leest die strips ook al van zijn 10 jaar, als het al niet eerder was. Ik merkte dat de strips tegenwoordig nog net iets verder gingen dan degene die ik las vroeger, maar zette me er vrij snel over. De jeugd kan het wel hebben, als ik hoor wat er op de speelplaats aan praat wordt verkocht.

Link naar reactie

Misschien is het dat wel. Ik hoor bij de jongens van haar leeftijd inderdaad heel wat dingen waar mijn oren van piepen. Maar bij de (meeste) meisjes niet, die zijn nog heel onschuldig en braaf op dat vlak. Of het zijn allemaal uitstekende actrices, dat kan ook. :D Enfin, als het mij lukt, zal ik gewoon gaan met haar. We zien wel hoe rood haar wangetjes zijn of hoezeer haar blik 'awkward' uitstraalt. Voor sommige fragmenten uit de strips acht ik haar nog te jong, ze is daar allemaal nog niet aan toe om er het fijne of zelfs het het vage van te weten, denk ik.

 

Maar zeg eens Willy, is er eigenlijk een min of meer officieel leeftijdslabel voor de strip? Of een statement van de uitgever waarin bepaald staat op welke leeftijd (vanaf) zij mikken? En is er al een leeftijdslabel voor de film?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 Er is nooit op een publiek gemikt.

Het publiek dat de artiest Urbanus leuk vindt. Daarop wordt gemikt!

Toen ik 35 jaar geleden begon dacht ik dat ik een strip voor volwassenen

maakte. Maar de kinderen hebben er anders over beslist.

Mij allemaal om het even. Als ik voldoende verdien om mijn pistoleekes te betalen

en als ik me amuseer is het OK. Voor welk publiek ik bezig ben...Dat maakt me niet uit.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

image.thumb.png.3253c8d09c119e6ae819187d39dea534.png

 

Op 11 februari verschijnt het boek Urbanus: Van Amedee tot Zulma. Dit is een 160 pagina's tellend boek waarin auteur Tom Wouters de heren Willy @linthout en Urbanus laat vertellen over de 35 jaar samenwerking aan hun stripreeks Urbanus. Volgens de info gaat het om bijzonder openhartige gesprekken die een unieke blik bieden in de coulissen van deze dwarse, populaire Vlaamse stripreeks. Beide makers vertellen ook over de andere strips die ze maakten, van Jaren van de Olifant tot Plankgas en Plastronneke. Paperbackuitgaven 19,99 euro.

,- Stripspeciaalzaak.be

Interessant!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 1 month later...

Stripfiguur Urbanus is een beter voorbeeld voor de jeugd dan Jommeke. ;)

Hij gaat tenminste geregeld naar school in tegenstelling tot notoire brosser Jommeke die in 200+ albums hooguit een handvol keren effectief op de schoolbanken is gesignaleerd. Ook is Urbanus een familiemens en brengt veel tijd door met zijn ouders.

Jommeke daarentegen kan niet rap genoeg uit huis zijn en met de vliegende bol naar het Regenwoud zonder supervisie.

Zijn ouders moeten altijd bang afwachten of zoonlief wel heelhuids terugkeert.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Stripfiguur Urbanus is een beter voorbeeld voor de jeugd dan Jommeke. ;)

Hij gaat tenminste geregeld naar school in tegenstelling tot notoire brosser Jommeke die in 200+ albums hooguit een handvol keren effectief op de schoolbanken is gesignaleerd. Ook is Urbanus een familiemens en brengt veel tijd door met zijn ouders.

Jommeke daarentegen kan niet rap genoeg uit huis zijn en met de vliegende bol naar het Regenwoud zonder supervisie.

Zijn ouders moeten altijd bang afwachten of zoonlief wel heelhuids terugkeert.

Ja, maar de lessen van Pussy kunnen niet op tegen de kennis die Jommeke heeft opgedaan tijdens al die reizen en avonturen. En laten we eerlijk zijn, een kleine die op zo'n jonge leeftijd al zo goed zelfstandig de wereld kan rondtrekken, daar mogen we nog grootse dingen van verwachten.

Link naar reactie

Onlangs de recentere verhalen wat zitten doorbladeren en één iets viel mij in die mate op, dat ik er voortdurend zit op te letten.  Ik heb heel lang getwijfeld of ik het zou durven posten, omdat het in geen geval mijn bedoeling is zo eventjes wat tekenwerk te gaan bekritiseren. Linthout doet wat hij op redelijk unieke wijze doet en is daar ontzettend goed in. Punt.  Laat dat vooral duidelijk zijn.  Toch kan ik er niet omheen, ik blijf mij afvragen hoe dat komt. Gisteren, toen het in een bericht plots over de Urbanus-strips ging (het was een fan) en ik dat had vermeld, kwam er van de andere kant: "Ja, ik vind dat ook!  Ik dacht dat ik de énige was die dat zag." Tiens, ik ben dan toch niet alleen, dacht ik zo.  Dus ik waag het erop:

Vroeger zat er toch aardig wat emotie in de ogen van al deze personages.  Die ogen spraken, waren levendig. Dat lijkt nu geëvolueerd te zijn tot twee ronde bollen met twee zwarte stipjes die dan wel een beetje verplaatst worden al naar gelang naar waar ze kijken, maar vooral in het ijle lijken te staren.  Maar of de personages nu boos, blij of iets anders zijn, het blijven doorgaans gewoon twee ronde bollen.  Er zit omwille daarvan een pak minder emotie in die ogen.  Om te begrijpen wat ik bedoel, moet je eens een album van pakweg rond de nr. 50 (ik zeg maar wat) vastnemen en naast een recent avontuur leggen. 't Verschil is toch opvallend. Een jammere evolutie, naar mijn gevoel.

Nogmaals, ik wil hier absoluut niet lullig doen.  Ik heb alleen maar veel respect voor Willy zijn werk en was, bij het doorbladeren van de recente albums, ook zeer aangenaam verrast dat diezelfde spirit van 130 albums geleden nog steeds volop aanwezig is.  In de kern is deze strip zichzelf heel trouw gebleven. Daar neem ik mijn petje voor af!

Nu, die ogen.  Hoe komt dat?  Is dat een bewuste keuze?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat een interessante opmerking, Esteban2! Dank u wel daarvoor.

Ik heb het nooit opgemerkt. Maar er is  wel degelijk een klein verschil.

Dat heeft te maken met wenkbrauwen die anders geplaatst zijn, oogleden, maar vooral met de grootte van de oogbollen en de manier van in inkt zetten. Ik ga er toch op letten. Terug meer expressie in de ogen vanaf nu!

Link naar reactie
8 uren geleden, linthout zei:

Wat een interessante opmerking, Esteban2! Dank u wel daarvoor.

Ik heb het nooit opgemerkt. Maar er is  wel degelijk een klein verschil.

Dat heeft te maken met wenkbrauwen die anders geplaatst zijn, oogleden, maar vooral met de grootte van de oogbollen en de manier van in inkt zetten. Ik ga er toch op letten. Terug meer expressie in de ogen vanaf nu!

Wel, Willy, tof dat je dit zo sportief opvat. Zeer fijne reactie. Ik zat ondertussen al wat verveeld met het feit dat ik dit benoemd had. Benieuwd naar het resultaat in aankomende albums. :) Moet gezegd, op de covers is dit nooit het geval, die zijn wat de ogen betreft als vanouds.

@Alderwood, ik kan geen foto's nemen. (camera smartphone stuk)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...